Strona główna Internetu, czyli Reddit dla początkujących

9 min
Zaktualizowano:

Czy w swojej strategii marketingowej wykorzystujesz Reddit? Cóż, odpowiedź na to pytanie odpowiedź może brzmieć zarówno “tak”, jak i “nie”.

Skoro jesteś digital marketerem, można śmiało założyć, że masz w sobie coś z internetowego szperacza – i w związku z tym odpowiesz: „Tak, korzystam z Reddita”, choć niekoniecznie „w ramach mojej strategii marketingowej w sieci”.

Niemniej jednak, nawet jeśli w ogóle nie korzystasz z Reddita – ani do celów prywatnych, ani zawodowych – to i tak jest bardzo prawdopodobne, że w którymś momencie odwiedzisz tę stronę. Jest to bowiem niezwykle popularne źródło informacji w Internecie. Można tu znaleźć nieprzyzwoite wręcz ilości przepływających informacji, zaś zaangażowani użytkownicy są właśnie… bardzo zaangażowani. Żeby nie powiedzieć – pełni poświęcenia, a często nawet fanatyczni.

Znakomicie świadczą o tym poniższe statystyki:

Statystyki_reddit
Dane opisujące popularność serwisu Reddit – w styczniu 2016 serwis odwiedziło ponad 231 tys. użytkowników

Czym jest Reddit?

Ok, widać zatem, że strona cieszy się popularnością. A wszystko, co popularne, powinno być dla nas obiektem zainteresowania – jesteśmy przecież specjalistami od marketingu i zawsze poszukujemy nowych sposobów na promowanie naszych marek. Mam rację? Dokładnie tak.

Ale czym jest Reddit?

W zasadzie, to dobre pytanie, bo pomimo swojej popularności, strona ma opinię (i to nie do końca nieuzasadnioną) skomplikowanej i/lub trudnej. Z tego powodu – co całkiem zrozumiale – może być nieco odpychająca, szczególnie dla nowicjuszy.

Nie wygląda jak Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest (dobra, może odrobinę jak Pinterest), Instagram czy którykolwiek z pozostałych serwisów społecznościowych, które zdominowały naszą codzienność. Owszem, jest to serwis społecznościowy (swojego rodzaju), ale jego społecznościowy aspekt ogranicza się ściśle do komentarzy pod linkami wklejanymi przez użytkowników. Oznacza to tyle, że Reddit z pewnością nie jest drugim Facebookiem, na który wrzucamy zdjęcia z ubiegłego wieczoru, ani kolejnym Twitterem, gdzie dzielimy się naszymi błyskotliwymi uwagami na bieżące tematy. Nie jest to także sieć związana z życiem zawodowym, jak LinkedIn, ani strona marketingowa (jak, powiedzmy, Pinterest), na której użytkownicy przeglądają linki, żeby zdecydować, co kupią.

Nie. Reddit to nic z tych rzeczy.

Reddit to strona typu czytnik kanałów. Oznacza to, że użytkownicy wklejają tu linki do innych stron. Z tego powodu Reddit jest często uważany za stronę z newsami – większość wrzucanych linków dotyczy bowiem najświeższych wiadomości.

Aspekt społecznościowy pojawia się w części z komentarzami. Każdy link może zostać skomentowany przez pozostałych użytkowników i otrzymać od nich głos na tak. Najgorętsze historie są windowane na samą górę strony, a te, które nie wywołują dużego zainteresowania, jadą w dół.

Można rzec, że Reddit to internetowy biuletyn ogłoszeń. Albo, żeby być bardziej obrazowym – że jest jak biurowa lodówka z napojami albo zaplecze szkolnej stołówki – czyli miejsce, gdzie zbierają się „fajne” dzieciaki, żeby decydować o tym, co jest trendy, a co nie, w świecie internetowych interakcji.

W swoim ubiegłorocznym wpisie Neil Patel, znany na całym świecie blogger zajmujący się mediami społecznościowymi, ujął to tak:

„To, co w Reddit najciekawsze, to fakt, że jest on zupełnie inny od większości dużych serwisów. Większość innych stron znajduje się pod ścisłą kontrolą zespołu moderatorów albo redaktorów. Reddit zaś jest sterowany przez swoich użytkowników.

Według mnie Reddit jest najlepszym przykładem marketingu za przyzwoleniem, działającego na dużą skalę. Jeśli nie wiecie, marketing za przyzwoleniem to termin ukuty kilka lat temu przez Setha Godina:

„Marketing za przyzwoleniem nie musi być jednokierunkowym medium nadawczym. W Internecie możesz traktować różnych ludzi w różny sposób i to Ty musisz obmyślić metodę, aby Twoi odbiorcy sami wybierali, co i w jakiej formie chcą usłyszeć.” ”

Skoro takie jest wyjaśnienie, to sami widzicie, dlaczego niektórzy ludzie opisują Reddit jako z założenia zbyt skomplikowany.

Ale nie poddawajmy się…

Reddit: Podstawy

Podzielmy więc całą kwestię na łatwiejsze do przetrawienia kawałki. Dzięki temu zobaczymy, jak Reddit może być wykorzystany do marketingu.

Subreddity

W Redditowej terminologii subreddit to Redditowa społeczność oparta na temacie. Każdy subreddit jest niczym innym, jak miejscem, w którym użytkownicy (zwani reddytorami) mogą dodawać i dyskutować o treści dotyczącej wybranego tematu – jak choćby marketingu w social media. Reddytorzy mogą dopisywać się do subredditów związanych z interesującymi ich kwestiami, co pozwala im być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami.

Jeśli chcesz prowadzić marketing na Reddicie, musisz absolutnie zrozumieć ideę subredditów. Wszystkie subreddity to zamknięte społeczności z własnym regulaminem, reddykietą, kulturą i charakterystyką demograficzną. Innymi słowy, szeroka redditowa „publiczność” prawdopodobnie nie będzie zbyt zainteresowana Twoją marką – i naprawdę może dać temu wyraz, jeśli zaczniesz reklamować swoją ofertę tu i tam i wszędzie. Jest natomiast bardzo prawdopodobne, że znajdziesz określony subreddit, w którym powitają Cię fani pragnący usłyszeć dokładnie to, co chcesz im powiedzieć.

Postowanie linków

Reddytorzy mogą dodawać linki w ramach subredditów.

Postowanie tekstu / Self Posts

Mogą też dodawać posty tekstowe – wyglądające dokładnie jak wpisy na blogu. Posty tekstowe nazywane są często „self postami”, ponieważ zawierają linki do siebie samych, nie zaś do stron zewnętrznych.

Głosowanie

I właśnie w tym miejscu dochodzi do głosu „marketing za przyzwoleniem” Setha Godina. Reddytorzy mogą oddawać głosy na każdy post oraz komentarz w serwisie.

Każdy post publikowany na Reddicie otrzymuje punktację, a reddytorzy mogą głosować zarówno na tak, jak i na nie. Wyświetlana punktacja stanowi różnicę pomiędzy łączną liczbą głosów pozytywnych i negatywnych. Oznacza to, że jeśli w tym samym momencie pojawi się dziesięć nowych postów, zostaną one ułożone odpowiednio do wyników – im lepszy wynik, tym wyżej post znajdzie się na stronie.

Użytkownicy mają zatem dosłowną kontrolę nad treścią, która w danym momencie pojawia się na stronie głównej Reddit. Ale oznacza to również, że autorzy contentu mogą sprawdzać w czasie rzeczywistym jaki rodzaj treści jest dobrze lub źle odbierany.

upvote_reddit
Źródło: Giphy

Moderatorzy

Subreddity są prawdziwymi społecznościami, a każda społeczność ma swojego lidera, liderkę bądź liderów. Ci nazywani są moderatorami i zajmują się kontrolowaniem treści wrzucanej do subredditów. Założenie jest takie, że starają się oni podtrzymać ducha i zasady danego subredditu – co niemal zawsze oznacza jedno: żadnych reklam.

Moderatorzy mają prawo usuwać treści, a nawet użytkowników, którzy nie przestrzegają zasad. A zatem nie kuś losu – użytkownicy wiedzą, czego chcą i co im się podoba. Tym niemniej, możesz „wysłać wiadomość do moderatora”, jeśli masz wątpliwość co do tego, jaki rodzaj treści jest akceptowalny.

Reddykieta dla marketerów

Owszem, reddykieta dotyczy wszystkich użytkowników Reddit, ale na potrzeby tego bloga możemy skupić się tylko na tym, co jej istnienie oznacza dla marketerów. Jest to w zasadzie najważniejsza kwestia, którą musisz mieć na uwadze, jeśli chcesz z powodzeniem prowadzić aktywność marketingową w serwisie Reddit.

Po pierwsze, przeczytaj główne zasady reddykiety na stronie Reddit – pomogą Ci zrozumieć ogólne zasady zachowania obowiązujące w serwisie. Każdy subreddit ma oprócz tego swoją własną reddykietę, z którą także musisz się zapoznać, zanim cokolwiek wrzucisz (nie zaszkodzi też odświeżyć sobie reddykietę raz na jakiś czas).

Poza przeczytaniem i zastosowaniem reguł panujących na poszczególnych subredditach, warto od razu zrozumieć, czego Redditowa społeczność oczekuje od reddytorów. Tym czymś jest wartość.

Dokładnie tak – użytkownicy subredditów chcą, aby każdy aktywny członek społeczności wnosił jakąś wartość. A to naprawdę oznacza zero ściemy. Jeśli będziesz wyłącznie próbować sprzedawać coś pozostałym reddytorom, nie będziesz mieć wartościowego wkładu w społeczność ani dyskusję – możesz zatem spodziewać się bana w ciągu kilku dni.

A zatem oznacza to w gruncie rzeczy, że jako marketer musisz traktować Reddit jak swój blog – z tą różnicą, że tego bloga nie prowadzisz w pojedynkę, a dosłownie walczysz o szansę na odczytanie Twojej treści i zdobycie uznania w oczach wielu osób, które starają się o to samo w tym samym miejscu.

Pomyśl więc o swoim blogu – jakiego rodzaju treści tworzysz? Jeśli podchodzisz do tego rozsądnie, nie wciskasz po prostu swoich produktów innym. Zamiast tego budujesz wartość marki, dając użytkownikom mnóstwo dodatkowych powodów, żeby zajrzeli na Twoją stronę. Polega to na zamieszczaniu najlepszych wskazówek, najświeższych wiadomości z branży, a także tutoriali, przewodników, artykułów opiniotwórczych i wielu innych elementów. W zasadzie niewielka tego część jest bezpośrednio związana z Twoim biznesem. I właśnie taką taktykę musisz przyjąć przy kreowaniu i opiece nad treścią publikowaną na Reddicie.

Reddytorzy nie lubią, kiedy im się coś sprzedaje, ani nawet kieruje do nich reklamę – uwielbiają za to dyskusje i opinie. Dzisiejszą lekcję dla marketerów można więc ująć w trzech głównych punktach:

1. Bądź człowiekiem

Owszem, reprezentujesz swoją markę, ale nie jesteś nią. Jesteś prawdziwą osobą, posiadającą prawdziwe opinie, emocje, śmieszne zapachy i tym podobne. Aby zyskać szacunek innych reddytorów w subbreddicie, musisz dać się poznać jako człowiek. Przestrzegaj zasad i reddykiety, bo moderatorzy na ogół nie znają litości.

2. Bądź dostępny

Jeśli zdecydujesz się podążać redditową ścieżką, zaangażuj się w to całym sercem. System głosów oznacza, że możesz szybko nadwerężyć Reddytowe algorytmy, jeśli otrzymasz dużo głosów negatywnych za brak zaangażowania w subreddit, którego masz być częścią. Szybko odpowiadaj na komentarze i wiadomości – szczególnie te komentarze, które zostały pozytywnie ocenione przez pozostałych reddytorów.

3. Nie bądź samolubny

To wyjątkowo ważne. Jeśli chcesz być aktywnym członkiem subredditowej społeczności, musisz cały czas angażować się w posty innych osób. I nie ograniczaj się do wrzucania linków do własnego bloga. Skup się bardziej na opiece nad treścią, niż nad jej tworzeniem – pamiętaj, że chodzi o to, aby wyróżnić się w subreddicie poprzez wnoszenie wartości, a nie nieustanne kierowanie uwagi na to, czym się zajmujesz.

Jesteś reddytorem? Zostaw nam komentarz o tym, w jaki sposób stosujesz Reddit w strategii marketingowej.