5 powodów spadku ruchu na twojej stronie

Ruch na twojej stronie spada i zastanawiasz się, dlaczego? Zagadkowa sprawa, prawda?

Wziąłeś już pod uwagę wszystkie możliwe powody, ale wygląda na to, że żaden nie jest wyjaśnieniem.

Pewnie tu i ówdzie widzisz jakieś niedociągnięcia, ale nie jesteś w stanie wymienić najważniejszych przyczyn spadku ruchu.

Nie martw się.

Oto lista 5 powodów, dlaczego ruch na twojej stronie nie jest taki jak kiedyś:

 

1. Nie inwestujesz w SEO

Lepsza pozycja w wyszukiwarkach to większe szanse na stabilny ruch na stronie.

Pamiętaj! Nie chodzi o to, żeby raz zoptymalizować stronę i zapomnieć o sprawie. To praca, którą trzeba wykonywać cały czas. Musisz ciągle tego pilnować, żeby nie zostać w tyle.

Google wciąż testuje swój zestaw narzędzi SEO, zmienia algorytmy i inne kwestie. Jeśli nie znasz się dobrze na SEO, będziesz się zastanawiać, co poszło źle, a ruch na twojej stronie i tak będzie spadał.

Możliwe, że stosujesz dobre, ale przestarzałe rozwiązania SEO. W Google ciągle coś się zmienia. Musisz być w tych sprawach na bieżąco.

Zatrzymaj się więc na chwilę, rzuć okiem wstecz i pomyśl:

Co w ciągu ostatniego pół roku zrobiłeś, żeby poprawić SEO?

Jeśli odpowiedź brzmi “Nic”, “Bardzo mało” albo „Niech pomyślę”, to już wiesz, dlaczego ruch na stronie spada.

Nie ma jednak powodu do paniki. Możesz to zmienić, w pełni koncentrując się w przyszłości na SEO.

 

 

2. Nie śledzisz zmian w trendach wyszukiwania

Nie zawsze wina jest po twojej stronie.

Możliwe, że w grę wchodzi coś innego.

Niech ci się nie wydaje, że proces wyszukiwania to rzecz powtarzalna i statyczna. Użytkownicy ewoluują, wyszukiwarki stają się coraz lepsze, zmieniają się słowa kluczowe.

W trendach wyszukiwania mogła zajść zmiana, której nie brałeś pod uwagę.

Słyszałeś o Google Trends? Powinieneś tam zajrzeć, żeby dowiedzieć się, co dzieje się z twoimi słowami kluczowymi. Warto też poszperać w danych dotyczących wyszukiwania w Google Search Console, żeby sprawdzić, jak twoja strona pojawia się wynikach wyszukiwania.

Jeśli dotychczas nie korzystałeś z żadnego z tych narzędzi, możliwe, że mamy rozwiązanie zagadki. Jeżeli nie śledzisz na bieżąco zmian w trendach wyszukiwania, efekt może być taki, że ruch na twojej stronie będzie spadał.

 

3. Twoje treści są słabej jakości

Pamiętasz Pandę? Google wypuścił ją w 2011 roku i wiele stron dotkliwie to odczuło, bo miało słabej jakości treści.

Oczywiście, że pamiętasz.

Na pewno wiesz, że „content is king”.

Mogło Ci jednak umknąć, jak Google ocenia DZIŚ zawartość stron.

Google stara się dostarczać użytkownikom jak najlepsze treści. W rezultacie ciągle na nowo je definiuje.

Dobre treści to przede wszystkim takie, które interesują odbiorcę.

Minęły już czasy tekstów napakowanych słowami kluczowymi. W ten sposób już nie pokonasz przeciwnika.

Pomyśl o zawartości swojej strony i zadaj sobie następujące pytania:

 

  • Czy użytkownicy znajdują w moich treściach odpowiedzi na swoje pytania?
  • Czy rozwiązują one ich problemy?
  • Czy ktoś je wyszukuje?

 

Jeśli publikujesz treści, które nie załatwiają żadnej z tych kwestii, Google nie wyświetli twojej strony na wyższej pozycji. Użytkownicy jej nie zauważą, albo ją opuszczą, bo nie znajdą odpowiedzi na swoje pytania.

A jeśli na stronie jest więcej błędów niż treści, to masz jeszcze większy problem.

Dzięki dobrym i interesującym treściom jesteś postrzegany jako autorytet w danej dziedzinie. Jeśli według użytkowników i Google nie spełniasz tych kryteriów, ruch może poszybować tylko w jedną stronę – w dół.

Bolączką twojej strony może być jedna lub wszystkie wymienione niżej kwestie:

 

  • Brak treści: Google nie zainteresuje się specjalnie twoją stroną, jeśli będzie na niej mało treści.
  • Skopiowane treści: tego nikt nie będzie tolerował. Może nie chciałeś źle, może ktoś inny pisze dla Ciebie teksty, może nie zauważyłeś. Tak czy inaczej, musisz się tym zająć.
  • Podobnie zatytułowane artykuły: jeśli na stronie jest sporo artykułów o takich samych tytułach, może to zniechęcić zarówno Google, jak i użytkowników. Lepiej skupić się na publikowaniu mniejszej liczby, ale wysokiej jakości artykułów, które budują wiarygodność i autorytet Twojej strony.

 

4. Ignorujesz indeksowanie mobile-first

Google wie, co mobilna rewolucja oznacza dla wyszukiwarek. Dlatego wprowadził indeksowanie mobile-first.

Co to dla ciebie znaczy?

Jeśli twoja strona nie jest wystarczająco przyjazna dla urządzeń mobilnych, mało prawdopodobne, że znajdzie się na początku wyników wyszukiwania. Jeśli za bardzo skupiłeś się na wersji desktopowej, może to być powodem małego ruchu na stronie.

 

 

5. Twoja strona wolno się ładuje

Wolna strona to kiepskie doświadczenie użytkownika. Dla Google to nie do zaakceptowania i takie strony mają niższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Kiedy strona się nie ładuje, łatwo zgadnąć, co użytkownik pomyśli albo zrobi – zapamięta sobie, żeby więcej na tę stronę nie zaglądać.

W ten sposób stopniowo ruch maleje, bo użytkowników zniechęca wolno działająca strona.

Google szybko to zauważy i odpowiednio cię oceni. Twoja pozycja będzie stopniowo spadać, aż w końcu ruch może całkiem zaniknąć.

 

Na zakończenie

Różne czynniki mają wpływ na ruch na stronie, dlatego podchodź do tej kwestii całościowo. Unikaj szybkich poprawek, które rozwiązują problem na krótką metę. W dłuższej perspektywie mogą narobić szkody.

Przeanalizuj przyczyny spadku ruchu na stronie i zadziałaj u źródła. Poświęcisz na to sporo czasu i włożysz sporo wysiłku, ale wierz mi, że to najlepszy sposób.

 

Autor: Lalit Sharma jest założycielem i szefem firmy Ranking By SEO. Pracuje w branży SEO od 2005 roku. Współpracuje z SEMrush i serwisami Social Media Today oraz Entrepreneur.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x