Raport „Prawo w email marketingu”

Kilka tygodni temu zachęcaliśmy Was na blogu do wzięcia udziału w naszym kolejnym projekcie edukacyjno-badawczym.

 

A dzisiaj możemy podzielić się już z Wami jego wynikami. Prezentujemy raport „Prawo w email marketingu”.

Znajomość aspektów prawnych to podobno najsłabszy punkt marketerów i przedsiębiorców prowadzących kampanie email marketingowe. Jednak z naszego raportu wynika, że wcale nie jest tak źle:

  • 93% badanych wie, że trzeba uzyskać zgodę odbiorcy na wysyłanie mu informacji handlowych, 66% jest świadomych, że obowiązek ten dotyczy również adresów  typu „biuro@nazwafirmy.pl”. A 60% pyta o zgodę także w przypadku adresów email znalezionych na stronie internetowej firmy.
  • Niemal wszyscy marketerzy przynajmniej częściowo wiedzą kto powinien zainteresować się Ustawą o ochronie danych osobowych. Zdaniem 47% powinny się z nią liczyć wszystkie firmy wysyłające oferty handlowe. A najwięcej, bo aż 52% uważa, że ustawa dotyczy wszystkich przedsiębiorstw, które prowadzą bazy danych swoich klientów.

 

Screen Shot 2013-07-23 at 2.39.32 PM

  • 90% respondentów doskonale zdaje sobie sprawę z tego kto powinien zarejestrować zbiór danych osobowych w ogólnopolskim rejestrze zbiorów danych osobowych. A ponad 3/4 wie za co odpowiedzialny jest Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych (GIODO).
  • 71% jest świadomych tego, że zgodnie z polskim prawem budowa bazy odbiorców powinna opierać się właśnie na subskrypcji z potwierdzeniem, a 80% umieszcza w każdej wysyłanej wiadomości link umożliwiający rezygnację z dalszej subskrypcji.
  • Niemal 90% marketerów wie o przynajmniej jednej obowiązkowej informacji, którą muszą przekazać odbiorcy podczas zbierania jego danych. 31% wskazało obowiązek o prawie odbiorcy do wglądu jego danych oraz ich poprawiania, a dla 30% respondentów jest to cel zbierania danych. Z kolei 28% informuje o adresie siedziby i pełnej nazwie firmy lub organizacji.

Szczegółową analizę badania można znaleźć w raporcie „Prawo w email marketingu”

Patronami medialnymi raportu są: Wirtualna Polska, Ekomercyjnie.pl, Egospodarka.pl, Brief.pl, E-biznes.pl, Harvard Business Review Polska i Bankier.pl.

  • Pit

    Kilka tygodniu temu – literówka:>

  • Teresa

    Proszę powiedzieć następującą rzecz na przykładzie Państwa newsletter’a. Zapisując się na niego nie trzeba wyrazac zgody na przetwarzanie danych (ani do celow wysyalnia newsletter’a ani do celow marketingowych), czy dobrze wnioskuje, ze jezeli zbieramy mail’e w celu wysylania newsletter’a takich zgod nie trzeba zbierac ?

  • GetResponsepl

    Poprawione! Dzięki za info 😉

  • Milena

    ciekawy raport. dzięki!
    jeden ze slajdów zainspirował mnie do zapytania:
    10. W każdej wysłanej do odbiorcy wiadomości powinien znajdować się link umożliwiający rezygnację z subskrypcji.

    Powinien? to dobra polityka firmy czy obowiązek wynikający z polskiego prawa?
    Jak ta kwestia wygląda na rynku zagranicznym? W i poza UE?

  • Michal Leszczynski

    Dziękujemy za miłe słowa Pani Mileno!

    Link do wypisu jest sugerowaną formą mechanizmu, umożliwiającego wypis z subskrypcji. Tak jak opisał to Michał Kluska w tym artykule – http://blog.getresponse.pl/email-marketing-czyli-co.html – forma nie jest sprecyzowana przepisami, jednak ze względów dostarczalnościowych i najlepszych praktyk, inne sposoby np. zalogowanie się do konta lub kontakt z BOK są odradzane.

    Podobnie wygląda to, gdy komunikujemy się poza granicami kraju np. w Unii Europejskiej lub w USA. Zalecam jednak potwierdzenie kwestii prawnych przed wysyłką do innych krajów.

    Zapraszam do przejrzenia naszych najświeższych artykułów napisanych m.in. przez wspomnianego Michała Kluskę – http://blog.getresponse.pl/author/michal-kluska

  • Niestety dużo baz danych budowanych się na pograniczu prawa.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

Naciskając “Zapisz się”, wyrażam zgodę na przetwarzanie przez GetResponse sp. z o.o. (ul. Arkońska 6/A3, 80-387 Gdańsk) powyższych danych osobowych w celach promocyjnych, informacyjnych, reklamowych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych oraz na przesyłanie na podany adres email informacji handlowych od GetResponse sp. z o.o.
x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

Naciskając “Zapisz się”, wyrażam zgodę na przetwarzanie przez GetResponse sp. z o.o. (ul. Arkońska 6/A3, 80-387 Gdańsk) powyższych danych osobowych w celach promocyjnych, informacyjnych, reklamowych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych oraz na przesyłanie na podany adres email informacji handlowych od GetResponse sp. z o.o.
x