VIEWS

Email marketing dla początkujących

Email marketing może zdziałać cuda. Jeśli jednak jesteś początkujący w tej dziedzinie, ważne, żeby opanować podstawy, np. dlaczego email marketing jest ważny, jakie korzyści daje i jak zacząć. Zrób pierwszy krok z naszym przewodnikiem dla początkujących!

  1. Czym jest email marketing?
  2. Jakie są główne korzyści z email marketingu?
  3. Jakie jest przeciętne ROI z email marketingu?
  4. Dlaczego email marketing jest ważny dla mojej firmy?
  5. Jakie są kluczowe czynniki sukcesu w email marketingu?
  6. Co to jest kampania email marketingowa?

 

Czym jest email marketing?

Email marketing to działania, przy pomocy których budujesz relacje z odbiorcami. Dobry plan komunikacji email marketingowej pozwala wysyłać odpowiednie informacje i sprawić, że potencjalnie zainteresowani ofertą staną się klientami.

Osoby, które interesuje Twój produkt albo usługa, mogą dołączyć do bazy adresowej i dzięki komunikacji email marketingowej dowiedzieć się wszystkiego, co potrzebują wiedzieć, żeby podjąć przemyślaną decyzję.

Jeśli Twoja baza adresowa składa się z przedstawicieli swojej grupy docelowej – osób, które mogą używać Twojego produktu albo usługi – możesz mieć pewność, że email marketing stanie się istotnym źródłem zysku dla Twojej firmy.

Poczta elektroniczna była używana na długo zanim pojawił się Internet. Oznacza to, że email marketing był pierwszym kanałem marketingowym online. Email marketing jest znany od dawna i jeśli chodzi o zwrot z inwestycji (ROI), jest nadal w czołówce.

 

Jakie są główne korzyści z email marketingu?

Jest kilka korzyści email marketingu, które sprawiają, że to najlepszy wybór dla Twoich działań digital marketingowych.

 

Niskie koszty

Do prowadzenia kampanii email marketingowych potrzebujesz jedynie podstawowej strategii i dobrego narzędzia, które pozwoli ci przetestować różne rozwiązania.

Profesjonalne platformy email marketingowe działające w chmurze oferują plany oparte na wielkości bazy adresowej (liczbie subskrybentów). Podstawowe plany zaczynają się od 50 złotych miesięcznie i oferują takie opcje jak email marketing, autorespondery, marketing automation i landing pages – czyli wszystko, czego potrzebujesz, żeby zacząć rozwijać firmę.

Usługi email marketingowe są w pełni skalowalne. Możesz na początek wybrać podstawowy plan, żeby zacząć budować bazę, a potem rozszerzyć go, kiedy zyski z działań online zaczną rosnąć.

Pełna kontrola

Masz pełną kontrolę nad każdym aspektem komunikacji email marketingowej.

Możesz:

  • projektować materiały (np. formularze, wiadomości i landing pages)
  • decydować, jaki rodzaj kampanii poprowadzisz
  • segmentować bazę, żeby precyzyjnie targetować treści
  • tagować odbiorców, aby przesyłać im lepiej spersonalizowane treści
  • tworzyć cykle marketing automation z myślą o swoich celach biznesowych.

Rozważnie planuj komunikację z uwzględnieniem identyfikacji marki, tak aby odróżnić się od konkurencji w skrzynce odbiorczej klienta.

 

Precyzja

Kiedy budujesz bazę organicznie, proś użytkowników o potwierdzenie subskrypcji. Dzięki temu wiesz, że Twoi odbiorcy chcą dostawać wiadomości od Twojej marki, a to znaczy, że wysyłasz je do osób faktycznie zainteresowanych ofertą. Powstaje wówczas baza wysokiej jakości, która z pewnością będzie dawała lepsze wyniki biznesowe.

Możesz śledzić statystyki i monitorować efekty kampanii. Na podstawie zgromadzonych danych możesz wprowadzać niewielkie zmiany (np. w projekcie graficznym, treści, strukturze czy cyklu) i optymalizować działania email marketingowe.

 

Łatwość użycia

Tworzenie kampanii email marketingowych jest proste. Możesz projektować szablony wiadomości, landing pages i cykle marketing automation w intuicyjnych edytorach typu drag and drop.

Możesz śledzić skuteczność kampanii i edytować jej elementy, żeby osiągnąć jeszcze lepszy wynik.

 

Preferowane medium marketingowe

Według DMA większość odbiorców woli, kiedy firmy kontaktują się z nimi za pomocą emaila niż innymi kanałami.

Ma to sens, bo dobrze zaprojektowane kampanie email marketingowe zawierają odpowiednie treści i nie są inwazyjne. Wiadomość czeka w skrzynce odbiorczej, a subskrybent decyduje, w którym momencie ją otworzyć i przeczytać.

 

Możesz dotrzeć do użytkowników urządzeń mobilnych

Rośnie procent wiadomości otwieranych na urządzeniach mobilnych. Według raportu GetResponse, wiadomości email otwierane w przeglądarce stanowią 56,52% wszystkich otwarć. Na urządzeniach mobilnych otwieranych jest 26%, a w programach pocztowych – 16,99% wiadomości.

To oznacza, że możesz dotrzeć do klientów i wpłynąć na ich decyzje zakupowe, gdziekolwiek są. Możesz też zintegrować działania marketingowe online i offline, np. zbierając adresy podczas wydarzeń czy w swoich sklepach stacjonarnych.

 

Email to Twoje własne medium

Strategie digital marketingowe tradycyjnie dzieli się na tzw. paid, earned i owned media. Email zalicza się do kategorii owned media. Jest to medium własne, a więc kanał, nad którym twoja firma ma pełną kontrolę.

Twoja baza adresowa staje się z czasem największym online marketingowym atutem. To grupa ludzi, którzy chcą dostawać wiadomości od twojej marki.

Jeśli używasz profesjonalnego narzędzia do email marketingu, Twoje wiadomości dotrą do wszystkich z bazy, czyli inaczej niż np. w social media, gdzie nie masz wpływu na dotarcie organiczne. Dlatego inwestowanie zbyt wiele w zdobywanie fanów w social media porównuje się często do budowania domu na wydzierżawionym gruncie.

 

Ukierunkowana i spersonalizowana komunikacja

W procesie subskrypcji możesz zbierać odpowiednie informacje od odbiorców i wykorzystać je potem, żeby dopasować komunikację do ich potrzeb i preferencji.

Subskrybenci zostaną w bazie tak długo, jak długo komunikacja z Tobą będzie dla nich wartością. Dlatego z czasem możesz zbudować dużą bazę przynosząca imponując zyski.

 

Łatwe do zmierzenia wyniki

Możesz mieć pełną kontrolę nad działaniami w obszarze email marketingu, jeśli zintegrujesz swoją platformę do email marketingu z narzędziami do analityki online, jak Google Analytics.

Możesz sprawdzać skuteczność poszczególnych wiadomości w statystykach swojego narzędzia do email marketingu, a potem obserwować zachowania użytkowników na stronie. Możesz ustawiać cele dla danej kampanii, śledzić konwersję i mierzyć ROI.

 

Pełna automatyzacja

Dzięki marketing automation możesz tworzyć własne cykle dla kampanii email marketingowych. W prostym edytorze drag and drop w łatwy sposób przygotujesz każdą kampanię i zaplanujesz komunikację, wykorzystując dostępne warunki, akcje i filtry.

 

Świetny zwrot z inwestycji

Email marketing wciąż przynosi największy zwrot z inwestycji ze wszystkich kanałów online marketingowych. Wynika to ze wszystkich wspomnianych wyżej czynników. Jeśli właściwie prowadzisz działania marketingowe i mierzysz ich wyniki, stają się one dla firmy pewnym źródłem zwrotu.

 

Jakie jest przeciętne ROI z email marketingu?

Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2018 roku przez serwis Litmus, zwrot z email marketingu wynosi przeciętnie 38:1.

Naturalnie nie jest to stała liczba, tylko średnia. W przypadku twojej firmy zwrot z inwestycji będzie zależeć od różnych czynników, np.:

  • wielkość i jakość bazy adresowej
  • odpowiednie treści
  • projekt graficzny i teksty
  • nawołanie do działania (czy jest jasne i przekonujące)

Jedną z największych zalet email marketingu jest to, że możesz śledzić skuteczność i prezentować dane, żeby pokazać rzeczywisty zwrot z inwestycji.

 

Jak mierzyć ROI z email marketingu?

Zwrot z inwestycji w działania email marketingowe jest łatwo zmierzyć. Wystarczy, że policzysz swój całkowity dochód i podzielisz go przez sumę wydatków.

Oto przykład. Powiedzmy, że ze sprzedaży masz kwotę 100 zł i zainwestowałeś 30 zł w kampanię. ROI z kampanii możesz policzyć w następujący sposób:

Całkowity dochód: 100 zł – 30 zł = 70 zł

Suma wydatków: 30 zł

ROI: (70 ÷ 30) * 100 = 233%

 

 

 

 

 

W ten prosty sposób udowodnisz, że odniosłeś sukces i dostaniesz większy budżet na kolejne kampanie.

 

Dlaczego email marketing jest ważny dla mojej firmy?

Jako właściciel firmy, możesz prowadzić komunikację z odbiorcami od momentu, kiedy zaczynają być subskrybentami, aż do chwili, kiedy zostają stałymi klientami.

Możesz korzystać z email marketingu na każdym etapie ścieżki klienta:

 

Świadomość

Wykorzystaj formularze i/lub landing pages, żeby dotrzeć do odbiorców i zachęcić ich do dołączenia do twojej bazy adresowej. Przygotuj kampanię typu drip, żeby zaprezentować markę i rozwiązania, jakie oferuje.

 

Prosty cykl marketing automation, którego zadaniem jest wysyłka wiadomości do nowych kontaktów i nadawanie im tagów

 

Rozważanie oferty

Niech Twoja marka będzie jedną z tych kilku, które klient bierze pod uwagę. Jeśli dobrze wykorzystasz email marketing, z czasem staniesz się marką pierwszego wyboru w swojej branży.

 

Email od marki UncommonGoods, w którym pokazano różne kategorie jej zabawnych produktów

 

Ocena

Wyjaśnij, dlaczego Twój produkt albo rozwiązanie doskonale wpasowuje się w potrzeby klientów. Klienci zrobią research i porównają Twoją ofertę z ofertą konkurencji. Niech Twoja kampania zrobi na nich wrażenie i przekona, że wreszcie znaleźli to, czego szukali.

 

Fragment wiadomości od marki American Giant, promującej ich produkt jako najlepszy wybór na jesień

 

Zakup

Na tym etapie klient wie, czego potrzebuje. Zna Twój produkt i porównał go już z ofertą konkurencji. Przekonaj go, że nadszedł najlepszy moment, żeby złożyć zamówienie.

 

Fragment emaila od Barnes & Noble z zachętą do złożenia zamówienia

 

Po zakupie

Twoja rola jako specjalisty od email marketingu nie kończy się w chwili zakupu. Musisz pozostać w kontakcie z klientami i dowiedzieć się, czy produkt lub usługa spełniają ich potrzeby.

Pamiętaj, że zadowoleni klienci chętnie zrobią u Ciebie zakupy jeszcze raz i polecą Twoją markę innym.

 

Email od Nokii z ankietą do wypełnienia po zakupie

 

Jakie są kluczowe czynniki sukcesu w email marketingu?

Powodzenie działań email marketingowych zależy od trzech czynników: strategii, taktyki i narzędzi. Jeśli masz je opanowane, możesz prowadzić kampanie email marketingowe, które przynoszą efekty.

 

Strategia

Czym jest strategia email marketingowa?

Mówiąc krótko, strategia email marketingowa to szersze spojrzenie, obejmujące długoterminową wizję i przyszłe kierunki Twoich działań marketingowych. Chociaż wiele firm działa bez strategii, jeśli chcesz odnieść sukces, musisz ją mieć.

 

Dlaczego potrzebujesz strategii email marketingowej?

Dr Dave Chaffey mówi:

,,Potrzebujesz strategii email marketingowej i marketing automation. Potencjalni klienci nie wskoczą do lejka sprzedażowego ot tak, po prostu. (…) Potrzebujesz zaplanowanych działań, żeby zmapować wszystkie potencjalne punkty styku klienta z marką, sprawdzić, kiedy możesz wysyłać wiadomości i uwzględnić je w projekcie.”

 

Jak stworzyć strategię email marketingową?

Przygotowanie podstawowej strategii email marketingowej nie musi (a nawet nie powinno) być skomplikowane. Nie musisz uwzględniać w niej wszystkiego od razu – możesz z czasem dołączać kolejne obszary i szczegóły.

W swojej strategii email marketingowej weź pod uwagę następujące kwestie:

 

Cele długoterminowe

Zdecyduj, co chcesz osiągnąć przy pomocy email marketingu w dłuższej perspektywie. Twoje cele powinny być związane z prowadzoną przez ciebie działalnością i łatwe do zmierzenia. Oto kilka przykładów:

  • do końca roku zwiększyć liczbę subskrybentów o 20%
  • zwiększyć trafność działań email marketingowych przez większy o 5% współczynnik otwarć i CTR
  • zebrać istotne dane o subskrybentach, żeby poprawić segmentację
  • do końca roku zwiększyć ROI z kampanii promocyjnych o 10%

 

Grupa docelowa

Kim są osoby gotowe zostać Twoimi klientami? Zadbaj, żeby dobrze poznać swoją grupę docelową. Im więcej wiesz o ich potrzebach i preferencjach, tym skuteczniejsze będą twoje kampanie email marketingowe.

 

Przewaga konkurencyjna i kluczowe USP

Czy wiesz, jaka jest Twoja unikalna propozycja sprzedaży (USP)? Znasz swoją przewagę konkurencyjną? Mam nadzieję, że tak. Jeśli nie, będzie Ci ciężko tworzyć kampanie email marketingowe, które mają przekonać odbiorców, żeby kupili Twoje produkty.

Twoje USP powinno odpowiadać na pytanie „dlaczego my?” Przeanalizuj swój produkt albo usługę i określ korzyści dla klienta. Ujmij je krótko i precyzyjnie. Jasno opisz swoje rozwiązania i dopasuj do potrzeb klientów.

Dodatkowo, zapytaj obecnych klientów o swoją przewagę konkurencyjną. Dowiedz się, dlaczego spośród różnych opcji wybrali właśnie Ciebie.

Jasno zdefiniowane przewagi konkurencyjne i USP będą nieocenioną pomocą podczas planowania komunikacji marketingowej i nawołań do działania w poszczególnych wiadomościach.

 

Zasoby

Określ, jakich zasobów potrzebujesz, żeby móc wdrożyć swój projekt. Pomyśl o ludziach (takich jak np. specjalista od email marketingu, grafik, specjalista od contentu) i narzędziach (platforma do email marketingu, narzędzia do zarządzania projektem, itp.), które pomogą Ci zaplanować i wdrożyć strategię.

 

Wskaźniki i KPI

Trzeba obserwować wiele wskaźników. Zabawa polega na tym, żeby włączyć je do swoich celów biznesowych i zdefiniować KPI, które pomogą ci podejmować lepsze decyzje. Oto kilka wskaźników, które warto brać po uwagę:

 

Wielkość bazy adresowej: liczba adresów email w bazie to jeden ze wskaźników, na które powinieneś zwracać uwagę. Jeśli budujesz bazę organicznie, umieszczając w niej przedstawicieli grupy docelowej, możesz mieć pewność, że przełoży się to na wyniki biznesowe. W tym przypadku – im większa baza, tym lepsze wyniki.

Współczynnik otwarć: procent wszystkich subskrybentów, którzy otworzyli twoją wiadomość. Pamiętaj, że otwarcia można liczyć tylko w wiadomościach stworzonych w HTML-u, bo potrzebny jest do tego piksel zliczający.

Współczynnik kliknięć: procent wszystkich kliknięć w dany link w wiadomości. Wyrażany jest przez całkowitą liczbę kliknięć w link podzieloną przez liczbę wysłanych emaili.

Współczynnik click-to-open: porównanie liczby unikalnych kliknięć i unikalnych otwarć daje ci lepszy pogląd na poziom zaangażowania w twoich kampaniach email marketingowych. Wysoki współczynnik click-to-open może znaczyć, że zawartość twoich wiadomości jest interesująca dla subskrybentów.

Konwersja: określona pożądana aktywność, taka jak odwiedzenie landing page’a po kliknięciu w przycisk, wejście na stronę z podziękowaniem po kupieniu produktu, itp.

 

Ścieżka klienta

Spójrz na klientów i swoją firmę z szerszej perspektywy i rozpisz całą ścieżkę klienta. Przeanalizuj ją i zdecyduj, gdzie spodziewasz się najszybszego zwrotu.

Dr Dave Chaffey ze Smart Insights daje następującą radę: „Powinieneś spojrzeć na cały cykl życia potencjalnego klienta, na jego interakcje z twoją firmą i zastanowić się, jak możesz go zachęcić do kupowania twoich produktów.

 

Taktyka

Taktyka to poszczególne działania w ramach email marketingu. Oto kilka podstawowych taktyk, które warto wziąć pod uwagę:

 

Budowanie bazy

Budowanie bazy adresowej to jedno ze stałych działań email marketera. Potrzebujesz większej bazy potencjalnych klientów, żeby osiągać lepsze wyniki biznesowe. Dlatego działania na rzecz zwiększania liczby kontaktów w bazie zawsze będą ważną częścią twojej pracy.

Do budowania bazy potrzebujesz formularzy i landing pages, które potem udostępnisz odbiorcom. Projektując z myślą o konwersji, trzeba wziąć pod uwagę wiele kwestii.

 

Segmentacja

Segmentacja to wykorzystywanie danych do dzielenia odbiorców z bazy na grupy kontaktów o podobnych cechach. Dzięki temu możesz wysyłać do swoich odbiorców interesujące ich, spersonalizowane treści.

Cykle marketing automation z opcjami takimi jak tagowanie i scoring mogą Ci pomóc zbierać istotne informacje o Twoich kontaktach i automatycznie nadawać tagi i punkty scoringowe.

 

Odpowiednie treści

Chcesz, żeby subskrybenci angażowali się w relację z Twoja marką. Chcesz, żeby otwierali Twoje wiadomości, klikali linki i reagowali na nawołania do działania. Ale nawet najlepszy projekt, copy czy plan komunikacji nie sprawdzą się, jeśli nie trafisz w oczekiwania i potrzeby odbiorców.

Bądź w bliskiej relacji z klientami i subskrybentami. Jeśli znasz odbiorców – ich cele, wyzwania, potrzeby i preferencje – dostarczysz właściwe treści do właściwych osób o właściwej porze.

 

Design przyjazny dla użytkownika

Sposób, w jaki zaprojektowane są formularze, wiadomości i landing pages ma istotny wpływ na skuteczność działań email marketingowych. Projektując, pamiętając o jasnym nawołaniu do działania.

Subskrybenci oglądają wiadomości na różnych urządzeniach i ekranach o różnej wielkości. Pamiętaj o tym i zadbaj o design przyjazny dla każdego użytkownika.

 

Śledzenie wyników

Wybierz przejrzysty sposób śledzenia wyników. Upewnij się, że wiesz, co należy mierzyć i że masz do tego niezbędne narzędzia i odpowiednie wskaźniki.

 

Konwersja

Konwersja jest celem każdej kampanii email marketingowej. Ten cel będzie inny w zależności od firmy i kampanii – może to być zapisanie się do bazy adresowej, kliknięcie linka w emailu i przejście na landing page albo dokończenie zakupów w reakcji na wiadomość o porzuconym koszyku.

Określ, co w twoim przypadku oznacza konwersja, żeby każdy członek Twojego zespołu przygotowywał kampanie, mając ją na uwadze.

 

Testowanie i optymalizacja

Przygotuj plan testowania i optymalizacji swoich działań email marketingowych.

Wprowadzaj niewielkie modyfikacje do wybranych elementów kampanii, np. formularzy, wiadomości, landing pages, itp. Wykorzystaj wskaźniki i KPI, żeby sprawdzić, jak wpływają na skuteczność tych działań w odniesieniu do celów twojej firmy.

 

Narzędzia

Odpowiednie narzędzia to też element strategii. Bez nich nie zrealizujesz planu.

 

Czym jest kampania email marketingowa?

Kampania email marketingowa to skoordynowana seria wiadomości dostarczanych w określonych odstępach czasu i zaprojektowanych tak, aby skłonić odbiorcę do podjęcia określonego działania, np. zakupu, subskrypcji, pobrania pliku, itp.

Jeśli odpowiednio przygotujesz strategię, taktykę i narzędzia, możesz planować i prowadzić kampanie email marketingowe.

 

Wkrótce w tym artykule pojawi się więcej informacji, więc sprawdzaj na bieżąco aktualizacje. Jeśli masz jakiekolwiek pytania lub sugestie – podziel się nimi w komentarzu!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x