Automatyzacja procesów mobile marketingowych

Kontekstualizacja to przyszłość rozwiązań marketingowych. Jak dokonać personalizacji komunikatu marketingowego? Jak pozostać liczącym się graczem na rynku?

 

Jak zaangażować konsumenta we właściwym czasie? Odpowiedzi na te pytania są szczególnie ważne w świetle lawinowo rosnącej popularności, jaką zyskują urządzenia mobilne i smartfony.

Dane udostępnione przez Pew Research wskazują, że 90% dorosłych Amerykanów posiada telefony komórkowe. 30% z nich wykorzystuje je w procesie podejmowania decyzji o wyborze sklepu lub restauracji. Jest to wspaniała okazja do wykorzystania kontekstualizacji komunikatu reklamowego.

O ile omawiane rozwiązania nie zostały jeszcze zaadoptowane na szeroką skalę, deweloperzy takich platform jak Salesforce czy Adobe już od jakiegoś czasu testują możliwości jakie daje automatyzacja procesów mobile marketingowych (ang. mobile marketing automation, MMA). Penetracja rynku MMA wynosi obecnie 1,5%, ale – jeśli wierzyć raportowi VentureBeat Insight – jeszcze w tym roku wzrośnie on dwu- lub nawet trzykrotnie.

MMA – definicja

We wczesnym okresie MMA koncentrował się na zwiększeniu zaangażowania użytkowników aplikacji mobilnych za pomocą działań mobile marketingowych. Na przykład, Appboy to rozwiązanie stosowane w mobile marketingu, które ma na celu zapobiegać „porzuceniu aplikacji”. Inne próby miały na celu m.in. generowanie konwersji za pomocą kampanii SMS i banerów reklamowych, jednak osiągnięte wyniki były poniżej oczekiwań. Głównie dlatego, że nie uwzględniały kontekstualizacji. Najnowsze rozwiązania MMA umożliwiają dotarcie do konkretnych osób we właściwym czasie i w skuteczny sposób.

Proces ten zwykle zaczyna się od pobrania aplikacji, ale może być też zapoczątkowany wizytą na stronie za pomocą urządzenia mobilnego lub zakupem online. W zależności od tego, ile danych potrzebnych jest do rozpoczęcia procesu, użytkownik będzie musiał udzielić zgody na udostępnianie konkretnych danych (np. informacji o jego położeniu). W tym momencie zaczyna funkcjonować MMA: poprzez wykorzystanie wiadomości SMS lub powiadomień wewnątrz aplikacji o charakterze handlowym i informacyjnym.

 

Co uruchamia proces

Twoje wysiłki marketingowe okażą się skuteczne tylko wtedy, gdy będziesz w stanie zrozumieć potrzeby każdego ze swoich klientów. O ile firmy zaczęły mocno rozwijać swoje strategie MMA, prawdziwymi zwycięzcami okażą się dopiero ci, którzy będą potrafili wyciągnąć wnioski ze zgromadzonych danych i na ich podstawie odpowiednio targetować odbiorców kampanii. Aby znaleźć się wśród najlepszych, firmy będą potrzebowały pomocy w postaci narzędzi analizujących zachowania swoich klientów.

Niewłaściwie targetowane kampanie marketingowe przejdą bez echa spotkają się z niechęcią odbiorców.

Na przykład, kawiarnia może wysyłać powiadomienia osobom, które właśnie przechodzą obok lokalu. Jeżeli jednak wyśle powiadomienie o ofercie śniadaniowej o godzinie 3 po południu to raczej nie trafi w ich potrzeby.

Aby dopasować ofertę do aktualnych potrzeb klientów, należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak pogoda, historia zakupów, czy wcześniejsze polubienia na Facebooku. Wówczas możemy wysyłać interesujące powiadomienia np. o ofercie kawy mrożonej w upalne popołudnie.

Co uruchamia proces wysyłki targetowanych wiadomości? Zwykle będą to te same czynniki, które biorą udział w tradycyjnych procesach marketingowych, mimo że urządzenia mobilne pozwalają np. na określenie bardziej szczegółowej lokalizacji.

  • Lokalizacja/odległość: dzięki geolokalizacji, beacony (transmitery rozsyłające określony sygnał, który rozpoznają kompatybilne urządzenia) mogą uruchamiać wysyłkę wiadomości marketingowych, bazując na obecnej lokalizacji konsumenta (np. konkretnej sekcji sklepu z asortymentem ogrodniczym);
  • Zachowanie: działania konsumentów na stronie internetowej, wewnątrz aplikacji lub w sklepie mogą uruchamiać wysyłkę odpowiednio przygotowanego kontentu;
  • Etap zakupowy: wysyłka wiadomości w zależności od etapu w cyklu zakupowym (różnych dla osób odwiedzających witrynę po raz pierwszy, konsumentów zainteresowanych konkretnym produktem, dla stałych klientów, itp.);
  • Sekwencyjność: działa podobnie jak „drip marketing”, z tym tylko, że wykorzystywane są tu technologie mobilne. Może ona przyjąć różną formę: powiadomień na stronie, komunikatu w ramach aplikacji, wiadomości SMS lub email;
  • Ograniczenie liczby wysyłanych wiadomości: pozwala zoptymalizować ilość dostarczanych wiadomości w określonym czasie (odbiorca nie odnosi wrażenia, że jest nagabywany).

 

Wpływ branży

Coraz więcej firm zaczyna zdawać sobie sprawę z korzyści, jakie przynosi zaangażowanie w mobilny proces zakupowy. W 2014 roku reklamodawcy wydali o 83% więcej na reklamę w smartfonach i tabletach niż w rok wcześniej.

VentureBeat utrzymuje, że w przypadku MMA, marketerzy odnotowali znaczący wzrost ocen konsumenckich, zmniejszenie kosztów związanych z akwizycją i zwiększenie konwersji. Marketerzy dostrzegli szansę na zaangażowanie konsumentów za pomocą dostępnych kanałów oraz zdobyli większą wiedzę na temat mechanizmów działania tej formy marketingu.

Marketing Cloud – najnowsze rozwiązanie marketingowe oferowane przez firmę Salesfroce – to zestaw narzędzi MMA, które pozwalają na śledzenie zaangażowania użytkownika, geo-targetowanie i analizę mediów społecznościowych. By zwiększyć przychód przy równoczesnej poprawie doświadczenia konsumenta, z narzędzia MarketCloud korzystają już tysiące klientów biznesowych, takich jak GE, Sony i Kimpton Hotels & Restaurants. Przykładowa aktywność w przypadku branży hotelowej polega na przykład na wysyłce wiadomości email przypominających o planowanym pobycie, opisu udogodnień hotelowych i czekających na miejscu atrakcjach.

Z MMA korzystają także klienci z branży handlowej, sektora turystycznego, serwisy zakupowe i dostawcy usług z zakresu transportu grupowego.

 

Podsumowanie

Zanim obierzesz konkretną strategię mobile marketingową, sprawdź, czy Twoi klienci są zainteresowani otrzymywaniem ofert zależnych od ich lokalizacji i zachowania. Zastanów się, czy oferowana przez Ciebie usługa lub produkt może odnieść powodzenie na rynku mobilnym, ponieważ MMA niekoniecznie sprawdzi się dla każdego rodzaju biznesu. Na koniec porównaj narzędzia MMA dostępne online (większość będzie częścią systemów do automatyzacji lub oprogramowania CRM) albo zasięgnij opinii niezależnej firmy doradczej.

MMA w połączeniu z właściwymi informacjami dotyczącymi zachowania klientów i odpowiednią integracją z własnymi rozwiązaniami handlowymi może okazać się skutecznym sposobem na zaangażowanie konsumentów w szybszy i bardziej osobisty sposób. Zamiast 10 masowych wiadomości email, firma będzie w stanie określić profil właściwego klienta i skierować do niego tylko jedną wiadomość z konkretną ofertą. Zamiast spamu, konsumenci zaczną otrzymywać od Ciebie wartościowe informacje, które w rezultacie pozytywnie wpłyną na lojalność względem Twojej marki.

 

aleks-peterson-fullres-240x300O Autorze:

Aleksandr Peterson analizuje nowinki technologicznych dla TechnologyAdvice. Szczególną uwagę poświęca procesowi grywalizacji, CRM, zarządzaniu projektami i rozwiązaniom dla sektora nowoczesnych usług biznesowych. Z autorem możesz skontaktować się za pośrednictwem serwisu LinkedIn.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x