5 sposobów na to, jak zbliżyć się do odbiorców dzięki marketing automation

W określeniu “marketing automation” jest coś, co sprawia, że nie zawsze kojarzy się ono dobrze. Wielu z nas automatyzacja nie przywodzi na myśl pozytywnych obrazów. Przeciwnie – rozumiemy ją jako chłodne i mechaniczne podejście do prowadzenia biznesu.

 

Jednak nie zawsze musi tak być. Automatyzacja nie musi być chłodna i pozbawiona czynnika ludzkiego. Przeciwnie, może wręcz pomóc Ci nadać ludzki wymiar Twoim działaniom marketingowym i relacjom z odbiorcami.

Poniżej poznasz 5 sposobów, jak to zrobić.

 

1. Profile klienta

Niemożliwe jest, abyś znał osobiście wszystkich swoich klientów. Jeśli w przypadku Twojej firmy tak jest, to znaczy, że potrzebujesz ich więcej. Możesz jednak poznać wybrane osoby, np. Joannę, która jest content managerką, czy architekta Aleksandra. Mowa tu o profilach klientów, z którymi warto się zaznajomić, bo będziesz mieć z nimi sporo do czynienia.

Dzięki danym uzyskanym za sprawą marketing automation, dokonasz segmentacji odbiorców. Możesz następnie zbierać kolejne informacje i rozpracowywać profile, aby lepiej zrozumieć, kim są Twoi klienci i co sprawia, że zainteresowali się Twoją ofertą.

Zrozumienie to podstawowa kwestia w marketingu. Jest nam ono potrzebne, abyśmy mogli dostarczać produkty i usługi, których potrzebują klienci, dokładnie tam, gdzie ich oczekują i właśnie wtedy, kiedy są im potrzebne. Marketing automation jest naszym kluczem do sukcesu w tej dziedzinie.

 

2. Mapowanie

Automatyzacja nie polega na tym, że „wciskasz guzik i gotowe”. Za sprawą automatyzacji nasze procesy mają być wolne od komplikacji, dodatkowej pracy i kosztów. Mają też przynosić zyski. Musimy jednak pamiętać, by zachować umiar. Jeśli pozbawimy nasze działania czynnika ludzkiego, zaczniemy tracić klientów.

Aby automatyzacja funkcjonowała w taki właśnie sposób, wszystko musi być odpowiednio zmapowane. Systemy automatyzacyjne będą dobrze pracować, tylko jeśli uwzględnimy je we wcześniej stworzonych planach. Jeśli plan jest niekompletny lub źle przygotowany, automatyzacja od początku nie będzie działała prawidłowo. Trzeba będzie później poświęcić dodatkowy czas, aby skierować sprawy na właściwy tor.

W jaki sposób odbywa się dojrzewanie leadów i potencjalnych klientów w ramach Twojego lejka? Jakie wsparcie oferujesz na kolejnych etapach ścieżki klienta? Co możesz zrobić, aby zaspokajać potrzeby odbiorców w każdym kanale? Odpowiedz na te pytania i we właściwy sposób wykorzystaj swoje odpowiedzi.

Następnie zintegruj procesy automatyzacyjne z dobrze przygotowaną i właściwie zmapowaną strategią. Wprowadzaj automatyzację powoli, biorąc pod uwagę szczególny charakter i indywidualną strukturę prowadzonego przez Ciebie biznesu. Pamiętaj, żeby nie podporządkowywać swoich działań automatyzacji. Jej zadaniem jest ułatwić życie Tobie i Twoim klientom.

 

3. Przede wszystkim obsługa

Dzięki temu, że marketing automation zapewnia odpowiednie wsparcie, Ty i Twój zespół możecie teraz zaoferować klientom obsługę na poziomie, jakiego dotąd nie znali. Marketing automation staje się więc czymś w rodzaju niewidzialnej siły, która działa skutecznie za kulisami, podczas gdy Twoi ludzie dbają o ludzki wymiar Waszych działań na pierwszej linii styku z klientem.

W skrócie, tak właśnie powinna wyglądać dobra automatyzacja marketingu. Klienci nie chcą, aby witał ich automat za każdym razem, gdy potrzebują wsparcia. Nie chcą dostawać materiałów marketingowych od automatycznego systemu do wysyłania treści. Chcą być traktowani jak ludzie i obsługiwani przez ludzi.

Jednak w miarę, jak firma rośnie, coraz trudniej jest jej działać w taki sposób. Rozwijający się biznes potrzebuje dodatkowego poziomu automatyzacji, aby zapełnić tę lukę i nadążyć za największymi graczami na rynku. Nawet jeśli brak jest czasu, środków i zasobów, by konkurować z nimi tradycyjnymi metodami.

Automatyzacja nie zastąpi obsługi klienta polegającej na osobistym kontakcie, ani żadnego z tradycyjnych procesów. Dzięki automatyzacji zyskujemy za to ramy, w których możemy oferować klientom nasze usługi. Odbiorcy mogą twierdzić, że nie godzą się na automatyzację i nic, co jest z nią związane. W rzeczywistości jednak na co dzień czerpią korzyści z marketing automation.

 

4.  Właściwy czas

Fakty i liczby są niepodważalne – a tym samym bardzo istotne z punktu widzenia firmy. Używamy ich codziennie, demonstrując naszą pozycję oraz udowodniając, że mamy rację i formułując kontrargumenty.

Fakty i liczby nie budzą wątpliwości, prezentujemy je więc nawet klientom, aby uwiarygodnić to, co mówimy o naszych produktach i usługach. Trzeba to jednak robić ostrożnie.

Jak zareagujesz, gdyby ktoś podejdzie do Ciebie na ulicy i zacznie machać przed nosem plikiem dokumentów? Raczej nie będziesz zadowolony. Co innego w sklepie. Jeśli zadasz sprzedawcy pytanie, a on w odpowiedzi przedstawi szereg faktów i statystyk, Twoja reakcja będzie zupełnie inna.

Jak zapewne domyślasz się, chodzi tu o czas, w którym to działanie ma miejsce. Czas to jeden z niezbędnych elementów marketing automation, dzięki któremu to, co robimy, ma ludzki wymiar. Kiedy mamy już opracowaną ścieżkę klienta, możemy skupić się na jego potrzebach i zaspokoić je w oczekiwanym przez niego miejscu i czasie.

Na tym to właśnie polega. Nie zasypuj klientów faktami i liczbami. Współpracuj z nimi i w pierwszej kolejności staraj się dowiedzieć, z jakimi problemami się spotykają. Dopiero gdy to wiesz, możesz przedstawić im rozwiązania.

 

kobieta-trzymajaca-tablet

 

5. Informacje zwrotne

Mamy tu coś w rodzaju motywu przewodniego. Wiemy już, że w delikatnym podejściu do automatyzacji chodzi o dobrą komunikację i dogłębne zrozumienie potrzeb klientów.

A jak skuteczniej osiągnąć te cele, niż przez połączenie jednego z drugim? Klienci dostarczają codziennie ogromnych ilości informacji. Często jest ich więcej, niż sami jesteśmy w stanie przetworzyć. Tymczasem systemy marketing automation dysponują architekturą, która może te dane zbierać, przechowywać i we właściwy sposób wykorzystywać.

Jak widać, te dwie kwestie mogą działać jednocześnie. Wykorzystajmy więc w pełni ich potencjał.

Klient przekazuje do systemu informację zwrotną. Informacja ta może być następnie wykorzystana do dalszego rozwoju jego profilu lub poprawy jakości usług oferowanych przez firmę. To sposób na skuteczne współdziałanie obu elementów.

Tak wygląda dobra automatyzacja – nie chłodne i mechaniczne, lecz przydatne działania. Przydatne nie tylko z punktu widzenia firmy czy zespołu, ale także dla klientów. Dostarczamy im bowiem dokładnie to, czego potrzebują w praktycznie niedostrzegalny sposób. Czyż to nie świetne?

 

Co o tym sądzisz?

A Ty w jaki sposób starasz się nadać ludzki wymiar swoim działaniom marketing automation? Opowiedz o tym w komentarzu!

 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

Naciskając “Zapisz się”, wyrażam zgodę na przetwarzanie przez GetResponse sp. z o.o. (ul. Arkońska 6/A3, 80-387 Gdańsk) powyższych danych osobowych w celach promocyjnych, informacyjnych, reklamowych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych oraz na przesyłanie na podany adres email informacji handlowych od GetResponse sp. z o.o.
x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

Naciskając “Zapisz się”, wyrażam zgodę na przetwarzanie przez GetResponse sp. z o.o. (ul. Arkońska 6/A3, 80-387 Gdańsk) powyższych danych osobowych w celach promocyjnych, informacyjnych, reklamowych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych oraz na przesyłanie na podany adres email informacji handlowych od GetResponse sp. z o.o.
x