Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #1 formularze zapisu

Skąd brać adresy email potencjalnych Klientów?

 

To pytanie zadaje sobie każdy kto choć raz spróbował sprzedawać przez newslettery. W mojej pracy od kilku lat skupiam się głównie na tym aby pomagać Klientom budować bazy mailingowe, które nie wymagają dużego wkładu finansowego i zapewniają wysoką jakość danych.

Dziś chcę podzielić się z Tobą moją wiedzą i w kolejnych 5 częściach tej serii postów opowiem Ci o tym co zrobić, żeby szybko zbudować responsywną bazę mailingową.

W pierwszej części cyklu, opowiem Ci o formularzach zapisu i o sposobach, dzięki którym możesz budować listy kontaktów zarówno jeśli temat email marketingu jest dla Ciebie nowy, jak i również w przypadku gdy od dawna realizujesz złożone kampanie mailingowe.

 

Zasada #1 – Stwórz formularz zapisu i umieść go „wszędzie”

Aby formularz zapisu umieszczony na Twojej stronie www był efektywny, musi on zwracać na siebie uwagę i być łatwo dostępny niezależnie od tego na jaką podstronę trafią osoby odwiedzające Twój portal.

Bardzo możliwe jest, że osoby zainteresowane Twoim produktem lub usługą, nie pozostaną długo na stronie głównej Twojej witryny. Jeśli efektywnie zbudujesz zainteresowanie swoją ofertą, będą oni przemierzać kolejne podstrony, aby zaczerpnąć więcej informacji i zapoznać się z nią dokładniej.

Aby upewnić się, że nie stracisz szansy, którą jest pozostanie w komunikacji z potencjalnym klientem za pomocą emaili, musisz sprawić, że formularz zapisu do Twojej subskrypcji będzie widoczny na każdym kroku.

Może to być np.:

  • strona produktowa,
  • podsumowanie koszyka zakupowego,
  • strona z cennikiem, etc.

Nie powinieneś bowiem wymagać od nich , aby powrócili do strony głównej gdzie być może zauważyli wcześniej formularz zapisu.

Pamiętać musisz również, aby formularz zwracając na siebie uwagę był jednocześnie subtelny i dobrze zaprojektowany. Powinien on pasować do układu strony internetowej, być dopasowany graficznie i wzmacniać jej efekt budując pozytywny wizerunek marki.

 

Co powinien zawierać skuteczny formularz zapisu?

  • Klarowne wezwanie do działania (ang. Call to action), które nie pozostawi złudzeń jakie zadanie ma wykonać użytkownik,
  • Język korzyści, czyli co Twoi klienci zyskują zapisując się do Twojego newslettera,
  • Niezbędne pola do wypełnienia, adres email, imię, a może coś jeszcze?
  • Benefit, czyli co dostanę w zamian? Rabat, kupon, a może darmowy poradnik?
  • Zapewnienie o bezpieczeństwie danych i nie udostępnianiu ich innym firmom,
  • Zgodę na przetwarzanie danych osobowych i komunikację drogą mailową.

 

Jak stworzyć formularz zapisu?

 

1

Rys. 1 – Formularz zapisu Presto mówiący językiem korzyści

 
2

Rys. 2 – Formularz zapisu widoczny na każdej podstronie Ceneo.pl

 

Zasada #2 – Zintegruj formularze zapisu z portalami społecznościowymi

Kolejny krokiem efektywnego wykorzystania formularzy zapisu do newslettera jest jego integracja z portalami społecznościowymi.

Integracja ta powinna obejmować dwa podstawowe rozwiązania. Pierwszym z działań jakie powinieneś zrobić to umieszczenie formularza na swoich portalach społecznościowych (np. Facebook fanpage) i budowanie listy na podstawie już istniejących fanów i osób śledzących Twoją markę.

Nie posiadając choćby adresu email osób śledzących Twoje portale społecznościowe ograniczasz szansę, że potencjalni klienci zobaczą Twoje komunikaty zdając się na wpływ algorytmów takich jak Edgerank.

Ponadto, w przypadku jakichkolwiek problemów z funkcjonowaniem serwisów społecznościowych ryzykujesz również całkowity brak możliwości kontaktu z klientami.

Drugim rozwiązaniem, które powinieneś rozważyć to możliwość zapisu do newslettera za pomocą danych z portali społecznościowych. Ułatwiając wprowadzenie danych do formularza osobom, które są zalogowane do innego serwisu z pewnością przyspieszy i ułatwi proces zapisu, a przy tym poprawi user experience Twoich klientów.

 

Jak umieścić formularz zapisu na Facebooku?

 

3

Rys 3. Formularz zapisu Carrefour na portalu społecznościowym Facebook

 
 

Zasada #3 – Stwórz lightbox lub popover

Poza tradycyjnym formularzem zapisu, na stronie internetowej warto również wprowadzić dodatkowy formularz typu lightbox lub popover.

Podstawową ich zaletą jest to, że znacznie się wyróżniają w porównaniu do dotychczas omówionych form budowania listy subskrybentów. Formularze te nie są bowiem na stałe osadzone w stronie internetowej, a pojawiają się na niej np. po określonym czasie od wejścia osoby odwiedzającej.

Nawet jeśli dana osoba nie była dotychczas zainteresowana zapisem do newslettera teraz z pewnością rozważy to, zwłaszcza jeśli dzięki temu otrzyma dostęp do ekskluzywnej oferty i promocji.

Jak stworzyć formularz zapisu typu lightbox lub popover?

 

4

Rys. 4 – Formularz zapisu do newslettera Carrefour typu lightbox

 

Zasada #4 – Stwórz landingi z formularzami zapisu

Kolejnym skutecznym sposobem budowania bazy danych jest stworzenie dedykowanych landingów, zwanych również landing page, zawierających formularze zapisu.

Landingi tworzone są tylko i wyłącznie w jedynym konkretnym celu, jakim jest konwersja tj. wykonanie sprecyzowanego przez Ciebie działania. Zadaniem tym może być rejestracja na webinar, zakup wybranego produktu, czy choćby jak w tym wypadku, dołączenie do Twojej subskrypcji.

Przy projektowaniu skutecznego landinga powinieneś przede wszystkim pamiętać o tym, aby wszelkie korzyści płynące z dołączenia do listy zostały przedstawione w sposób zrozumiały i przekonujący, a akcja jaką chcesz aby odwiedzający wykonali, była klarowna i nie pozostawiała wątpliwości.

Jak stworzyć landing page?

 

5

Rys 5. – Landing zawierający formularz zapisu GetResponse

 

Zasada #5 – Zapytaj o dodatkowe dane

Podczas budowania listy mailingowej za pomocą formularzy zapisu warto poprosić o wypełnienie dodatkowego pola zawierającego np. imię przyszłego subskrybenta.

Pozyskiwane w ten sposób dane możesz wykorzystane do personalizacji wiadomości email, co pozwali Ci na skuteczne budowanie relacji i więzi z klientami.

Ze względu na fakt, iż jest to dopiero początek komunikacji z tymi subskrybentami, sugerowałbym rozwagę w wyborze danych, o jakie poprosisz. Każde dodatkowe pole, które odbiorcy muszą wypełnić w formularzu zapisu zmniejsza bowiem jego skuteczność od kilku do kilkunastu procent.

Dane te, możesz pozyskać w przyszłości za pomocą różnych innych technik, jak np. ankiety konsumenckie czy analiza behawioralna odbiorców. Poproś więc o wypełnienie maksymalnie 2-3 pól na tym etapie budowania relacji, a resztę pozyskuj w przyszłości.

Jak zbierać dodatkowe dane przez formularz zapisu?

Mam nadzieję, że przekazane tu informacje ułatwią Ci pracę przy tworzeniu efektywnych formularzy zapisu i pomogą w efektywnym zwiększaniu zasięgu swoich akcji promocyjnych.

Przydał Ci się ten poradnik? Nie chomikuj go i podziel się ze znajomymi!

 

Pozostałe części poradnika znajdziesz tutaj:

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #2 social media

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #3 zwiększanie zasięgu

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #4 zbieraj offline

Jak skutecznie budować bazę danych? cz. #5 zaoferuj coś za darmo

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x