Blogosfera nie istnieje? – czyli co działo się na Blog Forum Gdańsk 2010

W zeszły weekend w Gdańsku odbyło się niezwykłe wydarzenie – Blog Forum. Niezwykłe, jak sądzę, dla wszystkich blogerów, którzy mieli okazję wziąć w nim udział.

 

Łatwo można to stwierdzić po licznych relacjach, jakie w tym tygodniu pojawiły się na blogach. Ja też tam bylam, kawę piłam i notatki robiłam.
Blog Forum okazało się być bardzo udaną inicjatywą. W industrialnych przestrzeniach Instytutu Sztuki Wyspa byliśmy świadkami wielu dyskusji i sporów oraz rozmów w kuluarach.

Trzeba przyznać, że organizatorzy stanęli na wysokości zadania, a nawet troszkę wyżej  – wszystko było zapięte na ostatni guzik, miłą niespodzianką były też naprawdę fajnie pomyślane gadżety dla wszystkich uczestników.

A wśród 130 zaproszonych blogerów znalazły się najbardziej znane nazwiska polskiej blogosfery (a raczej blogosfer – o tym za chwilę). Był Maciek Budzich, Kominek, Artur Kurasiński, Mirek Połyniak, Natalia Hatalska, i wielu, wielu innych.

.

„To nie konkurs popularności, to konkurs wpływów”

Wydarzenie swoją obecnością uświetnił również Brian Solis, którego rewelacyjne wystąpienie było dla wielu jednym z najważniejszych punktów całej konferencji.

Solis mówił o stanie blogosfery w dobie mediów społecznościowych, a jeden z cytatów, które wielkimi literami zapisałam sobie w notatkach (oprócz tego, który znalazł się w podtytule), w tłumaczeniu brzmi następująco:

“Na Twitterze rywalizujemy o chwilę teraźniejszą, na blogu inwestujemy w nasze cyfrowe dziedzictwo.”

Solis zaporoponował również nową interpretację hasła “Content is king”, brzmiącą “Context is king” – i podkreślił, że narzędzia do mikroblogowania są tego kontekstu pozbawione. Przyznał również, że w dzisiejszej rzeczywistości internetowej media społecznościowe oczywiście mogą, a nawet powinny być sposobem na promowanie treści na blogu, docieranie do szerszej pubiczności i większej z nią interakcji.

A dla nas chyba najważniejszy wniosek jest taki, że chociaż media społecznościowe czynią blogera bardziej dostępnym, to jednak to blog pozostaje miejscem gromadzenia doświadczeń, opinii i tego, co lubimy nazywać ekspertyzą.

.

“…wolności oddać nie umiem”

Wiele kontrowersji wzbudziła dyskusja o wolności blogera, która od sensu całkiem dosłownego (Arzu Geybullayeva z Azerbejdżanu opowiadała o ograniczonej wolności słowa w jej ojczyznie) szybko przeszła na dyskusję o pieniądzach, reklamie na blogach i “sprzedawaniu się” blogerów. Ten temat nie opuszczał już uczestników do końca konferencji, a prowadzący poszczególne panele często żartowali, że wszystkie są na ten sam temat.

Tak oczywiście nie było, a tematów było wiele. Od dyskusji nad społeczną rolą blogera i próby porównania blogowania do dziennikarstwa, przez wykorzystywanie nowych mediów w rozwoju blogosfery, po współpracę blogerów z szeroko pojętym biznesem.

Szczególnie interesującym tematem z punktu widzenia naszego bloga był panel poświęcony blogom firmowym – na którym uczestnicy zastanawiali się, jak taki blog prowadzić, i o czym na nim pisać, by czytelnicy chcieli go odwiedzać. A w tym temacie najbardziej ciekawa jestem przede wszystkim Waszych – czytelników – opinii.

.

Bloger blogerowi nierówny

Przy prezentacji Jana Zająca (którą można obejrzeć tu), który probował spojrzeć statystycznym okiem na poską blogosferę, dowiedzieliśmy się, że blogosfery tak naprawdę nie ma. Jest raczej wiele  różnych blogosfer, luźno połączonych ze sobą. Tak jak wielu jest ludzi, którzy piszą blogi i nie łączy ich nic więcej, no może poza przeważającą umiejętnością zwinnego poruszania się po globalnej sieci. Patrząc na różnorodność zainteresowań blogerów na konferencji (pomijając oczywiście tę najczęściej artykułowaną kwestię 😉 ), na pewno jest to ciekawa i uzasadniona obserwacja.

.

Kim są blogersi?

Konferencja zakończyła się spotkaniem z współtwórcą filmu “Blogersi”, Jarosławem Rybusem, który przedstawił, z pewną dozą niepewności, fragmenty nagranego materiału, który nie znajdzie się w filmie (jak sam przyznał, nie wiadomo jeszcze, kiedy film zostanie ukończony). Sam film zapowiada się interesująco, choć jak twierdzi Jarek Rybus, nie będzie on skierowany do blogerów. Ja jednak jestem przekonana, że to właśnie blogerzy najbardziej będą chcieli go obejrzeć. Być może po to, by samemu odpowiedzieć sobie na pytanie o tożsamość blogera, które pozostaje pytaniem otwartym.

Chociaż, jak na urywkach powiedział występujący w filmie Janusz Korwin Mikke, „Bloger jaki jest, każdy widzi”. 🙂

Podczas konferencji pojawiła się sugestia od pewnego często udzielającego się uczestnika (ci, którzy byli, lub oglądali transmisję na żywo na Facebooku, na pewno wiedzą o kim mówię), by wszyscy uczestnicy Blog Forum Gdańsk stworzyli wspólnego bloga. Ciekawa inicjatywa – może się powiedzie? O tym przekonamy się już niedługo – kolejne Blog Forum za rok.

.

Korzystając z okazji, chciałam na koniec zadać Wam pytanie, jak to jest z tymi blogami firmowymi? Czytacie, piszecie? Macie jakieś ulubione przykłady? Co naprawdę myślicie o tej formie kontaktu z klientami? Zapraszam do komentarzy.

 

Karolina jest specjalistką od mediów społecznościowych w GetResponse, a prywatnie – zagorzałą blogerką.

  • Całkowicie zgadzam się z uwagą, że była to doskonała impreza nie tylko pod kątem organizacyjnym ale też i kontentu – dla mnie Brian Solis był wystarczającym powodem, by być zadowolonym z udziału w imprezie. Acz powodów było o wiele więcej – przede wszystkim dane mi było poznać wielu interesujących i sympatycznych ludzi, którzy realizowali swoje pasje poprzez blogi.
    Oczywiście jednym z dominujących tematów była wolność kontra „sprzedajność” http://wp.me/ps7bY-1cR ale mam wrażenie, że nie wszyscy tak naprawdę wiedzieli co to słowo znaczy.
    PS. Stawianie mnie w jednym szeregu z najpopularniejszymi polskim blogerami może jest i miłe ale to naprawdę zdecydowana przesada. I wcale się nie pogniewam, jak zniknę z tego zestawienia „1-szej ligii” 😉

  • Karolina Stefanowicz

    Doceniam skromność, ale chyba jednak tekst pozostawię niezmienionym. 😉 A kwestia większej lub mniejszej medialności niech już pozostanie w gestii czytelników. W końcu, jak powiedział Brian Solis „This is not a popularity contest” 😉
    I zgadzam się absolutnie, że powodów, dla których imprezę można uznać za udaną, było multum. Sama jestem do tej pory pod wielkim wrażeniem całokształtu. Oby więcej takich imprez.
    Pozdrawiam!

  • Ja odniosę się do pytania, jak powinny być prowadzone blogi firmowe 🙂

    Mam za sobą wiele blogów i każdy z nich służył mi za narzędzie marketingu, tj pośrednio pozwalał na zarabianie pieniędzy (np: PodwojneOpodatkowanie.pl). Teraz, jako żem prawnik, uczę swoich kolegów i koleżanki, jak prowadzić blog, aby był on skutecznym narzędziem marketingu i rozwoju biznesu w konacelarii prawnej.

    Z mojej obserwacji wynika, że najlepsze blogi prawnicze (jakby by nue było – firmowe), to są te, które pokazują naturę swojego autora. A więc pokazuje on siebie takim, jakim jest naprawdę, co wyraża w swobodnym tekście, fotkach bez garnituru, swobodnie napisanym BIO, itd. Blogi sztuczne, mają znacznie mniejsze oddziaływanie na czytelników – nie budują z nimi relacji (co w branży prawniczej ma podstawowe znaczenie).

    WYdaje mi się, że pozostałe blogi firmowe powinny być prowadzone w podobny sposób. Blog to nie jest gazeta i nie jest to pismo urzędowe. A zatem wymaga od autora innego rodzaju stylu.

    Tyle 🙂

    Dziękuję za świetny tekst Karolino!
    Rafał

  • Fantastycznie czyta się ten artykuł. Bardzo żałuję, że nie mogłem pojawić się na tym spotkaniu. Co prawda próbowałem połączyć się on-line, ale mój „super błyskawiczny” internet nie podołał 🙂 Chyba czas zmienić dostawcę 🙂

    Mam nadzieję, że takich „internetowych” imprez będzie coraz więcej i w kujawsko-pomorskim proszę 🙂 żebym jeździć za dużo nie musiał 🙂

    W kwestii zadanego pytania odnośnie blogów firmowych. Osobiście jakoś mi nie podchodzi ta forma działania firm… Wszystkie blogi firmowe wydają mi się sztuczne i „mega korporacyjne”. Jedyne co można na nich znaleźć to: Dostaliśmy nagrodę X, Wygraliśmy konkurs Y, Napisali o nas w gazecie, Wprowadziliśmy nowy produkt…

    A co mnie to wszystko obchodzi? Gdzie tu content (context)? Jeśli blogi firmowe nie zaczną wychodzić do ludzi z ważnymi dla przeciętnego użytkownika tematami to przypuszczam, że ta forma komunikacji umrze śmiercią naturalną.

    Cieszę się, że GetResponse trochę oderwało się od tej koncepcji, bo przynajmniej można poczytać coś ciekawego o e-mail marketingu ogólnie, a nie tylko o samym systemie… Tak trzymać!

    PS. JAK STRACIĆ WSZYSTKICH SUBSKRYBENTÓW? <– Chcesz, raz na zawsze, pozbyć się wszystkich subskrybentów? Poznaj te 7 technik które GWARANTUJĄ "sukces"!

  • Karolina Stefanowicz

    Dziękuję za komentarze – tym bardziej cenne, że wciąż główkujemy nad formą i zawartością bloga GetResponse, który wydaje nam się jednak bardzo wdzięcznym medium. Potwierdzają trochę moje refleksie po dyskusji o blogach firmowych – czyli to, że ludzi interesuje ciekawa treść, związana z „działką” którą zajmuje się firma, a niekoniecznie informacje stricte korporacyjne czy nawet produktowe. Oczywiście, są firmy, które z racji swojej dzialalności (jak nowe technologie, czy moda) mają bardziej wdzięczne zadanie niż na przykład platforma email marketingowa ;), ale wierzę, że w każdym przypadku jest jakieś pole, lub chociaż poletko, do popisu.
    Pozdrawiam serdecznie,

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

Naciskając “Zapisz się”, wyrażam zgodę na przetwarzanie przez GetResponse sp. z o.o. (ul. Arkońska 6/A3, 80-387 Gdańsk) powyższych danych osobowych w celach promocyjnych, informacyjnych, reklamowych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych oraz na przesyłanie na podany adres email informacji handlowych od GetResponse sp. z o.o.
x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

Naciskając “Zapisz się”, wyrażam zgodę na przetwarzanie przez GetResponse sp. z o.o. (ul. Arkońska 6/A3, 80-387 Gdańsk) powyższych danych osobowych w celach promocyjnych, informacyjnych, reklamowych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych oraz na przesyłanie na podany adres email informacji handlowych od GetResponse sp. z o.o.
x