„Bliżej ludzi” – 6 powodów, dla których partie polityczne powinny wykorzystywać email marketing

W poniedziałek w Centrum Adama Smitha zaprezentowaliśmy raport przygotowany przez GetResponse wspólnie z Sotrender oraz Bluerank.

Raport badał stopień wykorzystania narzędzi online marketingu przez partie polityczne. Gorąco zachęcamy do pobrania raportu i zapoznania się z wynikami badania.

Po raz kolejny stopień wykorzystania email marketingu przez partie pozostawia wiele do życzenia. Dlatego postanowiłem w dzisiejszym poście zaprezentować możliwości, jakie email marketing oferuje ugrupowaniom politycznym.

 

„Bliżej ludzi”

Zdecydowana większość partii politycznych w Polsce deklaruje chęć zbliżenia się do obywateli. Podczas minionych wyborów samorządowych kandydaci z niemal wszystkich ugrupowań posługiwali się hasłami wyborczymi, które jasno dawały do zrozumienia, że zależy im na poznaniu punktu widzenia swoich wyborców i rozwiązywaniu problemów, które ich zdaniem są najważniejsze.

Takie nastawienie przypomina działania firm komercyjnych, których sukces jest bezpośrednio związany z rozpoznaniem potrzeb docelowej grupy klientów. Dlatego partie polityczne są obecnie w doskonałej sytuacji – wystarczy sięgnąć po gotowe narzędzia i wykorzystać je do realizacji własnych potrzeb. Jednym z narzędzi, które pozwala być „bliżej ludzi”, jest właśnie email marketing.

 

Dlaczego partie polityczne powinny wykorzystywać email marketing?

Poniżej prezentujemy 6 powodów, dla których partie polityczne powinny wcielić działania email marketingowe do swojej strategii.

1. Email jest mniej nachalny niż tradycyjne formy promocji

Okres przedwyborczy w Polsce jest bardzo charakterystyczny. W każdym widocznym miejscu pojawiają się plakaty i czy tego chcemy czy nie, przez co najmniej kilkanaście dni jesteśmy zmuszeni do oglądania wizerunku promowanych kandydatów. Dla większości mieszkańców widok ten jest męczący i nie budzi w nich pozytywnych emocji. Z tego powodu trudno wierzyć w dużą skuteczność tej formy promocji.

W odróżnieniu od plakatów wyborczych, wiadomości email trafiają bezpośrednio do skrzynek zainteresowanych odbiorców. Partie mogą zwrócić się do subskrybentów, którzy spodziewają się wiadomości, szczegółowo zaprezentować swój program oraz przybliżyć sylwetki popieranych kandydatów. Kontakt za przyzwoleniem oraz rzetelne informacje pomagają w budowaniu trwałej, opartej na zaufaniu relacji z wyborcami.

2. Email pozwala wyróżnić się z tłumu

Plakaty wyborcze zazwyczaj przygotowywane są w podobny sposób – zawierają wizerunek kandydata, hasło wyborcze, oraz logo partii. W szczytowym momencie kampanii wyborczej zdarza się, że obok siebie znajduje się trzy, cztery lub więcej plakatów – w takiej sytuacji skuteczność oddziaływania musi drastycznie spadać.

Niektórzy kandydaci, chcąc za wszelka cenę odróżnić się od konkurentów, umieszczają na swoich plakatach absurdalne slogany lub decydują się na wykorzystanie groteskowych projektów graficznych. Czasami zostają zauważeni, jednak uzyskany w ten sposób rozgłos raczej nie przekłada się na wynik wyborczy, a wyłącznie kompromituje kandydata.

Email pozwala natomiast na przygotowanie oryginalnej strategii komunikacji, która będzie charakterystyczna dla konkretnego ugrupowania lub wybranego kandydata. Wszystkie elementy kampanii email marketingowej mogą być unikalne:

  • grupa docelowa i cel kampanii
  • projekt graficzny szablonu
  • treść wiadomości
  • częstotliwość wysyłki
  • etc.

Odpowiednio skonstruowane wiadomości pozwolą na wzmocnienie wizerunku i zwiększenie rozpoznawalności partii lub konkretnego polityka, co z pewnością przełoży się na wynik wyborczy.

3. Email pomaga w budowaniu wizerunku eksperta i zdobyciu zaufania wyborców

Jednym z niepokojących wniosków wynikających z przeprowadzonego badania jest powszechny brak znajomości kandydatów do władz lokalnych. Polacy w zasadzie nie wiedzą, na kogo oddają swój głos. Owszem, kojarzą nazwisko i prawdopodobnie są w stanie przypisać je do ugrupowania politycznego, jednak na tym kończy się wiedza większości obywateli.

W sieci brakuje rzetelnych informacji na temat kandydatów. Wyborcy nie znają wartości, jakimi kieruje się dany polityk, celów jakie przed sobą stawia oraz jego dotychczasowych osiągnięć. I właśnie tutaj ambitni politycy mają pole do popisu. Za pomocą email marketingu mogą budować zaufanie wśród swoich odbiorców.

Każda partia lub polityk z poczuciem misji oraz konkretnym planem do realizacji będzie w stanie skutecznie wykorzystać email marketing. Do wyrażania swoich opinii w bieżących kwestiach, przedstawiania propozycji zmian i pozyskiwania zwolenników, angażowania odbiorców do działania (np. zachęcenia do wzięcia udziału w spotkaniu, podpisania petycji lub wpłacenia określonej kwoty pozwalającej na realizację wybranego celu) oraz informowania o postępach w realizacji swoich postulatów.

4. Email umożliwia wykorzystanie preferowanego stylu komunikacji

Email nie ogranicza się do tekstu ze zdjęciami. Obecnie można umieścić w szablonie wiadomości animację, materiał video czy plik audio. Daje to możliwość zaprezentowania kandydatów z ich najmocniejszej strony. Osoby, które dobrze czują się przed kamerami mogą przedstawiać swoje pomysły za pomocą filmików. Ci, którzy mają dar opowiadania, mogą nagrywać podcasty, natomiast kandydaci posiadający lekkie pióro mogą pisać i rozsyłać regularne felietony. Dodatkowo, różnorodność materiałów korzystnie wpływa na zaangażowanie odbiorców.

5. Email mobilizuje odbiorców do działania

Wszystkie newslettery otrzymane w trakcie naszego badania ograniczały się do prezentacji informacji dotyczących działalności partii. Nie otrzymaliśmy ani jednej wiadomości, która byłaby zorientowana na osiągniecie celu innego niż „Dowiedz się więcej”.

Partie polityczne mogłyby z pewnością przeprowadzić wiele kampanii o innym charakterze, które spotkałyby się z zainteresowaniem odbiorców, np.:

  • mających na celu pozyskanie opinii lub informacji (np. zachęcających do wypełnienia ankiety)
  • zachęcających do wzięcia udziału w zbliżającym się spotkaniu (zawierających formularz rejestracji)
  • nakłaniających do podpisania petycji
  • promujących wybrane publikacje
  • mobilizujących do udzielenia finansowego wsparcia
  • etc.

6. Email marketing może być realizowany stosunkowo niewielkim kosztem

Biorąc pod uwagę rozmiary budżetów przeznaczanych na kampanie wyborcze, koszt wykorzystania profesjonalnych narzędzi do email marketingu oraz przeprowadzenia profesjonalnych kampanii jest naprawdę niewielki.

Profesjonalne platformy do email marketingu umożliwiają jednej osobie sprawne zarządzanie listami subskrybentów dowolnej wielkości. Umożliwiają łatwą segmentację listy i precyzyjne kierowanie kampanii do zainteresowanych odbiorców. Personalizacja pozwala na utrzymanie osobistego charakteru wiadomości nawet w przypadku wysyłania dużej liczby wiadomości.

Skuteczność każdej kampanii może być szczegółowo monitorowana przez system. Dowiemy się, jaki jest wskaźnik otwarć, wskaźnik kliknięć w zamieszczone w wiadomości linki lub wskaźnik przekierowań na stronę docelową. Na podstawie zebranych statystyk będzie można optymalizować kolejne działania i stopniowo zwiększać ich skuteczność.

Automatyzacja procesu wysyłki pozwala na zaprojektowanie kampanii w taki sposób, aby odpowiednie wiadomości zostały wysłane samoczynnie w określonym czasie lub w zależności od wykonanej przez odbiorcę akcji (np. zaraz po zapisaniu się na listę subskrybentów).

 

Zaprezentowane powyżej argumenty z pewnością nie są jedynymi, dla których partie polityczne powinny zacząć korzystać z email marketingu. Jeżeli znasz jeszcze jakiś powód, to podziel się nim z nami w komentarzu.

article

Wybory Samorządowe 2014

Pobierz raport Wybory Samorządowe 2014. Ocena przedwyborczej aktywności e-marketingowej kandydujących partii.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x