Emaile transakcyjne sposobem na zdobycie serc klientów

5 min
Zaktualizowano:

Marketerzy dokładają wszelkich starań, aby utrzymać przy sobie klientów i sprawić, że staną się częścią ich własnej społeczności oraz lojalnymi ambasadorami marki.

Korzystając z email marketingu wielu z nich skupia się jednak bardziej na generowaniu sprzedaży, a nie na na budowaniu silnych i pozytywnych relacji. Poza newsletterami handlowymi istnieją również te, których celem jest m.in. właśnie budowanie więzi. Jeśli nie wiesz czym są emaile transakcyjne, to dzisiejszy artykuł jest właśnie dla Ciebie.

Czym są emaile transakcyjne?

Wbrew ogólnemu przekonaniu i nieco mylącej nazwie, emaile transakcyjne nie są zarezerwowane tylko dla branży e-commerce i dokonywania zamówień usług czy produktów online.

Emaile transakcyjne są to wiadomości, które są wysyłane automatycznie do indywidualnych użytkowników, w celu nakłonienia ich do wykonania akcji lub jako odpowiedź na działanie, którego dokonali np. na Twojej stronie internetowej czy w poprzedniej wiadomości.

Wiadomości te mogą być wysyłane zarówno do zwykłych odbiorców, obecnych klientów, jak również do prospektów, interesujących się oferowanymi przez Ciebie usługami. Zarówno akcja, jak i brak akcji z ich strony mógłby wyzwolić automatycznie wysyłaną wiadomość.

Co to za wiadomości?

Jakie wiadomości można zaliczyć do kategorii emaili transakcyjnych? W zasadzie to wiele z tych, które spotykamy na co dzień. Najpopularniejsze z nich to:

  • Wiadomości potwierdzające zapis do newslettera,
  • Wiadomości resetujące i potwierdzające zmianę hasła,
  • Potwierdzenie zakupu,
  • Podziękowanie za wykonaną akcję (np. wypełnienie ankiety, złożenie zamówienia),
  • Aktualizacje o stanie konta w banku,
  • Autorespondery,
  • Wiadomości przypominające o porzuconym koszuku,
  • Powiadomienie o wystawieniu faktury,
  • Wiadomości pobudzające,
  • Wiadomości powitalne,
  • Podsumowanie artykułów na blogu (np. RSS-to-email),
  • Zaproszenia na webinary i szkolenia,
  • Wiadomości z informacją o czasie dostawy produktu.

Jak widzisz, nie ma ograniczeń dotyczących jakie wiadomości są automatycznie wysyłane do indywidualnych użytkowników. Sam decydujesz jaka akcja dla Ciebie jest istotna. Chociaż mogą to być akcje związane z zakupem produktu czy usługi, wcale nie muszą to być jedyne emaile transakcyjne jakie wysyłasz.

Zalety

Podstawową zaletą emaili transakcyjnych jest fakt, iż są one wysyłane indywidualnie do poszczególnych odbiorców, a nie masowo. Choć i takie wiadomości bywają skuteczne, to właśnie wiadomości, które biorą pod uwagę dane demograficzne, deklaratywne i zachowania odbiorców osiągają najlepsze rezultaty. Dają one bowiem poczucie wartości i udziału w dialogu, co jest rzadko spotykane w zwykłych akcjach promocyjnych.

Dodatkową zaletą tych wiadomości jest ich czas wysyłki, który odpowiada akcjom wykonanym przez danego subskrybenta. Poprzez lepsze dostosowanie czasu przekazania emaila odbiorcy masz szansę na skuteczniejsze uchwycenie jego uwagi oraz trafienie w moment, w którym jego poziom zaangażowania i intencje zakupowe są najwyższe.

Odbiorcy Twoich emaili z pewnością docenią Twoje starania, dzięki którym każda wiadomość jaką otrzymają będzie dla nich wartościowa. Dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb i działań subskrybentów jest czymś o czym możemy jedynie pomarzyć w wielu innych popularnych kanałach promocyjnych. Każda taka wiadomość będzie znaczyć coś więcej dla Twoich odbiorców, co z pewnością zauważysz we wskaźnikach otwarć i kliknięć realizowanych kampanii.

Skuteczność

Wiesz już czym są emaile transakcyjne oraz jakie mają ogromne znaczenie dla Twoich użytkowników. Wiadomości te cechują się również wysoką skutecznością pod względem obserwowanych wskaźników konwersji i w budowaniu relacji z klientami.

To właśnie dzięki takim wiadomościom jak życzenia urodzinowe, podziękowanie za dołączenie do subskrypcji czy zaproszenie na nadchodzące wydarzenie możesz skutecznie kształtować relację ze swoimi odbiorcami. Jeśli będziesz im dostarczał treści dostosowane do ich zainteresowań i potrzeb w odpowiednim czasie, możesz spać spokojnie i nie martwić się, że będą rozglądać się za tym co robi Twoja konkurencja.

Zatem nie pozostaje Ci nic innego jak przeanalizować całą swoją komunikację z użytkownikami i sprawdzić czy nie da się jej poprawić poprzez wprowadzenie automatycznie wysyłanych i jednocześnie personalnych emaili. Możesz mi wierzyć, z pewnością znajdziesz na nie miejsce jeśli spojrzysz na całość z perspektywy swoich odbiorców.

Kreatywne przykłady zastosowania

Oto kilka kreatywnych i skutecznych zastosowań wiadomości transakcyjnych. Zobacz jak to robią inni, a być może zainspirujesz się do wprowadzenia tych zmian jeszcze dziś w swojej firmie.

Wiadomości powitalne

Wiadomości powitalne, choć wysoce skuteczne w budowaniu zaangażowania odbiorców w okresie największej interakcji z marką- tj. tuż po dołączeniu do subskrypcji – nie są jeszcze zbyt powszechnie wykorzystywane. Jest to niesamowita szansa na przedstawienie swojego zespołu i oferty, poproszenie o dodanie do listy kontaktów, czy też poproszenie o śledzenie na portalach społecznościowych. Jest to okazja, której nie powinieneś marnować.

 

Zrób to sam #1: Jak stworzyć taką wiadomość samemu? To proste.

Wystarczy, że stworzysz Autoresponder, który będzie wysłany do odbiorców po ich subskrypcji.

Ten same efekt osiągniesz jeśli zadecydujesz, że Twój autoresponder ma być wysłany w określonym czasie, tj. w dniu “0” od momentu zapisu.

Po więcej informacji na temat autoresponderów, zajrzyj do naszego Centrum Pomocy.

 

Podziękowanie za udział w wydarzeniu

Wiadomości z podziękowaniem za wykonaną akcję to jeden z najlepszych sposobów na budowanie pozytywnych relacji z klientami i promowanie ofert cross-sellingowych. Wyrażając wdzięczność wobec swoich klientów nie tylko przypominasz im o sobie, ale również sprawiasz, że bardziej przychylnie myślą, o tym, co zobaczyli i, co masz jeszcze do zaoferowania.

 

Wiadomości pobudzające

Świetnym połączeniem mocy segmentacji, personalizacji i automatyzacji są wiadomości, których celem jest pobudzenie użytkowników, którzy przestali otwierać od nas wiadomości. Spraw, aby znów zaczęli brać czynny udział w rozmowie i zainteresowali się promowanymi przez Ciebie treściami. Być może jedyną rzeczą, która powstrzymuje ich przed kolejnymi zakupami, jest mała zachęta w postaci specjalnej oferty czy kuponu rabatowego?

Zrób to sam #3: Aby stworzyć własną wiadomość reaktywacyjną wystarczy, że odszukasz za pomocą funkcji Szukaj odbiorców osób, których data ostatniej otwartej wiadomości jest np. sprzed 3 miesiącami. Gdy już odnajdziesz takich subskrybentów, zapisz swoje wyszukiwanie i przygotuj dla nich wiadomość, której temat i specjalnie dobrana oferta nie pozwolą na ich zignorowanie.

Szukasz więcej ciekawych inspiracji, aby móc komunikować się jeszcze efektywniej ze swoimi odbiorcami? Spójrz na Książkę Inspiracji, którą przygotowaliśmy właśnie dla Ciebie.


Michał Leszczyński
Michał Leszczyński
Head of Content Marketing & Partnerships w GetResponse. Od ponad dekady realizuje projekty online marketingowe dla firm B2B i SaaS. Na co dzień kieruje zespołem odpowiedzialnym za tworzenie kampanii i treści edukacyjnych w GetResponse. Twórca i autor setek artykułów, webinarów i prezentacji nt. email marketingu i marketing automation. Wykładowca na studiach podyplomowych na Akademii Leona Koźmińskiego. Chcesz skontaktować się z Michałem? Napisz do niego na LinkedIn.