VIEWS

3 sposoby, dzięki którym zaczniesz vlogować

Jeszcze do niedawna blogowanie było najpopularniejszą formą obecności w sieci, a ostatnio – najpopularniejsze było dbanie o obecność w mediach społecznościowych.

 

Jednak dziś, aby nadal skutecznie rozwijać swoją działalność w Internecie, musisz zaprzyjaźnić się z vlogowaniem.

 

Czym jest vlogowanie?

Dobre pytanie.

Vlogowanie to termin, który został ukuty jako połączenie słów „video” i „blogowanie”. A więc zagadka została rozwiązana i nie ma chyba potrzeby, abym wyjaśniał dalej, że vlog to nic innego, jak „wideoblog”.

Niemniej jednak, wydaje mi się ważne, aby podkreślić fakt, że vlog jest vlogiem, nie zaś filmikiem promocyjnym. A żeby zrozumieć, czym tak naprawdę jest vlog, musimy najpierw powtórzyć sobie, czym dokładnie jest sam blog.

 

Ok, czyli czym jest blog?

Cóż, termin „blog”, dla odmiany, powstał jako połączenie dwóch innych wyrazów – a mianowicie słów „web” (sieć) i „log” (dziennik).

Blogi są internetowymi dziennikami, co oznacza, że zawierają regularny, a przynajmniej systematyczny, zapis wydarzeń lub obserwacji, który udostępniany jest szerokiej publiczności wyłącznie za pomocą Internetu. Ok, tak brzmi odpowiedź z technicznego punktu widzenia – z biegiem lat blogowanie wyewoluowało jednak na tyle, żeby osiągnąć zupełnie wyjątkowy charakter.

To, co teraz czytasz, to właśnie blog. Dokładnie tak. To, co czytasz w tym momencie. Trafiłeś na blog GetResponse i jesteś właśnie w trakcie czytania wpisu na blogu, traktującego o vlogowaniu.

Jak Ci idzie? Czy dowiadujesz się czegoś nowego? Czy zawartość wpisów jest związana z tym, co oferuje GetResponse? Zaciekawiło Cię to? Mam szczerą nadzieję, że odpowiedź na wszystkie trzy poprzedzające pytania brzmi „Tak!” – bo to oznacza, że dobrze robię swoją robotę.

Blogi stały się narzędziem wykorzystywanym przez serwisy internetowe, aby dodawać wartości ich towarom lub usługom poprzez udostępnianie darmowych informacji oraz treści osobom śledzącym poczynania marki w Internecie. Używane są do celów SEO, angażowania internetowych odbiorców, budowania pozycji webmasterów jako opiniotwórców i autorytetów w danej branży – z myślą o tym, że działania te przyczynią się do zwiększenia liczby transakcji.

 

Czym blog NIE JEST

Co ważne, zadaniem bloga nie jest bezpośrednia namowa do nabywania produktów i/lub usług, jakie oferuje dany serwis. Nie jest to platforma reklamowa ani medium służące natarczywej promocji. Nie jest to również miejsce, w którym możesz głosić peany na swój temat.

Krótko mówiąc – blog nie dotyczy Ciebie.  Nie, blog nie służy do tego, abyś głosił albo głosiła światu, jak wspaniały jest Twój biznes, jak bardzo jesteś innowacyjny/a, jak wielkich czynów dokonujesz albo jaki wpływ osiągasz (lub nie osiągasz) na innych. Wprost przeciwnie – blogi dotyczą Twoich klientów, nabywców i ludzi zainteresowanych Twoją branżą.

Weźmy ten blog jako przykład. To, co próbuję na nim robić, to przekazać czytelnikom użyteczne, możliwe do wprowadzenia w życie i dogłębne informacje. W tym wpisie skupiałem się do tej pory głównie na blogowaniu jako dobrej ilustracji wymagań, które powinien spełniać Twój vlog.

Czy zatem domyślacie się, o czym będzie mowa teraz?

 

Czym vlog NIE JEST

Vlog nie jest platformą reklamową ani medium służącym natarczywej promocji. Nie jest to filmik promujący Twoje produkty czy usługi. Zadaniem vloga nie jest bezpośrednie namawianie do nabycia produktów i/lub usług, jakie oferuje Twój serwis. Nie jest to również pochwalny song na Twój własny temat.

Vlog nie dotyczy Ciebie!

 

A zatem czym jest vlog?

Vlog jest niczym innym, jak blogiem nagranym w postaci filmu, a nie zapisywanym jako plik tekstowy. Vlogi dotyczą Twoich klientów, nabywców i innych ludzi zainteresowanych Twoją branżą – branżą, której stanowisz zaledwie drobny element. 

Tak samo jak blog, vlog będzie stanowił środek, za pomocą którego będziesz dodawać wartości temu, co sprzedajesz, poprzez udostępnianie wartościowych, użytecznych i ciekawych oraz darmowych informacji na tematy powiązane z Twoją branżą.

Świetnie. Zobaczmy więc, czego potrzebujesz, aby uruchomić własny vlog …

 

start_blogging-1024x680

 

3 sposoby, dzięki którym zaczniesz vlogować już dziś

Filmiki wideo stanowią jedno z najbardziej przykuwających uwagę mediów, na jakie można natrafić w sieci.

Stopień, w jakim filmiki angażują odbiorców, jest powodem, dla którego tak wielu blogerów zwraca się teraz w kierunku vlogowania.

Istnieje wiele sposobów na to, żeby zacząć vlogować. Zawsze jednak pamiętaj o tym, że to, co robisz, to dodawanie wartości produktowi lub usłudze poprzez nieodpłatne udostępnienie użytecznej informacji, której Twoi odbiorcy po prostu nie otrzymają nigdzie indziej.

A zatem na początek będziesz potrzebować jakiegoś rodzaju kamery wideo. Niemniej jednak, vlogi robione amatorską metodą potrafią być dość rozczulające, dlatego – o ile jesteś w stanie przykuć i utrzymać uwagę ludzi samą treścią – nie ma powodu, dla którego nie miałbyś zacząć rozkręcać całego przedsięwzięcia za pomocą kamery w Twoim smartfonie. Kiedy zdobędziesz już nieco zaufania i entuzjazmu odbiorców, możesz pomyśleć o zainwestowaniu w coś nieco droższego bardziej rozwiniętego technologicznie.

Zanim jednak do tego dojdzie, poznaj 3 rewelacyjne narzędzia i programy, dzięki którym możesz rozpocząć vlogowanie już dzisiaj!

 

Screencast-O-Matic

Z tym narzędziem niepotrzebna Ci będzie nawet kamera. Otóż to – możesz zacząć od zwykłego screencastu. Wystarczy kilka kliknięć w Screencast-O-Matic i już nagrywasz wszystko to, co robisz na ekranie swojego komputera.

Jest to oczywiście idealne narzędzie do demonstracji typu „jak zrobić”, jeśli oferujesz oprogramowanie, które wymaga wyjaśnień. Nie jest jednak powiedziane, że nie możesz wykorzystać go do pokazywania odbiorcom, jakie newsy z branży zamieszczasz na stronie, opatrując całość Twoim komentarzem zza ekranu. Myślę, że to całkiem niezły pomysł – jeśli włożysz nieco wysiłku w zbudowanie grupy odbiorców, Twój vlog podsumowujący wieści z branży może w prosty i szybki sposób zyskać renomę jako obowiązkowa pozycja dla wszystkich zajmujących się tą tematyką. A więc zacznij już dziś!

 

Live Hangouts (a teraz Blab!)

Zarówno Google+, Hangouts, jak i YouTube należą do tego samego właściciela – gigantycznej wyszukiwarki Google. Oznacza to, że stworzenie treści w formie znakomitego filmiku z wywiadem może być proste i szybkie.

Masz już konto na Google+ (a przynajmniej powinieneś), więc teraz musisz po prostu rozpocząć sesję wideokonferencyjną z uruchomioną opcją „Hangouts On Air”. Od samego początku kręcenia film będzie transmitowany na żywo do Twoich odbiorców na Google+, zaś nagranie zostanie przesłane bezpośrednio na Twoje konto na YouTubie. Proste.

Ewentualnie, możesz zacząć korzystać z nowego (stosunkowo) serwisu społecznościowego Blab, który pozwala nagrywać filmy z wywiadami we vlogowym stylu. Blab, o którym pisałem bardziej szczegółowo już jakiś czas temu (zerknij na „How To Use Blab For Marketing”), został stworzony dokładnie po to, aby umożliwiać transmisję wywiadów na żywo – a zatem jest to naprawdę jedna z lepszych platform, która pozwoli Ci na vlogowe wprawki.

 

Periscope

Periscope to kolejny (stosunkowo) nowy zawodnik w ekipie wideotreści. Należy do Twittera i służy do transmitowania filmów na żywo w Twojej sieci i ogólnie w świecie Periscope. Jeśli masz smartfona, możesz od razu zaczynać streamowanie na żywo dla Twoich odbiorców – na przykład rozmyślając głośno i w czasie rzeczywistym nad wpisem, który zamierzasz opublikować na blogu w tym tygodniu, spacerując spokojnie po parku; to byłoby niezłe! A w tym samym czasie Twoi widzowie mogą wysyłać komentarze, polubienia i pytania poprzez udostępniany przez Periscope messenger live.

Kolejne darmowe i innowacyjne narzędzie, które pomaga rozpocząć przygodę z vlogowaniem. 

 

Znasz jeszcze inne narzędzia, które prostą drogą wprowadzą nas do świata vlogowania? Napisz o nich w komentarzach.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x