Jak stworzyć logo małej firmy niezależnie od budżetu

6 min
Zaktualizowano:

Branding to ważna kwestia dla każdej firmy. Mowa tu też o dobrym logo. Jeśli jednak dopiero zaczynasz, możesz nie mieć wystarczająco dużo pieniędzy na logo zaprojektowane specjalnie dla Ciebie.

Na szczęście dziś możesz zaprojektować logo na kilka różnych sposobów. Jeśli jesteś kreatywny i masz do dyspozycji narzędzia oraz zasoby dostępne online, możesz w zasadzie stworzyć logo za darmo.

Oto kilka sposobów, jak przygotować logo dla małej firmy niezależnie od budżetu.

Zrób to sam

Któż nie lubi pomajsterkować?

Oczywiście, możesz nie być doświadczonym grafikiem. Nie znaczy to jednak, że nie możesz zaprojektować przyzwoitego logo. Zaletą własnego projektu jest to, że masz wszystko pod kontrolą. Dodatkowo –  nic za to nie płacisz!

Wielu potencjalnych właścicieli firm popełnia ten sam błąd. Poświęcają zbyt wiele czasu na przygotowanie logo idealnego. Spędzają długie godziny w Google w poszukiwaniu inspiracji i wydają tysiące złotych na drogich projektantów. I to wszystko przed uruchomieniem firmy. Według mnie to nieporozumienie.

Czy nie lepiej zamiast tego skupić się przede wszystkim na kwestiach biznesowych, a pieniądze na logo wydać, kiedy firma zacznie przynosić zyski? Oczywiście może tak być, że jakość Twojego projektu nie będzie najwyższa, szczególnie jeżeli nie jesteś kreatywny i nie masz doświadczenia. Jednak z pomocą narzędzi i zasobów online jesteś w stanie stworzyć wystarczająco dobry projekt.

Ważne, żeby trzymać się podstawowych zasad projektowania. Proste logo jest często najskuteczniejsze, ponieważ jest łatwe do zrozumienia i zapamiętania. Napisz nazwę firmy prostym, ale przykuwającym uwagę fontem. Ogranicz się do jednego, góra dwóch kolorów. Tyle wystarczy. Spójrz na Nike, Apple czy Amazon. Te firmy maja proste, nieprzesadzone logotypy.

Nie czujesz się na siłach, żeby zaprojektować logo od zera? Możesz użyć kreatorów i generatorów logo, jeżeli czujesz, że potrzebujesz odrobiny dodatkowego wsparcia. To bezpłatne aplikacje, które dają błyskawiczny efekt i nie wymagają, żebyś umiał projektować. W przypadku niektórych będziesz musiał zapłacić za gotowy projekt. Przeważnie kosztuje to tylko przysłowiowe grosze, więc na pewno nie zbankrutujesz.

Generatory internetowe to dobre rozwiązanie, jeśli masz mały budżet albo nie masz pomysłu na logo. Jednak jakość projektów w nich stworzonych jest w najlepszym wypadku średnia. Twoje logo nie będzie unikalne. Nawet jeśli nie wykorzystasz żadnego z projektów, możesz potraktować takie narzędzie jako źródło niezbędnej inspiracji.

Zatrudnij projektanta

Na licznych stronach zrzeszających freelancerów bardzo łatwo jest znaleźć projektanta, na którego możesz sobie pozwolić i który przygotuje logo specjalnie dla Ciebie. Jest wielu specjalistów do wyboru, więc z pewnością nie będzie problemu ze znalezieniem kogoś, kto stworzy odpowiednie logo dla Twojej firmy.

Zaletą zatrudnienia projektanta jest to, że zamiast tworzyć logo samodzielnie, dostajesz gotowy projekt dobrej jakości. Nie musisz się martwić, że zmarnujesz czas i energię na samodzielne działania. Do dyspozycji są bardzo tanie opcje, jak np. Fiverr. Jednak ja zdecydowałabym się na profesjonalnego projektanta, który ma nieco wyższą stawkę. No bo sam pomyśl – czego można oczekiwać za kilka złotych?

Problemem w przypadku zatrudnienia designera może być to, że znalezienie kogoś, kogo prace Ci się podobają może potrwać. Dodatkowo będziesz musiał opisać dokładnie, czego oczekujesz. Inaczej sprawy mogą pójść w złą stronę. Na szczęście są serwisy, w których możesz umieścić swoje zlecenie na zasadzie konkursu. Firmy takie jak 99Designs umożliwiają wysłanie briefu do wielu utalentowanych projektantów, którzy następnie składają Ci ofertę. Zobaczysz efekty ich pracy, zanim wydasz swoje ciężko zarobione pieniądze. Jest to więc idealne rozwiązanie. Kiedy już znajdziesz osobę, z którą chcesz pracować, możesz zlecić zadanie bezpośrednio wybranemu designerowi.

Żeby wyniki tych działań były jak najlepsze, poświęć trochę czasu na wybór projektanta. Obejrzyj jego dotychczasowe prace i przejrzyj opinie klientów. Na stronach takich jak Upwork możesz sprawdzić, co klienci napisali o zleceniach wykonanych przez danego designera i na ile gwiazdek go ocenili. Zamówienie logo tą drogą możesz kosztować od 20 do 1000 dolarów i raczej otrzymujesz to, za co zapłaciłeś. Jeśli bliższa Ci jest dolna granica budżetu, możesz równie dobrze spróbować zaprojektować logo samodzielnie.

Znajdź studio graficzne

Jeśli masz wystarczający budżet, możesz zdecydować się na pewniejszą i wygodniejszą opcję, czyli zlecenie projektu studiu graficznemu. Ja na dłuższa metę zawsze wolę to rozwiązanie, bo mogę współpracować z zespołem, którego kompetencje wykraczają poza kwestie wizualne. Jeśli pójdziesz tym tropem, wybierz agencję, z którą możesz spotkać się na żywo albo przynajmniej na Skype. Pewnych rzeczy nie da się wyjaśnić mailem, albo trzeba je przedyskutować, żeby pomysł się wyklarował. Zapłacisz za projekt odpowiednią stawkę, więc czemu nie?

Pamiętaj, że logo ma nie tylko „ładnie wyglądać” i nie tylko o taki projekt Ci chodzi (chociaż oczywiście dobrze, żeby był przyjemny dla oka). Logo ma odzwierciedlać Twoją markę i wysyłać odpowiedni przekaz. I chociaż projekt takiego logo może kosztować więcej i potrwać dłużej, wysoka cena gwarantuje doskonały efekt. Będziesz pracować z profesjonalnymi projektantami, przyzwyczajonymi do tego, że tworzą dla dużych marek. Masz więc pewność, że to, co powstanie, będzie unikalne i dopasowane do potrzeb Twojej firmy.

Jest wiele studiów graficznych, spośród których możesz wybierać. Nastaw się jednak, że zapłacisz od 300 do 50 tys. dolarów (i projekt może być wart tej ceny). Jeśli nie stać Cię na współpracę z którąś ze znanych firm, możesz być zadowolony także ze zlecenia wykonanego przez mniejszą agencję. Zadbaj jedynie o to, żeby zapoznać się z jej dotychczasowymi projektami, tak samo jak w przypadku projektantów-freelancerów.

Wybierz to, co najlepsze dla Twojej firmy

Projekt dobrego logo dla Twojej firmy nie musi kosztować fortuny. Jeśli czujesz, że umiesz, zaprojektuj je samodzielnie. Jeśli możesz zainwestować w logo lepszej jakości, poświęć czas na znalezienie dobrego designera.

A jeśli zdecydujesz się na freelancera albo studio, niech projektant nie wykonuje całej pracy za Ciebie. Nie chodzi o to, żeby opłacić fakturę i czekać, że niezwykłe logo nagle samo się pojawi. Dobre projekty zaczynają się od briefu. Twoim zadaniem jest przedstawić swoją firmę i przekaz, jaki kieruje do odbiorców. Nie zaszkodzi dać designerowi maksymalnie dużo informacji. Dzięki temu będzie szybciej. Nie bój się przedstawić kilku swoich pomysłów, ale nie ingeruj w proces kreatywny.

I na koniec, jeśli dopiero zaczynasz, nie poświęcaj całego budżetu na projekt logo (nieważne, jak bardzo kusząca to wizja). Jeśli masz przyzwoite logo, które reprezentuje Twoją markę, nie ma sensu wydawać za dużo na samym początku. To podejście sprawdza się zwłaszcza w sytuacji, gdy Twój biznes nie polega tak bardzo na stronie wizualnej. Czy lokalna firma świadcząca usługi hydrauliczne naprawdę potrzebuje czegoś, co pozwoli jej konkurować z dużymi markami? Wszystko sprowadza się do tego, żeby robić to, co jest najlepsze dla Twojej firmy.

Autorka: Tanya Mayer jest blogerką z Brisbane w Australii. Pisze na różne tematy związane z marketingiem, prowadzeniem małej firmy i technologią.