Dynamic Content czyli sposób na personalizację emaili [Darmowy poradnik]

Niskie zaangażowanie subskrybentów jest jednym z największych problemów, z jakimi zmagają się marketerzy.

Ciężko jest bowiem zbudować silną więź, prowadząc komunikację niedostosowaną do potrzeb ani zainteresowań indywidualnych odbiorców. Jeśli zastanawiasz się, czy personalizacja poprawiłaby wyniki Twoich kampanii i chcesz wysyłać wartościowe wiadomości, ten artykuł został stworzony z myślą właśnie o Tobie.

 

Dlaczego warto stosować Dynamic Content?

W XXI wieku masowe wysyłanie jednorodnych wiadomości nie jest podejściem, które wygeneruje dużą liczbę konwersji. Oczywiście zdarzyć się może, że nie będziesz miał odpowiednio dużo czasu, aby przygotować kilka wariantów tego samego newslettera i zdecydujesz się zrezygnować z segmentacji i personalizacji. Nie może to być jednak regułą.

Jeśli chcesz osiągać ponadprzeciętne wyniki i jednocześnie budować trwałe relacje z odbiorcami, powinieneś sięgnąć po personalizację. Każdy klient jest inny: ma unikalne potrzeby, zainteresowania i w inny sposób wchodzi w interakcję z Twoimi ofertami. Jeśli to Cię nie przekonuje, to może historia o tym, jak personalizacja wygenerowała unikalny wskaźnik otwarć na poziomie 73%, posłuży jako lepszy argument?

Pozwól, że się tutaj zatrzymam i podkreślę jedną istotną sprawę. Przez personalizację nie mam na myśli imiennego powitania subskrybenta lub wspomnienia jego miasta w temacie wiadomości. Prawdziwa – i przez to skuteczna – personalizacja to coś więcej. I tu właśnie na scenę wkracza Dynamic Content.

Popularne są dwa warianty jego wykorzystania. Pierwszy polega na podmianie pojedynczego wyrazu lub frazy, np. imienia subskrybenta, nazwy miasta lub zakupionego produktu i umieszczenia go w określonym miejscu w wiadomości.

Drugie podejście, nieco bardziej skomplikowane, polega na przedstawianiu całych odmiennych treści (grafik, akapitów tekstu, linków) w odpowiedzi na przypisane użytkownikom dane.

Abyś mógł sobie to łatwiej wyobrazić, posłużę się następującym przykładem. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy. W ofercie znajdują się produkty do stylizacji włosów, kosmetyki i perfumy. Wiesz, że różni odbiorcy mają różne typy włosów, a co za tym idzie, będą potrzebowali innych odżywek i szamponów. Temat wiadomości, nagłówek, oferta – wszystkie te elementy mogą być dostosowane tak, aby zarówno klienci z prostymi jak i kręconymi włosami znaleźli coś dla siebie. Wszystko w ramach jednej wiadomości 🙂

 

Jak działa Dynamic Content?

Stosowanie Dynamic Content w mailingach jest proste. Opisywaliśmy ten temat już nie raz na blogu, a nawet poświęciliśmy mu całą sekcję w naszej Bazie Wiedzy. Spróbuję go jednak krótko przybliżyć.

Zacznij od importu bazy kontaktów wraz ze wszelkimi przydatnymi danymi. Mogą to być np. zainteresowania, poprzednio zakupione produkty, cechy, itp. Następnie zaplanuj różne wersje treści, które zaprezentujesz odbiorcom w oparciu o posiadane informacje. Różne produkty? Inne przyciski wzywające do działania? A może całkowicie inna oferta w oparciu o lokalizację?

Gdy już podejmiesz decyzję o tym, jakie treści zaprezentować subskrybentom, będziesz musiał stworzyć krótki kod, który dynamicznie podmieni wybrane elementy wiadomości. Sprecyzowane powinno być w nim to, co zobaczą użytkownicy – zarówno ci posiadający, jak i nie posiadający wybranych danych dodatkowych.

Poniżej znajdziesz przykład kodu, który możesz umieścić  w swoim newsletterze. Przykład ten pozwoli na wysyłanie różnych treści w oparciu o płeć subskrybenta:

{{IF „((sex IS_DEFINED) LOGIC_AND (sex STRING_EQ ‚male’))”}}

<!—Treść wiadomości HTML skierowana do mężczyzn –>

{{ELSIF „((sex IS_DEFINED) LOGIC_AND (sex STRING_EQ ‚female’))”}}

<!– Treść wiadomości HTML skierowana do kobiet –>

{{ELSE}}

<!– Treść wiadomości HTML skierowana do użytkowników bez podziału na płeć –>

{{ENDIF}}

 

Jak zacząć?

Czy muszę personalizować wszystkie  wiadomości, jakie wysyłam?­ – to jedno z pierwszych pytań, jakie zadają nam marketerzy, rozpoczynający pracę nad kampaniami email marketingowymi. Jak brzmi odpowiedź? Oczywiście nie.

Byłoby idealnie, gdyby większość wysyłanych mailingów była dostosowana do potrzeb subskrybentów. Jednak nie zawsze będziesz posiadał wystarczająco dużo informacji (lub czasu), aby spersonalizować wiadomość w taki sposób, który uczyni ją bardziej wartościową.

Personalizacja dla samej personalizacji może nie mieć sensu, jeśli nie zaplanujesz komunikacji w odpowiedni sposób. Dobierz zatem różne treści lub przedstaw je w odmienny sposób i spójrz, jakie efekty przynosi Ci ta taktyka.

Gdzie zacząć? – to kolejne pytanie, z którym często się spotykamy. Dynamic Content sprawdza się równie dobrze w newsletterach co w automatycznie wysyłanych autoresponderach.

Wiadomość powitalna, reaktywacyjna lub inne emaile transakcyjne, które wysyłasz subskrybentom, mogą być świetną okazją do wypróbowania Dynamic Content. A kiedy już dostrzeżesz jego wartość, z pewnością zastosujesz go w codziennej komunikacji promocyjnej.

Co dalej?

Jeśli szukasz inspiracji i chciałbyś poznać ciekawe przykłady, które wskażą Ci, gdzie i kiedy wykorzystać Dynamic Content, koniecznie skorzystaj z poniższego poradnika, który możesz pobrać tutaj. Zawarta w nim wiedza pomoże Ci w kilka chwil sprawić, że komunikacja przyjmie formę dialogu i stanie się wartościowa dla subskrybentów.

 

A może stosowałeś już personalizację? Jakie były efekty? Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzach 🙂

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x