Spam trap – czym jest i jak go uniknąć

5 min
Zaktualizowano:

Spam trap, potocznie zwany adresem-pułapką potrafi spędzić sen z powiek niejednemu marketerowi.

Problemy z dostarczalnością emaili, zablokowane adresy IP i spadająca sprzedaż to oznaki tego, że spam trapy mogą być w Twojej bazie. Jak sprawdzić czy wpadliśmy w pułapkę i pozbyć się “konia trojańskiego” z naszej listy mailingowej?

Czym jest spam trap i jak działa?

Wyobraź sobie przez moment, że pracujesz po stronie dostawcy skrzynek pocztowych lub firmy oferującej filtry antyspamowe. Twoją codzienną pracą jest wyłapywanie  spamerów i marek, które wysyłają niezamówione emaile handlowe.

 Jak zweryfikujesz czy firma X wysyła newslettery na adresy, które nie wyraziły na to zgody?

To bardzo proste:

  • tworzysz adresy-pułapki, tj. ola@twojadomena.pl, webmaster@twojadomena.pl czy tomek728@twojadomena.pl
  • nigdy nie udostępniasz tych adresów użytkownikom i nie zapisujesz się nimi na żadne newslettery,
  • “rozsiewasz” emaile po różnego rodzaju stronach czy forach internetowych, po prostu je tam publikując,
  • właśnie zastawiłeś pułapkę. Teraz jak myśliwy możesz czekać jaka zwierzyna wpadnie w Twoje sidła.
  • firmy, które bez pozwolenia zagarną sobie te adresy ze stron internetowych i zaczną wysyłać na nie swoje oferty, automatycznie klasyfikowane są jako spamerzy.

Jak więc widzisz, spam trap to swego rodzaju pułapka, którą osoby odpowiedzialne za wyłapywanie niezamówionej korespondencji zastawiają na nieodpowiedzialnych marketerów i spamerów.

Jeśli takie adresy kiedykolwiek trafiły do Twojej bazy mailingowej, możesz mieć olbrzymie kłopoty z dostarczaniem emaili. Spam trap to narzędzie bardzo dużej wagi, ponieważ daje dostawcom skrzynek pocztowych wyraźny sygnał o tym, kto śle emaile bez zgody odbiorcy.

Dlaczego spam trapy powinny Cię martwić?

Onet, Gmail czy Wirtualna Polska mają szereg narzędzi aby sprawdzać, czy Twoje emaile są na tyle “dobre”, aby mogły w dużej ilości trafiać do użytkowników ich poczty. Wsród nich są między innymi:

  • ilość kliknięć w przycisk “to jest spam”, kiedy odbiorcy otrzymują Twój email,
  • ilość odbić tzw. nieaktywnego użytkownika, czyli procent złych (niepoprawnych) adresów, do których próbujesz doręczyć mailing,
  • treść wiadomości (słowa spamowe, reputacja linków, konstrukcja mailingu),
  • ilość trafień w spam trapy.

Ten ostatni wskaźnik jest wyjątkowo skuteczny i wielu dostawcom skrzynek pocztowych mówi bardzo dużo o praktykach email marketingowych danej firmy. Czasami kilka trafień w takie adresy wystarczy aby permanentnie zablokować Twoje mailingi i nie dostarczać ich więcej do skrzynek odbiorców.

Amerykańska firma BriteVerify opublikowała badania, w których wykazują iż z powodu trafień w spam trapy dostarczalność jednego z klientów spadła z 98% do 25% w ciągu 24 godzin!

 Jak spam trapy trafiaja do Twojej bazy?

 Jeśli myślisz, że w Twojej bazie na pewno nie ma żadnego spam trapa ponieważ nie zbierasz emaili po forach internetowych, możesz być w dużym błędzie. Te “konie trojańskie” widywałem na listach największych polskich firm, które z pozoru wszystkie działania emaile marketingowe realizują zgodnie z najlepszymi praktykami.

 Ale czasami to za mało.

 Adresy-pułapki mogą wkraść się do Twojej bazy na kilka sposobów:

  • kupujesz kiepskiej jakości listy emailowe, które bardzo często są pełne spam trapów,
  • zbierasz przypadkowe adresy email z różnych stron internetowych żeby wysyłać na nie mailingi,
  • nie wymagasz potwierdzenia subskrypcji po zapisie do listy mailingowej (double opt-in),
  • nie usuwasz nieaktywnych adresów email z Twojej bazy,
  • nie dbasz o higienę bazy mailingowej (brak przetwarzania odbić).

Skoro już wiesz jak adresy-pułapki rozprzestrzeniają się po listach mailingowych, czas dowiedzieć się jak im najlepiej zapobiegać.

Jak zapobiegać spam trapom?

Wielokrotnie pomagałem Klientom wyjść z problemów spowodowanych spam trapami i mogę Cię zapewnić, że nie jest to łatwy proces. Dlatego w tej kwestii lepiej dmuchać na zimne i przestrzegać tych zasad:

  • nigdy nie kupuj bazy mailingowej z niepewnego źródła. Ryzykujesz coś więcej niż pieniądze zainwestowane w kiepskie adresy – to reputacja nadawcy, której możesz już nigdy nie odzyskać.
  • koniecznie proś nowych odbiorców o potwierdzenie subskrypcji w trybie double opt-in. Operatorzy spam trapów nie klikają w linki aktywacyjne i nie otwierają emaili, więc to zabezpieczenie pozwoli Ci spać spokojnie.
  • odpowiednio przetwarzaj zwroty miękkie i twarde, aby Twoja lista mailingowa była w doskonałej formie. W tej kwestii warto korzystać z doradztwa profesjonalnych platform email marketingowych.
  • regularnie wykorzystuj narzędzia do segmentacji aby wyłączać z wysyłek nieaktywnych odbiorców (takich, którzy nie otworzyli żadnego emaila od więcej niż 6-12 miesięcy). Pośród tych “uśpionych” subskrybentów często czają się też adresy-pułapki, więc warto się ich pozbywać.

Pamiętaj też, że niektórzy z Twoich konkurentów mogą znać kilka adresów spam trapów z własnego doświadczenia. Jeśli nie korzystasz z potwierdzenia subskrypcji, nieprzychylna Ci osoba może dodać takie emaile przez formularz do zapisu na Twojej stronie i wpędzić Cię w kłopoty.

Pomocy! Mam w bazie spam trapy!

W przypadku kiedy masz już w bazie adresy-pułapki, ich usunięcie nie będzie należało do łatwych. Proces ten polega na “amputacji” kawałka Twojej bazy, który może być zainfekowany spam trapami, aby chronić większą część zdrowej listy.

 Niektóre ze spam trapów indeksowane są poprzez serwis Sender Score firmy Return Path. Możesz sprawdzić reputację adresu IP, z którego wysyłasz swoje mailingi i przekonać się ile razy w ciągu ostatnich 7 dni wysłałeś newsletter do adresów pułapek. Oczywiście nie są to wszystkie używane spam trapy – jedynie ich część.

Monitoring Return Path

Rys. 1 Scoring adresu IP na stronie www.senderscore.org

Wszystkie działania podejmuj pamiętając o podstawowej zasadzie działania adresów pułapek: nie wykazują one żadnej aktywności (czyli nie otwierają emaili i nie klikają w linki)!

 Ich usunięcie polega więc na identyfikacji grupy odbiorców, która nie otworzyła żadnego z Twoich emaili poprzez ostatnie 12 miesięcy. Następnie możesz wysłać do tej grupy mailing z prośbą o potwierdzenie dalszej chęci otrzymywania komunikacji, a tych, którzy na nią nie odpowiedzą – usunąć.

 W ten sposób stracisz też poprawne, nieresponsywne emaile, ale pozbędziesz się adresów-pułapek. Niezbędne do tego procesu będzie narzędzie wyposażone w moduł do segmentacji oraz targetowania behawioralnego.

 Pamiętaj też, że niektórzy dostawcy skrzynek pocztowych wykorzystują adresy emailowe, które są już nieużywane (użytkownik nie loguje się np. przez rok) i zamieniają je w spam trapy. Dlatego poprawna higiena bazy i śledzenie aktywności subskrybentów są kluczem do skutecznej walki z pułapkami emailowymi.

Czy zdarzyło Wam się już kiedykolwiek walczyć ze spam trapami w Waszych bazach?