#HashtagMarketing: jak używać hashtagów by dotrzeć do właściwej grupy odbiorców

Jednym z wyzwań stojących przed marketerem chcącym dotrzeć ze swoim komunikatem do jak największej grupy odbiorców jest umiejętne wykorzystanie bardzo popularnych w sieci hashtagów.

Ich strategiczne użycie w dużej mierze może poprawić SEO Twojej witryny, zwiększyć świadomość marki i pozwolić na precyzyjne dotarcie z komunikatem do wybranej grupy docelowej we wszystkich mediach społecznościowych.

Znane jeszcze z czasów, kiedy popularnością cieszył się IRC (Intenet Relay Chat), hashtagi zyskały drugą młodość, dzięki komunikacji za pomocą “tweet-czatów” udostępnianych przez Twittera. Były to fora dyskusyjne otwarte dla każdego użytkownika sieci społecznościowej, w których tytuły poszczególnych tematów dyskusji były oznaczone odpowiednim hashtagiem (np. #OrędziePrezydenta). Dzięki nim każdy mógł włączyć się w dyskusję, a przy okazji otrzymywał wyraźny sygnał, że wybrane tweety dotyczą poszczególnych wątków. W taki właśnie sposób marketerzy wykorzystują hashtagi i dzisiaj – nie tylko na Twitterze, ale we wszystkich mediach społecznościowych.

Techniczna angielska nazwa hashtaga to “metadata tag”. Składa się on zwykle z symbolu “#” oraz wyrazu lub frazy (np. #HashtagMarketing, #GetResponse). Umiejętnie użyty, hashtag może okazać się świetnym sposobem na wejście w interakcję ze stargetowaną grupą odbiorców.

 

Rodzaje hashtagów

Istnieje kilka rodzajów hashtagów, które są stosowane w różnym celu i skierowane do różnych grup odbiorców. Przyjrzyjmy się wybranym z nich.

 

Hashtagi marek

Ten rodzaj hashtagów działa na zasadzie podpisu pod każdym działaniem Twojej marki w mediach społecznościowych. Jako hashtag można wykorzystać więc nazwę własnej firmy, albo jej slogan. Np. KitKat wykorzystuje dwa hashtagi: #HaveABreak i #KitKat – oba sprawdzają się ze względu na to, że są krótkie, unikalne i łatwo zapadają w pamięć. Ale jeśli nazwa lub slogan Twojej firmy są stosunkowo długie, warto zastanowić się nad jakąś alternatywą.

Bez względu na wybór, jakiego dokonasz, warto sprawdzić czy dany hashtag nie jest już wykorzystywany – w przeciwnym razie ludzie będą mieli problem, aby za pomocą wybranego przez Ciebie hashtaga odznaleźć Twoją markę. Swoje poszukiwania idealnego hashtaga musisz przeprowadzić na wszystkich platformach społecznościowych – Twitterze, Facebooku, Instagramie, Pintereście oraz Google+ i wybrać ten, który nie występuje powszechnie na żadnym z tych kanałów. Zwróć uwagę, że do Twojej marki powinien zostać przypisany tylko jeden i ten sam hashtag na wszystkich platformach – trudno będzie Ci zadbać o rozpoznawalność, jeżeli Twoja marka w różnych mediach społecznościowych będzie wykorzystywać różne hashtagi.

Jeśli faktycznie okaże się, że hashtag wykorzystujący nazwę Twojej marki jest już w użyciu, będziesz musiał pomyśleć nad innym rozwiązaniem. Może to wymagać trochę zachodu z Twojej strony ze względu na fakt, że hashtag musi nieodzownie kojarzyć się z konkretną marką, być rozpoznawalny, łatwy do zapamiętania i zapisania. Ale od czego są marketerzy!

Obserwujący Cię użytkownicy muszą być w stanie bez problemu przypomnieć sobie Twojego hashtaga za każdym razem, gdy będą chcieli znaleźć Cię w mediach społecznościowych, albo opublikować związany z Tobą lub oferowanymi przez Ciebie produktami post. Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz wykorzystać w hashtagu nazwy swojej marki, konieczne będzie zaproponowanie czegoś, co jednoznacznie będzie się z nią kojarzyć i równocześnie będzie łatwe do zapisania.

 

Hashtagi akcji reklamowych

Hashtagi akcji reklamowych to te, które wykorzystasz w powiązaniu z prowadzoną dla danego produktu kampanią. Jeśli w danym momencie organizujesz np. wyprzedaż klawiatur bezprzewodowych, Twój hashtag powinien brzmieć: #KlawiaturyBezprzewodowe. Komunikat dodatkowo wzmocnisz zamieszczając tuż za nim hashtag z nazwą własnej firmy #MojaFirma.

Tutaj ponownie musisz mieć się na baczności i zanim zdecydujesz się na użycie określonego hashtaga, powinieneś sprawdzić, czy przypadkiem nie jest już on powszechnie stosowany pod jakąś inną kampanię lub akcję marketingową czy społeczną. Jeśli tak, wykorzystaj drzemiące w sobie pokłady kreatywności, aby zaproponować alternatywę.

Taki hashtag musi być przez Ciebie często wykorzystywany w postach publikowanych w mediach społecznościowych, a co ważniejsze – powinieneś nakłonić obserwujących Cię użytkowników, aby sami też podpisywali nim swoje powiązane posty. Tym sposobem, za każdym razem, gdy ktoś będzie szukał Cię po nazwie Twojej kampanii, otrzyma nie tylko Twoje własne wpisy, ale także te, które stworzyli Twoi obserwatorzy.

Pamiętaj, aby za każdym razem odpowiedzieć osobie używającej Twojego hashtaga. Jest to bowiem dobry sposób na rozpoczęcie pełnej zaangażowania konwersacji na temat Twojej marki lub produktu. Czego chcieć więcej?

 

Popularne hashtagi

Twitter i Google+ dostarczają informacji o najbardziej popularnych hashtagach po każdym zalogowaniu. W module „Trendy” na Twitterze znajdziesz te hashtagi, które aktualnie – z różnych powodów – są najczęściej używane przez tweetujących. Sam trend może zawierać się w okresie trwającym od zaledwie kilku minut aż do kilku dni, a Twoim zadaniem będzie spróbować wypromować się na fali jego popularności.

trendy

Zwracaj szczególną uwagę na te trendy, które w jakiś sposób są zbieżne z Twoim biznesem i używaj na końcu swoich tweetów lub postów powiązanych z nimi hashtagów. Dzięki temu zwrócisz na siebie uwagę osób, które nakręcają dany trend.

Nie można jednak nadużywać tego systemu. Jeśli parasz się handlem samochodami, nie powinieneś używać hashtaga  #mamtalent tylko dlatego, że jest on w danej chwili popularny. Twitter wręcz traktuje takie wpisy jak spam, co w konsekwencji może prowadzić do zawieszenia lub usunięcia Twojego konta – w końcu ludzie nie lubią być nabijani w butelkę. Zapamiętaj, że każdy hashtag musi zostać odpowiednio dobrany do zawartości Twojego posta.

 

Hashtagi kontentowe i produktowe

Na koniec jeszcze kilka słów na temat dwóch rodzajów hashtagów: kontentowych – odnoszących się do konkretnej treści postów i produktowych – czyli tych, które tyczą się oferowanych przez Ciebie produktów. Oba stosuje się w dość prosty sposób, a użytkownikom, którzy szukają ogólnych tematów, pomogą natrafić na Ciebie i Twoje usługi.

To właśnie te hashtagi przyciągną najwięcej nowych klientów, którzy przypadkowo natknęli się na Twój wpis. Przypomnijmy, że nie szukali konkretnie Ciebie (bo wcześniej o Tobie pewnie nie słyszeli), ale wpisów, które dotyczyły jakiegoś ogólnego tematu. Po nitce do kłębka.

 

Podsumowanie

Jeśli wprowadzisz hashtag marketing do Twoich działań promocyjnych, może okazać się on korzystny zarówno dla Ciebie, jak i Twojej marki. Kluczową kwestią jest wybranie unikalnego, łatwego do zapamiętania i bezpośrednio kojarzącego się z Twoją marką lub produktem hashtaga. Jeśli z kolei zechcesz wypłynąć na fali “trendujących” hashtagów, upewnij się, że Twój post ma związek z danym trendem. #BułkaZMasłem

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x