Jak skonstruować angażujący temat emaila?

Dlaczego warto poświęcić szczególną uwagę tematowi newslettera? Blisko 30% odbiorców wiadomości decyduje o tym, czy ją otworzy wyłącznie na podstawie jej tematu. Co więcej, aż 69% z nas zgłasza email jako SPAM na tej samej podstawie.  Dlatego właśnie są tematy są ważne. To Twoja e-wizytówka.

Ten post nie jest jednym z wielu, które mówią o fajnych tematach emaili. Ale jeżeli chcesz poznać kilka dobrych praktyk i prostych wskazówek, które pomogą Ci zaangażować subskrybenta za pomocą samego tematu, zapraszam do lektury.

 

Im zwięźlej, tym lepiej

‘’List ten jest dłuższy jedynie dzięki temu, iż nie miałem czasu napisać go krócej’’. Te słowa Marka Twaina trafiają w samo sedno. Dobry temat wiadomości to zwięzły temat. Jeżeli chcesz, by Twój odbiorca w mgnieniu oka pojął sens emaila, postaraj się, by temat miał nie więcej niż 50 słów. Skrócenie słowa w piśmie to nie lada wyzwanie. Ale ćwiczenie czyni mistrza!

 

Mocne slogany się nie sprawdzają

‘’Gorące obniżki na lato’’ albo ‘’Lodowe góry rabatów na zimę’’ zdają się treściwe i trafiają w sedno. Ale brak im elementu zaskoczenia oraz próby oczarowania subskrybenta. A to w konsekwencji zmniejsza wskaźnik otwarć emaili i zaangażowania odbiorcy. Używanie takich powszechnych zwrotów powoduje, że Twoja marka traci swój unikalny charakter, rozpoznawalność i zaufanie klientów.

Dlatego temat wiadomości nie powinien być pisany jak uproszczenie. Email z tytułem: ‘’Sprzedam towar tanio’’ nie tylko nie pomoże, ale zapewne od razu trafi do folderu SPAM. To samo stanie się z emailami o tematach napisanym DUŻYMI LITERAMI, które dodatkowo ciężko jest przeczytać.

A jakie są dobre praktyki? Nie nadużywajmy słów, które triggerują spam i zachowajmy oryginalność wypowiedzi. W ten sposób poprawisz wskaźnik otwarć i dostarczlności swoich wiadomości. Sytuacja win-win.

 

Każdy klient jest wyjątkowy, ale nie wszyscy lubią emotikony

Psychologia wyłączności to potęga. Ekskluzywne obniżki, prezenty czy wydarzenia budują poczucie przywiązania do marki u klienta. Zwiększają również lojalność. To ważne kwestie, które pomagają w podniesieniu wskaźnika konwersji.

Właściwe sformułowanie tematu może pobudzić u subskrybenta poczucie wyłączności i udowodnić mu, że rozumiesz jego potrzeby. A wykorzystanie  pola dodatkowego w temacie wiadomości może dodatkowo pomóc Ci w osiągnięciu tego efektu. Według Localytics, spersonalizowany temat podwyższa wskaźnik odpowiedzi o 54%. Emotikony mogą pomóc Ci zwiększyć ten efekt, ale bądź ostrożny – uśmiech, kciuk lub serce mogą wyglądać niepoważnie. Poza tym warto pomyśleć o oczekiwaniach klienta – czy emotikony pomogą Ci udoskonalić komunikację, czy może… spowodują dyskomfort?

 

Czy Twój temat pobudza do działania?

Jeżeli umiejętnie wykorzystamy poczucie pilności, temat naszego emaila może dodatkowo zwiększyć wskaźnik otwarć. Taki zabieg wzmaga uczucie wyjątkowości u odbiorcy, który z kolei, odwdzięcza się zaangażowaniem. Przyznajmy – brzmi ciekawie. Sęk w tym, jak to zrobić w ferworze codziennych zadań? Pomocny będzie odpowiedni dobór słów: na dobry początek wystarczy czasownik wzywający do działania.

Podobnie zadziałają oferty limitowane. Tutaj sprawdzi się stare przysłowie, że czas to pieniądz. Wspomnij o tym, pisząc swoją wiadomość i zainspiruj odbiorcę do kliknięcia!

 

Nie zapominaj o preheaderze!

Preheader to najlepsze miejsce na zamieszczenie szczegółów proponowanej przez Ciebie oferty. Na pewno nie należy go ignorować – choć niestety, to wciąż często się zdarza. I chociaż z technicznego punktu widzenia preheader  nie jest częścią tematu, to w skrzynce odbiorczej pojawi się tuż obok niego. Dlatego zasługuje na kilka słów uwagi.

Preheader to tekst pomocniczy – pozwala odbiorcy na screening treści. Może on wyjaśnić, pomóc zrozumieć i zachęcić. Ale pamiętaj – jeśli nie ustawisz własnego preheadera, skrzynka pocztowa Twojego odbiorcy zrobi to za Ciebie. I nie jest to dobrą praktyką, ponieważ powoduje, że wydźwięk tematu jest niezrozumiały, a czasem może wydać się wręcz śmieszny. A nie chcesz przecież stracić zaufania swojego odbiorcy, prawda? Reguła: użyj maksymalnie 150 znaków.

 

przykladowa-skrzynka-odbiorcza

Co odbiorcy widzą, otrzymując emaila od Ciebie? Pole nadawcy, temat wiadomości i preheader

 

Pole ‘’OD’’ to Twój fundament

Wielu marketerów, szczególnie na początku swojej emailowej działalności, uważa pole „od” (czyli pole nadawcy) za zło konieczne i rzadko poświęca mu dostatecznie dużo uwagi. Tymczasem pełni ono rolę osobistego identyfikatora – to w końcu jedna z pierwszych rzeczy, na którą zwracają uwagę dostawcy usług internetowych, a następnie – subskrybenci. I chociaż poświęcamy dostarczalności wiele uwagi, to z punktu merytorycznego, pole ‘’od’’ to Twoja wizytówka. Wizytówka, która usprawiedliwia powód, dla którego piszesz do klienta. A to stanowi wyzwanie dla ponad 30% marketerów, którzy obawiają się kwalifikacji jako spam oraz czarnych list. Używaj pola ‘’od’’, które ma związek z Twoją firmą. Wraz z tematem i nagłówkiem, pole ‘’od’’ będzie Twoim polem do popisu w zakresie budowania relacji z klientem oraz poprawy wskaźników dostarczalności.

 

Nie zapominaj o testach A/B!

Dobre praktyki opisane w tym poście to dopiero początek. Nie zapominaj, że ich zastosowanie może różnić się w zależności od Twojej branży i klientów. Najlepszą drogą do tego, co sprawdzi się w Twoim przypadku, są testy A/B. Możesz pomyśleć, że intuicja podpowie Ci, jaki tytuł zwiększy wskaźnik kliknięć Twoich emaili. Jednak tylko testy A/B pozwolą Ci zmierzyć efektywność Twoich zabiegów.

A jak możesz testować tematy wiadomości? Sprawdzaj wskaźnik otwarć lub kliknięć emaila – wtedy będziesz w stanie stwierdzić, który z Twoich pomysłów sprawdził się najlepiej. W ten sposób dowiesz się także, jak temat i pole nadawcy wpływają na zaangażowanie subskrybentów. Testy A/B to Twój punkt odniesienia. Z GetResponse w prosty sposób przeprowadzisz zaawansowane beta testy. Pamiętaj o tym przy kolejnej wysyłce!

 

A Ty?

Teraz już wiesz, jak przygotować temat kolejnej wiadomości. Czy udało Ci się już wypróbować jedną z opisanych wyżej praktyk? A może znasz inne skuteczne sposoby na fajny temat do maila? Podziel się pomysłami z innymi marketerami i zostaw komentarz poniżej.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

Naciskając “Zapisz się”, wyrażam zgodę na przetwarzanie przez GetResponse sp. z o.o. (ul. Arkońska 6/A3, 80-387 Gdańsk) powyższych danych osobowych w celach promocyjnych, informacyjnych, reklamowych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych oraz na przesyłanie na podany adres email informacji handlowych od GetResponse sp. z o.o.
x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

Naciskając “Zapisz się”, wyrażam zgodę na przetwarzanie przez GetResponse sp. z o.o. (ul. Arkońska 6/A3, 80-387 Gdańsk) powyższych danych osobowych w celach promocyjnych, informacyjnych, reklamowych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych oraz na przesyłanie na podany adres email informacji handlowych od GetResponse sp. z o.o.
x