Email marketingowy program lojalnościowy

5 min
Zaktualizowano:

Dziś pomogę Ci przygotować program lojalnościowy dla swoich subskrybentów.

Programy lojalnościowe pozwalają na zwiększenie zaangażowania oraz wydłużenie czasu relacji. Zaangażowani subskrybenci częściej stają się zadowolonymi klientami, a ci chętnie robią kolejne zakupy, z przyjemnością dzielą się pozytywnymi wrażeniami i są częściej skłonni do pozostawienia pozytywnej opinii.

Email marketingowy program lojalnościowy możesz przygotować w zaledwie 6 krokach:

 

1. Opracuj strategię

Określ cel programu lojalnościowego. Znajdź odpowiedź na kilka podstawowych pytań:
z jakiego powodu jest on potrzebny Twojej firmie? Jakie cele biznesowe powinien realizować? Powody, dla których firma może wprowadzić program lojalnościowy mogą być najróżniejsze, np.:

  • zwiększenie zaangażowania uczestników
  • nagradzanie najbardziej dochodowych klientów
  • utrzymanie lojalności klienta
  • pozyskanie informacji pozwalających na ulepszenie produktu/usługi

Przeanalizuj więc obecną sytuacje Twojej firmy i określ cele, jakie chcesz za jego pomocą osiągnąć. W ramach inspiracji możesz sprawdzić działania konkurencji.

Po określeniu celów, dobierz odpowiednie wskaźniki jakości poszczególnych działań
(ang. key performance indicators), dzięki którym będziesz mógł monitorować skuteczność prowadzonych kampanii. Wskaźniki, które mogą być szczególnie istotne w przypadku programów lojalnościowych opartych na email marketingu to:

Zwrot z inwestycji (ang. return on investment, ROI) – podstawowy wskaźnik, który pozwala na oszacowanie opłacalności działań marketingowych. Ogólny wzór
ROI = (przychód – koszt) / koszt.

Wartość życiowa klienta (ang. customer lifetime value) – wskaźnik ten określa wartość płynącą z relacji z klientem na przestrzeni określonego czasu (np. 12 miesięcy). Właściwe oszacowanie CLV pozwoli Ci na określenie maksymalnej kwoty, jaką możesz przeznaczyć na utrzymanie klienta.

Koszt pozyskania klienta (ang. cost per acquisition) – jest to suma nakładów na działania marketingowe podzielona przez liczbę nowych klientów/uczestników.

Konwersja (ang. conversion) – w zależności od celów programu może to być: liczba subskrybentów, którzy zapisali się do programu lojalnościowego, liczba uczestników, którzy dokonali zakupu w ramach programu, etc. Wskaźnik jest wyrażony procentowo według wzoru: Konwersja = liczba uczestników, którzy wykonali akcję/liczba uczestników programu.

 

2. Segmentuj bazę adresów

Podstawą skutecznego programu lojalnościowego jest znajomość preferencji subskrybentów. Zapewnij sobie narzędzia, które pozwolą Ci na obserwację ich zachowania i badanie ich oczekiwań.

Kim są uczestnicy Twojego programu lojalnościowego? Jakie są ich zwyczaje zakupowe? Chcąc dopasować program lojalnościowy do ich potrzeb musisz pozyskiwać kluczowe informacje na ich temat. W oparciu o zebrane dane będziesz mógł segmentować listę mailingową – pogrupować znajdujące się na niej osoby i kierować do nich spersonalizowane wiadomości.

2.-Segmentacja-oparta-na-aktywnosci
Zdj. 1. Segmentacja w oparciu o aktywność

Szczegółową instrukcję przeprowadzenia segmentacji znajdziesz tutaj.

 


3. Przygotuj zasady programu lojalnościowego

Określiłeś już cele biznesowe oraz profil uczestnika. Na podstawie tych informacji możesz przygotować szczegółowe zasady programu lojalnościowego. Opisz dokładnie:

  • zasady uczestnictwa
  • strategię treści
  • elementy zwiększające zaangażowanie uczestników
  • automatyzację procesów
  • system nagród

Postaraj się maksymalnie wykorzystać możliwości pozyskania cennych informacji marketingowych, jakie daje wdrożenie programu lojalnościowego. Dzięki obserwacji zachowania uczestników, będziesz mógł lepiej poznać ich motywację do zakupów. Dowiesz się, które działania stanowią najbardziej skuteczną zachętę. Postaraj się znaleźć skuteczne nagrody niepieniężne, za pomocą których zbudujesz trwałe relacje
z uczestnikami programu.

 

 4. Określ sposoby pozyskiwania uczestników

W jaki sposób można zapisać się do Twojego programu lojalnościowego? Oto kilka najbardziej popularnych sposobów na pozyskanie uczestników:

Formularz zapisu

Przygotuj formularz zapisu i umieścić go w widocznym miejscu na poszczególnych zakładkach swojej strony internetowej oraz na firmowym blogu.

Przygotuj odpowiedni tytuł oraz nagłówek z krótkim opisem programu. Poinformuj subskrybentów o najważniejszych korzyściach płynących z uczestnictwa, co pomoże skłonić ich do subskrypcji.

Landing page

Dedykowana strona docelowa pozwoli na szczegółową prezentację programu lojalnościowego. Przygotuj projekt w taki sposób, aby wszystkie jego elementy zwracały uwagę użytkownika na formularz subskrypcji i zachęcały do wykonania call to action.

Więcej informacji na temat struktury skutecznych landing page znajdziesz w poprzednim artykule na naszym blogu.

Współpraca

Być może znasz wpływowe osoby lub firmy, które dysponują dużą bazą klientów i mogłyby pomóc w promocji Twojego programu lojalnościowego? Zastanów się co mógłbyś im zaproponować w zamian za możliwość reklamy wśród swoich odbiorców i zaproponuj im barter.

Upewnij się jednak, że osoby, z którymi masz zamiar podjąć współpracę wyznają podobne zasady i nie wpłyną negatywnie na wizerunek Twojej marki.

Media społecznościowe

Przygotuj kampanie promocyjne dla wszystkich kanałów społecznościowych, z których korzysta Twoja firma. Wykorzystaj płatne narzędzia oferowane przez platformy – umożliwią one promocję programu wśród użytkowników spełniających kryteria grupy docelowej uczestników. Przeznaczając nawet niewielki budżet na płatne kampanie, będziesz miał szansę na dotarcie do znacznie większej grupy potencjalnie zainteresowanych użytkowników.

5. Uruchom program wykorzystując automatyzację

 Po wyszukaniu niezbędnych narzędzi i opracowaniu szczegółowego planu działania, czas przejść do wdrożenia. W maksymalnym stopniu wykorzystaj automatyzację, dzięki której oszczędzisz czas i w lepszy sposób dopasujesz komunikację do indywidualnych odbiorców.

  1. Przygotuj odpowiednią kampanię, do której będą trafiać adresy mailowe subskrybentów.
  2. Zaprojektuj szablon wiadomości.
  3. Poświęć czas na przygotowanie wiadomości powitalnej, która zrobi wrażenie na uczestnikach.
  4. Zaplanuj cykl autoresponderów, wysyłanych na podstawie określonych akcji użytkownika.
  5. Wykorzystaj funkcję dynamic content, która umożliwia zmianę wybranych elementów wiadomości wysłanej do użytkowników. Możesz wysłać jednego maila, którego treść zmieni się w zależności od grupy odbiorców, do której zostanie wysłany.
dynamic_content
Zdj. 2. Przykład wiadomości wykorzystującej treści dynamiczne

Bardzo ciekawym przykładem wykorzystania dynamic content jest opisana na naszym blogu kampania przeprowadzona przez firmę Vemma Europe.

6. Mierz skuteczność i optymalizuj działania

Sprawdzaj powodzenie, jakim cieszy się Twój program lojalnościowy i obserwuj zaangażowanie uczestników. Po pewnym czasie będziesz w stanie stwierdzić czy program realizuje założone cele biznesowe i czy jest wartościowym kanałem marketingowym, który pozytywnie wpływa na rozwój Twojej firmy.

Przygotuj program w oparciu o powyższe kroki i daj znać w komentarzach, czy przynosi on oczekiwane rezultaty.


Ireneusz Klimczak
Ireneusz Klimczak
Customer Content Lead w GetResponse. Zajmuje się współpracą z klientami i tworzeniem treści pokazujących wartość produktu w realnym kontekście biznesowym. Prowadzi warsztaty, kursy i webinary z email marketingu oraz automatyzacji. Prelegent na Targach eHandlu, IAB HowTo, eTrade Show, InternetBeta. Wykładowca na kierunku E-marketing na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Współprowadzący podcast Operation: Automation | Marketing Done Better.