Jak połączyć działania w email marketingu i social media

Często mówimy o tym, że wszystkie kanały marketingowe powinny ze sobą współdziałać, żebyś Ty mógł osiągać swoje cele. Każdy kanał jest w końcu elementem większej strategii. Cała sztuka polega na tym, żeby w każdym wykorzystać to, co oferuje najlepszego. Jakie są więc mocne strony kanałów marketingowych?

Jeśli masz zamiar skutecznie wykorzystywać którykolwiek z nich, musisz nauczyć się poprawnie ich używać. To dotyczy też wiedzy na temat tego, co sprawdza się najlepiej w przypadku każdego medium. Social media, z niewielkimi wyjątkami (patrzę właśnie na ciebie, Instagramie!), to nie jest dobre miejsce na sprzedaż bezpośrednią, konwersję na dolnym etapie lejka sprzedażowego, zakończenie ścieżki klienta, czy jakiegokolwiek innego określenia użyjemy.

Na szczęście, serwisy społecznościowe – i kanały marketingowe w ogóle – to nie wyspy, między którymi nie można zbudować mostów.

Każdy ma swoje mocne strony i *jedyne* czego muszą nauczyć się marketerzy, to jak maksymalnie wykorzystać ich zalety.

W tym wpisie pokażę Ci, jak połączyć działania w moich dwóch ulubionych kanałach – email marketingu i social media.

 

W jakich kwestiach sprawdzają się social media?

  • W budowaniu świadomości marki
  • W budowaniu lojalności w stosunku do marki
  • W tworzeniu społeczności
  • W kierowaniu ruchu na stronę
  • W zwiększaniu możliwości konwersji

 

Największym wyzwaniem w przypadku social media jest to, że nie masz wpływu, kto widzi Twoje wiadomości. Facebook, Twitter i Instagram – wszystkie mają algorytmy, które ograniczają zasięg organiczny postów. Pamiętaj, że to są prywatne firmy i utrzymują się głównie z reklam. Z przyjemnością przyjmą od Ciebie opłatę, żebyś mógł wyświetlić swoją wiadomość – ale nie pozwolą Ci tak łatwo zwiększyć zasięgu w sposób organiczny.

Pod tym względem email marketing różni się znacząco – tutaj kontrolujesz (prawie) wszystko. W przypadku emaila kwestia „jak tego używać” wykracza poza zrozumienie, jak korzystać z platformy do email marketingu. Tak jak posty społecznościowe powstają, żeby generować zaangażowanie, tak emaile (treści w polu tematu i teksty w samych wiadomościach) są pisane po to, żeby zachęcać odbiorców do otwierania i klikania.

Dlaczego?

 

Bo email marketing sprawdza się w przypadku:

  • Budowania relacji z klientami
  • Dostarczania stargetowanych i spersonalizowanych wiadomości
  • Przekształcania subskrybentów w klientów
  • Utrzymania klientów
  • Dostarczania możliwości upsellingu

 

Email to doskonały kanał w przypadku klientów będących na dole lejka i świetny sposób, żeby kierować ich na stronę. Pamiętaj, że to za pośrednictwem emaila większość klientów chce dostawać wiadomości transakcyjne i biznesowe. Ogólnie rzecz biorąc, ludzie oczekują ofert i treści sprzedażowych właśnie w poczcie elektronicznej, korzystaj więc mądrze z tego medium. Jeśli jednak marketerzy używają emaila i serwisów społecznościowych do różnych celów, jak te dwa kanały mogą współpracować?

 

Uznaj, że wzajemnie się uzupełniają

Social media i email wzajemnie się uzupełniają. Jedno sprawdzi się tam, gdzie drugie będzie słabszym wyborem. Wykorzystuj więc jeden kanał do wzmacniania drugiego. To się nazywa cross-promocja. Możesz promować nawzajem swoje kanały na kilka różnych sposobów:

Wykorzystaj posty organiczne i płatne reklamy w serwisach społecznościowych do promowania swoich lead magnets. W ten sposób, w miarę jak rośnie widoczność Twoich postów, Twoja baza adresowa będzie się powiększać – pod warunkiem, że dobrze targetujesz treści i masz wartościowy lead magnet.

A jeśli jeszcze o tym nie słyszałeś – wypuściliśmy niedawno nową aplikację społecznościową, która może Ci w tej kwestii pomóc.

Nazywa się Beam.

Wystarczy kilka kliknięć, żeby stworzyć angażujące animowane posty, opublikować je na Facebooku, Twitterze i Instagramie i promować markę.

Możesz wybierać spośród ponad 150 szablonów, dodawać własne zdjęcia i teksty, stosować filtry i korzystać z wielu innych opcji. Koniecznie ją wypróbuj!

 

beam app

 

Ok, ale wystarczy tych przechwałek. 😉

Skoro mówimy o aplikacjach, warto wziąć pod uwagę jeszcze kilka.

Używaj np. aplikacji Facebooka do integracji formularzy, żeby odbiorcy mogli zapisywać się do Twojej bazy adresowej od razu w social media. Sami stosujemy to rozwiązanie w GetResponse i oferujemy nasz kurs budowania bazy jako lead magnet.

 

getresponse facebook webform integration

 

Wykorzystaj treści tworzone przez użytkowników we wszystkich kanałach, żeby budować społeczność. Mogą to być recenzje, posty osób odwiedzających Twoje profile społecznościowe, a nawet zdjęcia z Instagrama. Zanim ich użyjesz, zawsze najpierw zapytaj o zgodę!

Zobacz, jak marka Paravel wykorzystała treści użytkowników Instagrama w jednym ze swoich emaili:

 

paravel user generated content email

 

Umieść linki do swoich profili w szablonie wiadomości

To rozwiązanie, do którego przydadzą się ikony społecznościowe. Jeśli przejrzysz szablony newsletterów w koncie GetResponse, zobaczysz, że większość z nich zawiera takie ikony. Wykorzystaj je, aby w subtelny i skuteczny sposób promować swoje kanały social media za pomocą poczty elektronicznej.

Używaj obu kanałów, żeby zachęcać subskrybentów do śledzenia Twoich mediów społecznościowych – i vice versa. Twój cel to nakłonienie ich do zapisania się do bazy albo obserwowanie Cię w social media – w zależności, czego jeszcze nie zrobili. Jedną z opcji jest proponowanie rabatu pasującego do danego medium, w zamian za to, że dokonają subskrypcji albo zostaną fanami. Zobacz, co zrobiła marka Good American, żeby skłonić subskrybentów do śledzenia któregokolwiek z ich kanałów społecznościowych:

 

good american social media email marketing

 

Skorzystaj z reklam społecznościowych skierowanych do subskrybentów, żeby przekierować ich na konkretne strony produktowe. To powszechnie stosowane rozwiązanie, widoczne w newsfeedzie. Oto przykłady takich reklam, wyświetlających się na podstawie ciasteczek z odwiedzanych stron:

 

amazon kindle social ads targeting

 

zappos social ads targeting

 

Jak widzisz, email i kanały społecznościowe stanowią przynajmniej dwie okazje do kontaktu, zanim klient zdecyduje się na zakup. A to w końcu Twój główny cel.

 

Wykorzystaj społeczność, np. członków grupy na Facebooku, do budowania bazy adresowej

Możesz to zrobić na kilka sposobów. Jeden to poproszenie osób dołączających do grupy, żeby podały adres email w formularzu powitalnym grupy.

Możesz też umieścić lead magnet na zdjęciu głównym grupy wraz z linkiem do niego w opisie zdjęcia.

 

Udostępniaj swoje treści pomiędzy kanałami

To powinno być oczywiste w kontekście większej kampanii marketingowej. Użyj tych samych treści, dopasowanych do danego medium, we wszystkich swoich kanałach. Dzięki temu przekaz będzie spójny i rozpoznawalny. Nie musisz ograniczać tego rozwiązania tylko do kampanii. Korzystaj z treści w mądry sposób zarówno w emailach, jak i w social media. Jeśli jakiś film może okazać się przydatny dla Twoich odbiorców, wykorzystaj oba kanały, żeby zwrócić na niego ich uwagę.

Kieruj ruch tam, gdzie jest potrzebny z punktu widzenia Twojego biznesu. Przygotuj teasery na podstawie dłuższych treści, żeby przekierowywać fanów/subskrybentów na stronę. Korzystaj z więcej niż jednego kanału. Za sprawą działających w serwisach społecznościowych algorytmów nie wiesz, kiedy odbiorca zobaczy post. Co więc, jeżeli zobaczy go w więcej niż jednym kanale? To będzie dodatkowy kontakt z marką.

 

Jeden nie jest lepszy od drugiego

Pamiętaj, że email marketing i social media są jednakowo potrzebne w dobrej strategii digital marketingowej. Jeden nie jest z zasady lepszy od drugiego. Każdy ma swoje mocne i słabe strony. Każdy ma swoje miejsce w marketingowym ekosystemie.

 

A jak Ty to robisz?

Masz na koncie sukcesy w kwestii wykorzystywania mediów społecznościowych i emaila w działaniach Twojej firmy? Co się sprawdziło? Co nie? Podziel się z nami w komentarzu.

 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x