21 rad z zakresu email marketingu dla trenerów osobistych

Ilu marketerów, tyle podejść do realizacji kampanii emailingowych – z tego powodu zdecydowaliśmy się na stworzenie serii artykułów skierowanych do konkretnych grup marketerów.

Rozpoczynamy od trenerów osobistych. Dlaczego akurat od nich? Bo na świadczone przez trenerów usługi istnieje spore zapotrzebowanie i zawód ten staje się coraz bardziej popularny.

Eric Schmidt, były prezes zarządu firmy Google, nieraz chwalił się, że najlepszą radą jaką kiedykolwiek otrzymał była ta dotycząca zatrudnienia trenera osobistego. Jeśli postać takiego kalibru dzieli się takim wyznaniem, ciężko wątpić w wiarygodność tej porady.
Prezesi potrzebują trenerów, nie inaczej jest z właścicielami firm. Dlaczego w takim razie niektórzy trenerzy osobiści mają kłopot ze znalezieniem klientów?

Jeśli jesteś trenerem, koniecznie przeczytaj ten artykuł. Dowiesz się z niego jak email marketing pomoże odmienić losy Twojej kariery.

 

Trenerzy sprzedają własną ekspertyzę, doświadczenie i perspektywę. To ich “produkt”.

Ciężko oszacować wartość swojego doświadczenia, a tym bardziej wycenić godzinną sesję z klientem. Cykl sprzedaży “produktu” trenera jest długi i skomplikowany.
Klient musi nie tylko do Ciebie dotrzeć, ale też polubić i zaufać Ci jeszcze zanim zdecyduje się zapłacić za Twoje usługi. Sprzedaży Twoich konsultacji nie dokonasz za pomocą reklamy rozliczanej na kliki, ani tym bardziej na aukcji internetowej. Musisz ciągle budować zaufanie, żeby klienci Ci zaufali.

Wiadomość email jest dobrym narzędziem służącym budowaniu zaufania – ten sposób możesz wykorzystać na dystrybucję swojego darmowego ebooka, dzięki któremu pokażesz odbiorcom, że jesteś ekspertem w rozwiązywaniu ludzkich problemów. Kiedy już klient zainteresuje się Tobą i oferowaną przez Ciebie usługą, będziesz mógł wysłać do niego kolejną wiadomości email (autoresponder) w celu podtrzymania z nim relacji.
Najciekawsze jest to, że cały ten proces można zautomatyzować, tj. można jednocześnie budować relacje z nieograniczoną liczbą klientów i w tym samym czasie poświęcić się pracy z już zdobytymi klientami.

EM_Coaches-1024x682

Twoi klienci muszą lubić Twoje osobiste podejście i spojrzenie na świat. Po prostu muszą polubić Ciebie.

Książka “Ludzie kupują Ciebie” autorstwa Jeb Blount została napisana dla handlowców, ale tytuł najlepiej opisuje to, z czym na co dzień zmagają się trenerzy osobiści. Twoi idealni klienci prawie dosłownie kupują Twoją osobowość i Twój światopogląd. I właśnie dokładnie z tego samego powodu wielu osobom nie podpasujesz.

Twoja efektywność jako trenera opiera się na sile Twojej osobowości – stąd najlepsi trenerzy specjalizują się w zasadniczo wąskich dziedzinach. Nie sprzedają swoich usług jako trenerzy marketingu, trenerzy osobiści czy trenerzy fitness. Kobieta trener z ostrym poczuciem humoru z doświadczeniem w finansach, która pomaga właścicielom małych firm z sektora usługowego borykającym się z przypływem gotówki – to profil, całościowy obraz, który otrzymuje klient, za który zdecyduje się zapłacić lub nie. To trener, który odpowiada na potrzeby wąskiej, ale konkretnej niszy. O sobie spróbuj pomyśleć dokładnie w ten sam sposób.

Powyższy przykładowy opis możesz z łatwością dopasować do własnej sytuacji – dokładnie bowiem wiesz jakiego rodzaju klienci zostaną z Tobą na dłużej i najbardziej skorzystają z Twojej pomocy. Są to osoby, dla których w pierwszej kolejności zdecydowałeś się podjąć zawód trenera.

Wiadomość email jest jednym z najlepszych narzędzi, które pomoże Ci w zdobyciu idealnych klientów, jak i osób ogólnie szukających trenera osobistego, ale o innym profilu. Osoby, na które nie będą rezonowały Twoje wiadomości, ostatecznie wypiszą się z Twojej listy. Ci niegotowi na współpracę z Tobą – będą tylko czytać Twoje wiadomości, ale nigdy nie zdecydują się na skontaktowanie z Tobą. I to nie jest wcale zła rzecz.

Źli, niedopasowani albo ci, których tak naprawdę nie stać, albo którzy nie zamierzają płacić za Twoje usługi – tych osób nie warto mieć wśród swoich klientów. Zły klient potrafi bowiem wyrządzić sporo szkód. Bystrzy trenerzy sami wybierają klientów.

Wiadomość email jest świetnym narzędziem na prześwietlenie potencjalnych klientów. Osoby, które zwrócą się do Ciebie o pomoc będą już dobrze zaznajomione z Twoją praktyką, ponieważ zdążyły dowiedzieć się o Tobie bardzo dużo właśnie z wysyłanych do nich wiadomości email. Dzięki nim udało Ci się zbudować własną markę, po którą „sięgnie” grupa osób, spośród której sam wyselekcjonujesz klientów.

 

Wysyłka newsletterów wiąże się z regularnym pisaniem

Bez względu na to czy newsletter wysyłasz raz w tygodniu czy raz w miesiącu, będziesz musiał włożyć sporo pracy w tworzenie zawartych w nich tekstów.

Dyscyplina w tej dziedzinie pozwoli Ci skupieniu się na sednie problemów Twoich czytelników, na uzyskaniu szerszego wglądu w ich problemy i będzie szansą na podzielenie się własnymi obserwacjami na tematy z tymi problemami związane.

Takie działanie okaże się pomocne zarówno Twoim klientom, jak i Tobie samemu. Praca, którą włożysz w skomponowanie wiadomości email pomoże klientom uzyskać lepsze odpowiedzi, a Tobie stworzyć zalążek własnej filozofii, a ta jest częścią tego, za co klienci będą chcieli płacić.

online_marketing-1024x682

Przyjrzyjmy się teraz jak w praktyce wykorzystać założenia email marketingu, o których pisaliśmy powyżej.

 

1) Zaproponuj darmowy ebook, który pomoże w rozwiązaniu powszechnego problemu

Zaproponuj odwiedzającym Twoją stronę atrakcyjny ebook lub checklistę – w ten sposób możesz powiększyć swoją listę subskrypcyjną. Ten prosty mechanizm poinformuje Cię także o motywacji Twoich odbiorców. Jeśli zaoferowany gratis nie do końca się sprawdzi (tj. zapisze się po niego mniej niż 2% odwiedzających), prawdopodobnie nie wychodzisz z rozwiązaniem problemu, który faktycznie dotyka wiele osób.

 

2) Ustaw autoresponder, by podtrzymać kontakt

Jak już wspomnieliśmy, usługi trenerskie charakteryzuje długi cykl sprzedażowy. Z całą pewnością Twój cotygodniowy newsletter wygeneruje leady, ale być może lepsze okaże się przeprowadzenie odbiorców od punktu A do punktu B dzięki serii specjalnie zaprojektowanych wiadomości – w ten sposób odbiorcy więcej dowiedzą się o Tobie i Twojej działalności.

Jeśli wysłanie wiadomości raz w tygodniu to dla Ciebie za dużo, autoresponder może okazać się jeszcze bardziej przydatny. Ustawiając cotygodniową wysyłkę, odbiorcy nawet nie zorientują się, że wiadomości wysyłane są automatycznie. W skali tygodnia oznacza to dla Ciebie jedno obciążenie mniej.

 

3) Do nowych subskrybentów wyślij wiadomość email z powitaniem, w której przy okazji zapytasz z jakim problemem się aktualnie borykają

W wiadomościach uwzględnij krótki opis swojej działalności oraz odnośniki do swoich najpopularniejszych artykułów i wpisów na blogu. Uwaga! To najlepszy (i może jedyny) moment, żeby zainteresować odbiorców swoimi dokonaniami. Wzmocnij przesłanie oferując im dostęp do dodatkowych treści wysokiej jakości.

 

4) Webinary lub wystąpienia publiczne pomogą poszerzyć Twoją listę

Wielu marketerów chwali sobie webinary jako jedno z skuteczniejszych narzędzi służących poszerzeniu listy mailingowej. Bez względu na to czy faktycznie chcesz zwiększyć liczbę subskrybentów czy pochwalić się swoim doświadczeniem, webinary są świetnym sposobem na pokazanie się publiczności. Jako, że jest to narzędzie interaktywne, sprawdź, które rozwiązania spotykają się z dobrą reakcją odbiorców, a które nie. Pod względem skuteczności z webinarami wygrywają tylko wystąpienia publiczne.

 

5) Współpracuj z innymi trenerami

To pochodna powyższej taktyki. Jeśli Twoja lista jest jeszcze skromnych rozmiarów lub nie jesteś w stanie zgromadzić wystarczająco dużego audytorium, umów się na współpracę z co najmniej jednym trenerem lub konsultantem by wspólnie zorganizować webinar lub zaprosić się wzajemnie do gościnnego blogowania.

 

6) Zaproponuj więcej niż jedną darmową zachętę. Na stronie umieść ją przy odpowiednim artykule

Zapewne już wiesz, że jednym z narzędzi budowy listy mailingowej jest zaoferowana darmowa zachęta. Ale czy wiedziałeś, że warto mieć więcej niż jedną? Odwiedzający Twoją witrynę mogą borykać się z więcej niż jednym problemem – możesz więc zaoferować im rozwiązania dwóch problemów.

 

7) Proś o informację zwrotną i historie dotyczące Twoich subskrybentów

Bez względu na to czy korzystasz z autoresponderów czy sam tworzysz własne newslettery, za każdym razem proś czytelników o informację zwrotną – choćby w postaci komentarzy pod wpisem. Najlepsze posłużyć mogą także jako rekomendacje, które opublikujesz na stronie.

 

8) Aby spersonalizować swoje wiadomości email, w formularzu zapisu dodaj pole na imię

Personalizacja może przynieść dobre efekty. O ile, w niektórych branżach spoufalanie z klientami nie jest mile widziane, bezpośrednie zwracanie do klienta po imieniu jest wręcz pożądane w przypadku wykonywania zawodu trenera. Wykorzystaj tę możliwość.

 

9) Umożliwiaj anulowanie subskrypcji za pomocą jednego kliknięcia. Zadbaj o natychmiastowe działanie mechanizmu

Nie ukrywaj odnośnika do anulowania subskrypcji, ani nie męcz użytkowników długim procesem wyrejestrowania. Pamiętaj, że jako trener nie chcesz mieć na swojej liście osób, które nie są wystarczająco zaangażowane.

 

10) Tekst to za mało

Aby dotrzeć do odbiorców, pomyśl o zaproponowaniu im materiałów wideo i zdjęć, które uatrakcyjnią Twój przekaz. Pamiętaj, żeby były profesjonalnie wykonane, ale oddawały przy tym Twoją osobowość.

 

11) Komunikuj się w prosty sposób

Używaj potocznego języka. Obejrzyj nasz niedawny webinar, który prowadził DJ Waldow, aby dowiedzieć się jak tworzyć bardziej angażujące wiadomości email (materiał w jezyku angielskim).

 

12) Wprowadź dwustopniowy proces zapisu do newslettera i zrezygnuj z oklepanych formułek na powitaniu

Jeśli proces zapisu do newslettera będzie dwustopniowy, będziesz miał pewność, że na Twojej liście znajdzie się więcej zaangażowanych odbiorców. Mniej osób będzie chciało się wypisać, a odbiorcy częściej otworzą Twoje wiadomości email i w nie klikną.

 

13) W wiadomościach email zamieść odnośnik do formularza, dzięki któremu odbiorcy zadadzą pytania lub poproszą o poruszenie konkretnych tematów

Najlepsze pomysły na nowe artykuły zrodzą się pod wpływem pytań, które zadadzą Twoi czytelnicy. Informacja zwrotna może okazać się na tyle wartościowa, że warto będzie pomyśleć o comiesięcznej nagrodzie, która trafi do osoby zadającej najlepsze pytanie.

 

14) Zamieść informację o planowanej wysyłce newslettera w poście na Twitterze, LinkedIn, Facebooku i Google Plus

Swoją publiczność możesz powiększać dzięki obecności na platformach społecznościowych. Spraw, żeby odbiorcy śledzący Cię na Twitterze, zapisali się do Twojej listy, a odbiorcy Twoich wiadomości – zaczęli obserwować Cię na Twitterze.

 

15) Dziel się swoimi doświadczeniami – o tym chcą czytać Twoi klienci

Zabrakło Ci pomysłu na kolejną wiadomości email? Może to czas na opowiedzenie o sobie. W ten sposób przekażesz odbiorcom ważną informację na swój temat, a ponieważ jesteś trenerem – jest osobisty charakter spotka się z ciepłym odbiorem.

 

16) Nie myśl, że swoimi wiadomościami sprawiasz odbiorcom kłopot

Wielu trenerów odnosi takie mylne wrażenie. Pamiętaj jednak, że ludzie sami zapisali się do Twojego newslettera. Jeśli nie będziesz wysyłał im regularnych wiadomości, poczują się zawiedzeni.

 

17) Nie bój się dzielić źródłami własnych inspiracji (inni trenerzy, książki, organizacje)

Nie obawiaj się, że stracisz subskrybentów, jeśli wspomnisz o innych trenerach lub organizacjach czy zamieścisz odnośnik do tekstów innych autorów. Za zapoznanie ich z nowymi źródłami inspiracji Twoi odbiorcy będą cenić Cię jeszcze bardziej – po to także zapisali się do Twojej listy.

 

18) Zaproponuj checklisty, arkusze kalkulacyjne lub przewodniki w formacie pdf na końcu każdego publikowanego wpisu. Poproś o adres emailowy w zamian za taki materiał

Materiały te potraktuj jako dodatkowe darmowe zachęty dla użytkowników. Ich skuteczność będzie równie wysoka.

 

19) Rozważ segmentację listy

Możesz oddzielić osoby, z którymi już pracowałeś od tych, z którymi jeszcze nie miałeś osobistego kontaktu lub osoby z Twojego miasta i innych miejscowości. Jeśli każdej z takich grup oferujesz nieco inne rozwiązania, wyślij im także odpowiednio sprofilowane wiadomości email.

 

20) Raz na jakiś czas udostępnij odbiorcom dodatkową, niedostępną w żadnym innym miejscu treść

To sprawi, że przychodzącym wiadomościom email będą poświęcać większą uwagę. Możesz także pomyśleć o zaoferowaniu krótkoterminowej obniżki za swoje usługi. W wiadomości email załącz elektroniczny kupon.

 

21) Wykorzystaj narzędzia automatyzacji oferowane przez GetResponse by wspomóc tworzenie spersonalizowanych wiadomości email i ścieżek dostępu do treści

Czy wiesz, że GetResponse jest w stanie dostarczyć Ci listę osób, które kliknęły w konkretny odnośnik w Twojej wiadomości? I że właśnie tym osobom możesz wysłać kolejną spersonalizowaną wiadomość? Dzięki tej funkcjonalności, możesz stworzyć ścieżki nawigacji po Twoich treściach dla określonych grup osób. Dla Ciebie będzie to szansa na spożytkowanie treści, które powstały przez lata.

 

Bądź gotowy na więcej

Jeśli jesteś trenerem osobistym, mam nadzieję, że wpis okazał się pomocny – w komentarzach poniżej daj znać, które rady wydały Ci się szczególnie pomocne. Jeśli czujesz niedosyt, szykuj się na nasze przyszłe posty z tej serii!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x