VIEWS

30 kroków do osiągnięcia sukcesu na LinkedIn w 2015 roku

Wydaje Ci się, że LinkedIn jest platformą społecznościową przeznaczoną dla osób szukających pracy i kadry zarządzającej, prawda? Myślisz, że jeśli jesteś samozatrudniony, możesz nie zawracać sobie nią głowy?

Prawda wygląda trochę inaczej. Nie musisz pracować dla żadnej firmy ani organizacji, aby czerpać korzyści płynące z obecności na LinkedIn. Serwis ten jest bowiem wpływową siecią, która może okazać się trampoliną do sukcesu Twojej firmy. To najważniejsze miejsce w sieci dla specjalistów: to tutaj odnajdziesz najbardziej wpływowe osoby w swojej dziedzinie i liderów opinii. Tutaj spotkasz też znajomych, kolegów z pracy i konkurentów. A co najważniejsze, dzięki odpowiednio zastosowanej strategii obecności w serwisie, możesz pozyskać nowych klientów.

Jeśli jeszcze nie jesteś obecny w serwisie LinkedIn, dzięki temu postowi dowiesz się jak krok po kroku skutecznie w nim zaistnieć. A jeśli jesteś już tam obecny, ale nie osiągasz zakładanego zwrotu z inwestycji, wykorzystaj ten post by doszlifować niektóre aspekty swojej strategii, aby skutecznie wypozycjonować swój biznes i samego siebie.

 

Odmień swój profil

1. Wyróżnij się.

Twój profil wygląda jak zwykłe CV? Zmień to! Przede wszystkim musisz zainteresować swoją osobą innych. Jeśli jesteś konsultantem, coachem lub trenerem, czy specjalistą w wybranej dziedzinie, Twoim nadrzędnym zadaniem jest odróżnienie się od innych. Potencjalny odbiorca Twoich usług powinien w jasny sposób otrzymać odpowiedź na pytanie: dlaczego wybrać właśnie Ciebie i Twoje usługi.

 

2. Przygotuj właściwe zdjęcie.

W nagłówku zamieść zdjęcie, które nie tylko przyciągnie uwagę odbiorców, ale także będzie szansą na ekspozycję dla Twojej marki. LinkedIn oferuje wprawdzie wykorzystanie zdjęć stockowych, ale znacznie lepsze okaże się użycie grafiki przygotowanej specjalnie na potrzeby profilu. Możesz zatrudnić do tego niedrogiego freelancera, którego znajdziesz w serwisach typu Fiverr. Grafika powinna zawierać najważniejsze informacje, które chcesz przekazać odbiorcom oraz wezwanie do akcji, które zachęci ich do nawiązania z Tobą kontaktu. Przejrzyj profile innych osób w poszukiwaniu inspiracji.

 

3. Wyjdź poza standardy.

Większość profili na LinkedIn wygląda niczym standardowe CV – po prostu wymienione są tam wszystkie doświadczenia zawodowe danej osoby. Niewiele osób zdecydowało się na wykorzystanie tej przestrzeni w sposób kreatywny. Zamiast pisać o swoim doświadczeniu za pomocą nazw stanowisk, stwórz odważny nagłówek, który nie tylko zwróci uwagę innych, ale zapewni ich o określonej korzyści jaką niesie nawiązanie kontaktu z Tobą i poświadczy o tym, że Twoje pomysły są oryginalne i inne od wszystkich.

 

4. Pochwal się osiągnięciami.

To, co zamieściłeś w nagłówku, będzie wymagało odpowiednich poświadczeń. Np. jeśli poszukujesz nowych zleceń jako autor tekstów prasowych, najpierw powinieneś zamieścić odnośniki do swoich publikacji, a dopiero potem informacje na temat swojego doświadczenia. Pochwal się, gdzie ze swoimi tekstami zaistniałeś do tej pory.

 

5. Opowiedz historię.

Sekcja przedstawiająca Twoje doświadczenia może być czymś więcej niż zwykłą listą zajmowanych stanowisk i posiadanych kompetencji. Tę sekcję możesz z łatwością wykorzystać, żeby przedstawić swoją marketingową historię.

 

6. Dostarcz przykładów.

Niewiele osób to robi, ale aby potwierdzić swoje doświadczenie, możesz opisać rezultaty swoich działań, które przyniosły konkretne korzyści Twoim zleceniodawcom. Wykorzystaj sekcje „Projekty“ i „Doświadczenie“ na zamieszczenie zwięzłego case study każdego ciekawszego projektu. Tytuły poszczególnych „Projektów“ mogą być podlinkowane, zamieść więc więcej szczegółów na swojej stronie internetowej i kieruj na nią ruch na LinkedIn.

 

7. Wykorzystaj multimedia.

Wzmocnij siłę Twojego profilu poprzez dodanie prezentacji (stworzonej np. za pomocą serwisu Slideshare), materiału wideo albo innego formatu wizualnego. Wykorzystaj także klipy, które stworzyłeś w ramach rekomendacji produktów znanych marek.

#7 harbor-harbour-port-3576-826x550

 

Zbuduj silną sieć kontaktów

By zbudować trwałą sieć kontaktów LinkedIn, musisz zastosować długoterminową strategię, która pozwoli Ci zaprezentować się przed właściwą publicznością, przyciągnąć nowych klientów, propozycję wystąpień, więcej rekomendacji i odesłań. To z kolei przełoży się na większe zainteresowanie Twoją osobą mediów.

 

8. Zacznij od tych, których już znasz.

Zaimportuj kontakty emailowe, by sprawdzić kto ze znajomych jest już w serwisie LinkedIn. Każdą osobę ze swojej bazy adresów zaproś do kontaktów oddzielnie. Po pewnym czasie, LinkedIn sam zacznie proponować Ci osoby, z którymi warto nawiązać kontakt.

 

9. Popracuj nad treścią zaproszeń.

Tworząc spersonalizowane wiadomości email, nie zapomnij napisać w nich dlaczego odbiorcy powinni dołączyć do Twojej sieci. Uczestniczyłeś w ich wykładzie? A może spodobała Ci się ich książka? Może macie wspólnych znajomych? Daj im konkretny powód, dla którego powinni to zrobić.
Istnieje wprawdzie przycisk pozwalający na wysłanie zaproszenia do nawiązania kontaktu, ale nie można go spersonalizować – używaj więc go sporadycznie.

 

10. Zidentyfikuj klastry swojej sieci.

W trakcie nawiązywania połączeń, zauważysz, że na LinkedIn funkcjonują grupy. Osoby, które do nich należą łączą określone miejsca lub miasta, przeszłe doświadczenie zawodowe lub edukacja. Mogą to być także społeczności zbudowane wokół wspólnych zainteresowań lub liderów opinii. Zacznij nawiązywać kontakty z osobami z interesujących Cię grup, a następnie przyjrzyj się kolejnym profilom, np. kontaktom osób z tych grup by znaleźć jeszcze więcej osób, które mogłyby należeć do Twojej sieci. Możesz sortować osoby po zajmowanym przez nich stanowisku, firmie, lokalizacji lub źródle kontaktu.

 

11. Wykorzystaj grupy LinkedIn.

Grupy w LinkedIn nadają się idealnie na wyszukanie i nawiązanie kontaktu z osobami o podobnym sposobie myślenia. Wyszukanie wysokojakościowych, dobrze zarządzanych grup zajmuje trochę czasu. Po dołączeniu do tej spełniającej Twoje kryteria, pamiętaj, żeby najpierw służyć pomocą jej członkom, a dopiero potem oferować im swoje usługi i reklamować samego siebie. Grupy pomogą Ci w nawiązaniu wartościowych kontaktów.

 

12. Poznaj swoje kontakty.

Po nawiązania kontaktu, przeanalizuj profil wybranej osoby. Aby przekuć kontakt w autentyczną relację, powinieneś zrozumieć jaką wartość może przynieść jej kontakt z Tobą i w czym możesz okazać się jej pomocny.

 

13. Korzystaj z opcji zaawansowanego szukania.

Użyj zaawansowanego szukania, aby znaleźć osoby za pomocą słów kluczowych. Jeśli chciałbyś wykorzystać w pełni tę funkcjonalność, rozważ wykupienie abonamentu Premium. Mógłbyś wtedy uszczegółowić swoje wyszukiwanie używając dodatkowego parametru, np. lokalizacji lub stopnia kontaktów.

 

14. Kieruj się rozsądkiem.

Każdego dnia będziesz otrzymywał zaproszenia do nawiązania kontaktów. Na początku zapewne będzie Cię kusiło, aby przyjmować każde takie zaproszenie, ale z czasem nauczysz się przyjmować tylko te wartościowe, tak aby podtrzymać jakość Twojej sieci na odpowiednio wysokim poziomie. Uważaj na przyjmowanie zaproszeń od nieznajomych, chyba że masz z nimi wspólnego znajomego lub są przedstawicielami tej samej branży co Ty. Zastanów się, czy akceptować zaproszenia od osób bez zdjęć profilowych, chyba że jest to ktoś, kogo znasz osobiście (dyskretnie napomnij im o braku fotografii).

 

15. Dokonuj przeglądu kontaktów.

Aby Twoja sieć kontaktów była przydatna, co jakiś czas zrób przegląd nawiązanych kontaktów by usunąć te, które przestały być aktualne.

 

#15 dawn-dock-dusk-3353-825x550

 

Publikuj artykuły by zwiększyć dotarcie

Aby zwiększyć zasięg, zacznij dzielić się treściami, których jesteś twórcą z innymi użytkownikami LinkedIn.

 

16. Rozwiń strategię dotyczącą treści.

Jak dotrzeć do nowych odbiorców i jak wykorzystać te kontakty w celach biznesowych? Pomyśl o tworzeniu artykułów, z którymi mógłbyś dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.

 

17. Publikuj o właściwych porach.

Artykuły publikuj na początku tygodnia, tj. w poniedziałki lub wtorki. Na LinkedIn najlepiej sprawdzają się godziny, w których użytkownicy mają przerwę w pracy. Rozważ więc publikację zanim odbiorcy rozpoczną swój dzień, w czasie przerwy obiadowej lub na koniec dnia.

 

18. Pokaż się w kanałach informacyjnych.

LinkedIn daje możliwość kategoryzacji publikowanych artykułów, aby ułatwić do nich dostęp innym. LinkedIn przypisze każdy Twój post do odpowiedniego kanału informacji. Im lepiej dobrany temat postu, tym większa szansa, że wyświetli się on w odpowiednim kanale. Poszczególne kanały informacji mają duże grupy odbiorców, więc jeśli się tam już znajdziesz, Twój artykuł wyświetli się zarówno na stronie samego kanału, jak i w kanałach aktualności wszystkich subskrybentów. Wyobraź sobie do ilu osób może dotrzeć taka publikacja. Staraj się więc publikować artykuły na różne tematy, tak by zaistnieć w różnych miejscach.

 

19. Wykorzystaj funkcjonalność Publishera.

Publisher to zasadniczo blog funkcjonujący w ramach LinkedIn. Jeśli użyjesz Publishera, Twoje artykuły będzie można wyszukać za pomocą słów kluczowych w polu wyszukiwania. Ponadto wszystkie osoby z kontaktów i Twoi obserwatorzy zobaczą je w swoich aktualizacjach. Tutaj możesz wykorzystać także artykuły stworzone już wcześniej np. na potrzeby bloga.

 

20. Zdobądź wsparcie lidera opinii.

Na początku spróbuj pisać o liderach opinii w swojej branży. Jeśli uda Ci się stworzyć dobry materiał, być może tacy liderzy zdecydują się na podzielenie się nim ze swoimi obserwatorami. Możesz przeprowadzić wywiad z liderem opinii lub poprosić o jego zdanie na wybrany temat, a następnie sporządzić o tym wpis.

 

21. Twórz praktyczne treści.

Osoby korzystające z LinkedIn najczęściej szukają treści o charakterze czysto praktycznym. Twórz więc artykuły z poradami z dziedziny marketingu, zarządzania, rozwoju, obsługi klienta czy prowadzenia przedsiębiorstwa, które będzie można łatwo wprowadzić w życie. Korzystaj z aplikacji typu BuzzSumo, aby dowiedzieć się, których tematów najczęściej poszukują odbiorcy na LinkedIn.

 

22. Postaw na jakość.

Zrezygnuj z publikacji treści o średniej lub niskiej jakości gdyż na dłuższą metę ludzie zaczną ignorować publikowane przez Ciebie treści jeśli uznają, że nie spełniają one określonych warunków. Lepiej popracować nad jakością materiału i publikować np. tylko raz w tygodniu.

 

23. Zwróć uwagę na nagłówki.

Szczególnie na LinkedIn, gdzie odbiorcy nie mają zbyt dużo wolnego czasu, opatrz swoje artykułu zwięzłymi i precyzyjnymi nagłówkami. Muszą zwracać uwagę odbiorców i wyróżniać się w morzu konkurencyjnych tytułów.

 

24. Zadbaj o oprawę wizualną.

Ciężko nie docenić wartości jaką niosą ze sobą zdjęcia i grafiki. Publikuj je w zmianach statusów, na stronach firmowych i artykułach. Wykorzystuj prezentacje tworzone za pomocą Slideshare’a, a także materiały wideo, tak aby Twoje treści były frapujące i łatwe w przyswojeniu.

 

25. Zaproś do dyskusji.

Jakość publikacji na LinkedIn oceniana jest na podstawie ilości jej wyświetleń, polubień, udostępnień i komentarzy. Nie bój się więc zaprosić czytelników do zaangażowania – na końcu wpisu poproś o komentarz. Nie zapomnij dzielić się swoimi artykułami zarówno w ramach samego LinkedIn, jak i poza serwisem.

 

Zdobądź nowych klientów

LinkedIn możesz wykorzystać także do promocji swojej działalności i zdobycia nowych klientów.

 

26. Zoptymalizuj swój profil.

Już wiesz jak ważne jest, żeby Twój profil był w pełni profesjonalny. Ale dlaczego nie pójść o krok dalej i nie wykorzystać słowa kluczowego, za pomocą którego odbiorcy szukają dostawców określonych usług, także w nazwie swojego profilu. Jeśli ktoś będzie poszukiwał w serwisie osób świadczących określone usługi np. „projektant stron w WordPress“ lub „strateg marki“, warto żeby właśnie takie słowa kluczowe znalazły się w Twoim opisie. Wykorzystaj te frazy w tytule swojego profilu, podsumowaniu i doświadczeniu zawodowym.

 

27. Określ grupę docelową.

Kim są Twoi idealni odbiorcy? Jak określiłbyś grupę, do której chcesz dotrzeć? Wykorzystaj sekcję z podsumowaniem, aby przemówić do nich bezpośrednio. Skup się na problemach, z którymi się stykają i na tym co możesz zrobić, żeby pomóc im osiągnąć zamierzone cele.

 

28. Dołącz do grup na LinkedIn.

W LinkedIn możesz należeć aż do 50 różnych grup – dołącz więc do jak największej ich liczby. Oczywiście w pierwszej kolejności do grup związanych z Twoją branżą, ale nie ograniczaj się tylko do nich. Rozważ przyłączenie do grup, do których należeć mogą Twoi idealni odbiorcy. W ten sposób dotrzesz do osób, które szukają profesjonalistów takich jak Ty.

Ustawienia preferencji zmień w taki sposób, aby aktualizacje Twojego statusu wyświetlały się także w grupach. Okaż pomoc innym, ale nie skupiaj się na promocji swoich usług. Jeśli zdecydujesz się na takie działanie, pamiętaj, żeby robić to sporadycznie – w przeciwnym razie możesz zostać usunięty z grupy. Możesz także przeszukać wybraną grupę, aby dotrzeć do idealnych klientów bazując na różnych kryteriach wyszukiwania.

 

29. Przygotuj serię wiadomości dla nowych kontaktów.

Po zaakceptowaniu przyłączenia do sieci, wyślij do swoich nowych kontaktów wiadomość z podziękowaniem i informacjami, które mogą okazać się dla nich wartościowe. W kolejnych wiadomościach zamieść odnośniki do artykułów, ebooków, materiałów wideo, prezentacji czy raportów, które okażą się im pomocne. Nie zaszkodzi również wysłać kilka niezobowiązujących, przyjacielskich wiadomości w celu podtrzymania kontaktu. Po osiągnięciu określonego stopnia bliskości, przenieś znajomość poza sieć. Pamiętaj, aby każda wiadomość była spersonalizowana i nie stanowiła miejsca wyłącznie na reklamę Twoich produktów czy usług. Twoim celem jest nawiązanie wartościowego dialogu. Ten w sposób naturalny przyniesie nowe możliwość dla Twojego biznesu.

 

30. Bądź doceniany za to, na czym Ci zależy.

Twoim celem jest zdobycie potwierdzenia umiejętności i kwalifikacji, ale tylko tych, na których Ci naprawdę zależy. W tym celu możesz naprowadzić oceniające Cię osoby tworząc listę swoich największych atutów. Podpowiedz światu za co chciałbyś być zauważony!

 

Podsumowanie

Zbudowanie sieci kontaktów w LinkedIn jest bezcenne, a czas zainwestowany w nawiązanie kontaktów z właściwymi osobami zwróci się z nawiązką. Otworzą się przed Tobą drzwi do sukcesu osobistego, jak i nowe możliwości dla Twojego biznesu.
A teraz opowiedz nam o sobie. Jak do tej pory wykorzystywałeś LinkedIn w budowanie swojego biznesu? Jeśli jeszcze nie korzystasz z LinkedIn, dlaczego? Co zmieniło Twoje zdanie? Daj nam znać w komentarzach poniżej.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x