Czy świadomie wykorzystujesz dane w działaniach marketingowych?

3 min
Zaktualizowano:

Dzisiejszy wpis jest poświęcony kwestii świadomego – opartego na analizie danych – marketingu.

Do Twojej dyspozycji jest coraz więcej narzędzi, które umożliwiają mierzenie skuteczności działań marketingowych. Jednak, czy potrafisz wybrać właściwe wskaźniki i w porę odrzucić te, których mierzenie wyłącznie zabiera cenny czas? Zapoznaj się z 6 zasadami świadomych marketerów i zobacz, czy jesteś jednym z nich.

6 zasad świadomych marketerów:

Podczas konferencji EngagePrague2015 Jan Rezab, CEO Socialbakers, firmy zajmującej się analityką danych oraz optymalizacją działań w mediach społecznościowych, przedstawił 6 zasad świadomych – posługujących się danymi – marketerów i powiedział: „Jeżeli w tym momencie nie opierasz swoich działań marketingowych na danych, to jesteś w tyle”.

074-IMG_5356
Jan Rezab podczas konferencji EngagePrague2015

Sprawdź, które z poniższych zasad stosujesz w swojej praktyce. Być może powinieneś wprowadzić zmiany i zacząć lepiej wykorzystywać możliwości, jakie oferują współczesne narzędzia marketingowe.

Dane muszą być ściśle powiązane z celami biznesowymi

Czy wiesz, które wskaźniki są kluczowe dla Twojej firmy? Jeżeli nie jesteś tego pewien, istnieje ryzyko, że tracisz cenny czas na analizę i próbę poprawy tych nieistotnych.

Czasami warto wrócić do podstaw. Przeanalizuj dokładnie swoją strategię marketingową i opracuj wskaźniki, które pozwolą mierzyć konkretne działania niezbędne do realizacji kluczowych celów organizacji.

Dane muszą być ściśle powiązane z celami biznesowymi

Czy wiesz, które wskaźniki są kluczowe dla Twojej firmy? Jeżeli nie jesteś tego pewien, istnieje ryzyko, że tracisz cenny czas na analizę i próbę poprawy tych nieistotnych.

Czasami warto wrócić do podstaw. Przeanalizuj dokładnie swoją strategię marketingową i opracuj wskaźniki, które pozwolą mierzyć konkretne działania niezbędne do realizacji kluczowych celów organizacji.

Nie zbieraj danych dla samego zbierania – skup się na tych, z których wyciągniesz konkretne wnioski

Dokładna analiza danych jest kosztowna i czasochłonna. Pamiętaj że, nie wszystko warte jest Twojej uwagi. Nie ryzykuj utraty zasobów, skup się wyłącznie na kluczowych informacjach. Monitoruj dane, które pomagają Twojej firmie lepiej funkcjonować.

Określ dokładnie rodzaj informacji, jakich potrzebujesz. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie Ci znaleźć i dobrać odpowiednie narzędzia do ich gromadzenia.

Nie trzymaj danych w odosobnieniu

Jeżeli świadomie mierzysz efekty swoich działań, to wiesz, że większość z nich ma na siebie wzajemny wpływ. Spróbuj powiązać logicznie jak największą ilość faktów.

Spójrz na przykład na dział marketingu i sprzedaży. Działania tych działów są ze sobą bezpośrednio powiązane. Czy dział sprzedaży posiada informacje, które mogłyby zostać wykorzystane przez marketing? Które z informacji zebranych przez marketing będą istotne dla sprzedawców? Udostępniaj informacje wszystkim, którzy mogą wykorzystać je do realizacji celów firmy.

Pokaż szefowi mierzalne wartości działań w mediach społecznościowych

Nie wszyscy rozumieją korzyści z działań w mediach społecznościowych. Jeżeli chcesz, aby social media były traktowane na równi z pozostałymi działaniami marketingowymi, musisz jasno komunikować ich skuteczność i przedstawić ich realną wartość dla firmy.

Dogłębnie zrozum wszystkie metryki

Niektórzy marketerzy traktują swoje metryki zbyt powierzchownie. W przypadku email marketingu dobrym przykładem może być spojrzenie na wskaźniki otwarć oraz kliknięć w linki zamieszczone w treści wiadomości.

Wielu marketerów nie zadaje sobie pytania, co ma wpływ na te wskaźniki – wykorzystuje je wyłącznie do raportowania wyników przeprowadzonych kampanii. Dopóki nie poznasz czynników, które wpływają na zwiększenie lub zmniejszenie wartości poszczególnych wskaźników, nie będziesz miał możliwości optymalizacji działań.

Wymagaj biznesowego zastosowania dla działań na platformach społecznościowych

Media społecznościowe wymagają specjalistycznych strategii. Publikowanie treści na chybił trafił nie przyniesie wymiernych korzyści, raczej wygeneruje koszty i stanie się źródłem dodatkowych problemów.

Zdecyduj, czy rolą mediów społecznościowych ma być np. promocja Twojej marki, przyciąganie ruchu na stronę internetową czy bezpośredni kontakt z klientami. Jeżeli precyzyjnie określisz rolę poszczególnych kanałów marketingowych, znacznie łatwiej będzie Ci podejmować skuteczne decyzje.

Jakie dane są dla Ciebie najbardziej istotne? Które z powyższych zasad stosujesz w swojej pracy? Którą z nich uważasz za najbardziej istotną? Zostaw swój komentarz w sekcji poniżej.


Ireneusz Klimczak
Ireneusz Klimczak
Customer Content Lead w GetResponse. Zajmuje się współpracą z klientami i tworzeniem treści pokazujących wartość produktu w realnym kontekście biznesowym. Prowadzi warsztaty, kursy i webinary z email marketingu oraz automatyzacji. Prelegent na Targach eHandlu, IAB HowTo, eTrade Show, InternetBeta. Wykładowca na kierunku E-marketing na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Współprowadzący podcast Operation: Automation | Marketing Done Better.