20 porad, dzięki którym gościnne blogowanie przyniesie sukces

Koncept gościnnego blogowania budzi wśród ludzi różne emocje. Jednym wydaje się świetnym pomysłem.

 

Co mogłoby Cię bardziej zmotywować, niż ujrzenie swojego nazwiska na głównej stronie czołowego bloga branżowego? To inspiruje. Daje też szansę na dotarcie do setek, a nawet tysięcy odbiorców oraz zwiększenie wpływu.

Z drugiej strony sama myśl o gościnnym blogowaniu może okazać się niezwykle stresująca. Przede wszystkim, jest to kolejna rzecz, którą musisz upchnąć w swoim napiętym grafiku. A zajęcie to jest niezwykle czasochłonne. Ponadto wielu autorów obawia się, że ich twórczość nie jest wystarczająco dobra, żeby wypłynąć z nią na szerokie wody. Po co więc w ogóle wysilać się, skoro możesz zostać odrzucony?

Jeśli należysz do tej pierwszej grupy, kontynuuj czytanie i zapoznaj się szczegółowo z poniższymi radami. Ich zadaniem jest sprawienie, żeby cały proces gościnnego blogowania okazał się stosunkowo bezbolesny.

Jeśli należysz do tej drugiej, pamiętaj, że pozyskanie ruchu na Twoją witrynę zawsze wiąże się z kosztem: finansowym lub czasowym.

Jeśli dysponujesz budżetem, wykup kampanię reklamową. Tutaj szybciej zaobserwujesz rezultaty. W przeciwnym razie i szczególnie wtedy, gdy dopiero rozwijasz swoją działalność, wygospodaruj czas i postaw na gościnne blogowanie.

Przyjrzyjmy się zatem jak sprawić, żeby cały ten proces przebiegł w stosunkowo łatwy i przyjemny sposób.

 

1. Określ właściwy cel

Gościnne blogowanie pomaga w realizacji różnorakich celów: buduje wiarygodność, wzbogaca portfolio, zwiększa ruch na stronie i ułatwia nawiązanie kontaktu z wpływowymi osobami z Twojej branży.

Podejdź do każdego przypadku gościnnego blogowania indywidualnie. Pomyśl, który z celów jest najważniejszy. Przykładowo publikacja na Forbsie znacząco wpłynie na Twoją wiarygodność, ale mniejsze branżowe blogi pomogą Ci zbudować ruch i powiększyć listę mailingową.

 

2. Stwórz listę interesujących Cię blogów

W publikowaniu na blogach znajomych osób nie ma nic zdrożnego. Potraktuj takie działanie jako rodzaj praktyki. Sporządź listę blogów, na których chciałbyś docelowo zamieścić swój materiał. W ich wyszukaniu może pomóc np. polski serwis Hash.fm czy amerykański GroupHigh. Możesz także po prostu skorzystać z wyszukiwarki Google, żeby odnaleźć topowe blogi z interesującej Cię niszy.

 

3. Zapoznaj się z wytycznymi

Sprawdź, które z wytypowanych przez Ciebie blogów współpracują z gościnnymi autorami. Nie pisz bezpośrednio do blogerów z pytaniem, czy zechcieliby zamieścić Twój wpis. W oczach blogerów takie zapytanie nie zostanie odebrane zbyt poważnie.

 

4. Zawęź swój wybór

Wyselekcjonuj blogi, które są dla Ciebie najważniejsze. Podejdź do tego zadania realistycznie. Jeśli uderzysz do poważnego tygodnika opinii, a na koncie nie masz jeszcze żadnych publikacji, nie licz na pozytywną odpowiedź.

Wybierz serwisy, które poruszają tematykę, w której się specjalizujesz lub te, których publikacje mają coś wspólnego z tematami, których sam dotykasz.

 

5. Dowiedz się, kim jest bloger

Dowiedz się jak najwięcej o blogerze, z którym chciałbyś współpracować.

Przeanalizuj stronę, na której autor opisuje sam siebie. Co sprawiło, że zaczął pisać? Co ma do powiedzenia o swoich dokonaniach? Nawet jeśli znałeś danego blogera wcześniej, zaktualizuj swoją wiedzę o nim. Być może ujawnił jakieś nowe informacje.

Zwróć uwagę na to, co go szczególnie zajmuje, a co denerwuje. Jeśli opublikował książkę, zapoznaj się z jej tematyką (najlepiej wcześniej ją przeczytaj).

 

copywriting-1024x764

 

6. Nawiąż kontakt z blogerem

Popularni blogerzy otrzymują setki zapytań każdego dnia. Aby bloger nie odniósł wrażenia, że pisze do niego zupełnie anonimowa osoba, pozostaw wcześniej komentarz lub dwa pod jego ostatnimi wpisami. To da Ci punkt zaczepny do dalszej rozmowy. W swojej pierwszej wiadomości email możesz najpierw wspomnieć o jakimś ważnym wpisie blogera, który miał wpływ na Twój sposób myślenia. Jeśli bloger opublikował książkę, wyraź swoją opinię o niej i opowiedz o swoich własnych osiągnięciach i planach.

Najważniejsze, żeby nawiązać znajomość z blogerem, zanim poprosisz go o przysługę.

 

7. Monitoruj aktywność blogera w mediach społecznościowych

Obserwuj działalność interesującego Cię blogera w mediach społecznościowych: na Facebooku i Instagramie. Najważniejsze, żeby zwrócił na Ciebie uwagę i zapamiętał Twoje nazwisko.

 

8. Określ temat

Spraw, żeby bloger nie mógł Ci odmówić. Upewnij się, że znasz reguły dotyczące publikacji na jego stronie. Niektóre blogi wolą najpierw zapoznać się z tematem planowanego wpisu, inne z kolei preferują otrzymać gotowy już tekst.

Wybierz coś, co okaże się interesujące dla jego czytelników, ale równocześnie wiąże się z tematyką wokół której się poruszasz. W przeciwnym razie, Twój pomysł nie zostanie zaakceptowany. Z drugiej strony, jeśli Twój temat nie będzie miał związku z Twoją działalnością, zastanów się, czy warto się w to w ogóle angażować. Przechodzący na Twoją witrynę nie znajdą przecież na niej dla siebie nic interesującego i nigdy więcej do Ciebie nie wrócą.

 

9. Przyjrzyj się najpopularniejszym wpisom blogera

Zaproponuj temat, który zwali upatrzonego przez Ciebie blogera z nóg. Inspiracji poszukaj… w jego poprzednich postach. Dzięki temu dowiesz się, co najbardziej cenią jego odbiorcy.

Możesz także przejrzeć jego ostatnie publikacje, aby zbadać, czy bloger dogłębnie rozwinął wszystkie poruszane przez siebie kwestie. Być może wpadniesz na pomysł jak rozwinąć jakiś opisywany przez właściciela bloga temat…

 

10. Zwróć na siebie uwagę

Bądź profesjonalny, ale też bezpośredni. Pamiętaj, że blogerzy to zabiegane osoby. Należy więc pozyskać ich uwagę dosłownie w kilka sekund. Już w temacie wiadomości napisz czego tyczy się Twoja wiadomość np. „Pomysł na gościnny wpis: Kuchnia wegańska dla początkujących”.

blogging-1024x682

 

11. Wskaż korzyści

Dlaczego bloger miałby opublikować Twój tekst? Napisz, dlaczego wybrałeś właśnie ten konkretny pomysł i jaka jest jego wartość dla czytelnika.

Sporządź krótki nagłówek i 3-4 punkty, w których w klarowny sposób przedstawisz to, co chciałbyś przekazać w swoim wpisie. Sprzedaj swój pomysł w taki sposób, żeby czytający nie miał trudności w jego zrozumieniu.

 

12. Buduj swoją wiarygodność

Wiele osób kieruje do blogerów prośby o publikację swoich materiałów, mimo że nie mają wcześniejszego doświadczenia w danym temacie. Twoim zadaniem będzie udowodnienie, że jesteś ekspertem w dziedzinie, którą się zajmujesz.

Zacznij od przedstawienia tego, co robisz na co dzień, opisania swojego doświadczenia i kwalifikacji oraz przesłania kilku odnośników do wcześniejszych wpisów, które uważasz za najlepsze.

 

13. Pokaż, że jesteś otwarty na zmiany

Zaznacz, że jesteś otwarty na zmiany w kwestii tematu i treści wpisu, a przesłany materiał to tylko wstępny szkic.

Większość blogerów samodzielnie edytuje nadesłane teksty lub choćby ich nagłówki. Nie odbieraj tego jako krytykę. Po prostu każdy bloger ma swój indywidualny sposób tworzenia wpisów. Możesz zresztą przeanalizować styl wybranego blogera i spróbować stworzyć swój wpis w podobny sposób.

 

14. Ułatw proces publikacji

Gotowy materiał wyślij zarówno w formatach .doc i .html. Zaproponuj też użycie konkretnych zdjęć.

W tekście, określone frazy podlinkuj do wcześniejszych artykułów blogera. Udowodnij, że zależy Ci, żeby każdy odniósł z takiej współpracy jak największą korzyść i radość.

Upewnij blogera, że przesłany tekst powstał specjalnie na potrzeby jego bloga i nie był publikowany nigdzie indziej.

 

15. Przypomnij o swojej propozycji

Jeśli bloger nie odpowiedział na Twoją wiadomość, wyślij mu zapytanie ponownie i wspomnij, że przypomnisz się mu np. za kolejne dwa tygodnie. Jeśli kolejna próba nie poskutkuje – odpuść. Wróć do blogera z innym pomysłem za jakiś czas.

 

16. Daj z siebie wszystko

Otrzymałeś zielone światło? Gratulacje! Teraz usiądź i przygotuj mistrzowski tekst. Jestem gotowa stwierdzić, że to właśnie w przypadku gościnnych wpisów trzeba wykazać się najlepszymi pomysłami. Dlaczego? Tylko najmocniejsze posty mają szansę na dotarcie do największej liczby odbiorców dzięki marketingowi wirusowemu. Jednak jeśli wpis nie „chwyci”, będziesz i tak miał szansę na dotarcie do pokaźnej grupy nowych odbiorców. Poświęć więc wpisowi jak najwięcej czasu i uwagi, a na koniec poproś kogoś o przeczytanie i poprawienie tekstu w celu eliminacji niepotrzebnych błędów.

 

Reporter of the Finnish Broadcasting Corporation Esko Tommola interviews Armi Hilario (former Armi Kuusela) and her husband Gil Hilario in a radio studio.

17. Wykorzystaj podpis pod wpisem

Jednym z argumentów wspierających ideę gościnnego blogowania jest możliwość zaprezentowania tego faktu jako „trofeum” na stronie z informacjami o autorze.

Większość blogerów nie zezwala na dodawanie odnośników do innych postów Twojego autorstwa w ramach wpisu gościnnego. Miejscem na zamieszczenie odnośnika do własnej strony lub profilu w mediach społecznościowych jest podpis pod artykułem.

W tym miejscu sugeruję kierowanie ruchu do strony zbierającej adresy email odwiedzających zamiast do strony głównej Twojej witryny. W ten sposób osiągniesz największe korzyści.

 

18. Utwórz stronę docelową

Jeśli to Twój pierwszy wpis na obcym blogu, stwórz specjalną stronę docelową na potrzeby tej konkretnej grupy czytelników. Jeśli spodziewasz się sporego ruchu, przygotuj ponadto dla nowych subskrybentów wartościowy angażujący prezent: specjalny raport, ebook lub poradnik. Kuj żelazo póki gorące.

 

19. Promuj swój gościnny wpis w mediach społecznościowych

Po opublikowaniu wpisu, wyślij wiadomość z podziękowaniem do blogera, z którym nawiązałeś współpracę, a następnie skup się na promocji swojego artykułu. Możesz to zrobić szczególnie w mediach społecznościowych, wśród dotychczasowych subskrybentów i w grupach, do których należysz.

 

20. Rozwijaj znajomość z blogerem

Po upływie tygodnia lub dwóch, przypomnij blogerowi o swoim istnieniu. Napisz, jak bardzo podobała Ci się współpraca i zapytaj, czy nie mógłbyś znowu dla niego czegoś napisać. Jeśli odpowiedź będzie pozytywna, ponownie po kolei przejdź przez powyższe kroki.

 

Podsumowanie

Sądzę, że ruch który możesz pozyskać do swojej witryny dzięki gościnnemu blogowaniu, może być znacząco większy niż ten generowany za pomocą reklam i mediów społecznościowych.

Nowi odwiedzający przychodzą do Ciebie, gdyż przeczytali Twój wpis i przypadł im on do gustu. Chcą dowiedzieć się więcej o Tobie i sprawdzić, co jeszcze masz im do przekazania. To najcenniejsi użytkownicy. Zadbaj więc o dobre ich przyjęcie na własnej witrynie.

Jeśli do tej pory nie próbowałeś gościnnego blogowania, mam nadzieję, że powyższe rady sprawią, że podejmiesz wyzwanie. Jeśli zaś próbowałeś i coś poszło nie tak, teraz zyskałeś wiedzę, jak to naprawić. Przeczytaj również nasz artykuł: „7 błędów, które prawdopodobnie popełniasz angażując się w gościnne blogowanie”.

 

W komentarzach podziel się swoimi doświadczeniami związanymi z gościnnym blogowaniem. Czy to skuteczna metoda na pozyskanie nowych czytelników i subskrybentów?

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x