Intuicyjne panele analityczne, niezbędne w kampaniach email marketingowych

Zacznijmy od tego, o czym już doskonale wiesz… gromadzenie danych jest niezbędne w procesie tworzenia skutecznej strategii email marketingowej.

Ale czy oznacza to, że im większa ilość danych, którymi dysponujesz, tym lepiej dla przyszłości Twojego biznesu?
Wykorzystanie danych analitycznych w praktyce okazuje się dla przedsiębiorców często nie lada wyzwaniem, szczególnie jeśli nie wiedzą oni na co zwrócić szczególną uwagę. Co więcej, jeśli nie są gotowi na wprowadzenie do sposobu prowadzenia biznesu żadnych zmian, nawet najdokładniejsze dane nie pomogą w jego dalszym rozwoju.

Dane dotyczące kampanii marketingowych (w tym także mailingowych) często prezentowane są w formie raportów wizualnych, które określane są „dashboardami” lub „pulpitami nawigacyjnymi”. Mamy z nimi do czynienia w różnego typu systemach lub programach, które oferują funkcje analityczne. Aby osiągnąć sukces w tworzeniu skutecznej strategii email marketingowej, powinieneś na bieżąco analizować dashboardy z danymi analitycznymi. Przyjrzyj się tym dostarczającym informacji na temat:

  1. Twojego newslettera;
  2. Twoich segmentów odbiorców;
  3. Twojego celu;
  4. oraz danych kompleksowych.

Dashboard nr 1: dane dotyczące Twojego newslettera

Chcesz dowiedzieć się o jakiej porze dnia, tygodnia czy miesiąca Twój newsletter jest najczęściej czytany? Chciałbyś porównać dwa tematy wiadomości? Zestawić dane w kontekście różnych dostawców poczty, takich jak Yahoo czy Gmail?

Przedstawiony poniżej dashboard na bieżąco informuje administratora o wartości zwrotu z inwestycji (ang. ROI). Dzięki niemu z łatwością możesz także analizować i śledzić statystyki za wybrany okres czasowy, porównywać dane dotyczące autoresponderów, dokonywać oceny aktywności w mediach społecznościowych i tworzyć inteligentne raporty, które z łatwością będzie można odczytać w poczcie Yahoo, Gmail, Outlooku, czy na urządzeniach mobilnych.

GR

Zródło grafiki: GetResponse

 

 

Jak najlepiej wykorzystać potencjał, jaki oferuje taki dashboard?

  • Sprawdź, kiedy Twoi subskrybenci najczęściej czytają rozsyłane przez Ciebie wiadomości, a następnie tak skonfiguruj ustawienia systemu, żeby wysyłka była realizowana w preferowanych godzinach;
  • Przeprowadź testy porównawcze dla Twoich kampanii, a także indywidualne analizy dla każdej z nich – dzięki temu uda Ci się sprawdzić, które z wiadomości są najbardziej efektywne. Przyjrzyj się, które tematy wpływają na największą liczbę otwarć i które wezwania do działania generują najwięcej kliknięć. Gdy już dowiesz się, co działa najlepiej, będziesz w stanie zoptymalizować resztę aspektów Twojego newslettera;
  • Na koniec sprawdź, w jakim stopniu Twoja kampania przyczynia się do osiągnięcia zwrotu z inwestycji. Poprzez odpowiednie tagowanie kampanii, będziesz w stanie oszacować, ile Twoja kampania zdołała wygenerować leadów i nowych subskrypcji.

Dashboard nr 2: dane dotyczące segmentów klientów

Ogólny pulpit nawigacyjny, o którym pisałem powyżej, okaże się dobrym rozwiązaniem na samym początku Twojej działalności, jednak po krótkim czasie zauważysz, że czegoś w nim brakuje… Oczywiście chodzi o dane dotyczące segmentacji odbiorców.

Bez względu na to czy chodzi o płeć, geolokalizację, zachowanie czy używaną przez odwiedzających przeglądarkę, segmentacja pozwala na spersonalizowanie strategii dotyczącej rozsyłanych maili w oparciu o wiedzę o samych odbiorcach. Badania dowodzą, że segmentacja drastycznie poprawia wskaźnik konwersji – nawet o 39%.

Dashboard prezentujący segmenty odbiorców powinien zawierać dane o ilości otwartych wiadomości, unikalnych użytkowników, kliknięć, zwrotek i rezygnacji z subskrypcji.

Jak wyciągnąć maksimum z danych dotyczących procesu segmentacji? Mam dwie rady…

1) Dotychczasowi kontra potencjalni klienci: Dzięki rozdzieleniu tych dwóch grup, możesz do dotychczasowych kupujących (którzy są znacznie cenniejszą grupą) wysyłać zapowiedzi nowych produktów, a do tych potencjalnych – oferty „wejściowe”, a także wiadomości o charakterze content marketingowym;

2) Aktywni kontra nieaktywni odbiorcy: z biegiem czasu zauważysz, część subskrybentów traci zainteresowanie Twoimi mailingami i nie angażuje się w komunikację. Możesz więc swoją listę mailingową podzielić na dwie grupy subskrybentów: tych, którzy są aktywnymi odbiorcami wiadomości i tych, którzy od miesięcy nie otwierają Twoich wiadomości. Nieaktywni subskrybenci mogą okazać się źródłem przychodu, jeśli wyślesz im spersonalizowane wiadomości.

Dashboard nr 3: dane dotyczące zakładanego celu

Określenie, która ze stosowanych przez przedsiębiorcę taktyk marketingowych jest najbardziej efektywna, może okazać się znacznie bardziej problematyczne niż się to na ogół wydaje. Dlatego też Twoja strategia marketingowa powinna uwzględniać tworzenie celów w Google Analytics.

O ile wskaźnik otwarcia wiadomości, CTR i liczby rezygnacji z subskrypcji to istotne dane, czy na ich podstawie jesteś w stanie określić, co tak naprawdę przynosi pieniądze?

Poniższy lejek obrazuje przepływ klientów, tj. z jakiej strony lub jakiej kampanii przechodzą na Twoją witrynę, oraz liczbę osób, które odpadają na poszczególnych etapach procesu sprzedażowego.

MoreVisibility

Źródło grafiki: MoreVisibility

 

 

 

 

To jednak nie wszystko. Taki lejek pokazuje także, które treści marketingowe generują ruch, z których przeglądarek korzystają odwiedzający i wszystkie wąskie gardła procesu sprzedażowego.

Oto w jaki sposób najefektywniej wykorzystać dashboard z danymi analitycznymi dotyczącymi celów:

Jeśli wysłałeś serię różniących się od siebie wiadomości, które miały pełnić określone cele, w tym pozyskanie określonej liczby nowych subskrybentów, możesz zbadać, które z wiadomości spełniają Twoje cele, a nad którymi trzeba popracować.

W przypadku budowania zaangażowania odbiorców i relacji z nimi, kluczowy okaże się czas, jaki odwiedzający spędza na Twojej witrynie. Dashboard może okazać się niezwykle pomocny przy zbadaniu, dlaczego i w jaki sposób odwiedzający dłużej pozostają na Twojej stronie.

Prowadzisz tradycyjny punkt usługowy w centrum Europy? W takim razie nie zależy Ci z pewnością na klientach z Malezji. W tym przypadku powinieneś zoptymalizować swoje wiadomości tak, aby spełniły one oczekiwania odbiorców z Europy, a nie Malezji. Statystki pozwolą Ci sprawdzić skąd są Twoi odwiedzający.

Dashboard nr 4: dane kompleksowe

Przełączanie się między pulpitami danych może przyprawić o ból głowy. Jest to nie tylko frustrujące, ale mało wydajne, czasochłonne i kosztowne. Kompleksowy dashboard pozwoli Ci na koordynację wszystkich działań email marketingowych oraz dostarczy cennych danych na temat sprzedaży, kondycji finansowej, mediów społecznościowych, tworzenia leadów, pozycjonowania w wyszukiwarce, i wiele więcej.

Dlatego też kompleksowy dashboard taki jak ten, który oferuje Cyfe, może okazać się dla Ciebie niezastąpionym rozwiązaniem w codziennej pracy.

Cyfe

Źródło grafiki: Cyfe

 

 

Dzięki takiemu kompleksowemu rozwiązaniu, możesz śledzić:

  1. dynamikę dochodów (górna lewa);
  2. podział odbiorców ze względu na geolokalizację (górny środek);
  3. lejek sprzedażowy (lewa);
  4. rankingi słów kluczowych (środek);
  5. kampanie mailingowe (dolna lewa);
  6. trendy dotyczące liczby subskrybentów (dolna prawa);
  7. aktywność w mediach społecznościowych (prawa).

Posiadanie wszystkich danych analitycznych w jednym miejscu pozwala na tworzenie niestandardowych raportów opartych na historycznych lub aktualnych danych z możliwością połączenia ich z informacjami o działaniach marketingowymi w mediach społecznościowych, skutecznością działań pobocznych i szczegółami dotyczącymi zarządzania projektem.

Oto jak zmaksymalizować kampanię email marketingową na podstawie danych pochodzących z takiego dashboardu:

Jeśli Twoim celem jest zwiększenie popularności w mediach społecznościowych, zamieść adresy wszystkich swoich profili w stopce wiadomości email. Ta metoda zwróci uwagę odbiorców na Twoją aktywność w mediach społecznościowych;

Jak już wspomniałem wcześniej, każda wiadomość kierowana do subskrybenta lub klienta powinna być spersonalizowana. Kompleksowy dashboard dostarcza informacji na temat tego skąd pochodzi subskrybent i kiedy dołączył on do Twojej listy, co ułatwi Ci proces personalizacji;

Ile osób przeszło na Twoją stronę klikając na odnośnik w wiadomości email? Tego typu dashboard pomoże Ci to sprawdzić i oszacować jak skuteczna jest Twoja strategia email marketingowa pod kątem generowanych kliknięć, odwiedzin i linków.

 

Przejmij kontrolę

Zbyt dużo danych może prowadzić do paraliżu, bólu głowy i nadmiernego stresu. Komu to potrzebne?

Dlatego skupienie się na czterech rodzajach dashboardów i danych, które dostarczają, pozwoli Ci nie tylko zaoszczędzić czas i wysiłek, ale także zdobyć pełną kontrolę nad całością Twoich działać email marketingowych.

 

Co sądzisz o opisywanych pulpitach nawigacyjnych? Które z nich należą do Twoich ulubionych? Czy potrafisz ze zgromadzonych dzięki nim danych wyciągnąć właściwie wnioski? Czekamy na Twój komentarz!

daniel_bio-150x150

O autorze: Daniel jest freelancerem tworzącym teksty o marketingu internetowym. Stale analizuje trendy z zakresu projektowania i rozwoju witryn internetowych. Zdobytą wiedzę wykorzystuje w pracy przy realizowanych projektach.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x