VIEWS

Jak sprawić, żeby Twój blog zrobił furorę w sieci

Co sprawia, że wybrane treści rozchodzą się po sieci lotem błyskawicy?

 

Pewnie nieraz zdarzyło Ci się spędzić długie godziny na przygotowaniu wpisu, który zamiast pozytywnych opinii, zyskał jedynie mało przychylną krytykę. Co gorsza, bardzo podobny post innego autora, ale – według Ciebie – znacznie gorzej napisany, uwiódł media społecznościowe. Jak to w ogóle jest możliwe?
W niniejszym poście przeanalizujemy sposoby, które pomogą Ci świadomie tworzyć content, który dotrze do szerokiej grupy odbiorców i sprawi, że Twoja działalność zostanie nareszcie zauważona.

Na potrzeby tego wpisu pominiemy kwestię filmików z dziećmi i kotkami, które zawsze świetnie radzą sobie w sieci, a także sytuacji, kiedy coś zyskuje na popularności zupełnie przez przypadek lub dlatego, że jest zabawne.

Według magazynu Inc., czytelnicy dzielą się treściami, które edukują, bawią, albo odnoszą się bezpośrednio do ich życia. Czytelnicy chcą dzielić się treściami również dlatego, że pragną wspierać inicjatywy, które są im bliskie i dowiedzieć się czegoś więcej o swoich znajomych. Biorąc powyższe pod uwagę, zabierzmy się do pracy.

 

Twórz wpisy różnego typu

1. Przygotuj post w formie listy

Post w formie listy rzadko zawodzi. Zadbaj jednak o to, żeby po kliknięciu w tytuł, czytelnik nie poczuł się rozczarowany jego treścią. Uwzględnij ten typ wpisów w swojej strategii, jednak nie ograniczaj się wyłącznie do niego. Istnieją jeszcze inne formy, które sprawdzą się równie dobrze.

 

2. Stwórz poradnik lub samouczek

Czy przygotowałeś kiedyś poradnik? Stwórz wpis, dzięki któremu krok po kroku nauczysz swoich odbiorców, jak wykonać określone zadanie.
Jeśli masz taką możliwość, zilustruj tekst zdjęciami. Nie zakładaj wysokiego stopnia umiejętności swoich odbiorców. Najlepsze posty spełniają oczekiwania początkujących użytkowników, jednak ci bardziej zaawansowani też powinni w jakiś sposób skorzystać z takiego wpisu. Unikaj specjalistycznego słownictwa i branżowych zwrotów.

 

3. Zaprezentuj twórczość innych

Pracujesz w branży, która opiera się w dużej mierze na contencie wizualnym (design, aranżacja wnętrz, sztuka, jedzenie, moda, itp.)? Stwórz post, który zaprezentuje twórczość wybranych architektów, projektantów lub stylistów. Wprawdzie jego przygotowanie może okazać się czasochłonne, jednak w tym konkretnym przypadku komentarz słowny możesz ograniczyć do minimum. Całą historię opowiedzą właśnie zdjęcia.
Możesz spróbować także wykorzystać innego rodzaju content – w zależności od tematu i branży. Pamiętaj jednak, żeby zawsze było to coś, co przyciągnie uwagę czytelnika.

 

4. Postaw na długą formę

Rozbudowany post będzie wymagał drobiazgowego przygotowania, chyba że dotyczy tematu, w którym się specjalizujesz.
Długa forma to tekst od 2000 słów (niektóre liczą sobie nawet 10000 słów). Takimi postami czytelnicy znacznie częściej dzielą się w mediach społecznościowych, choćby z powodu ilości pracy, która została włożona w jego przygotowanie. Trzeba mieć jednak na uwadze, że o ile użytkownicy lubią takie artykuły, znacznie rzadziej faktycznie je czytają. Ale to chyba nie powód do narzekań, prawda?

 

5. Podziel się swoją historią

Historie typu „od pucybuta do milionera” sprawdzają się prawie za każdym razem, szczególnie jeśli pełno w nich wątków autobiograficznych. Wyprawa na Mont Everest, kariera w show biznesie, własne przedsiębiorstwo… Pokaż innym, co udało Ci się osiągnąć. Opowiedz swoją historię tak, żeby oczarować czytelników.

 

6. Stwórz case study, którym zachwycą się popularne marki

Korzystałeś z jakichś produktów lub usług i byłeś zadowolony z rezultatów ich działania? Każdy sprzedawca będzie zachwycony pozytywną opinią o produkowanych dobrach i z chęcią opublikuje ją na swojej witrynie internetowej.

Przygotuj wpis, w którym podzielisz się własnym doświadczeniem z produktem i tym, co dzięki niemu udało Ci się osiągnąć. Poinformuj sprzedawcę o tym fakcie drogą mailową. Możesz z całą pewnością liczyć, że podzieli się on Twoim artykułem w mediach społecznościowych. Tym samym wygenerujesz ruch na swoim blogu.

 

7. Sporządź post oparty na wypowiedzi blogerów

Wybierz temat, w którym czujesz się w miarę swobodnie, jednak nie taki, który jest już mocno wyeksploatowany. Odezwij się do wpływowych osób i wschodzących gwiazd internetu, żeby zadać im choćby jedno pytanie. Znacznie łatwiej będzie im napisać w odpowiedzi cztery zdania niż odmówić. Szczególnie jeśli zwrócisz się do osób, które podobnie do Ciebie patrzą na świat. Te, znacznie chętniej udzielą Ci odpowiedzi, ale także podzielą się postem w mediach społecznościowych.

2_apple-desk-laptop-working-1024x683

 

Twórz niezwykle angażujący content

8. Sprawdź, czym ludzie dzielą się najczęściej

W poszukiwaniu tematu swojego kolejnego wpisu przejrzyj czołowe blogi i strony branżowe. Zwróć uwagę na tematy, jakie dominują w mediach społecznościowych. Dobrze sprawdzą się także wpisy o charakterze okolicznościowym lub związane z jakimś ważnym wydarzeniem lub rocznicą. Możesz też dla odmiany po prostu zapytać swoich odbiorców, o czym chcieliby poczytać.

 

9. Zwróć się do czytelników w sposób bezpośredni

Postaw na bezpośrednią komunikację z czytelnikiem. W każdym tekście używaj zaimków “Ty” i “Twój”. Najłatwiej będzie Ci, jeśli wyobrazisz sobie, że siedzisz z nim przy kawie i miło sobie gawędzicie. Co byś powiedział takiej osobie? Jaki ton miałaby taka konwersja? O swoim tekście pomyśl w podobny sposób.

 

10. Zastanów się nad mocnym nagłówkiem

Nie marnuj długich godzin spędzonych na tworzeniu artykułu nadając mu mało chwytliwy tytuł. Pierwszorzędny nagłówek musi obiecywać czytelnikowi konkretną korzyść albo wzbudzać jego ciekawość. Gwarantuję, że najmocniejsze tytuły przyciągną większą rzeszę czytelników.

 

11. Popracuj nad wstępem

Tytuł posta był na tyle atrakcyjny, że czytelnik kliknął, żeby przeczytać całość? Świetnie. Skoro przyciągnąłeś już jego uwagę, spraw żeby chciał czytać dalej. Kiepskie intro zniechęci wielu czytelników. Rozpocznij więc od jakiejś chwytliwej historyjki albo od stwierdzenia, które ich zadziwi. Zadaj pytanie, powołaj się na zaskakujące statystyki lub przytocz czyjąś miarodajną wypowiedź. Bądź kreatywny! Istnieje wiele sposobów, by zrobić to w skuteczny sposób.

 

12. Wystosuj jasne wezwanie do działania

Określ swoje oczekiwania względem czytelnika. Poproś go o skomentowanie wpisu, podzielenie się nim w mediach społecznościowych lub przesłanie odnośnika do tekstu znajomemu, który skorzysta na lekturze. No dalej, nie ma nad czym się zastanawiać!

 

13. Zadbaj o stronę wizualną

Wszyscy jesteśmy wzrokowcami. Jeśli zdjęcia są atrakcyjne lub ciekawe, ciężko nie zwrócić na nie uwagi. Jakościowe grafiki wykorzystane w postach nie tylko sprawią, że tekst będzie się łatwiej czytało, ale także uczynią go atrakcyjniejszym pod kątem wizualnym. Zaimplementuj rozwiązania RWD („responsive web design”), tak żeby osoby korzystające z urządzeń mobilnych, także mogły w pełni docenić Twój wysiłek.

 

14. Stwórz wpis, który da się łatwo przeczytać

Pamiętaj, że nie piszesz pracy magisterskiej, ani artykułu dla Harvard Business Review. Czytelnikiem Twojego bloga jest zwykły zjadacz chleba. Pisz w sposób, który będzie zrozumiały dla większości osób. Nie twierdzę, że Twoje teksty mają być infantylne, ale jeśli Twoim celem jest zdobycie popularności, powinieneś pisać w sposób zrozumiały nawet dla gimnazjalisty.

 

15. Zamieść atrakcyjną infografikę

Poproś kogoś o stworzenie infografiki, którą będziesz mógł wykorzystać w swoim wpisie. Skuteczność infografik jest niezwykle wysoka (pod warunkiem, że będą odpowiednio zaprojektowane).

 

16. Stwórz quiz

Quizy są mocno angażujące. Kto z nas nie chce sprawdzić stanu własnego zdrowia, przetestować wiedzy na temat rodziny Kardashianów czy sprawdzić jak bardzo (lub nie) jesteśmy towarzyscy?

Ludzie uwielbiają quizy. Jeśli będą stanowić świetną rozrywkę, nikt nie będzie w stanie się im oprzeć.

 

17. Uwzględnij treści wideo

Treści wideo równocześnie uczą i bawią. Wśród wszechobecnych materiałów pisanych, filmy na pewno zwrócą uwagę Twoich czytelników – są przy tam znacznie mocniej angażujące. Zamieść film w jednym ze swoich postów i sprawdź, jak rosną statystyki.

 

18. Skup się na pozytywach

Badania pokazują, że content o pozytywnym i podnoszącym na duchu charakterze radzi sobie znacznie lepiej niż innego rodzaju treści. (Dlatego właśnie filmy z kotkami, pieskami i dziećmi przyciągają tak dużo uwagi).

Jeśli odczuwasz taką potrzebę, wylej swoje żale opisując fatalne rozwiązania, z którymi stykasz się na co dzień w swojej branży, ale przede wszystkim skup się na tworzeniu treści, które zainspirują i pobudzą do działania innych. Nie tylko zmotywujesz swoich czytelników, ale zaoferujesz im także coś, z czym z chęcią będą się dzielić.

 

19. Wzbudź emocje wśród czytelników

Trwoga, strach, złość, zaskoczenie czy inne stany emocjonalne, których doświadczają czytelnicy podczas lektury postu sprawią, że chętniej będą się nimi dzielić ze znajomymi – tak przynajmniej twierdzi Johan Berger, autor bestsellera „Contagious”.

Artykuły, które obalają powszechnie panujące mity, wpisy, które sprawią, że ktoś zacznie poważnie myśleć na temat swojej przyszłości, posty wywołujące burzliwą reakcję lub treści, które po prostu będą zaskakujące – to najlepsze przykłady contentu, który ma szansę zawojować internet.

 

20. Znajdź płaszczyznę porozumienia

Tak jak wspomniałam na samym początku, czytelnicy dzielą się artykułami, które odzwierciedlają to kim są i co jest dla nich najistotniejsze w życiu. Dowiedz się jakiego rodzaju są to rzeczy i spróbuj nawiązać do nich w swojej twórczości.

 

Twórz wysoce przydatny content

21. Twórz treści, które edukują…

W swoich postach staraj się przekazywać konkretną wiedzę. Content o charakterze edukacyjnym ma większe szanse na zaistnienie wśród odbiorców.

 

22. … i takie, które bawią

Podobnie sprawa ma się z contentem, który dostarczy Twoim czytelnikom rozrywki.

 

23. Formatuj tekst, by ułatwić czytanie

Rozbij zbyt duże fragmenty tekstu na mniejsze i skróć akapity. Użyj list numerowanych i punktowanych, kursywy, pogrubienia i grafik, które pomogą czytelnikowi łatwiej przyswoić tekst.

 

24. Uprość nawigację po tekście

Używaj śródtytułów, które ułatwią czytelnikom zorientować się czego dotyczą poszczególne akapity artykułu. Jeśli Twoje zdania będą krótkie, użytkownik łatwiej przebrnie przez tekst. Pogrubienia wskażą na najbardziej istotne kwestie.

 

25. Dostarcz praktycznych treści

Zaproponuj content, który będzie praktyczny i wykonalny – coś, co będzie można niezwłocznie wprowadzić w życie. Wyjdź z planem, który czytelnicy będą mogli krok po kroku wdrażać w życie przez cały nadchodzący tydzień.

3hand-vintage-old-book-1024x683

Twórz jakościowe posty

26. Bądź konkretny

Twój tekst to nie rozprawka, ani praca semestralna. To także nie rozdział książki. Zrób, co możesz, żeby był maksymalnie treściwy. Pozbądź się niepotrzebnych informacji i powtórzeń. Dobry wpis to zwięzły wpis.

 

27. Komunikuj się w precyzyjny sposób

Zadbaj o przejrzystą strukturę wpisu. Akapity powinny naturalnie przechodzić jeden w drugi. Twoim celem jest klarowne przekazanie komunikatu. Bądź przekonujący, a dotrzesz do większej liczby osób.

 

28. Nie obrażaj czytelników

Nie używaj niecenzuralnych zwrotów, szczególnie jeśli nie posługujesz się takim językiem na co dzień. Trzymaj się prostej zasady: nie pisz na blogu o kimś czegoś, czego nie powiedziałbyś mu prosto w twarz. Blog nie jest miejscem do takich spraw.

 

29. Daj poznać swoją osobowość

Bądź sobą. Pisz tak, jakbyś pisał do znajomego. Twoje teksty muszą oddawać Twoją osobowość. Wskaż na swoje upodobania i antypatie. Pokaż, że nie jesteś perfekcyjny. Czytelnicy polubią Cię za to, że jesteś do nich podobny.

 

30. Przeczytaj tekst przed publikacją

Chyba nie chcesz zmarnować wszystkich włożonych wysiłków w powstanie wpisu kilkoma błędami ortograficznymi lub gramatycznymi? Ktoś może nie chcieć udostępnić Twoich treści tylko dlatego, że nie chciało Ci się poprawić po sobie tych błędów…

 

31. Spełniaj obietnice

Nie rzucaj słów na wiatr. Nie ma nic gorszego niż sytuacja, w której zwabiony kuszącym tytułem czytelnik kliknie na artykuł tylko po to, żeby srogo rozczarować się jego bezużytecznością. To najprostsza droga, żeby stracić zaufanie odbiorców.

 

Optymalizuj pod kątem mediów społecznościowych

32. Daj możliwość udostępniania treści tylko w kluczowych kanałach

Nie mąć czytelnikom w głowach. Skup się na 5-7 najbardziej popularnych platformach.

 

33. Uzupełnij tweety o dodatkowe informacje

Na Twitterze uzupełnij publikowany post pytaniem, fragmentem tekstu lub innym interesującym detalem. Spraw, żeby jeszcze więcej osób zechciało kliknąć w odnośnik.

 

34. Podbij post na Facebooku

Wykorzystaj Facebooka, żeby podbić swój post. Włącz możliwości targetowania postów dopiero wtedy, gdy Twój post zaczyna wzbudzać zainteresowanie odbiorców.

 

35. Publikuj w grupach na Facebooku

Dołącz do grup na Facebooku, forów i grup dyskusyjnych. Promuj tam swoje posty.

 

36. Tweetnij do osób wpływowych lub wyślij im wiadomość email

Poinformuj wpływowe osoby o swojej najnowszej publikacji – najlepiej drogą mailową.
Tweetów użyj jedynie w przypadkach osób, z którymi miałeś już styczność wcześniej (przeprowadziłeś z nimi wywiady lub opisywałeś ich produkty) – chyba, że stworzyłeś post, w którym powołujesz się na opinie ekspertów. W takiej sytuacji Twój tweet powinien uwzględnić nazwiska wszystkich autorów, na których się powoływałeś.

 

37. Poproś zaprzyjaźnionego blogera o przysługę

Nie ignoruj znajomych blogerów. Dzięki nim będziesz w stanie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Wystarczy poprosić ich o udostępnienie Twojego posta.

 

38. Zaplanuj publikację contentu

Z góry zaplanuj publikację wpisu, tak żeby dotarł do największej liczby osób bez względu na strefę czasową, w której się znajdują. Opublikuj klika razy ten sam post – także w celu zwiększenia zasięgu.

 

39. Stwórz gościnny wpis

Jeśli pojawi się szansa na publikację gościnnego postu na popularnym, renomowanym blogu – wykorzystaj ją. Takie wpisy znacznie łatwiej rozniosą się po sieci. Najpopularniejsze zagraniczne blogi branżowe to Lifehacker, Copyblogger i Social Media Examiner.              W Polsce: Paweł Tkaczyk, Jacek Kotarbiński, Adam Przeździęk, Natalia Hatalska.

 

40. Dziel się treściami w różnych serwisach społecznościowych

Wykorzystaj do tego wszystkie media społecznościowe, w których jesteś obecny: Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Google+ i inne.

 
Czy chciałbyś uzupełnić tę listę? Znasz jeszcze jakieś sposoby, które sprawią, że Twoje treści rozniosą się po sieci lotem błyskawicy? Czekamy na Twój komentarz!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x