Profesjonalna korespondencja z klientami #Infografika

2 min
Zaktualizowano:

Jedno potknięcie może zaprzepaścić relacje biznesowe. Być może używasz wielu kanałów marketingowych do nawiązywania, utrzymywania i pielęgnowania długotrwałych relacji z aktualnymi i potencjalnymi klientami.

Lecz wystarczy jedno nieporozumienie, aby cały Twój wysiłek poszedł na marne. Jak to możliwe? Często zdarza się, że winę ponosi prowadzona w nieodpowiedni sposób korespondencja z klientem.

Nasza infografika prezentuje najlepsze praktyki z zakresu budowania reputacji firmy i zachowania profesjonalnego podejścia nawet w krytycznych sytuacjach.

Zasady dotyczące komunikacji z klientem są proste i oczywiste: aby utrzymać klientów i chronić reputację Twojej organizacji, upewnij się, że korespondencja z klientami jest profesjonalna, pomocna i czytelna.

Jednak w momencie, gdy palące kwestie wymagają natychmiastowej odpowiedzi, często zapominamy o regułach. Proponujemy zatem krótkie przypomnienie.

  1. Odpowiedz jak najszybciej: na zwykłe pytania czas odpowiedzi nie powinien być dłuższy niż dzień roboczy. W przypadku spraw pilnych – odpowiadaj natychmiast.
  2. Używaj przystępnego, uprzejmego języka: unikaj skomplikowanych wyrażeń i nazbyt formalnego stylu. Postaw na prostotę, uprzejmość i wykaż szczerą chęć rozwiązania problemu.
  3. Stosuj zrozumiałe tematy wiadomości: podaj numer referencyjny i odnieś się do konkretnej sprawy, której dotyczy wiadomość.
  4. Zacznij od spersonalizowanego powitania: pokaż klientom, że Ci zależy. Bądź czujny. Nigdy nie zwracaj się do swoich klientów per „Drogi Kliencie”, „Użytkowniku” lub „Przyjacielu”.
  5. Podziękuj swojemu klientowi za wiadomość: to tylko standardowa formułka, ale informuje klientów, że doceniasz informację zwrotną (nawet jeśli jest negatywna)
  6. Opisz problem: upewnij się, że dokładnie wiesz, czego dotyczy problem Twojego klienta.
  7. Okaż klientowi współczucie: to pomoże pogłębić indywidualną relację z klientem i korzystnie wpłynie na wizerunek Twojej marki.
  8. Weź odpowiedzialność za problem: takie podejście buduje wiarygodność marki, jej reputację i sprawia, że stajemy się godna zaufania. Nigdy nie zwracaj uwagi na fakt, że wina leży po stronie klienta, nawet jeżeli jest to oczywiste.
  9. Opisz krótko sposób na rozwiązanie problemu: dokładnie wyjaśnij, w jaki sposób klient może pomóc w szybkim i skutecznym rozwiązaniu danej kwestii.
  10. Zaproponuj realne rozwiązanie: nigdy nie proponuj terminów, których nie będziesz w stanie dotrzymać.
  11. Jeżeli trzeba, zaoferuj rekompensatę: bądź uczciwy i hojny. Takie podejście ma pozytywny wpływ na wizerunek Twojej marki.
  12. Podaj informacje kontaktowe i zaoferuj pomoc: na wypadek, gdyby klienci potrzebowali więcej pomocy, zawsze podawaj dane do bezpośredniego kontaktu i wymień godziny, w których jesteś do dyspozycji.
  13. Zakończ podziękowaniem: to proste działanie potrafi zdziałać cuda, bez względu na charakter problemu.
  14. Podaj imię osoby do kontaktu: zawsze podpisuj się własnym imieniem (nie nazwą działu) i podaj nazwę swojego stanowiska.
  15. Sprawdź poprawność gramatyczną i pisownię: każdy błąd może sprawić, że Twoja firma straci klienta i negatywnie wpłynąć na Twoją karierę.

Dodatkowo, infografika zawiera konkretne przykłady wzorowej korespondencji z klientami.

Wdrożenie przedstawionych zasad do cyklu codziennej obsługi klienta wymaga poświęcenia czasu i wykazania dobrej woli. Jednak jest to inwestycja, która zwraca się na wiele sposobów.

Jakie są Twoje pomysły dotyczące korespondencji z klientami i najlepsze praktyki w tym zakresie? Podziel się z nami swoją opinią i zostaw komentarz poniżej.

gr_infografika_obslugaklienta_PL

Ireneusz Klimczak
Ireneusz Klimczak
Customer Content Lead w GetResponse. Zajmuje się współpracą z klientami i tworzeniem treści pokazujących wartość produktu w realnym kontekście biznesowym. Prowadzi warsztaty, kursy i webinary z email marketingu oraz automatyzacji. Prelegent na Targach eHandlu, IAB HowTo, eTrade Show, InternetBeta. Wykładowca na kierunku E-marketing na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Współprowadzący podcast Operation: Automation | Marketing Done Better.