4 powody, dla których Twoja firma potrzebuje platformy CRM

Każdy, kto zaczyna prowadzić firmę, w pewnym momencie styka się z całą listą tajemniczych akronimów, takich jak ROI, SEM, CPC, PPC, OR, CTR czy LTV. Jest jednak tylko jeden, który naprawdę warto znać – CRM.

 

Najprościej mówiąc, CRM (ang. customer relationship management) to oprogramowanie, które monitoruje Twoje interakcje z potencjalnymi i istniejącymi klientami.

CRM przechowuje informacje kontaktowe dotyczące klientów (ich nazwiska, adresy mailowe i numery telefonu) oraz wszystkie inne dane, które zdecydujesz się gromadzić.

 

CRM-widok-panelu

Ryc. Tak wygląda panel CRM GetResponse

 

To również swego rodzaju dziennik Twoich punktów kontaktu z klientem – takich jak wysłane emaile, wykonane telefony i spotkania osobiste. Dodatkowo CRM GetResponse umożliwia monitorowanie etapów sprzedaży i określenie, czy (i dlaczego) dany klient został pozyskany lub utracony:

 

widok-CRM-szczegoly

widok-CRM-2

 

Jeśli zarządzanie kontaktami sprawia Ci kłopot, CRM będzie dla Ciebie nieocenionym narzędziem w procesie rozwijania firmy. Na pewno jednak zastanawiasz się, czy warto wdrażać u siebie kolejne narzędzie, którego trzeba się nauczyć, a potem jeszcze nim zarządzać.

Odpowiedź jest prosta: jak najbardziej. Poniżej przedstawiamy cztery powody, dla których Twoja firma – niezależnie od wielkości, okresu obecności na rynku czy branży – potrzebuje systemu do zarządzania relacjami z klientem. A jeśli chcesz wiedzieć jeszcze więcej o wykorzystaniu CRM, przeczytaj ten artykuł.

 

1. Wszystkie dane w jednym miejscu

W sprzedaży liczą się przede wszystkim szybkość i prostota. Tak więc spędzanie czasu na przeszukiwaniu skrzynki mailowej czy historii rozmów w celu znalezienia numeru do potencjalnego klienta – albo sprawdzenia, kiedy ostatni raz się kontaktowaliście – to wielka strata czasu. Czasem jest to również zawodny sposób, ponieważ jeśli o czymś zapomnisz, ryzykujesz wysyłanie tego samego emaila kilka razy, a to może zirytować potencjalnego klienta.

Tymczasem CRM to pełny i dokładny rejestr wszystkich Twoich kontaktów z potencjalnymi klientami, do którego dostęp masz już za pomocą jednego kliknięcia. Zapomnij o ręcznym przeszukiwaniu historii komunikacji – wszystko wyświetli Ci się jasno i przejrzyście po wejściu w profil danego klienta.

 

przykladowy-profil-klienta-crm

Ryc. Przykładowy profil klienta w CRM GetResponse

 

Możesz także wykorzystać CRM w procesie analizy działań i szans sprzedaży – dzięki temu zawsze będziesz wiedzieć, czy jesteś na dobrej drodze do realizacji założonych celów sprzedażowych.

 

2. Narzędzie łączące całą organizację

CRM ułatwia również komunikację wewnątrz firmy. Co zrobić w sytuacji, gdy przedstawiciel handlowy pracuje nad potencjalnym klientem, z którym pierwszy kontakt nawiązał jego kolega już rok wcześniej? To sytuacja, w której wspomniany przedstawiciel zaczyna nieświadomie działać na polu kogoś ze swojego własnego zespołu – bo musi opierać się w pracy na trudnym do rozszyfrowania excelowym arkuszu z danymi dotyczącymi potencjalnych klientów.

CRM to rozwiązanie wszystkich takich problemów. Każdy przedstawiciel handlowy może w mig zobaczyć, na jakim etapie procesu sprzedażowego znajduje się potencjalny klient i jak wyglądają kolejne planowane kroki. Nie ma potrzeby kontaktowania się z kolegami, by uzyskać niezbędne informacje – wszystko znajduje się bowiem w jednym systemie. CRM to oszczędność czasu i sposób na to, żeby wszyscy zainteresowani byli na bieżąco.

 

3. Ułatwienie życia

CRM oznacza ujednolicenie sposobów i metod, jakich Ty i Twoi współpracownicy używają do monitorowania swoich działań i interakcji z potencjalnymi klientami, co z kolei usprawnia proces raportowania.

Każdy sprzedawca monitoruje swoje działania w indywidualny sposób. To może utrudniać menadżerom i liderom składanie otrzymywanych danych w szerszy obraz sytuacji. Wdrożenie systemu CRM oznacza natomiast jeden sposób wprowadzania danych, co powoduje, że menadżerowie mogą z łatwością łączyć i analizować dane w celu uzyskania szerszej perspektywy – na bieżąco.

Spójny system gromadzenia danych to również mniej zmartwień dla całego zespołu sprzedażowego. Pozwala to każdemu pracownikowi z łatwością zobaczyć, jakie zadanie zostały przypisane do danego klienta, a co za tym idzie – mieć zawsze jasny i pełny obraz ścieżki, jaką przechodzi klient (i na jakim jej etapie aktualnie się znajduje).

 

4. Trwałe i skalowalne narzędzie do rozwoju firmy

Pewnie część z was zadaje sobie pytanie: „A nie mogę zrobić tego wszystkiego po prostu w arkuszu Excela?”.

Jeśli masz niewielu klientów, możesz oczywiście wprowadzać wszystkie zmiany i komentarze ręcznie. Ale pomyśl o tym bardziej przyszłościowo – co będzie za rok, dwa czy pięć lat? Domyślam się, że będziesz dążyć do zwiększania sprzedaży i rozbudowywania bazy danych. To oznacza, że wkrótce Twoi przedstawiciele handlowi będą spędzali więcej czasu na wpisywaniu wszystkich informacji dotyczących klientów. A jeśli nie będziesz miał tutaj rąk do pomocy, może się okazać, że doba będzie za krótka, by uporać się ze wszystkim – i jeszcze zrobić to porządnie!

Pomyśl też o tym, że warto analizować działania w obszarze sprzedaży, aby zobaczyć, która strategia sprawdza się najlepiej. A zebranie niekonsekwentnie gromadzonych danych z różnych źródeł może okazać się trudne i nie oddawać prawdziwego obrazu sytuacji.

Tak naprawdę, wszystko sprowadza się do jednego pytania: czy chcesz rozwijać firmę? Jeśli tak, konieczne będzie ustalenie, kiedy najlepiej jest kontaktować się z potencjalnymi klientami i przekazywać im odpowiednie informacje. A CRM to najprostsze i najskuteczniejsze narzędzie do tego celu.

A teraz wisienka na torcie: CRM GetResponse jest już w pełni zintegrowany z narzędziami do email marketingu. To oznacza, że możesz naprawdę łatwo komunikować się ze wszystkimi ze swojej listy kontaktów i uzyskać całościowy obraz pracy, jaką wykonuje zespół sprzedaży i marketingu – a wszystko to w ramach jednej platformy.

 

Co o tym myślisz?

Zastanawiasz się nad wdrożeniem u siebie CRM czy może już korzystasz z tego narzędzia? Bardzo chętnie dowiemy się, jakich funkcji potrzebujesz, aby Twoja sprzedaż poszybowała w górę, a marketing zyskał na skuteczności. Podziel się swoimi pomysłami – jesteśmy zawsze chętni do pomocy, a co więcej – może dodamy twój pomysł do naszego systemu CRM!

 

Pobierz bezpłatny poradnik!
Pobierz bezpłatny poradnik!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x