3 analityczne triki, dzięki którym osiągniesz znacznie lepsze wyniki na Facebooku

Trudno dziś ignorować Facebooka. Jeśli działasz w sektorze B2C, to wręcz niemożliwe.

 

Jeśli działasz w B2B, również nie powinieneś rezygnować z tego serwisu. Facebook bije na głowę inne portale społecznościowe pod względem liczby aktywnych użytkowników, ilości udostępnianych treści oraz korzyści biznesowych, jakie można z niego czerpać.

Trzeba oczywiście uważać na przynęty, które zarzuca na nas Mark Zuckerberg. Facebook stał się platformą płatną. Organiczny zasięg treści ograniczono do zaledwie 2% w stosunku do zeszłego roku. Niezależnie od tego, nadal warto korzystać z Facebooka. Nawet jeśli jest on przede wszystkim platformą reklamową, to jest to świetna platforma. Stawka za kliknięcie na Facebooku jest zazwyczaj znacznie niższa niż w Google AdWords czy Bingu.

O wiele trudniej niż kiedyś jest dziś czerpać korzyści z prowadzenia strony na Facebooku. Nie możesz wrzucać postów bez planu, jak serce dyktuje i oczekiwać wyników. Na szczęście, publikowanie wpisów na Faceooku nie musi już odbywać się na ślepo. Do dyspozycji masz wewnętrzne raporty analityczne, takie jak: Statystyki, Grupy odbiorców i Opcje wyboru grupy odbiorców. Dają Ci one dostęp do wielu cennych danych, dzięki którym usprawnisz swoje działania marketingowe. Musisz tylko uważnie się tym danym przyjrzeć.Wszystkie raporty znajdziesz na swojej stronie. Wystarczy kliknąć zakładkę „Statystyki”.

 

Facebook1

 

Nie możesz jej znaleźć? Możliwe, że Twoja strona ma mniej niż 30 polubień. Nie przejmuj się, wkrótce na pewno pojawią się kolejni fani. Tymczasem sprawdź, co na temat zdobywania zaangażowania na Facebooku znajdziesz na naszym blogu. Przydatne informacje znajdziesz w postach Zaangażowanie na Facebooku – co radzą najnowsze badania? oraz Jak tworzyć reklamy na Facebooku, których Twoi fani nie znienawidzą.

Jeśli widzisz link do statystyk, oto jak odczytywać podstawowe dane na temat strony.

 

1) Jak szukać najbardziej angażujących postów własnych i konkurencji

W zakładce Podsumowanie znajdziesz następujące dane:

 

Facebook2

 

Zakładka “Twoje ostatnie posty (5)”, skieruje Cię na stronę, na której widoczne będą wszystkie Twoje wpisy.

Możesz je sortować według zasięgu lub zaangażowania. Większość ekspertów zaleca, by nie skupiać się na zasięgu. Znacznie ważniejsze jest zaangażowanie. Sprawdź, czy między najbardziej angażującymi postami są jakieś podobieństwa. Przyjrzyj się też wpisom, które wzbudziły najmniejsze zainteresowanie. Widzisz między nimi jakąś zależność? Być może na przyszłość lepiej publikować mniej treści tego typu.

Kiedy już ustalisz, które posty osiągnęły najlepszy wynik, wykorzystaj tę wiedzę:

  • udostępnij ponownie te o najwyższym wskaźniku zaangażowania (najlepiej o innej porze niż za pierwszym razem),
  • stwórz więcej wpisów tego typu.

Jeśli interesuje Cię, jak poziom zaangażowania w przypadku Twoich postów wygląda na tle liderów branży, spójrz na zestawienie pochodzące z serwisu eMarketer:

 

Emarketer

 

Poniższa tabela pochodzi z artykułu Facebook Growth And Engagement: 2015 Year In Review, opublikowanego w serwisie Locowise i pokazuje średnie wskaźniki zaangażowania dla różnych rodzajów postów:

 

EngagementRate

 

Te dane to dobry punkt wyjścia do przeprowadzenia benchmarkingu. Dobrze byłoby również wiedzieć, jak na Facebooku radzą sobie treści konkurencji. Można to sprawdzić.

Służy do tego funkcja “Strony do obserwowania”, dostępna dla stron mających więcej niż 100 polubień. W zakładce Statystyki > Podsumowanie > Posty kliknij „Najpopularniejsze posty na obserwowanych stronach” i dodaj dowolną z dostępnych tam stron, maksymalnie do 100 stron za jednym razem. Możesz wówczas obserwować, jakie treści publikuje konkurencja i jakie wyniki osiągają te posty.

 

Facebook4

 

Bonus: Jest jeszcze jeden sposób na czerpanie korzyści dzięki stronom konkurencji. Zadbaj, aby Twoja strona wyświetlała się na liście podobnych stron. Poniżej widać, jak ten moduł wygląda:

 

Facebook5

 

Aby włączyć opcję sugerowania stron, zaznacz okienko w zakładce Ustawienia > Ogólne > Propozycje podobnych stron.

Facebook6

 

Gotowe! Jak widzisz, na Facebooku nadal można zdobywać nowych odbiorców za darmo. Trzeba tylko wiedzieć, jak to robić.

 

2) Skorzystaj z opcji Statystyki grup odbiorców i użyj Opcji wyboru grupy odbiorców, aby lepiej targetować treści

 

Facebook oferuje znacznie więcej danych analitycznych, niż widzisz w zakładce Statystyki. Niektóre z nich pozwolą Ci m.in. lepiej poznać swoich odbiorców. Raporty na ten temat znajdziesz wśród danych dotyczących reklam. Jest tylko jedno zastrzeżenie: Twoja strona musi mieć co najmniej 1000 polubień, abyś miał wystarczającą ilość danych do analizy.

Wejdź w Menedżera reklam > Narzędzia > Statystyki grup odbiorców. Zostaniesz zapytany, o których odbiorców Ci chodzi. Zaznacz opcję „Użytkownicy połączeni z Twoją stroną”. Wyświetli się następujący ekran:

 

Facebook7

Jeśli publikujesz reklamy przeznaczone dla wybranych odbiorców, od razu docenisz tę opcję. Możesz wykorzystać dane z zakładki Polubienia strony, aby dowiedzieć się na przykład, do których użytkowników najlepiej kierować reklamy. Możesz też wykorzystać dane demograficzne, aby jeszcze dokładniej wybrać odbiorców, na których Ci zależy.

To jeszcze nie wszystko.

Słyszałeś o “personach”? Persony wykorzystuje się zarówno w content marketingu, jak i w wielu innych działaniach marketingowych. To narzędzie, które umożliwia tworzenie treści lepiej dopasowanych do potrzeb określonych osób. Dzięki personom łatwiej dotrzesz do odbiorców i sprawisz, że zostaną Twoimi klientami.

Persony często różnią się – trzeba więc kierować do nich odmienne treści i brać pod uwagę inne lejki sprzedażowe. Poza tym, jedni klienci są znacznie więcej warci od innych. Dlatego marketerzy często dzielą persony na grupy w oparciu o wartość, jaką ich członkowie stanowią dla firmy.

Dane dostępne w ramach Statystyk grup odbiorców są więc na wagę złota dla każdego, kto tworzy persony. Wykorzystaj je do przygotowania profili klienta, które przydadzą Ci się również do innych działań marketingowych. Jeśli potrzebujesz więcej wskazówek, jak na podstawie dostępnych w tym narzędziu danych tworzyć persony, przeczytaj artykuł How to Create Audience Personas on a Budget Using Facebook Insights na blogu Moz.

W Statystykach grup odbiorców jest jeszcze jedna przydatna opcja. Możesz załadować tam własną bazę adresową, a Facebook przygotuje analizę subskrybentów na tej samej zasadzie, jak robi to w przypadku innych grup odbiorców.

 

Uwaga! Nie zrobisz tego bezpośrednio w Statystykach grup odbiorców. Aby załadować bazę adresową, użyj ścieżki Narzędzia > Grupy odbiorców > Utwórz grupę niestandardowych odbiorców.

 

Facebook8

 

Facebook zaleca, aby grupa niestandardowych odbiorców liczyła co najmniej 1000 osób. To gwarantuje najlepsze wyniki. Warto, by w Twojej bazie było więcej niż 1000 subskrybentów. Nie każdy adres email będzie przecież połączony z kontem na Facebooku. Wspomniany 1000 to jednak tylko wskazówka. Facebook umożliwi Ci załadowanie bazy i stworzenie grupy, nawet jeśli jest w niej tylko 100 pozycji.

Jeśli jeszcze nie miałeś okazji przetestować tej opcji, zachęcam. Zyskasz przede wszystkim możliwość weryfikacji danych użytych do przygotowania person. Potem bezbłędnie określisz grupy docelowe dla swoich reklam. A to dopiero początek.

 

3) Użyj Opcji wyboru grupy odbiorców, aby przeprowadzić segmentację odbiorców i kierować określone treści do wybranych grup

Na pewno zdajesz sobie sprawę, jak ważna jest segmentacja bazy adresowej. Dzięki segmentacji masz więcej otwarć i kliknięć, wyższą sprzedaż oraz wielu zadowolonych subskrybentów. Podobnie jest w przypadku postów na Facebooku. A przynajmniej może być.

Możesz wybrać grupę osób lubiących Twoją stronę, które zobaczą wybrany post. Ustawisz to w opcjach dostępnych podczas tworzenia wpisu. Jeśli jednak masz więcej niż 5000 polubień strony, musisz najpierw włączyć funkcję Grupa odbiorców aktualności i widoczność postów.

Aby to zrobić, kliknij Ustawienia > Ogólne i znajdź na liście pozycję Grupa odbiorców aktualności i widoczność postów.

 

Facebook9

 

Kliknij Edytuj i zaznacz okienko, a potem wciśnij przycisk Zapisz. Proste, prawda?

Pod każdym tworzonym postem zobaczysz teraz ikonę zawężania grupy odbiorców.

 

Facebook10

Kliknij ją, aby zawęzić grupę odbiorców posta, np. zgodnie z ich zainteresowaniami.

 

Facebook11

 

Możesz też skorzystać z opcji “Ograniczenia grupy odbiorców” w oknie, które wyświetli się po kliknięciu ikony. Wybierzesz tu odbiorców o określonych cechach demograficznych.

Facebook12

 

Jeśli Twoja firma działa w całym kraju lub ma zasięg międzynarodowy, ta opcja pozwoli Ci kierować posty do użytkowników mieszkających w pobliżu miejsca, w którym np. odbędzie się promowane przez Ciebie wydarzenie. Jeśli masz sieć sklepów i organizujesz promocję w jednym z nich, możesz wyświetlać posty o niej odbiorcom z najbliższej okolicy. Jeżeli sprzedajesz odzież, możesz kierować wpisy z ofertą dla panów do mężczyzn, a posty o produktach z działu dla pań tylko do kobiet. Jest nieskończenie wiele możliwości wykorzystania tej opcji.

 

Podsumowanie

Twoje konto na Facebooku kryje potężne narzędzia analityczne. Wystarczy poszukać dostępnych opcji i przetestować je, aby znacznie poprawić wyniki swoich działań. Kto wie, może uda Ci się przekroczyć granicę 10-procentowego wskaźnika zaangażowania? Lub dwukrotnie zwiększysz skuteczność swoich reklam?

 

A Twoim zdaniem? Używasz któregoś z wymienionych narzędzi w działaniach marketingowych na Facebooku? Jak się sprawdzają? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzu.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x