Okna pop-up. Jak działają i jak można ich używać?

14 min
Zaktualizowano:

Pop-upy (inaczej wyskakujące okienka, w tym formularze pop-up) – pomagają zyskać nowych członków listy subskrypcyjnej i klientów, przedstawić ofertę oraz nowości. Z drugiej zaś strony (w tym miejscu mowa o źle zaprojektowanych pop-upach!) mogą zniechęcić użytkownika do pozostania na stronie internetowej. Jak je stosować, aby zachęcały użytkownika do pozostania na stronie, a także aby przynosiły korzyści, a nie szkodę?

Czym są okna pop-up?

Okna pop-up (inaczej wyskakujące okienka, pop-upy) to komunikaty, które pojawiają się na stronie internetowej, bezpośrednio na treści, nad nią, pod nią lub z lewej/prawej strony. Komunikat można w każdej chwili zamknąć, aby otrzymać swobodny dostęp do strony. W tym celu wystarczy kliknąć przycisk wyjścia, który znajduje się w górnej, prawej lub lewej części okienka. Natomiast jeśli użytkownik jest zainteresowany treścią okienka, może skorzystać z przycisku CTA lub w zależności od rodzaju danego okienka – np. wypełnić formularz. Pop-up możesz stworzyć w kreatorze formularzy i pop-up w GetResponse.

Formularz pop-up, stworzony w kreatorze formularzy i pop-upów w GetResponse..

Okna pop-up stosuje się w online marketingu między innymi po to, aby:

  • przedstawić prośbę o zatwierdzenie polityki prywatności oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych,
  • 📩 zachęcić użytkownika do zapisania się do newslettera lub do skorzystania z promocyjnej oferty (np. w sklepie internetowym),
  • 👀 skutecznie przyciągnąć uwagę odbiorcy i przekazać mu istotne informacje (np. o zbliżających się nowościach),
  • zatrzymać użytkownika dłużej na stronie,
  • 📘 zaoferować możliwość pobrania lead magnetu (darmowego bonusu dla klientów – np. ebooka),
  • 🧑‍💻 zaprosić na profile firmy w social mediach,
  • zatwierdzić pliki cookies, uzyskać od użytkownika potwierdzenie zapoznania się z zasadami użytkowania strony internetowej.
  • informować o aktualizacji treści.

Do niedawna okna pop up funkcjonowały w świadomości polskich internautów jako nieatrakcyjne, nachalne i mało interesujące reklamy. Na przełomie ostatnich lat podejście, wobec tego elementu strony internetowej uległo znacznej zmianie. Coraz to nowsze rozwiązania, przekonają użytkownika, że wyskakujące okienko nie gryzie. Wręcz przeciwnie – z jego wyświetleniem mogą się wiązać ciekawe (i dopasowane do potrzeb przeglądających stronę) korzyści, np. wznoszący się współczynnik konwersji. To doskonały sposób na budowanie bazy kontaktów oraz wsparcie sprzedaży.

Formularz pop-up, źródło: Answer.com

Nasuwa się jedno pytanie – czy pop-upy mają jakiekolwiek wady? Oczywiście, mogą mieć, ale nie muszą! 🙂 Wszystko zależy od Ciebie i tego jak zaprojektujesz pop-up oraz jakie treści chcesz przekazać użytkownikowi. Jeżeli stawiasz pierwsze kroki w tworzeniu wyskakujących okien, sprawdź na co należy uważać.

Po pierwsze upewnij się, że pop-up nie zasłania głównej treści strony i dekoncentruje użytkownika. W takich sytuacjach, użytkownik w pierwszej kolejności będzie chciał go jak najszybciej zamknąć i dostać się stron/materiałów, na których mu zależy.

Wśród wad wyskakujących okienek należy wymienić:

  • ryzyko zignorowania informacji przez użytkownika, który korzysta z programów blokujących wyskakujące okienka,

  • ryzyko zniechęcenia do siebie potencjalnego klienta, który jest zmęczony oraz rozdrażniony nadmiarem pop-up’ ów (w tym formularzy) napotykanych w Internecie.

Przejdźmy do formularzy pop-up. Jakie jest ich zastosowanie? Jaką marketingową rolę pełnią?

Pomagają one w pozyskiwaniu cennych leadów sprzedażowych oraz budowaniu listy subskrybentów – jeśli są dobrze zaprojektowane, mogą pomóc w osiągnięciu wysokiego współczynnika konwersji – a na tym nam zależy.

Budowanie listy mailingowej oraz zaangażowanej grupy odbiorców to nie lada wyzwanie. Dobrze zaprojektowany, estetyczny formularz, wyskakujący w odpowiednim miejscu na stronie, z krótkim i zwięzłym przekazem może stać się kanałem pozyskiwania wartościowych leadów. W takim formularzu, możesz zachęcić użytkownika do zapisania się do Twojego newslettera. Tworząc pop-up, patrz z perspektywy klienta – sprawdź, czy taki komunikat zwróciłby Twoją uwagę.

🗯 Kilka wskazówek, jak stworzyć prawidłowy formularz pop-up/okna pop up:

  • 🕑 Daj użytkownikowi czas, nie atakuj go od razu do zapisania się do newslettera! Twórz pop-upy wyskakujące po określonym czasie. Taki komunikat musi pojawić się w odpowiednim momencie. Być może dany użytkownik zna już Twoją markę i doskonale wie czym się zajmujesz, ale z pewnością pojawią się nowi odbiorcy, którzy z pewnością nie chcieliby od razu trafić na formularz. Niech rozejrzą się na stronie. Pomyśl o exit pop up.


  • 👌 Mów językiem korzyści. Zachęć użytkownika do pozostawienia emaila i wytłumacz dlaczego warto to zrobić. Wytłumacz mu, jakie wiadomości będziesz do niego wysyłać i czego może się spodziewać. Podkreśl, że wysyłasz wartościowe wiadomości.

  • Zaproponuj w ramach pozostawienia emaila coś wartościowego. Ebook, lista zadań, kod promocyjny – darmowy bonus, czyli coś, co pozwoli odbiorcy poznać Cię lepiej i zapamiętać markę. Pamiętaj – to oczywiście forma promocji Twojej marki, ale to klient skorzysta z bonusu – podkreślaj korzyści.


  • 🔔 Umieść widoczne i czytelna CTA


  • Nie zbieraj dużej ilości danych od odbiorców, może ich to skutecznie zniechęcić do wypełnienia formularza. Zbierz tylko najpotrzebniejsze informacje.


  • 🗒 Stwórz prosty, estetyczny formularz, oczywiście w spójności z identyfikacją wizualną Twojej marki. „Nie krzycz” wyglądem formularza, może to skutecznie odstraszyć odbiorców, a nawet spowodować wyjściem ze strony. Pamiętaj inaczej będzie wyglądać pop-up informujący o kodzie zniżkowym, a inaczej pop-up o akceptację cookies.

GetResponse to skuteczne narzędzie do kampanii mailingowych, tworzenia stron i automatyzacji marketingu.


Rodzaje formularzy pop-up

Okna pop-up dzielą się na różne rodzaje. Mogą być umieszczone w wyskakującym okienku (belka promocyjna, formularz zapisu, prośba o pobranie plik, okienko informacyjnie. Mogą się one pojawiać nie tylko podczas przewijania ale także przy próbie opuszczenia strony.)

Zacznijmy od ich form:

  • Pop-up box – pop up pojawia się (wyskakuje) w wybranym przez projektującego miejscu
  • Slide-in box – wysuwane okienko, które pojawi się w wybranym przez projektującego miejscu
  • Full-screen popup – wyskakujące okienko, wyświetlane na całej szerokości ekranu
  • Bar – inaczej pasek, który może być wyświetlany tylko na górze strony lub na dole.

W zależności od rodzaju danego okienka pop-up możesz:

Rozwijać listę mailingową
Klasyczny formularz pop-up, nastawiony na nowych subskrybentów.

Zwiększać sprzedaż i dzielić się nowościami
Przykuwaj uwagę odwiedzających, prezentując im kuszące oferty, zanim opuszczą stronę. Zachęć ich np. kodem zniżkowym na pierwsze zakupy.

Dzielić się wartościowymi materiałami
Oferuj treści do pobrania takie jak lead magnet, aby konwertować odwiedzających stronę.

Budować zaangażowaną grupę odbiorców
Umieść formularz na górze lub dole strony, aby czytelnicy zawsze mogli zapisać się na listę.

Ponadto, możesz także:
• Zbierać opinie
• Zachęcać do śledzenia profilu w social mediach

Szablon dostępny w kreatorze formularzy i pop-up w GetResponse

Jeżeli szukasz inspiracji do wykorzystania formularzy oraz pop-upów, wypróbuj jedną z tych rad:

• wykorzystaj wysuwany formularz do przedstawienia oferty specjalnej, gdy odwiedzający przewiną do konkretnego miejsca na Twojej stronie (np. na stronie głównej),

• zaprojektuj wyskakujące okienko, które zwróci uwagę odwiedzających przy próbie opuszczenia strony,

• skorzystaj z belki, która pozostanie stale widoczna, nawet gdy odwiedzający będą przewijać Twoją stronę. Zwróci to uwagę czytelnika, ale nie przytłoczy go ilość komunikatów.

Proces tworzenia okna pop-up w kreatorze GetResponse

Kiedy pojawia się pop-up?

To kiedy pojawia się pop-up, zależy tak naprawdę od preferencji nadawcy komunikatu. O ile obowiązkowe formularze (np. dotyczące przetwarzania danych osobowych lub związane z weryfikacją wieku użytkownika) muszą się wyświetlić na samym początku (od razu po odwiedzeniu witryny) o tyle np. formularze pop-up lub pop-upy o charakterze marketingowym mogą zostać zaprezentowane w dowolnym momencie, np. po upływie kilkudziesięciu sekund lub kilku minut od przeglądania strony lub gdy treść zostanie przewinięta do określonego fragmentu. Możesz spotkać się również z tzw. exit pop up – czyli wyskakującym oknem w momencie kiedy chcesz opuścić stronę. Masz wiele możliwości, a wszystko zależy od tego, jaki jest cel marketingowy Twojego okienka.

Przykład informacyjnego okienka pop-up – Biedronka

Pop-up na urządzeniu mobilnym

Tworząc pop-up, pamiętaj o tym, aby był on responsywny i dostosowany do wielu urządzeń, na których może się pojawić. Twoi odbiorcy korzystają z różnych urządzeń, dlatego tak ważne jest, aby pop-up wyświetlał się poprawnie, niezależnie czy odbiorca będzie go widział na smartfonie czy laptopie. Na szczęście twórcy narzędzi marketingowych przeznaczonych do zarządzania wyskakujących okienek są na bieżąco z tego typu zmianami i wychodzą naprzeciw potrzebom swoich klientów. W przypadku tworzenia pop-upów w GetResponse, bez problemu dostosujesz Twój formularz pop-up do wielu urządzeń.

Optymalizator wersji mobilnej – kreator formularzy i pop-up GetResponse

Pop-upy vs powiadomienia push

Powiadomienia push i pop upy to dwa różne rodzaje komunikatów, które służą do interakcji z użytkownikami w cyfrowym środowisku. Jaka jest między nimi różnica?

Jak już wiesz, pop-up to okno, które pojawia się automatycznie na stronie internetowej, kiedy użytkownik odwiedza określoną stronę lub wykonuje konkretną akcję. Może to być na przykład formularz zapisu do newslettera lub specjalna oferta. Celem wyskakujących okienek jest zazwyczaj zachęcenie użytkownika do podjęcia konkretnej akcji na stronie, na której się aktualnie znajduje, np. zapisania się do newslettera, skorzystania z oferty.

Powiadomienie push to krótka wiadomość, która pojawia się na urządzeniu użytkownika (komputer, smartfon, tablet), nawet jeśli aplikacja lub przeglądarka nie jest w danym momencie aktywna. Powiadomienia push często służą do informowania użytkowników o nowościach, aktualizacjach, ofertach specjalnych czy innych ważnych wiadomościach. Mogą również kierować użytkowników z powrotem do aplikacji lub strony.

O czym pamiętać, aby uzyskać najlepsze wyniki?

Stworzenie naprawdę atrakcyjnego okna pop-up wymaga zaangażowania. Przychodzimy z pomocą. Jak zatem zaprojektować okno pop-up (w tym formularz pop-up), które zwiększy konwersję? Najważniejsze jest, aby okienko oferowało coś atrakcyjnego z punktu widzenia osoby przeglądającej stronę internetową. Jeśli użytkownik od kilkudziesięciu sekund czyta wpis na blogu, formularz może mu zaproponować zapis do newslettera. Natomiast gdy czytelnik przegląda produkty w sklepie internetowym, ale niczego nie dodaje do koszyka, wyskakujące okienko może go zachęcić do zakupów poprzez podarowanie kilkuprocentowej zniżki. Z całą pewnością, skuteczny pop-up powinien charakteryzować się krótką treścią, prezentować czytelne CTA oraz poprawnie wyświetlać się na urządzeniach mobilnych. Nie twórz zbyt skomplikowanych wyskakujących okienek.

  • CZAS, kiedy wyświetla się okienko pop-up. Formularz nie powinien atakować użytkownika od razu po wejściu na stronę, ponieważ może to poskutkować równie szybkim opuszczeniem witryny.

  • SPOSÓB KOMUNIKACJI Z CZYTELNIKIEM – wiadomość przesyłana za pomocą wyskakującego okienka powinna być zwięzła i konkretna, a jednocześnie ciekawa oraz zachęcająca do podjęcia działania.

  • PERSONALIZACJA – w zależności od aktywności użytkownika dostosuj pop-up, aby był on spójny i związany z treściami, które aktualnie przegląda na Twojej stronie.

  • ODPOWIEDNI CTA – ważne jest, aby odbiorca komunikatu doskonałe wiedział, co powinien zrobić i jego reakcja była szybka. Nie twórz długich komunikatów oraz call to action. Pamiętaj, że call to action powinien się wyróżniać!

  • WYGLĄD WIZUALNY OKIENKA– warto zadbać o to, aby zarówno przycisk call to action, formularzu jak i krzyżyk zamykający okienko były dobrze widoczne. Unikaj pop-upów na całą stronę!

Jakich błędów należy unikać? Nie ma nic bardziej denerwującego niż zamaskowany lub, o zgrozo, uciekający przycisk zamykający okienko pop-up! Przycisk zamknięcia musi być widoczny dla użytkownika. Jeżeli użytkownik nie będzie mógł go znaleźć przez dłuższy czas z pewnością spowoduje to negatywna reakcję z jego strony.

Jak się domyślasz, nie takiej reakcji oczekujesz na pojawienie się Twojego okienka.

Dużym błędem jest również proszenie użytkownika o podanie zbyt dużej ilości danych, np. celem dopisania do listy subskrypcyjnej.

Poza umieszczeniem na stronie formularza pop-up warto także zadbać o aspekty analityczne. Jeśli z raportów wynika, że użytkownik zamyka okienko od razu po jego wyświetleniu, może to oznaczać, że jest ono zbyt nachalne. Natomiast jeśli jest ono opuszczane po zapoznaniu się z komunikatem, świadczy to o niezbyt atrakcyjnej treści. Innym powodem negatywnego podejścia do wyskakujących okienek może być problem, iż okno zasłania główne treści, do których chce dostać się użytkownik.

Jak stworzyć pop-up?

I w dodatku skuteczny pop up? Nic prostszego! 🙂
W kreatorze formularzy i pop-upów w GetResponse znajdziesz wiele funkcjonalności, które pozwolą Ci mądrze zarządzać okienkami pop-up z poziomu pulpitu platformy.

Zacznijmy od tego, czy preferujesz stworzyć pop-up samemu czy edytować gotowy szablon.

Możesz wybierać spośród przygotowanych szablonów pop-up

Lub.. zdecydować się w pełni na Twoją wizję artystyczną!

Następnie, możesz edytować i projektować okienko w edytorze drag and drop, gdzie masz dostęp do wielu opcji projektowania, a także podgląd na wersję desktopową oraz mobilną.

Czy pop-up stworzony w GetResponse możesz dodać do swojej witryny?

Oczywiście, że tak :). Wystarczy zainstalować kod do integracji.

Jak zainstalować kod do integracji?
Kod do integracji pozwala wyświetlać na Twoich stronach formularze osadzone i pop-upy.

Jeśli tworzysz formularz lub okienko po raz pierwszy, dodaj kod do sekcji head wszystkich stron, na których chcesz wyświetlać swoje formularze.

Gdy już zainstalujesz kod na danej stronie, kod będzie działać dla wszystkich wyskakujących okienek, które stworzysz w przyszłości. Nie musisz dodawać kodu za każdym razem, gdy stworzysz nowy pop-up.

Czy mogę dodać pop-up na stronie stworzonej w kreatorze stron GetResponse?

3xTAK! Tworząc strony w kreatorze stron GetResponse możesz dodać okienka pop-up. Aby dodać element, w kreatorze stron, przejdź do sekcji “Dodaj elementy”, następnie przeciągnij i upuść element pop-up.

Proces tworzenia okienka pop-up w kreatorze stron GetResponse

Następnie, przejdź do sekcji edytowania okienka. Masz wiele możliwości, które wzbogacą wygląd Twojego komunikatu oraz nadadzą mu cel marketingowy. Na przykład, możesz zdecydować się na stworzenie formularza pop-up, dzięki któremu będziesz mógł pozyskiwać nowe kontakty.

Wiemy, że rozkręcenie biznesu to niełatwa sztuka. Dlatego stworzyliśmy GetResponse Free – zestaw bezpłatnych narzędzi marketingowych, które pozwolą Ci zaprezentować firmę w Internecie i ułatwią postawienie pierwszych kroków w biznesie bez żadnych kosztów – na zawsze!

Podsumowanie

Wyskakujące okienka pop-up to niezwykle przydatne narzędzie, które może się przyczynić do zwiększenia konwersji. Dzięki dobrze zaprojektowanym pop-up’om przyspieszysz proces tworzenia listy subskrypcyjnej, zachęcisz do pozostania na stronie internetowej dłużej, a nawet – zaangażujesz użytkownika na tyle, że zdecyduje się on na zakup.

Każdy z wymienionych w artykule rodzajów pop-up może przyczynić się do zbudowania sukcesu Twojej marki.

Wprowadź do swoich działań okna pop-up, aby:


Paula Szulc
Paula Szulc
Marketing Manager - Poland w GetResponse. Kreatywna dusza, pełna pomysłów, które następnie przelewa na różne formy content marketingu. Freak organizacji, planowania i tabelek, nierozłączna z kalendarzem. W GetResponse odpowiedzialna za kreacje contentowe na rynek polski. Łącząc pasje i umiejętności prowadzi projekt Planer Marketera, czyli kalendarza marketingowego, w którym zawarte są setki okazji marketingowych oraz świąt nietypowych, a także szereg inspiracji na kampanie.