VIEWS

21 wskazówek, jak tworzyć chętniej otwierane emaile

Jak pisać emaile, które będą chętnie otwierane, wywołają zaangażowanie odbiorców, a przy okazji proces ich powstawania nie będzie udręką?

Jak sprawić, żeby odbiorcy przekazywali je swoim przyjaciołom i znajomym? W dzisiejszym wpisie zebrałam wskazówki, dzięki którym zaczniesz tworzyć wiadomości, po lekturze których subskrybenci będą nie tylko z niecierpliwością oczekiwać na kolejne wieści od Ciebie, ale także żywo reagować na Twoje wezwania do działania.

 

1. Określ grupę docelową

W pierwszej kolejności określ swoją grupę odbiorców. Kim oni są? W czym możesz im pomóc? Co ich niepokoi? Jakie wartości wyznają? Co utrudnia im życie?

Dogłębne poznanie osobowości odbiorców przekłada się na komunikację, która mocniej rezonuje. Jeśli poznasz sposób myślenia subskrybentów, to w jaki sposób się zachowują i co odczuwają, znacznie łatwiej przyjdzie Ci konstruowanie emaili, które będą mieć dla niego znaczenie. Wiadomości, które tworzysz z myślą o konkretnym odbiorcy, po prostu działają!

 

2. Twórz przydatny content

Możesz wprawdzie pisać emaile na dowolny temat, ale nie oznacza to, że odbiorcy będą chcieli je czytać. Powinieneś tworzyć content, którego otrzymywaniem czytelnik będzie żywo zainteresowany – w końcu po to zapisał się do Twojego newslettera.

Skup się na czytelniku. O czym chciałby poczytać? Czego chciałby się dowiedzieć? Jakiego rodzaju treści go ciekawią? Content może być niezwykle interesujący, ale jednocześnie nie przemawiać do odbiorców. Wiadomości, które są pełne przydatnych i wartościowych informacji, są znacznie częściej otwierane.

Jeśli nie wiesz jakich treści oczekują Twoi czytelnicy, po prostu ich o to zapytaj.  Poproś o wypełnienie ankiety, zwróć się z pytaniem w mediach społecznościowych lub przejrzyj grupy na Facebooku i fora internetowe.

 

3. Pamiętaj o chwytliwym tytule

Temat wiadomości może być kluczowym czynnikiem powodzenia komunikacji. Czasami możesz pokusić się i zastosować gry słowne. Nie może to być jednak regułą – postaraj się przede wszystkim w klarowny sposób przekazać swój komunikat.

Wzmóż ciekawość lub napomknij, jakie korzyści niesie lektura Twojego emaila. Bądź pomocny, ale kiedy trzeba zmotywuj do natychmiastowego działania, tj. otwarcia wiadomości. Dostarcz argumentu, który potwierdzi, dlaczego odbiorcy nie powinni tego odkładać na później.

 

4. Pisz do pojedynczego czytelnika

Komponuj swoje emaile tak, jakbyś pisał do pojedynczej osoby, a nie całej rzeszy odbiorców. Miej na uwadze swojego najlepszego, najbardziej oddanego konsumenta, klienta lub czytelnika – dzięki temu ton wypowiedzi zyska na autentyczności i uda Ci się nawiązać szczerą relację z subskrybentem.

Jeśli piszesz mając na uwadze jedną osobę, Twoja komunikacja nabierze bardziej osobistego charakteru. Odbiorcy nie odniosą wrażenia, że komunikat kierowany jest do bezosobowej listy. Ich reakcja może Cię pozytywnie zaskoczyć.

 

5. Skup się na jednym temacie

Zbyt duża dawka informacji może przytłoczyć Twoich odbiorców. Postaw na prostą formę komunikacji – dla każdego emaila wybierz tylko jeden temat przewodni.

 

6. Żongluj typami wiadomości

Nie wysyłaj za każdym razem tego samego rodzaju treści. Może najdzie Cię ochota na stworzenie czegoś osobistego, np. tekstu o własnej rodzinie. Jeśli wróciłeś właśnie z rodzinnych wakacji, podziel się zdjęciami lub historiami, które mogą rezonować na odbiorców.

Twoje treści mogą mieć związek z obecnymi wydarzeniami, możesz też dostarczać content okolicznościowy lub taki, który kapitalizuje popularność piosenki, filmu lub programu telewizyjnego.

Możesz także dostarczyć treści, które odsłonią kulisy powstawania któregoś z Twoich produktów.

 

7. Popracuj nad wstępem

Lead lub wstęp jest niezwykle ważny – także w przypadku emaili.

Kilka pierwszych linijek nadaje ton wiadomości i pozwala czytelnikowi zdecydować, czy ją usunąć, przeskanować, czy może przeczytać. A skoro już zdecyduje się ją otworzyć, szkoda by było, żeby wylądowała w koszu.

 

emails-1024x683

 

 

8. Twórz wysokiej jakości content

Każdy wysyłany email powinien być wysokiej jakości. Bez względu na to, czy to wiadomość natury osobistej, newsletter, czy choćby z wpisem z bloga, treści zaproponowane czytelnikowi muszą mieć dla niego konkretną wartość.

Poświęć czas na stworzenie contentu o ponadprzeciętnej jakości, ale w taki sposób, aby nie brzmiał sztucznie. Nie staraj się robić tego na siłę.

 

9. Szanuj czas odbiorców

Nie zdarzyło mi się słyszeć skarg na długie emaile, a Tobie?

Dawno jednak minęły czasy, kiedy każda nowa wiadomość wywoływała ekscytację u odbiorców. Obecnie albo kochają albo nienawidzą otrzymywać wiadomości. Wiele osób dąży do tego, żeby nie mieć żadnych nieprzeczytanych wiadomości – a więc kasuje wiele z nowych nawet bez czytania.

Serwuj więc same konkrety. Zadbaj o to, żeby emaile były maksymalnie zwięzłe – tu liczy się każde słowo.

 

10. Nie powielaj czyjegoś stylu

Treść 90% emaili, które otrzymuję brzmią, jakby pochodziły od tej samej osoby. Marketerzy, którzy je komponują, są pod tak silnym wpływem guru w swojej branży, że zaczynają brzmieć dokładnie tak jak oni, albo ślepo wykorzystują szablony opracowane przez ekspertów.

Wypracuj indywidualny styl wypowiedzi. Używaj zwrotów, których użyłbyś w komunikacji z kimś bliskim i podziel się swoją perspektywą z odbiorcami.

Warto mieć rozpoznawalny styl – tylko wtedy użytkownicy będą wyczekiwać Twoich emaili!

 

11. Nie skupiaj się nieustannie na promocji

Jeśli nie prowadzisz sklepu online, nie próbuj w każdym emailu czegoś sprzedawać – istnieje wysokie ryzyko, że odbiorcy zrezygnują z subskrypcji. Trzymaj się zasady, by w 60-70% przypadków wiadomości dostarczały content o charakterze edukacyjnym lub motywującym, a w pozostałych – oferty promocyjne. Nie ma nic złego w zamieszczeniu odnośnika do Twojego sklepu lub strony z usługami, ale nie zamieniaj każdego emaila w katalog produktów.

Z drugiej strony, jeśli akurat wprowadzasz na rynek nowy produkt, nie wahaj się stosować do odbiorców codziennych wiadomości. To moment, w którym spodziewają się częstszej komunikacji, zaspokajającej ich ciekawość. Częstotliwość wysyłki może podlegać zmianom. Nie promuj się cały czas, ale też nie staraj się przed tym na siłę uciekać.

 

12. Sczytaj tekst przed wysłaniem

Twoje emaile muszą świadczyć o profesjonalizmie. Nie zapomnij o przeredagowaniu i sczytaniu wszystkich wiadomości, które wysyłasz. Literówki zdarzają się każdemu, ale jeśli Twoje emaile będą ich pełne, odbiorcy przestaną Cię brać na poważnie.

Możesz zwrócić się o pomoc do innych osób, jeśli uważasz, że sam nie podołasz zadaniu. Nie zapomnij przy tym umieścić w wiadomości klarownego wezwania do działania – tylko w ten sposób odbiorcy będą wiedzieć co zrobić dalej.

 

13. Zachęć odbiorców do interakcji

Email to środek komunikacji, a komunikacja zachodzi pomiędzy dwojgiem osób. Nie zachowuj się, tak jakby nie obchodziła Cię opinia odbiorców. Nie traktuj swoich wiadomości jako jednostronnej komunikacji.

Pisz do odbiorców, tak jakbyś pisał do kogoś bliskiego i staraj się zachęcić ich do komunikacji.

Zadawaj pytania i wykazuj zainteresowanie opinią odbiorców. Dziel się opowieściami i zachęcaj użytkowników do opisywania swoich przeżyć, a następnie do udostępniania ich w mediach społecznościowych – tym sposobem więcej osób dołączy do konwersacji. Komunikacja za pośrednictwem emaila nie może być monologiem. Zachęć do rozmowy i zaproś odbiorców do dzielenia się opiniami – w ten sposób poczują, że ich głos jest istotny.

 

14. Nie wysyłaj emaili zbyt często

Jestem przeciwna codziennemu mailowaniu do odbiorców. Wiem, że niektórzy twierdzą, że jeśli użytkownicy cenią sobie treści nadawcy, to przypadnie im do gustu taka cykliczność, a ci, którym się to nie podoba, nie byli tak naprawdę prawdziwymi fanami. Mam na tę kwestię odmienne spojrzenie.

To tak jakby uprzeć się, że telewizja musi codziennie pokazać odcinek mojego ulubionego programu. Wydaje mi się, że po dwóch tygodniach byłabym już tym kompletnie zmęczona. Zaczęłabym jednocześnie wątpić w jakość takiej produkcji – a przecież nie chodzi tutaj o jeden serial, ale na przykład pięć. Kto z nas dysponuje czasem, żeby codziennie oglądać tyle telewizji?

Zmierzam do tego, że Twój email walczy o uwagę odbiorców nie tylko z wiadomościami innych nadawców, ale ze wszystkim naokoło. Dlatego trzymaj się rozsądnego harmonogramu.

 

15. Nie wysyłaj emaili za rzadko

Pisząc to nie mam na myśli wysyłki, która będzie odbywać się raz na miesiąc. Przy takiej częstotliwości czytelnik może stracić zainteresowaniem ofertą, skorzystać z propozycji konkurencji, albo zapomnieć z kim ma do czynienia i dlaczego dołączył do Twojej bazy.

Z własnej strony rekomenduję wysyłkę jednego emaila w tygodniu. Może to być coś osobistego, cotygodniowy newsletter, odnośnik do wpisu na blogu albo – od czasu do czasu – oferta promocyjna (chyba że masz powód, by wysyłać je częściej). Przyzwyczaj odbiorców, że raz w tygodniu pojawi się u nich korespondencja od Ciebie.

Przypilnuj przy okazji, by stosować zawsze te same elementy brandingowe: jednakowe fonty, kolory i styl. Nie zaszkodzi też przypomnieć odbiorcom dlaczego właściwie otrzymują Twoje wiadomości…

 

16. Upewnij się, że wysyłasz responsywne emaile

Zdecydowana większość osób odbiera emaile na smartfonach lub tabletach. Zanim wciśniesz przycisk „wyślij” upewnij się zatem, że Twoja wiadomość dobrze wygląda  na urządzeniach mobilnych.

Dwa razy sprawdź, czy email się nie „rozsypuje”, a tekst mieści się na ekranie. Podgląd komponowanej wiadomości powinien być dostępny w panelu Twojej platformy email marketingowej. Kiedy upewnisz się, że wszystko gra – zapisz całość w postaci szablonu, który będziesz mógł wykorzystać przy kolejnych wysyłkach. Tym sposobem zachowasz spójność komunikacji.

 

17. Opracuj prosty szablon newsletterów

Zadbaj o to, by wygląd Twojej wiadomości nie wpływał niekorzystnie na jej lekturę. Nie stosuj elementów, które odciągną uwagę lub utrudnią czytanie.

Użyj prostego formatowania. Wybierz czytelne fonty, a jeśli zdecydujesz się na dodanie grafik, niech będą wymowne i wzbogacają (a nie tylko ozdabiają) wiadomość.

 

copywriting-1024x683

 

18. Ułatw czytelnikom kontakt z Tobą

Czyż to nie frustrujące, kiedy otrzymujesz wiadomości z adresu „noreply”? Kiedy w treści zawarta jest informacja, żeby nie odpowiadać na daną wiadomość, bo i tak nikt jej nie przeczyta?

To Tobie powinno zależeć na odzewie odbiorców! Bądź człowiekiem, a nie robotem! Wysyłaj wiadomości z adresu, na który będzie można odpowiedzieć – w polu „nadawca” umieść swoje prawdziwe imię i nazwisko, tak by adresaci nie mieli wątpliwości, że wysyłane są one przez prawdziwą osobę.

 

19. Spraw, żeby odbiorcy czekali na Twoje emaile

Jak skłonić odbiorców do klikania, otwierania i czytania Twoich emaili? Każdorazowo dbając o wyjątkowe doświadczenie konsumenckie.

Kluczowe jest przy tym zachowanie konsekwencji – w praktyce oznacza to wysyłkę wiadomości zawsze tego samego dnia, o stałej porze lub o stale wysokiej jakości.

Zrób wszystko zgodnie z tym, co opisaliśmy powyżej. Przyzwyczaj odbiorców do faktu, że Twój content jest zawsze wysokiej jakości, a każde kliknięcie będzie im wynagrodzone.

 

20. Nie pisz do osób, które nie zapisały się do bazy

Nie wysyłaj newsletterów do osób, które nie wyraziły zgody na ich otrzymywanie. Zapomnij o kupowaniu baz adresów, wymianie kontaktów z innymi marketerami, czy dodawaniu dotychczasowych subskrybentów do nowych baz.

Za każdym razem pytaj o zgodę zanim dodasz konsumentów do swoich baz. Oczywiście mogliby oni zrezygnować z subskrypcji, ale po co ich irytować?

 

21. Zwróć uwagę na statystyki

Nie popadaj w obsesję związaną z analizą statystyk, ale miej je stale na oku. Zwróć uwagę na współczynnik otwarcia wiadomość – to on podpowie Ci jakimi treściami najbardziej zainteresowani są Twoi czytelnicy. Którego z emali otworzyło najwięcej osób? O czym traktował? Jaki był jego temat? Wyciągnij właściwe wnioski, żeby opracować własny zestaw najlepszych praktyk.

Zainteresuj się również faktem, że wskaźniki otwarcia spadają. Czy ostatnio zmieniałeś coś w sposobie przygotowywania wysyłki? Czy może wybrałeś tematykę, która niezbyt pochłania odbiorców?

Skorzystaj z powyższych rad, a czytelnicy będą znacznie bardziej skłonni otwierać Twoje emaile.

 

W moim przypadku wszystkie powyższe wskazówki świetnie sprawdzają się w przypadku przygotowywania skutecznych newsletterów. Może jest jednak coś, co chciałbyś dodać do tej listy? Czekamy na Twoje pomysły w komentarzach poniżej.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x