już wkrótce

Platforma do monetyzacji treści

Zamień swoją wiedzę w źródło przychodu – dołącz do listy oczekujących, aby otrzymać specjalną zniżkę na nowe narzędzia!

Dzień Darmowej Dostawy 2024

13 min
Zaktualizowano:

Dzień darmowej dostawy 2024 to wyjątkowa okazja do stworzenia kampanii i przyciągnięcia uwagi potencjalnych klientów! Zazwyczaj przypada w połowie grudnia, oferując bezpłatną dostawę zamówienia przed Świętami Bożego Narodzenia. Dzień Darmowej Dostawy pozwala budować pozytywny wizerunek, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów ułatwia dotarcie właśnie do naszego ecommercu.

Omnicommerce, czyli wielokanałowość odnosi się wprost do działań, jakie prowadzi się w ramach ecommerce`u. Promując sklep internetowy wykorzystuje się wszelkie możliwe kanały, które prowadzić mają do ekonsumenta. Niemal codziennie specjaliści analizują efekty kampanii SEO, Google Ads, Facebook Ads, czy współpracę z sieciami afiliacyjnymi. Nie bez znaczenia pozostają okazjonalne wydarzenia, których siła przyciągania sprawia, że e-sklep zbliża się do nowych grup klientów.

Cyber Monday, Black Friday czy świąteczne akcje na stałe wpisały się w krajobraz ecommerce`owego kalendarza. Jednak od lat na sile przybiera jeszcze jedna data, która przypada na pierwszą połowę grudnia – Dzień Darmowej Dostawy. Historia tego dnia ma swój początek w Stanach Zjednoczonych, ale w Polsce zaadaptowała się bardzo szybko. Sklepy internetowe z każdej branży chętnie biorą udział w tym wydarzeniu promując sprzedaż online. Czym jest Dzień Darmowej Dostawy, jak to się wszystko zaczęło?

Czym jest Dzień Darmowej Dostawy?

Zanim przejdziemy do samej inicjatywy tego dnia, warto przyjrzeć się kilku danym, które będę reprezentatywne dla światowych trendów. Okazuje się, że nawet 60% potencjalnych klientów rezygnuje z zakupu ze względu na koszty wysyłki, co niestety przekłada się na liczbę porzucanych koszyków. (źródło)


porzucony koszyk

Porzucony koszyk – 15 sposobów na odzyskanie klienta

Porzucony koszyk to jeden z najczęstszych problemów, z którymi borykają się sklepy ecommerce. Poznaj 15 sposobów na odzyskanie klienta oraz cenne wskazówki, które podpowiedzą Ci jak przygotować email dotyczący porzuconego koszyka!


Według raportu Gemius z 2021 r. aż 88% badanych wskazało, że do zakupu najbardziej zachęca ich darmowa dostawa z usługą wniesienia (źródło). Warto też zwrócić uwagę, że obecnie darmowa wysyłka stała się standardem, którego konsumenci wręcz oczekują i to właśnie bezpłatna dostawa przesądza o wyborze sklepu.

Jak to się zaczęło?

Dzień Darmowej Dostawy został zorganizowany po raz pierwszy w 2008 r. Pomysłodawcami byli Luke i Maisie Knowles, którzy są założycielami Coupon Sherpa i Freeshipping. Ideą tego przedsięwzięcia było przedłużenie sezonu zakupów dokonywanych online. Ówczesne statystyki wskazywały, że po Black Friday i Cyber Monday klienci wyraźnie niepokoili się tym, że ich zamówienia nie zostaną dostarczone przed świętami Bożego Narodzenia. „Free Shipping Day” miało zmienić wyobrażenie e-konsumentów odnoszące się do terminów dostaw w okresie przedświątecznym. Już pierwsza edycja odniosła spory sukces wśród konsumentów. Inicjatywa dostrzeżona została także przez media, a w 2009 roku Dzień Darmowej Dostawy w USA okazał strzałem w dziesiątkę. Każdy kolejny rok notował dwukrotną ilość uczestników inicjatywy.

Zaledwie 6 lat wystarczyło, by łączna sprzedaż w sklepach internetowych biorących udział w inicjatywie osiągnęła niemal 1 miliarda dolarów. O tym dniu wspominano już w światowych tytułach, takich jak Time, The New York Times, Real Simple, O, The Oprah Magazine i w niemal stu innych wydawnictwach, a także w programach NBC Today czy CNN oraz CBS Early Show. Wystarczyły zaledwie dwa lata, by prosty pomysł został doceniony przez całą branżę ecommerce, klientów i najpotężniejsze media. Nic więc dziwnego, że Dzień Darmowej Dostawy błyskawicznie trafił także do Polski.

Dzień Darmowej Dostawy w Polsce

Przyjrzymy się, jak postrzegana jest darmowa dostawa przez konsumentów w Polsce:

Raport „E-Commerce w Polsce” z 2022 roku, przygotowany przez Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska

Ponadto, według Raportu “E-Commerce w Polsce” z 2022 roku, przygotowanego przez Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, najbardziej motywującymi do częstszego robienia zakupów online są czynniki finansowe. Uwagę konsumentów zwracają m.in. niższe koszty dostawy (51%) czy szybsza dostawa (30%), stąd też planując strategię, sklepy internetowe powinny wziąć pod uwagę dołączenie do ogólnopolskiej akcji „Dzień Darmowej Dostawy” lub przygotowanie kampanii promującej darmową wysyłkę we własnym zakresie.

Dzień Darmowej Dostawy organizowany jest w Polsce od 2009 roku. Sama akcja ma przede wszystkim promować sklepy internetowe oraz zakupy online. Organizatorem Dnia Darmowej Dostawy w Polsce jest eKomercyjnie Sp. z o.o.

Korzyści, jakie odnotowują e-sklepy podczas tego dnia jest wiele. Podstawową i najistotniejszą z nich jest galopujący wzrost sprzedaży. Jednak po drodze do większych zysków sklep online zyskuje cały pakiet dodatkowych korzyści.

E-sklep staje się bardziej rozpoznawalny, uczestniczy w ogólnopolskim wydarzeniu, daje się poznać jako marka aktywna, podążająca za trendami, dążąca do tego, by być blisko swoich klientów.

Samodzielna kampania promująca darmową dostawę 📦

Co istotne – sklepy internetowe mogą również przygotować samodzielną, wewnętrzną kampanię marketingową, promującą darmową wysyłkę, która nie będzie związaną z wspomnianą wyżej akcją ogólnopolską.Takie działania można przeprowadzić w dowolnym terminie (może być to nawet lipiec, doskonale znasz swoją branże i sprzyjające jej wysokie okresy sprzedażowe, decyzja więc należy do Ciebie).

Należy jednak pamiętać, że jeżeli dana kampania, promująca darmową wysyłkę nie jest organizowana w ramach ogólnopolskiej akcji „Dzień Darmowej Dostawy” to sklep internetowy nie ma prawa w takim przypadku do korzystania z jej loga, a jest to działanie przeprowadzane wyłącznie w ramach wewnętrznych decyzji i przygotowane we własnym zakresie.

💡

WSKAZÓWKA

Jeżeli wysokim okresem sprzedażowym dla Twojego sklepu internetowego jest IV kwartał roku to dobrym pomysłem jest np. zorganizowanie i zaproponowanie Twoim klientom darmowej wysyłki zamówienia w ramach wewnętrznej strategii np. w połowie listopada, a dodatkowo wzięcie udziału w ogólnopolskiej akcji „Dzień Darmowej Dostawy” w grudniu, przystępując do niej w dniach wyznaczonych przez organizatora.

Twoi klienci z pewnością ucieszą się na dodatkowe dni oferujące darmową dostawę, a Ty zyskasz sposobność do zachęcenia potencjalnych klientów do zrobienia zakupów w Twoim sklepie internetowym. Pamiętaj – konsumenci cenią wygodę oraz uwielbiają łapać okazje, a darmowa dostawa to doskonały lead magnet, który przyciągnie nowych klientów oraz działanie, które wzmocni relacje z obecnymi klientami.

Planer Marketera 2023

723 okazje marketingowe, które czekają na Ciebie w 2023 roku


Pełen inspiracji poradnik marketingowy w formie kalendarza, który pomoże Ci w znalezieniu najlepszych okazji marketingowo-sprzedażowych, planowaniu oraz tworzeniu kampanii w 2023 roku

POBIERZ PLANER

Kiedy wypada Dzień Darmowej Dostawy w 2024?

Dzień Darmowej Dostawy w ramach akcji ogólnopolskiej prowadzonej przez eKomerycyjnie organizowany jest co roku w pierwszej połowie grudnia, nie ma on jednak stałego terminu. Wstępna data akcji w 2023 roku według źródeł planowana jest na 5 oraz 14 grudnia, jednak jak już wcześniej wspomniano, to nie dyskwalifikuje Cię z zaoferowania Twoim klientom darmowej dostawy w ramach wewnętrznych decyzji i strategii marketingowo-sprzedażowych w innym terminie. Dodatkowo, możesz przystąpić do akcji ogólnopolskiej i dotrzeć do jeszcze szerszego grona potencjalnych klientów.

Czy Dzień Darmowej Dostawy obowiązuje poza Polską?

Dzień Darmowej Dostawy w ramach ogólnopolskiej akcji organizowany jest przez polskiego organizatora, który do udziału zaprasza sklepy internetowe funkcjonujące na terenie Polski. Według regulaminu obowiązującego w 2021 roku:

„Akcja DDD obejmuje swym zasięgiem wyłącznie zamówienia z dostawą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.”

“Akcja DDD skierowana jest do przedsiębiorców prowadzących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży towarów przez sklep działający po własną domeną (dalej łącznie Sklepy Internetowe lub z osobna Sklep Internetowy).”

źródło

DDD – Dzień Darmowej Dostawy


GetResponse Free – zestaw bezpłatnych narzędzi marketingowych, które pozwolą Ci zaprezentować firmę w Internecie i ułatwią postawienie pierwszych kroków w biznesie bez żadnych kosztów – na zawsze!


Dzień Darmowej Dostawy – jak się przygotować?

Sprzedaż jest celem nadrzędnym w każdym e-sklepie, ale do niej prowadzi wiele ścieżek. Dzień Darmowej Dostawy pozwala także budować pozytywny wizerunek. Dlaczego? Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników ułatwiamy dotarcie właśnie do naszego ecommercu. Święto to ma przecież promować sprzedaż online poprzez przybliżanie relacji na linii sklep online – konsument. Tkwi w niej potencjał, który przeobraża klienta w ambasadora marki, polecającego ją dalej. Zatem poza sprzedażą jednego dnia, niewyobrażalnymi wzrostami mamy szansę zyskać lojalnego klienta, który będzie „sprzedawał” później. Atrakcyjny dla użytkowników dzień może stać się zaczynem do zbudowania mocniejszych więzów, zapoczątkowania dialogu i zachęcenia ich np. do zapisania się na newsletter, polubienia fanpage’a czy obserwowania bloga.

Wracając jednak do samej sprzedaży to pamiętaj także o tym, że esklepy mają do dyspozycji cały arsenał narzędzi, które pozwolą wycisnąć maksimum ze sprzedaży w Dniu Darmowej Dostawy. Email marketing, SMS marketing, płatne kampanie, pop-upy, mechanizmy wspierające sprzedaż (np. marketing automation, remarketing) czy działania cross-sellingowe.

📋 O czym należy pamiętać?

  • 📑 Przygotowując komunikaty o darmowej dostawie dokładnie przedstaw obiorcom zasady akcji, pamiętaj o przekazaniu następujących informacji:
    • okres w jakim akcja obowiązuje,
    • jaki asortyment włączony jest w akcję,
    • specjalny kod, który należy podać realizując zamówienie (jeżeli oczywiście jest taka potrzeba).

Nie pozwól, aby brak wiedzy i kompletu informacji przełożył się na to, że zainteresowany zakupami potencjalny klient, zrezygnuje z finalizacji transakcji i porzuci koszyk!

  • 📨 Projektując wiadomość email pamiętaj o zwięzłej treści. Szablon powinien być atrakcyjny wizualnie, prezentować najważniejsze informacje, mieć wyróżnione CTA oraz świetnie prezentować się na wszystkich urządzeniach (desktop, mobile, tablet).

  • 📢 Jeżeli w ramach komunikacji z klientami prowadzisz grupę w social mediach – poinformuj w niej o Twojej akcji.


  • 🏆 Prezentuj odbiorcom gotowe zestawy, bestsellery oraz pomysły na prezent (jeżeli np. kampanię promującą darmową dostawę organizujesz w okolicach Dnia Kobiet, Dnia Chłopaka czy Świąt Bożego Narodzenia).

  • 📱Popularność SMS marketingu rośnie – połączenie jego zakresu działań z email marketingiem doskonale sprawdzi się w komunikacji prowadzonej przez ecommercy. Stwórz krótką wiadomość SMS, aby zachęcić odbiorcę do sprawdzenia promocji.

  • 🗯 Pop-up na stronie, prezentujący informację o zniżce może okazać się strzałem w dziesiątkę.

  • 📦 Jeżeli spodziewasz się, że duża ilość zamówień spowoduje wydłużenie czasu dostawy to poinformuj o tym klientów w pierwszych krokach zamówienia oraz w wiadomości potwierdzającej zakup. Frustracja z powodu braku informacji o paczce i przedłużającej się dostawie może spowodować, że klient już nigdy nie wróci do Twojego sklepu.


  • ⛔ Bądź uczciwy wobec konsumenta! Nie zawyżaj cen produktów przed rozpoczęciem akcji, aby zrekompensować koszty dostawy.


  • 🛒 Odzyskuj porzucone koszyki. Jest wiele rozpraszaczy, które mogą odwrócić uwagę zainteresowanego od finalizacji zamówienia. Poznaj 15 sposobów na odzyskanie klienta!

Wiadomość informująca o darmowej dostawie powinna zachęcać odbiorcę do sprawdzenia okazji i odwiedzenia strony internetowej. Poniżej przykład takiej wiadomości od Notino. Zawiera ona wszystko, co powinna: informację o darmowej dostawie, wyróżniający się CTA oraz dodatkowy komunikat o szerokim wyborze świątecznego asortymentu.

Fragment wiadomości o darmowej wysyłce – Notino

Projektując wiadomość nie zapominaj o przygotowaniu budzącego ciekawość tematu emaila oraz preheadera. Mają one spowodować, że w gąszczu komunikatów, które otrzymuje codziennie odbiorca, zwróci uwagę właśnie na wiadomość od Ciebie.

Przykład tematu wiadomości o darmowej dostawie – Droga Internetowa Cocolita.pl
Przykład tematu oraz preheader’u wiadomości o darmowej dostawie – Bath&Body Works

Poznałeś już temat wiadomości od Bath&Body Works, spójrzmy więc, jak prezentowała się ona po otwarciu:

Wyróżniona informacja o darmowej dostawie oraz dodatkowy komunikat o wcześniejszym dostępie online do nowej kolekcji świątecznej. Dzięki takiemu zabiegowi – odbiorca może poczuć się wyróżniony i chętniej kliknie w CTA.

A na tym nie koniec, tego dnia oprócz otrzymania emaila, do mojej skrzynki dotarł SMS o darmowej wysyłce. To doskonały przykład łączenia email marketingu z SMS marketingiem.

Wprawdzie popularność Dnia Darmowej Dostawy jest dzisiaj niezwykle duża, to warto pamiętać, że jest to dzień, w którym sklep internetowy zostanie wystawiony na olbrzymią próbę.

Podczas normalnego dnia sprzedaży esklep odnotowuje umiarkowany, przewidywalny ruch. Dzień Darmowej Dostawy może przynieść kilkusetprocentowe wzrosty. Dlatego tak istotne jest to, by na ten dzień się odpowiednio przygotować. Na co szczególnie zwrócić uwagę? Ważnym jest, aby sprawdzić przepustowość witryny sprzedażowej. Nie daj się zaskoczyć i upewnij się, że esklep będzie właściwie działał w przypadku, kiedy ruch wzrośnie kilkukrotnie. W innym wypadku zamiast notowania rekordowej sprzedaży, możesz zaszkodzić marce sklepu.

Raport „E-Commerce w Polsce” z 2022 roku, przygotowany przez Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska
Raport „E-Commerce w Polsce” z 2022 roku, przygotowany przez Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska

Zaproponowanie klientom darmowej dostawy warto przemyśleć pod kątem strategii. Musisz być pewny, że darmowa dostawa nie zabije zysku, lub założyć i upewnić się, że klienci, którzy złożyli małe kwotowo zamówienia staną się powracającymi konsumentami. Pomyśl o włączeniu działań z zakresu cross-sellingu. 

Cross-selling nazywany jest też sprzedażą krzyżową lub wiązaną, a jego istotą jest proponowanie klientom rozwiązań dodatkowych do zakupionych przez nich produktów lub usług. Oferowane rozwiązanie jest dobrem komplementarnym, czyli uzupełniającym – jak np. torba do zakupionego laptopa czy napój do zamówionego w restauracji obiadu.

Raport „E-Commerce w Polsce” z 2022 roku, przygotowany przez Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska

Gdzie można znaleźć listę ofert?

Pełna lista sklepów internetowych, które biorą udział w Dniu Darmowej Dostawy znajduje się na stronie internetowej www.dziendarmowejdostawy.pl. Strona charakteryzuje się wysoką intuicyjnością i współczynnikiem UX (użytecznością). Funkcjonalność także stoi na wysokim poziomie. Po wejściu na stronę natychmiast dostrzegalne są kategorie sortujące sklepy biorące udział w akcji. Zatem dla użytkownika strona jest atrakcyjnie zaprojektowana i ułatwia poszukiwanie sklepu z branży, która interesuje konsumenta.

Podsumowanie

Przechodząc do podsumowania warto wyjść od tego, że Dzień Darmowej Dostawy jest dzisiaj zjawiskiem, oczekiwanym świętem na stałe funkcjonującym w kalendarzu ecommerce. Nie traktuj go jednak jako jedynej, zawsze skutecznej formy promocji. Niech stanie się on jednym z elementów składających się na szerzej zakrojoną kampanię omnichannelową.

Skuteczna sprzedaż w sieci musi wręcz czerpać ze wszystkich narzędzi, jakie składają się na szerokie pojęcie marketingu online. W innym wypadku e-sklep, znacznie ograniczy swój potencjał. Brak obecności sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania, brak wartościowego contentu na sklepie, niewzbudzający zaufania profil w mediach społecznościowych lub jego brak, niewykorzystany potencjał Google Ads czy też sieci afiliacyjnych nigdy nie zostanie zrekompensowany uczestnictwem w Dniu Darmowej Dostawy, która powinna składać się na szerzej zakrojoną i przemyślaną strategię.


Paula Szulc
Paula Szulc
Marketing Manager - Poland w GetResponse. Kreatywna dusza, pełna pomysłów, które następnie przelewa na różne formy content marketingu. Freak organizacji, planowania i tabelek, nierozłączna z kalendarzem. W GetResponse odpowiedzialna za kreacje contentowe na rynek polski. Łącząc pasje i umiejętności prowadzi projekt Planer Marketera, czyli kalendarza marketingowego, w którym zawarte są setki okazji marketingowych oraz świąt nietypowych, a także szereg inspiracji na kampanie.