[Case study] Jak stworzyliśmy nagrodzony Marketing Automation Hub?

Hurra! Amerykański portal Demand Gen Report wyróżnił naszą kampanię wokół Marketing Automation Hub nagrodą Killer Content Award 2017 !

 

Nasza radość była ogromna. Dosłownie tańczyliśmy po biurze 😉  A jak przeprowadziliśmy tę kampanię? Oto krótkie case study, w którym znajdziecie opis działań wokół Marketing Automation Hub GetResponse oraz efekty tego projektu.

 

Cele kampanii

Naszym celem było przygotowanie szeroko pojętej kampanii z udziałem influencerów, która miała towarzyszyć wprowadzeniu nowej funkcjonalności – marketing automation. Chcieliśmy zdobyć namacalne dowody na to, że dobrze prowadzone działania marketingowe z udziałem influencerów to przyszłość w przypadku usług typu SaaS.

Efektem tych planów było stworzenie huba contentowego, zawierającego treści na temat różnych aspektów marketing automation. Od inspiracji, przez zasady rządzące procesami automatyzacyjnymi i wizje na przyszłość, po z życia wzięte wyzwania związane z automation. Tworząc Marketing Automation Hub, inspirowaliśmy się materiałami z serwisu TED.com. Do współpracy zaprosiliśmy najlepszych światowych ekspertów z różnych dziedzin marketingu i biznesu, którzy przedstawili swoją wizję marketing automation, podzielili się wiedzą i pomysłami oraz udzielili wskazówek. Wszystkie treści w ramach huba dostępne są bezpłatnie dla każdego.

Koncepcja kampanii powstała w listopadzie 2015 roku. Nasz Marketing Automation Hub zadebiutował w lipcu 2016 roku. W poniższym case study skupiam się na okresie od lipca do listopada 2016. Jak widać, hub jest projektem, który wciąż się rozwija.

To krótkie podsumowanie kampanii. Poniżej znajdziesz opis całego procesu, krok po kroku.

 

Tweet-zwyciestwo-Killer-Content-Award

 

Killer-Content-Award-team-GetResponse

To właśnie ta wesoła drużyna pracowała nad sukcesem Marketing Automation Hub!

 

Kampania z udziałem influencerów – krok po kroku

Influencerzy

Aby nasz plan mógł się powieść, musieliśmy znaleźć odpowiednich ludzi, którzy udzieliliby nam contentowego wsparcia. Listę potencjalnych partnerów zaczęliśmy tworzyć już w grudniu 2015 roku. Tak, planowanie to kluczowa kwestia. Może się wydawać, że poświęciliśmy na to dużo czasu – jednak było warto.

Sporo rozmawialiśmy w zespole o właściwym podejściu do tematu. Nie chcieliśmy ograniczać wyboru influencerów wyłącznie do najbardziej znanych nazwisk. Zależało nam na tym, by do tego projektu zaprosić praktyków. Chcieliśmy dowiedzieć się, jakie tematy związane z marketing automation poruszają ludzie tacy jak my, czyli marketerzy. Ciekawiło nas, czy byliby skłonni podzielić się przydatnymi radami i wskazówkami.

Korzystaliśmy z takich narzędzi jak NinjaOutreach, BuzzSumo i Insightpool. Z ich pomocą przygotowaliśmy zestawienie danych na temat potencjalnych partnerów oraz zagadnień. Sporo czasu spędziliśmy też na LinkedIn i na Twitterze, które posłużyły nam do zebrania informacji o problemach, jakie ludzie poruszają w kwestii automatyzacji oraz do nawiązania z nimi kontaktu.

Do połowy kwietnia 2016 roku dotarliśmy do większości partnerów i uzgodniliśmy szczegóły współpracy przy tworzeniu huba. Na podstawie informacji i wskazówek od marketerów, zgromadziliśmy też większość materiałów do postów. Było to zadanie, którym zajmowaliśmy się od kilku miesięcy.

 

Czego nauczyliśmy się podczas tego procesu?

  • Zacznij zbierać informacje bardzo wcześnie. Ludzie mogą mieć inne zobowiązania i nie będą mogli dopasować się do harmonogramu Twojego projektu.
  • Kontaktuj się z partnerami za pośrednictwem różnych kanałów. Nie polegaj wyłącznie na emailu, czy tylko na Twitterze. Dotrzyj do nich przez LinkedIn. Aby skuteczniej wyjaśnić, o co ci chodzi, zadzwoń lub porozmawiaj na Skype. Rozmowa telefoniczna pozwala nawiązać o wiele bardziej osobisty kontakt.
  • Zaoferuj wynagrodzenie. Nie oczekuj, że ludzie będą pracować za darmo. Jeśli potrzeba jednej czy dwóch wypowiedzi do artykułu – można uznać, że to działanie typu personal branding. Rozmówca występuje jako ekspert i nie zajmuje mu to wiele czasu. Jeśli jednak w grę wchodzi poprowadzenie webinaru czy napisanie cyklu artykułów – niezbędna jest gratyfikacja. Jaka? To zależy od Twojej relacji z partnerem. Zadbaj również o aspekty prawne. Upewnij się, że wszelkie umowy są podpisane, uzgodnij harmonogram prac oraz tematy, sprawdź czy masz prawa do zdjęć, których użyjesz w materiałach promocyjnych.
  • Przeznacz na to wszystko wystarczająco dużo czasu. Tego typu kampania to raczej maraton niż sprint.

 

Kwestie redakcyjne i aspekty techniczne

W tym samym czasie nasz zespół contentowy pracował nad listą pomysłów na tematy i przygotowywał kalendarz redakcyjny dla huba, który miał być osobną sekcją na blogu GetResponse – związaną z zagadnieniami marketingowymi, ale poświęconą wyłącznie automatyzacji. Musieliśmy mieć pewność, że harmonogram dotychczasowych publikacji na tym nie ucierpi i nie będzie opóźnień w pozostałych sekcjach. Aby tego dopilnować, użyliśmy takich narzędzi jak Google Docs i CoSchedule.

Na tym etapie nasz zespół współpracował ściśle z front-end developerami, którzy odpowiadają za nasze strony na WordPressie. Zależało nam na tym, by po wdrożeniu huba formularze zapisu na newsletter działały poprawnie oraz aby dodanie nowej kategorii nie wpłynęło w żaden sposób na opcję subskrypcji RSS. Odbyło się więc sporo testów.

 

Treści

Od 1 lipca do 22 listopada powstało 65 różnych rodzajów treści, z czego 51 stworzyli influencerzy, a 14 – eksperci GetResponse:

  • 15 filmów wideo z udziałem influencerów, cała playlista dostępna jest na YouTube tutaj >>
  • 8 ebooków: 5 autorstwa influencerów, 3 przygotowali eksperci GetResponse:
    Jak przy pomocy marketing automation odzyskać klientów porzucających koszyk Pobierz >>
    Niezbędny przewodnik po marketing automation dla sektora e-commerce Pobierz >>
    Jak generować leady za pomocą profilowania progresywnego Pobierz >>
    15 powodów, aby korzystać z digital marketing automation – Jeff Bullas Pobierz >>
    7 najpopularniejszych mitów na temat marketing automation – Jamie Turner Pobierz >>
    Marketing Automation: 3 niezbędne elementy – Erik Qualman Pobierz >>
    Samodzielny przedsiębiorca na drodze do automatyzacji marketingu – Barry Feldman Pobierz >>
    11 nieznanych faktów o zachowaniach klientów B2B, które powinieneś poznać, zanim rozpoczniesz kolejną kampanię marketing automation – Jamie Turner Pobierz >>
  • 6 webinarów prowadzonych przez ekspertów GetResponse i zaproszonych gości (wideo w wersji EN):
    Pierwsze kroki w automatyzacji email marketingu Obejrzyj nagranie >>
    Jason Falls o marketing automation dla zwykłych ludzi Obejrzyj nagranie >>
    Kath Pay o personalizacji w marketing automation Obejrzyj nagranie >>
    Rozszyfruj marketing automation – wywiad z Lonem Safko Obejrzyj nagranie >>
    Jak optymalizować działania marketing automation – Kath Pay Obejrzyj nagranie >>
    11 nieznanych faktów o zachowaniach konsumentów, które musisz znać, aby lepiej prowadzić automatyzację marketingu – Jamie Turner Obejrzyj nagranie >>
  • 4 posty stworzone na podstawie opinii marketerów, zebrane przy pomocy platformy Insightpool (wersja EN):
    Co mówią marketerzy – Trendy w marketing automation Czytaj post >>
    Co mówią marketerzy – Czego nie robić w marketing automation Czytaj post >>
    Co mówią marketerzy – Wskazówki dla korzystających z marketing automation Czytaj post >>
    Co marketerzy naprawdę myślą o marketing automation Czytaj post >>

Marketing Automation Hub to projekt, który wciąż się rozwija. Od listopada, który jest datą graniczną w przypadku tego case study, regularnie dodajemy nowe treści.

 

Kampania promocyjna

Wdrożenie huba wsparła kampania promocyjna. Nasi projektanci przygotowali 13 key visuali ze zdjęciami influencerów. Każdy visual był wykorzystany w inny sposób, np. jako:

  • nagłówek emaila,
  • grafika w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest),
  • baner reklamowy,
  • grafika do newslettera zewnętrznego,
  • landing page,
  • baner na blogu.

Zrealizowaliśmy 13 wysyłek promocyjnych do naszej wewnętrznej bazy klientów.

Przy pomocy platformy Insightpool przeprowadziliśmy też kilka kampanii polegających na inicjowaniu dyskusji na Twitterze. Były one skierowane do ekspertów branży e-commerce, marketerów z małych i średnich firm oraz osób, które poruszały tematy związane z marketing automation. Zyskaliśmy odzew na poziomie 71 procent. To imponujący wynik. Zebraliśmy otrzymane odpowiedzi i na ich podstawie przygotowaliśmy blogposty (linki do nich znajdziesz powyżej).

Zespół odpowiedzialny za reklamę PPC zaplanował płatne kampanie na Twittera, Facebooka i inne platformy reklamowe.

Uruchomiliśmy też dedykowaną kampanię display.

 

Efekty

A oto rezultaty naszych działań:

  • 193 500 odwiedzin Marketing Automation Huba w wersji angielskiej w okresie od 1 lipca do 22 listopada 2016,
  • 30-procentowy wzrost odsłon bloga,
  • ponad 17 500 zapisów na webinary,
  • ponad 11 500 udostępnień w social media,
  • wyższe o 120 procent zaangażowanie na Facebooku.

Sprawiliśmy, że GetResponse stał się źródłem informacji o marketing automation, zwiększając w ten sposób zasięg marki i pozytywnie wpływając na jej wizerunek jako eksperta. Co jednak najważniejsze w przypadku kampanii z udziałem influencerów – nawiązaliśmy głębokie relacje z tymi osobami. To zaowocowało regularną współpracą przy tworzeniu huba.

Dzięki kampanii zyskaliśmy wspaniałych ambasadorów, z którymi będziemy w przyszłości współpracować. W kilku przypadkach influencerzy, którzy pomagali tworzyć treści do huba, stali się partnerami naszej marki i już wkrótce, jeszcze w tym roku, zamierzamy zrealizować razem ciekawe projekty.

 

Czy masz doświadczenie w prowadzeniu kampanii z influencerami? Co sądzisz o naszym hubie? Może masz jakieś sugestie, jak możemy go udoskonalić? Podziel się nimi w komentarzach.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

Naciskając “Zapisz się”, wyrażam zgodę na przetwarzanie przez GetResponse sp. z o.o. (ul. Arkońska 6/A3, 80-387 Gdańsk) powyższych danych osobowych w celach promocyjnych, informacyjnych, reklamowych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych oraz na przesyłanie na podany adres email informacji handlowych od GetResponse sp. z o.o.
x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

Naciskając “Zapisz się”, wyrażam zgodę na przetwarzanie przez GetResponse sp. z o.o. (ul. Arkońska 6/A3, 80-387 Gdańsk) powyższych danych osobowych w celach promocyjnych, informacyjnych, reklamowych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych oraz na przesyłanie na podany adres email informacji handlowych od GetResponse sp. z o.o.
x