Przywitaj nowych odbiorców i podziękuj im za subskrypcję

Wielu marketerów największą wagę przywiązuje do procesu pozyskania nowego subskrybenta, zupełnie pomijając kwestię wysłania do niego, zaraz po subskrypcji, wiadomości powitalnej (welcome email) z podziękowaniem za chęć dopisania się do listy mailingowej. Wiadomość ta jest nieraz traktowana jako zbędny szczegół, który niczego nie zmienia, bo przecież nowego subskrybenta i tak już mamy.

Tymczasem, dobrze zaplanowana wiadomość powitalna może okazać się bardzo skuteczna, i całkowicie zmienić podejście odbiorcy do kolejnych wysyłanych wiadomości.

Wyobraźmy sobie następującą scenkę. Chcesz kupić nowy odtwarzacz mp3. Przeszukujesz w tym celu przeróżne strony internetowe, zaczynając od porównywarek cen, sklepów internetowych, a na producentach sprzętu kończąc. I nagle iluminacja – w jednej z kart przeglądarki pojawiła się właśnie firmowa strona jednego z producentów sprzętu, która jest graficznym majstersztykiem. Rozochocony klikasz na prezentację produktów, a tam flashowe animacje i dynamiczne specyfikacje, które już niemal przekonały Cię do zakupu poszukiwanego odtwarzacza.  Niesamowite – myślisz i pełen ekscytacji wypełniasz formularz zapisu do listy mailingowej, na którym możesz nawet wybrać produkty, na temat których chcesz otrzymywać informacje. Wciskasz przycisk „Zapisz się”. Po czym sprawdzasz pocztę, klikasz w link potwierdzający subskrypcję, a na Twoją skrzynkę wędruje kolejna wiadomość – tym razem z podziękowaniem za subskrypcję z krótkim i lapidarnym komunikatem – Dziękujemy za subskrypcję. I nic więcej!

Z jednej strony dobrze, że wiadomość powitalna w ogóle została wysłana. Z drugiej strony mogłaby wyglądać zupełnie inaczej.

Dlaczego wiadomość powitalna jest ważna?

Email z podziękowaniem jest pierwszą formą kontaktu z subskrybentem, który przed chwilą  wyraził chęć otrzymywania od nas newsletterów. Należy pamiętać, że nie zastępuje on wiadomości potwierdzającej subskrypcję  – zawiera link potwierdzający subskrypcję i jest wysyłana do osób, które właśnie zapisały na listę kontaktów, w celu potwierdzenia ich autentyczności.

Wiadomość powitalna powinna być wysyłana dopiero, gdy odbiorca kliknie w link potwierdzający subskrypcję.

Jest to szczególny moment, w którym możemy od razu zacząć budować relację z nowym subskrybentem, dzięki której będzie on w przyszłości aktywnie reagował na wysyłane przez nas newslettery.
Coś musiało daną osobę zachęcić  do subskrypcji. Być może zainteresowały ją usługi lub produkty firmy, blog lub działania marketingowe – w każdym razie postanowiła pozostać w kontakcie z firmą, więc należy zrobić wszystko, aby  podtrzymać to zainteresowanie, żeby nie wygasło zawczasu.

Jakie informacje powinna zawierać wiadomość powitalna?

Wiadomość powitalna nie musi być niekończącym się elaboratem, ale powinna zawierać kilka podstawowych informacji.

Na samym początku powinno się w niej znaleźć potwierdzenie dodania do listy mailingowej oraz podziękowanie odbiorcy za dokonanie subskrypcji. Podziękowania nie muszą się ograniczać do jednego lapidarnego zdania, ale mogą być bardziej rozbudowane. W zależności od strategii marketingowej oraz jej grupy docelowej, wiadomości mogą być utrzymane w otwartym tonie z personalizacją imienia, który będzie budował spersonifikowaną aurę wiadomości.

Warto natomiast unikać „mechanicznego” stylu, który mógłby wskazywać na to, że wiadomość została wygenerowana przez automat. Może w tym pomóc sam nadawca, który powinien zostać umieszczony np. w stopce maila. Może to być dyrektor generalny, szef działu sprzedaży lub marketingu – w zależności jakiego typu wiadomości są wysyłane. Ewentualnie nadawcą wiadomości może być „Zespół działu/firmy X”.

To samo dotyczy pola nadawcy wiadomości, przy czym należy umieścić w nim adres, z którego będą wysyłane kolejne newslettery.

Ponadto, wiadomość powitalna powinna zawierać również przypomnienie, jakie informacje będą zawierały wysyłane newslettery oraz w czym mogą być one pomocne odbiorcy. Dobrze jest również poinformować, jak często będą wysyłane newslettery.

Pierwsza wiadomość powinna również zawierać informacje o tym, w jaki sposób odbiorca może zrezygnować z subskrypcji. To ważny element, który pomoże zyskać zaufanie subskrybenta.

Wiadomości powitalne można również uatrakcyjnić wizualnie, tworząc je w formacie HTML.  Kilka ciekawych przykładów do przejrzenia poniżej.

Nie od dzisiaj wiadomo, że aby zaangażować nowego odbiorcę lub wywrzeć na nim dobre wrażenie, można podarować mu drobny prezent. Dlaczego w takim razie na początek efektywnej komunikacji nie podarować prezentu od razu w wiadomości powitalnej!? W zależności profilu firmy, mogą to być zniżki, atrakcyjne graficznie tapety na pulpit komputera lub widgety, poradniki, e-booki, pliki muzyczne oraz raporty (szczególnie w sektorze B2B). Można w ten sposób pozytywnie zaskoczyć odbiorcę, który w przyszłości może bardziej aktywnie reagować na wysyłane newslettery.

Kilka przykładów wiadomości powitalnych z bonusami poniżej.

Co sądzisz o wiadomościach powitalnych? Przekonały Cię moje argumenty? Z przyjemnością poznam Twoją opinię. Zapraszam do komentowania!

  • Bartosz

    Ok, fajne wskazówki, tylko dlaczego nie można zapisać się do waszego newslettera („kampania nie istnieje”) 😉

  • Piotr Krupa

    @Bartek, oczywiście – jak zawsze – dzięki za komentarz. 🙂

    Przetestowałem przed chwilą formularz zapisu i wszystko działa – skutecznie dodałem się do kampanii. 🙂 Spróbuj proszę jeszcze raz i koniecznie daj znać czy Ci się udało.

  • Andrzej

    Hej,
    trochę treści Wam się nazbierało na tym blogu. Przydałaby się wyszukiwarka 🙂

  • Piotr Krupa

    @Andrzej, dzięki za odwiedziny 🙂
    Pracujemy już nad przebudową bloga, więc w nowej odsłonie na pewno uwzględnimy również wyszukiwarkę, która powinna ułatwić przeglądanie strony 😉

  • Witam!
    Cenne informacje dla wciąż poszukujących 🙂
    Dzięki!

  • Pingback: Ja nie chcę takiego podziękowania za subskrypcję! | Email Marketing Blog()

  • Pingback: Ja nie chcę takiego podziękowania za subskrypcję! - eKomercyjnie.pl()

  • Mateusz

    Wszystko świetnie – inspirujące przykłady.
    Zastanawia mnie tylko – w Polsce nie ma takich „fajnych” maili powitalnych? Fajnie byłoby usłyszeć o przykładach z naszego podwórka 🙂