VIEWS

10 wyzwań, które napotkasz optymalizując platformę e-commerce

E-sklepy należą do najbardziej pomyślnych przedsięwzięć biznesowych. Dzieje się tak dlatego, że żyjemy w wirtualnych czasach, gdzie prawie wszystko można wykonać za pośrednictwem internetu.

Z danych zgromadzonych przez Statista wynika, że e-commerce jest rosnącą dziedziną handlu w sektorze B2C, gdzie wartość transakcji tylko w 2013 roku przekroczyła kwotę 1,2 biliona dolarów. Równie gwałtownie rośnie sprzedaż w internecie prowadzona przez sprzedawców detalicznych.
retail_sales

 

Nigdy wcześniej proces zakupowy nie był tak prosty jak dzisiaj. Wraz z rozwojem technologii, konsumenci mogą nabywać towary dosłownie jednym kliknięciem lub… stuknięciem w ekran. Poniższa analiza trendów zakupowych pokazuje, jak raptownie w okresie 2010-2018 z roku na rok przybywa osób dokonujących zakupów drogą elektroniczną.

 

digital_shoppers

E-commerce i jego możliwości rozpalają wyobraźnię marketerów na całym świecie. Nie bój się – nie będę tłumaczyć tu dlaczego jest on tak istotny – w sieci napisano już o tym wystarczająco dużo. Spróbuję tylko poprzeć fakty mocnymi danymi statystycznymi.

Z jednej strony, e-commerce dał milionom ludzi na świecie szansę na rozpoczęcie własnej działalności biznesowej. Z drugiej zaś, duża liczba przedsiębiorców zaniedbuje niestety potrzebę właściwego planowania i optymalizacji swoich platform do e-handlu, a wyglądają one tu inaczej niż w przypadku zwyczajnej strony. Głównie z tego powodu, że e-commerce stał się niezwykle konkurencyjną gałęzią biznesu, która wymaga stałego wprowadzania nowatorskich rozwiązań , które by mogły sprostać konkurencji. To główny powód, dla którego optymalizacja jest tak istotnym czynnikiem sukcesu e-platformy.

Przeanalizujmy zatem najczęściej spotykane przez przedsiębiorców wyzwania w procesie optymalizacji witryn e-commerce.

 

1. Brak współpracy z projektantami i programistami

Większość przedsiębiorców zleca prace związane z wyglądem i działaniem witryny do e-handlu profesjonalistom od designu i programowania. Dopiero po ich sfinalizowaniu, gotowy projekt trafia w ręce speców od optymalizacji. Problemy pojawiają się w momencie, gdy SEO-wcy zwracają uwagę właścicielowi, że istniejąca struktura witryny wymaga przearanżowania, gdyż nie przynosi konwersji i generuje wysokie koszty utrzymania.

Biorąc pod uwagę powyższe, struktura witryny powinna być zaprojektowana pod okiem specjalisty od SEO. To właśnie on jest w stanie zaproponować takie rozwiązania, dzięki którym będzie można generować leady i które będą zgodne z obowiązującymi standardami e-commerce.

 

2. Unikalne treści

W porównaniu do zwykłych stron internetowych, witryny e-commerce zawierają mniej treści, a ich rodzaj zależy głównie od ekspozycji produktów i projektu strony. Najczęściej więc będą to po prostu opisy produktów. Jako specjalista od SEO, musisz zadbać, żeby wszystkie one były w pełni oryginalne, a nie przekopiowane z danych dostarczanych przez dostawcę towaru.

Poniżej znajdziesz przykład unikalnych opisów towarów. Z powodu różnych kolorów tej samej sukienki, system generuje dla każdego rodzaju produktu oddzielny URL. Jednak właściciel platformy zadbało o to, żeby wszystkie opisy były unikalne.

floral_sundress

3. Szukanie i planowanie słów kluczowych

Wyszukiwanie propozycji słów kluczowych może okazać się sposobem na trafienie na żyłę złota. Niemniej jednak wielu specjalistów od SEO dobiera słowa kluczowe zupełnie przypadkowo – głównie dlatego, że czas, którym dysponują wolą poświęcić zwykle na budowanie linków.

Tymczasem poprawne dobranie słów kluczowych znacząco upraszcza proces budowania linków. Aby tak się stało, upewnij się, że słowa kluczowe, które wybrałeś, przełożą się na konwersję.

4. Zapobieganie niedziałającym linkom

Niedziałające linki od zawsze stanowiły czynnik niekorzystnie wpływający zarówno na statyczne, jak i dynamiczne strony internetowe. W przypadku platform do e-handlu, prawdopodobieństwo niedziałających linków jest znacznie wyższe w porównaniu do zwykłych stron. Najczęściej dzieje się tak, gdy produktu nie ma już na stanie lub nie jest on dostępny. W takim wypadku znacznie lepiej przekierować klientów do strony głównej danej kategorii niż strony błędu 404.

5. Właściwa strategia budowania linków

Większość osób zajmujących się budowaniem linków dla e-sklepów popełnia ciągle te same błędy. Nieraz miałem do czynienia z klientami z branży e-commerce, którzy polegają na przestarzałych metodach SEO dotyczących budowania linków, takich jak dodawanie strony do spisu ulubionych stron katalogów tematycznych.

Osobiście uważam, że strategia budowania linków będzie skuteczniejsza, jeśli będzie oparta na publikacji gościnnych postów o produktach, zdobywaniu opinii o nich od blogerów, umieszczaniu towarów na stronach takich platform handlowych jak Amazon czy Ebay, oferowaniu kuponów zniżkowych, publikowaniu infografik i prezentacji związanych z produktem. Te metody posłużą budowaniu zaufania wśród konsumentów, co z kolei przełoży się na wyższą jakość Twoich linków.

Staraj się linkować do strony głównej witryny lub stron kategorii, a nie do podstron poszczególnych produktów. Dlaczego? Jeśli dany produkt zniknie z oferty, użytkownik zostanie przekierowany na stronę błędu 404, a więc wszystkie wysiłki włożone w budowanie linków do tej konkretnej strony pójdą na marne.

 

6. Rozmieszczanie słów kluczowych

Rozmieszczanie słów kluczowych na każdej podstronie jest powszechnie stosowaną przez speców od SEO praktyką w przypadku platform e-commerce. Trzeba pamiętać, żeby wybrane frazy uwzględnić także w tytułach i meta opisach produktów. Nie upychaj ich jednak na siłę – pomyśl jak kreatywnie wykorzystać je w swoich opisach tak, żeby wyglądały i brzmiały naturalnie.

 

7. Wykorzystanie atrybutu ALT grafik

Większość z nas wciąż nie docenia roli atrybutu ALT, czyli opisu alternatywnego w obrazkach wstawianych na stronę. To jeden z najefektywniejszych sposobów tworzenia linków do witryny. Jak to działa? Tekst ALT jest wykorzystywany w procesie optymalizacji grafik – jeśli więc zdjęcie produktu będzie poprawnie zoptymalizowane, zacznie pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google.

Blogerzy najczęściej szukają zdjęć poprzez wyszukiwarkę grafik Google. Zamieszczając je następnie w swoich postach, generują równocześnie link do Twojej witryny.

fashion_blogs

8. Założenie konwertującego bloga

Każdej platformie e-commerce można przypisać ogromny zasób słów kluczowych. Jak sobie z nimi poradzić, szczególnie tymi o trzeciorzędnym znaczeniu? W pozycjonowaniu na mniej popularne frazy pomoże Ci blog tematyczny. Jego prowadzanie to sprawdzona technika, która na dłuższą metę pozytywnie wpłynie na Twoją pozycję w SERP. To także sposób, aby naturalnie pozyskać linki do Twoich innych platform.

 

9. Implementacja markerów danych

Większość agencji interaktywnych ignoruje kwestię markerów danych. Bądź więc o krok do przodu i zaktualizuj kod swojej witryny tak, aby roboty mogły zidentyfikować informacje na temat opisu i wytwórcy produktu, a także opinii o nim. Działania tego typu poprawią Twoją pozycję w SERP, a także zwiększą ruch na witrynie.

Powyżej opisałem 9 wyzwań, które stoją przed właścicielem platformy e-commerce. Zapytasz: co się stało z dziesiątym? O nim opowiadają eksperci branżowi poniżej!

 

10. Co stanowi największe wyzwanie w przypadku optymalizacji strony e-commerce?

Ted Ives (Ekspert ds. SEO / TedIVES.COM)

Ted_Ives-150x150

Tworzenie unikalnych opisów produktów. Jeśli większość danych prezentowanych na stronie pochodzi bezpośrednio od partnerów, należy zadbać o to, żeby znacząco się od siebie odróżniały. Trzeba przy tym pamiętać, że z jednej strony muszą trafnie opisywać towar, ale równocześnie być zgodne ze standardami narzuconymi przez partnera.

 

Moosa Hemani (Strateg inbound marketingu / SETALKS)

Moosa_Hemani-150x150

Nie wiem czy podchodzi to dokładnie pod optymalizację, ale biorąc pod uwagę konwersję – bardzo ważne jest posiadanie mobilnej wersji sklepu internetowego. Sam miałem do czynienia z dużą liczbą klientów, którzy nie mieli mobilnej wersji swojej witryny albo jej działanie odbiegało od obowiązujących standardów.

Obecnie jestem także w trakcie tworzenia wpisu na ten sam temat, przedstawię więc dane o tym, jak duży ruchu pochodzi ze smartfonów i tabletów w przypadku jednego z moich klientów (a trzeba pamiętać, że w obecnej chwili nie posiada on jeszcze mobilnej wersji witryny). Według danych z Google Analytics to aż 44,55% całego ruchu, co oczywiście przekłada się na drastycznie niski stopień konwersji.

Technologie mobilne rosną w siłę – jeśli więc trendy dotyczące zachowania użytkowników odwiedzających Twoją witrynę mówią ci, że najwyższy czas na zmianę, zainwestuj w mobilną wersję platformy do e-handlu, aby mieć realny wpływ na stopień konwersji i wyższy zwrot z inwestycji.

 

Bill Sebald (założyciel i ekspert od SEO / Greenlane Search Marketing LLC)

Bill_Sebald-150x150Z mojego doświadczenia wynika, że problem trapiący większość przedsiębiorców to ciągle ta sama kwestia od czasu kiedy platformy e-commerce zaczęły zyskiwać na popularności (czyli po 2000 roku). Zamiast wdrażać najlepsze praktyki SEO, skupiają się oni na powiększeniu skali swojego biznesu poprzez gwałtowny rozwój – rezultatem tego jest plaga niepodlinkowanych lub zduplikowanych stron. Niektórzy z naszych klientów używają dziś wprawdzie bardziej zaawansowanych platform niż kiedyś, ale część wciąż korzysta z rozwiązań starszego typu i to ci ostatni powinni czuć się szczególnie zagrożeni. Google, wraz z poprawą techniki badania stron, coraz lepiej rozpoznaje sztucznie rozrośnięte strony i gorzej je indeksuje. Przypominam sobie jak eComm (i inne witryny oparte na dużych baz danych) odnotowały ogromne spadki (niezwiązane z żadnymi karami nałożonymi przez Google) po kilku ostrzeżeniach dotyczących nagłego wzrostu liczby podstron, które pojawiły się w panelu narzędzi dla webmasterów. To tak jakby Google powiedział: “Skoro już wiemy jaki nieporządek panuje na Twojej witrynie, nie będziemy już na Ciebie tracić więcej prądu”.

Największym problemem są wciąż zbyt długie i nieprzyjazne adresy URL – to one odpowiadają za zduplikowany kontent, przeładowany indeks, błędy w rankingu stron, mniejszą popularność wartościowych podstron, czy złe doświadczenie użytkownika związane z korzystaniem z platformy e-handlowej. Im więcej problemów powoduje Twój CMS lub system ewidencyjny, tym więcej “chwastów” masz do usunięcia. Dla większości witryn będzie to oznaczało sporo dodatkowej pracy i kosztów. Właściwa koordynacja i wdrożenie wszystkich procesów naprawczych może okazać się nie lada wyzwaniem dla każdego przedsiębiorcy.

 

Podsumowanie

Prowadzanie witryny e-commerce wymaga od jej właściciela szeregu prac prowadzących do poprawy jej efektywności. To wcale nie takie proste jak się większości marketerom wydaje – czasami nawet najmniejszy błąd może zrujnować wszystkie włożone w poprawę funkcjonalności wysiłki. Dla najlepszych rezultatów, zaimplementuj techniki, które opisałem powyżej, a także przyjrzyj się radom naszych ekspertów. A jeśli chciałbyś opisać wyzwania, z którymi sam się borykasz i rozwiązania, które okazały się skuteczne w Twoim przypadku, czekamy na Twój komentarze!

headshot-150x150
O autorze: Abbas Rajani opracowuje strategie inbound marketingowe i SEO dla Pac and Copy Plus, a także bloguje o marketingu cyfrowym dla Visiblup. Śledź go na Twitterze: @abbas_rajani .

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x