Blogosfera nie istnieje? – czyli co działo się na Blog Forum Gdańsk 2010

W zeszły weekend w Gdańsku odbyło się niezwykłe wydarzenie – Blog Forum. Niezwykłe, jak sądzę, dla wszystkich blogerów, którzy mieli okazję wziąć w nim udział.

 

Łatwo można to stwierdzić po licznych relacjach, jakie w tym tygodniu pojawiły się na blogach. Ja też tam bylam, kawę piłam i notatki robiłam.
Blog Forum okazało się być bardzo udaną inicjatywą. W industrialnych przestrzeniach Instytutu Sztuki Wyspa byliśmy świadkami wielu dyskusji i sporów oraz rozmów w kuluarach.

Trzeba przyznać, że organizatorzy stanęli na wysokości zadania, a nawet troszkę wyżej  – wszystko było zapięte na ostatni guzik, miłą niespodzianką były też naprawdę fajnie pomyślane gadżety dla wszystkich uczestników.

A wśród 130 zaproszonych blogerów znalazły się najbardziej znane nazwiska polskiej blogosfery (a raczej blogosfer – o tym za chwilę). Był Maciek Budzich, Kominek, Artur Kurasiński, Mirek Połyniak, Natalia Hatalska, i wielu, wielu innych.

.

„To nie konkurs popularności, to konkurs wpływów”

Wydarzenie swoją obecnością uświetnił również Brian Solis, którego rewelacyjne wystąpienie było dla wielu jednym z najważniejszych punktów całej konferencji.

Solis mówił o stanie blogosfery w dobie mediów społecznościowych, a jeden z cytatów, które wielkimi literami zapisałam sobie w notatkach (oprócz tego, który znalazł się w podtytule), w tłumaczeniu brzmi następująco:

“Na Twitterze rywalizujemy o chwilę teraźniejszą, na blogu inwestujemy w nasze cyfrowe dziedzictwo.”

Solis zaporoponował również nową interpretację hasła “Content is king”, brzmiącą “Context is king” – i podkreślił, że narzędzia do mikroblogowania są tego kontekstu pozbawione. Przyznał również, że w dzisiejszej rzeczywistości internetowej media społecznościowe oczywiście mogą, a nawet powinny być sposobem na promowanie treści na blogu, docieranie do szerszej pubiczności i większej z nią interakcji.

A dla nas chyba najważniejszy wniosek jest taki, że chociaż media społecznościowe czynią blogera bardziej dostępnym, to jednak to blog pozostaje miejscem gromadzenia doświadczeń, opinii i tego, co lubimy nazywać ekspertyzą.

.

“…wolności oddać nie umiem”

Wiele kontrowersji wzbudziła dyskusja o wolności blogera, która od sensu całkiem dosłownego (Arzu Geybullayeva z Azerbejdżanu opowiadała o ograniczonej wolności słowa w jej ojczyznie) szybko przeszła na dyskusję o pieniądzach, reklamie na blogach i “sprzedawaniu się” blogerów. Ten temat nie opuszczał już uczestników do końca konferencji, a prowadzący poszczególne panele często żartowali, że wszystkie są na ten sam temat.

Tak oczywiście nie było, a tematów było wiele. Od dyskusji nad społeczną rolą blogera i próby porównania blogowania do dziennikarstwa, przez wykorzystywanie nowych mediów w rozwoju blogosfery, po współpracę blogerów z szeroko pojętym biznesem.

Szczególnie interesującym tematem z punktu widzenia naszego bloga był panel poświęcony blogom firmowym – na którym uczestnicy zastanawiali się, jak taki blog prowadzić, i o czym na nim pisać, by czytelnicy chcieli go odwiedzać. A w tym temacie najbardziej ciekawa jestem przede wszystkim Waszych – czytelników – opinii.

.

Bloger blogerowi nierówny

Przy prezentacji Jana Zająca (którą można obejrzeć tu), który probował spojrzeć statystycznym okiem na poską blogosferę, dowiedzieliśmy się, że blogosfery tak naprawdę nie ma. Jest raczej wiele  różnych blogosfer, luźno połączonych ze sobą. Tak jak wielu jest ludzi, którzy piszą blogi i nie łączy ich nic więcej, no może poza przeważającą umiejętnością zwinnego poruszania się po globalnej sieci. Patrząc na różnorodność zainteresowań blogerów na konferencji (pomijając oczywiście tę najczęściej artykułowaną kwestię 😉 ), na pewno jest to ciekawa i uzasadniona obserwacja.

.

Kim są blogersi?

Konferencja zakończyła się spotkaniem z współtwórcą filmu “Blogersi”, Jarosławem Rybusem, który przedstawił, z pewną dozą niepewności, fragmenty nagranego materiału, który nie znajdzie się w filmie (jak sam przyznał, nie wiadomo jeszcze, kiedy film zostanie ukończony). Sam film zapowiada się interesująco, choć jak twierdzi Jarek Rybus, nie będzie on skierowany do blogerów. Ja jednak jestem przekonana, że to właśnie blogerzy najbardziej będą chcieli go obejrzeć. Być może po to, by samemu odpowiedzieć sobie na pytanie o tożsamość blogera, które pozostaje pytaniem otwartym.

Chociaż, jak na urywkach powiedział występujący w filmie Janusz Korwin Mikke, „Bloger jaki jest, każdy widzi”. 🙂

Podczas konferencji pojawiła się sugestia od pewnego często udzielającego się uczestnika (ci, którzy byli, lub oglądali transmisję na żywo na Facebooku, na pewno wiedzą o kim mówię), by wszyscy uczestnicy Blog Forum Gdańsk stworzyli wspólnego bloga. Ciekawa inicjatywa – może się powiedzie? O tym przekonamy się już niedługo – kolejne Blog Forum za rok.

.

Korzystając z okazji, chciałam na koniec zadać Wam pytanie, jak to jest z tymi blogami firmowymi? Czytacie, piszecie? Macie jakieś ulubione przykłady? Co naprawdę myślicie o tej formie kontaktu z klientami? Zapraszam do komentarzy.

 

Karolina jest specjalistką od mediów społecznościowych w GetResponse, a prywatnie – zagorzałą blogerką.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

Naciskając “Zapisz się”, wyrażam zgodę na przetwarzanie przez GetResponse sp. z o.o. (ul. Arkońska 6/A3, 80-387 Gdańsk) powyższych danych osobowych w celach promocyjnych, informacyjnych, reklamowych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych oraz na przesyłanie na podany adres email informacji handlowych od GetResponse sp. z o.o.
x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

Naciskając “Zapisz się”, wyrażam zgodę na przetwarzanie przez GetResponse sp. z o.o. (ul. Arkońska 6/A3, 80-387 Gdańsk) powyższych danych osobowych w celach promocyjnych, informacyjnych, reklamowych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych oraz na przesyłanie na podany adres email informacji handlowych od GetResponse sp. z o.o.
x