VIEWS

8 zaawansowanych technik email marketingu, których nie można przegapić w 2016 roku

Jeden z czołowych trendów w marketingu zakłada wykorzystywanie technologii i poszerzanie grona odbiorców z jednoczesnym naciskiem na bardziej osobisty kontakt z klientem. Marki skupiają się przede wszystkim na rozwiązywaniu problemów klienta, przez co ich przekaz jest bardziej empatyczny i zachęcający do konwersacji. Marketing automation jest kluczowym elementem tego trendu.

 

Przyjrzyjmy się więc technikom, które pozwolą nawiązać konstruktywną komunikację z subskrybentami oraz pomogą osiągnąć lepsze rezultaty w dziedzinie marketingu.

 

1. Automatyzacja email marketingu

Jeśli twoim celem jest sukces długoterminowy, automatyzacja email marketingu jest dobrym wyborem. Pozwala ona na zaplanowanie komunikacji z subskrybentami i prowadzenie wysoce zautomatyzowanych i spersonalizowanych kampanii marketingowych przez cały cykl obsługi klienta.

Korzystając z marketing automation, możesz łatwo zrównoważyć działania marketingowe i cele sprzedażowe poprzez świadczenie usług stanowiących wartość dodaną dla subskrybentów, identyfikowanie potencjalnych klientów i zapewnianie im satysfakcji.

W celu automatyzacji marketingu możesz korzystać z warunków, akcji i filtrów, aby tworzyć scenariusze (obrazowe przedstawienie twoich cyklów komunikacji). Zacznij od prostych kampanii, takich jak emaile powitalne, kampanie promocyjne i przypomnienia, a później stopniowo kieruj się w stronę bardziej złożonych koncepcji, takich jak kampanie sprzedażowe lub content marketingowe oraz programy lojalnościowe.

Automatyzacja pozwala na optymalizację indywidualnych kampanii lub całkowitą zmianę drogi subskrybenta – będzie rozwijać się wraz z Twoją firmą.

 

2. Profilowanie progresywne

Mamy rok 2016. Pora wyjść poza personalizację polegającą jedynie na zwracaniu się do subskrybenta po imieniu. Pomyśl o personalizacji jako strategii budowania trwałych relacji z ludźmi na twojej liście mailingowej. W tym celu należy wykazać zaangażowanie i zapewnić odbiorcom wartość dodaną idącą za subskrypcją. Ale skąd wiedzieć, czego chcą odbiorcy?

Spróbuj profilowania progresywnego – zbierania informacji na temat zainteresowań klienta poprzez obserwowanie jego aktywności w emailach. Następnie wykorzystaj zgromadzone dane do spersonalizowania przekazu i utrzymania zaangażowania odbiorców.

Wyróżniamy dwa rodzaje profilowania progresywnego:

 

Profilowanie bezpośrednie – zadawanie pytania w wiadomości i egzekwowanie odpowiedzi przy wykorzystaniu odpowiednich przycisków. Gdy odbiorca kliknie w daną odpowiedź, do jego profilu zostanie dodana odpowiednia informacja.

Tech_1

Rys. 1 Ankiety i quizy to świetne narzędzia do przeprowadzenia profilowania bezpośredniego.

Tech_2

Rys. 2 Email od Banana Republic z przyciskami, które zachęcają odbiorcę do kliknięcia (CTA, „Call to Action”) i w ten sposób pomagają tworzyć profile subskrybentów

 

Profilowanie niebezpośrednie – tworzenie kategorii w emailu. Gdy odbiorca kliknie w daną kategorię, ta informacja jest wykorzystywana do odnotowania jego zainteresowania.

Tech_3

Rys. 3 Email od Uncommon Goods z oddzielnymi kategoriami produktowymi

Aby poznać własnych subskrybentów, przy personalizowaniu kampanii emailowych skup się na poniższych obszarach:

 

Wartościowa treść

Upewnij się, że wiesz, dlaczego ludzie zapisali się na Twoją listę oraz jakich informacji oczekują i potrzebują. Swój przekaz będziesz mógł odpowiednio spersonalizować jedynie wtedy, gdy poznasz potrzeby i pragnienia odbiorców.

Pamiętaj: oczekiwania subskrybentów zmieniają się w miarę rozwoju procesu komunikacji. Aby regularnie zapewniać subskrybentom wartość dodaną, wykorzystaj lejek email marketingowy, aby na różnych etapach rozpoznawać ich potrzeby.

 

Dopasowane oferty

Przeanalizuj aktywność subskrybentów i wybierz te produkty, które uważają za najbardziej interesujące. Następnie wysyłaj oferty dopasowane do ich indywidualnych preferencji.

Poznanie preferencji odbiorców może mieć ogromny wpływ na sprzedaż. Sprawia, że łatwiej jest przygotowywać oferty uzupełniające, a także prowadzić udane kampanie cross- i up-sellingowe.

 

Częstotliwość

Dlaczego częstotliwość wysyłania emaili jest istotna? Jeśli wyślesz zbyt wiele emaili, zauważysz wysoki współczynnik rezygnacji z subskrypcji. Jeśli wyślesz ich zbyt mało, możesz mieć problem z osiągnięciem oczekiwanych rezultatów. Jak w takim razie określić najlepszą częstotliwość? Najlepiej zapytać subskrybentów. Możesz na przykład przygotować email z dwoma przyciskami CTA i przyporządkować odbiorców do oddzielnych kampanii na podstawie tego, w co kliknęli.

 

3. Czas wysyłki

W czerwcu i lipcu 2015 roku GetResponse przeprowadził beta testy usługi Perfect Timing, pozwalającej na optymalizację momentu wysyłki wiadomości. Chcieliśmy się dowiedzieć, jak czas wysłania wiadomości wpływa na to, czy subskrybenci zauważą i otworzą email. Wyniki były szokujące. Gdy emaile były wysyłane w czasie, w którym prawdopodobieństwo, że subskrybenci je otworzą i klikną w linki, było najwyższe, uzyskano 23% więcej otwarć oraz 20% więcej kliknięć.

Biorąc pod uwagę historię aktywności, w tym czas zapisania się do subskrypcji, otwarcia emaili i kliknięcia w linki, możesz określić najlepszy czas wysyłania emaili, dzięki czemu Twoje wiadomości znajdą się na szczycie listy w skrzynce odbiorczej. Gdy wiadomości dostarczane są wtedy, kiedy odbiorca może je od razu zauważyć, istnieją większe szanse na zakup, więcej konwersji i większą sprzedaż.

 

4. Zaawansowana segmentacja

Czy wiesz, że tylko 8% specjalistów od marketingu z branży turystycznej i hotelarskiej korzysta z zaawansowanej segmentacji (wg. The State of Email Marketing by Industry, styczeń 2016)? To dość zaskakujące, biorąc pod uwagę liczbę czynników, które mogą zostać wykorzystane do pogrupowania subskrybentów z podobnymi preferencjami.

Segmentacja może opierać się na różnych rodzajach danych, np.:

  • dane demograficzne (płeć, miejsce zamieszkania, zawód)
  • dane pochodne (określanie zachowania subskrybenta, wartość klienta)
  • zachowanie (kupno, otwarcia, kliknięcia, historia odwiedzanych stron, etc.)

Jeśli korzystasz z profesjonalnego systemu do email marketingu, który wspiera automatyzację marketingu i dynamiczną treść, możesz wykorzystać dane, które gromadzisz, do prowadzenia wysoce zindywidualizowanych kampanii nakierowanych na klientów o różnych profilach.

 

5. Lead Scoring

Lead scoring to jedna z technik ułatwiających integrowanie marketingu z działaniami sprzedażowymi. Pozwala na śledzenie i ocenianie aktywności subskrybenta. Korzystając z lead scoringu można:

  • dodawać lub odejmować punkty na podstawie zachowania użytkownika (otwarcia, kliknięcia, pobrania);
  • używać indywidualnych ocen klientów w celu budowania spersonalizowanych automatycznych cykli komunikacji, które opierają się na ocenach;
  • tworzyć programy lojalnościowe dla najcenniejszych klientów;
  • tworzyć systemy wczesnego ostrzegania pomagające identyfikować spadające zaangażowanie odbiorcy;
  • resetować ocenę danego klienta i zaczynać od nowa w dowolnym momencie.

 

6. Tworzenie responsywnego emaila

Według firmy Litmus, 19% ze wszystkich emaili jest otwieranych na komputerze poprzez klienta pocztowego, 26% w przeglądarce, a 55% za pomocą urządzeń mobilnych. Zatem jasno widać, że jeśli chcesz dotrzeć z kampanią do swoich subskrybentów, musi ona wyglądać świetnie na każdym urządzeniu. Musi więc być responsywna.

Jak działa responsywny design? Wykorzystuje tzw. media queries w CSS do zmiany wyglądu tabel i obrazków o stałej szerokości dopasowanej do monitorów stacjonarnych tak, aby płynnie dopasowywały się do mniejszych ekranów. Takie podejście sprawia, że emaile i strony docelowe są łatwiej dostępne i bardziej przyjazne dla użytkownika, niezależnie od urządzenia.

Mając to na uwadze, trudno uwierzyć, że zaledwie 12% firm działających w Internecie korzysta z responsywnych szablonów (The State of Email Marketing by Industry, styczeń 2016).

 

7. Łączenie e-maili z mediami społecznościowymi

Jak wspomnieliśmy na początku tego posta, jednym z kluczowych celów marketingu jest poszerzanie grupy odbiorców. Dlatego dobrym pomysłem jest integracja mediów społecznościowych z email marketingiem. Dzięki temu:

  • zbudujesz bazę adresów email (za pomocą reklam na Twitterze czy przycisku Call to Action na Facebooku);
  • będziesz mógł wykorzystywać reklamy retargetingowe względem osób, które klikną linki w Twoich emailach;
  • będziesz mógł tworzyć specjalne cykle wiadomości dla użytkowników, którzy zapisali się do Twojej bazy poprzez media społecznościowe.

Pamiętaj, że każda aktywność, którą podejmujesz w mediach społecznościowych, jest dobrą okazją do tego, aby Twoi fani stali się klientami.

Tech_4

Rys. 4 Email od Teavany zachęcający to aktywności w mediach społecznościowych

 

8. Integrowanie email marketingu z innymi narzędziami

Jest wiele narzędzi, które pomagają w prowadzeniu firmy. Niezależnie od tego, czy pracujesz w małej lub średniej firmie, czy w wielkiej korporacji, znajdziesz oprogramowanie, które pomoże Ci w osiąganiu celów biznesowych – począwszy od śledzenia zachowań, poprzez zarządzanie relacjami z klientami i zarządzanie treścią, a skończywszy na platformach e-commerce. Są dwa podstawowe powody przemawiające za integracją z innymi platformami:

 

Nowe możliwości

Poprzez integrację narzędzi o różnej funkcjonalności, możesz stworzyć kompleksową platformę o potężnym spektrum działania. Przykładem niech będzie integracja GetResponse dla Salesforce. Dzięki połączeniu platformy email marketingowej z rozwiązaniem CRM możesz łatwo identyfikować leady sprzedażowe i potencjalnych klientów lub uzyskać dostęp do klientów kluczowych czy najważniejszych statystyk. A korzystając z dwustronnej synchronizacji masz pewność, że twoje dane są zawsze aktualne.

 

Cenne dane

Wszystkie narzędzia marketingowe, z których korzystasz, zawierają cenne dane dotyczące subskrybentów i klientów – potencjalnych i obecnych. Możesz wykorzystać te dane do segmentowania subskrybentów i profilowania potencjalnych klientów oraz dobierania odpowiednich, spersonalizowanych pod nich kampanii marketingowych.

W artykule The 6 Rules for #DataDriven Social Marketers Jan Rezab pisze: „Marketerzy zajmujący się social media, którzy skupiają się na twardych danych, tworzą kompleksowy obraz wpływu mediów społecznościowych na różne aktywności wewnątrz organizacji. Oznacza to, że wszyscy w firmie znają dane pochodzące z social media!” Te słowa dotyczą nie tylko marketingu w mediach społecznościowych, ale również marketingu w ogóle.

Nie trzymaj swoich danych w bazie – zintegruj je i udostępnij tym osobom w firmie, którzy ich potrzebują. Zespoły posiadające dostęp do istotnych informacji są w stanie podejmować lepsze decyzje.

Przykładowo: jeśli specjalista od email marketingu dysponuje odpowiednimi danymi, może wyjść poza otwarcia i kliknięcia i zebrać informacje z różnych źródeł (strony internetowe, strony docelowe, CRM). Analizując cały proces kontaktu klienta z marką, zamiast skupiać się na poszczególnych kanałach marketingowych, będziesz mógł zobaczyć, co sprawia, że ludzie angażują się w komunikację z Twoją marką lub określić, co ma największy wpływ na sprzedaż.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x