Ankieta – klucz do serc Twoich subskrybentów

Czy pamiętasz, kiedy ostatnio któryś z Twoich postów okazał się hitem w sieci? Kiedy Twój film zanotował więcej wyświetleń niż Twoje wszystkie materiały… razem wzięte?

A gdyby było tak częściej? Jeśli zapytasz swoich odbiorców jakich treści od Ciebie oczekują – nie tylko Twoje materiały spotkają się z cieplejszym odbiorem, ale także przekonasz się na własnej skórze o skuteczności omawianych przeze mnie dzisiaj ankiet. Poniżej przedstawiam jak się za to zabrać.

 

1. Magiczny mailing

Zadaj pytanie swoim odbiorcom. Kiedy to zrobić? Najlepiej w wiadomości powitalnej, zaraz po tym jak czytelnik dołączy do Twojej listy mailingowej – to najprostsza i najszybsza metoda. Na mój ostatni sondaż przeprowadzony w ten sposób odpowiedziało – wypisując sugestie dotyczące tego, o czym powinnam pisać na moim blogu – 15% subskrybentów.

Jak to działa? Po kliknięciu w odnośnik w wiadomości email potwierdzającą subskrypcję, odbiorca:

  • Przechodzi na stronę, z której będzie mógł pobrać darmowy raport, który mu obiecałam przy zapisywaniu się do listy;
  • A następnie otrzymuje wiadomość z prośbą o odpowiedź na konkretne pytanie typu: „Co uważasz za najważniejszą rzecz w …?” (czyli w moim przypadku „Co uważasz za najważniejszą rzecz, którą powinnam poruszyć w moich artykułach dotyczących email marketingu?”) oraz wytłumaczenie, że nadesłana odpowiedź zostanie wykorzystana w celu stworzenia artykułu na stronę (lub wpisu na bloga), a udzielona pomoc wyjdzie na korzyść nie tylko autorowi wpisu, ale także wszystkim czytelnikom (na koniec nie zapomnij podziękować za poświęcony na to czas!).

Pomysły od czytelników pomogły mi w stworzeniu kolejnych materiałów, które cieszą się znacznie większą popularnością niż moje regularne wpisy i aktualności.
Trzeba przyznać, że jest to świetny sposób, żeby dowiedzieć się jakie tak naprawdę są oczekiwania ludzi względem Twoich wpisów, a co równie ważne – kosztuje to tyle co nic.

 

1_sumall_data_email_campaign_bars_chart_graph

 

Dlaczego ankiety działają?

1. Właściwy timing. Moja prośba trafiła do czytelnika w momencie, w którym był on najbardziej zaangażowany – dopiero co został moim subskrybentem i z chęcią „pochłonie” ode mnie wszystkie nadesłane informacje.

2. Ludzie czytają wiadomości powitalne. Wskaźnik otwarć wiadomości powitalnych jest wyższy niż w przypadku wiadomości innego rodzaju (z wyjątkiem tych dotyczących dokonanych transakcji internetowych) – dlatego warto wykorzystać ich potencjał. Z przykrością zauważam jednak, że niewiele firm wysila się na ich tworzenie – średnio tylko połowa firm, do których list się zapisałam. Jeśli należysz do tej połowy, która jeszcze tego nie zrobiła – sugeruję, abyś ustawił taką wiadomość jeszcze dzisiaj. Wykorzystaj gotowy szablon i poproś subskrybentów o podzielenie się swoimi oczekiwaniami.

3. Ukłon w stronę odbiorców. Odbiorcy lubią, kiedy mogą pomóc w procesie twórczym. To sprawdzi się szczególnie w mediach społecznościowych. Jeśli Twoi odbiorcy mają pozytywny stosunek do Ciebie i Twojej działalności, z jeszcze większą łatwością udzielą Ci wskazówek.

4. Namówiłam do współpracy innych. Osoby, które wzięły udział w ankiecie pomogły oczywiście mnie, ale na dłuższą metę – także sobie samym i całej społeczności zebranej wokół wybranego tematu. Odpowiadając na moje pytanie, pomagają przecież wszystkim osobom, które np. dążą do sukcesu. Pomoc innych, szczególnie osobom podobnym do nas samych, jest źródłem dobrego samopoczucia.

 

2. Trzy magiczne pytania

Kolejna technika jest pochodną tej pierwszej. Pamiętajcie, kiedy pytałam o najważniejszą rzecz, na którą odbiorcy chcieliby poznać odpowiedź? W tym miejscu muszę zwrócić Waszą uwagę na świetnego marketera Glenna Livingstona, który wprowadzenie na rynek nowych produktów zawsze poprzedza krótkim sondażem skierowanym do konsumentów. Jego ankieta, składa się z trzech pytań: o wspomnianą wcześniej najważniejszą rzecz oraz dwóch dodatkowych.

A jak wyglądają oryginalne pytania?

1. Co stanowi dla Ciebie najważniejszą rzecz w konkretnym temacie? (pole tekstowe na odpowiedź).
2. Czy dużo wysiłku zajęło Ci odnalezienie informacji na ten temat? Oceń w skali 1-5, gdzie 1 to bardzo mało, a 5 – bardzo dużo.
3. Co spowodowało, że dzisiaj zacząłeś poszukiwania informacji na ten temat? (Pole tekstowe na odpowiedź).

Jakie wnioski można wyciągnąć z tych pytań? Przede wszystkim, że format ankiety został stworzony na potrzeby strony marketingowej ukierunkowanej na gromadzenie adresów subskrybentów (ang. squeeze page). Jednak te same pytania świetnie sprawdzą się także w wiadomościach email i reklamach typu display – tutaj trzecie pytanie spróbuj zadać w stylu: „Co spowodowało, że zainteresowałeś się konkretnym tematem?“.
Prostota ankiety znacząco wpływa na jej skuteczność, ponieważ zawiera tylko trzy pytania (im ich mniej, tym lepiej).

 

2questions

 

Teraz już wiesz dlaczego poświęcenie uwagi pytaniu o najważniejszą rzecz jest takie skuteczne – zogniskowało odpowiedzi. Ale drugie pytanie jest równie ważne – sprawdza bowiem, czy ludzie będą w stanie zapłacić za odpowiedź na zadanie pytanie.
Jeśli odpowiedź jest dostępna za darmo w innym miejscu – oczywiście nie wydadzą ani grosza.

Celem Glenna Livingstonabyło więc sprawdzenie, jakiego typu informacji będą poszukiwać i jakie informacje są trudne do odnalezienia. Odpowiedzi na to pytanie wskazują jak wyróżnić się na rynku – i jak to robić, aby osiągnąć korzyści finansowe.

Trzecie pytanie na pierwszy rzut oka wydaje się dziwne… aż do momentu wysłania ankiety po raz pierwszy. Pytanie jest w stanie pomóc oszacować marketerowi, jak bardzo ktoś jest zdesperowany (lub zmotywowany), by dotrzeć do informacji, których potrzebuje. Może zaskoczyć Cię, jak szczegółowe mogą być udzielone na to pytanie odpowiedzi.

 

3. Anulowanie subskrypcji z ankietą

Sondaż podczas wypisywania adresu z listy mailingowej jest bardzo powszechny – znajdziesz go także w GetResponse. W badaniu zadawane jest pytanie dotyczące  powodu anulowania subskrypcji newslettera.
Oto jak wygląda przykładowa ankieta:

 

3UnsubscribeSurvey-1024x597

Czy przeanalizowałeś powody, dla których subskrybenci odchodzą? Te informacje stanowić powinny cenną informację na temat tego jakie treści publikować… Dokładnie to samo, powiedzą Ci nowi subskrybenci odpowiadający na sondaż w wiadomości powitalnej…

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x