Jak tworzyć reklamy na Facebooku, których Twoi fani nie znienawidzą

Marketing w mediach społecznościowych to nowa, alternatywna i zasadniczo bezpłatna metoda promocji usług i towarów.

 

Korzystają z niej zarówno małe firmy, jak i globalni giganci – wszyscy zrozumieli już potrzebę obecności w mediach społecznościowych i próbują w nich odnaleźć swoje miejsce.

Media społecznościowe zdemokratyzowały oblicze rynku reklamowego. W czasach „przed-internetowych”, firmy wydawały budżety marketingowe na reklamy drukowane w czasopismach i gazetach, a dziś skupiają się na reklamie w sieci (co nie znaczy oczywiście, że reklama prasowa całkowicie umarła, po prostu nie zajmuje już pozycji dominującej). Podobnie ma się sprawa z reklamą wideo – YouTube, Vimeo czy Vine sprawiły, że ta forma promocji przestała być zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji, które jako jedyne mogły sobie pozwolić na emisję spotów w kanałach telewizyjnych i kinach.

 

Media społecznościowe, podobnie jak blogi, dają marketerom spore możliwości w kwestii bezpłatnej reklamy. Zawsze to powtarzam: jeśli nie masz strony internetowej, to właściwie tak, jakbyś nie miał firmy, a jeśli nie masz bloga, to trochę tak, jakbyś wcale nie miał strony. Podobnie ma się zależność między blogiem a mediami społecznościowymi – jeśli nie ma Cię w „socialu”, to równie dobrze możesz wcale nie mieć bloga. 

 

Jednak żaden marketer nie powinien ograniczać się jedynie do posiadania bloga. Kampanie reklamowe są prowadzone w mediach społecznościowych w różny sposób – od rozdawnictwa za „lajki”, przez ekskluzywne promocje, aż do kampanii wiralowych i reklamy płatnej. I to właśnie na tym ostatnim formacie chciałabym dzisiaj skupić Twoją uwagę.

 

Charakterystyka nieskutecznej reklamy na Facebooku

Bez względu na darmowe możliwości, jakie oferuje Facebook i wszelkie wyskakujące jak grzyby po deszczu marketingowe innowacje – reklama ciągle pozostaje reklamą i podobnie nie zmieniają się reakcje konsumentów z nią związane.

Reklamy wyświetlające się w prawej kolumnie na Facebooku mogą irytować odbiorców – tak samo jak te w newsfeedzie. Mogą utrudniać korzystanie z portalu, drażnić ze względu na złe targetowanie, a jeszcze częściej denerwują brakiem oryginalności i polotu.

Oto przykład reklamy, która zajmuje niechlubne miejsce na liście BadFacebookAds na Tumblrze:

 

badfacebookads

Sama jestem fanką grupy U2, ale powyższa reklama nie jest w stanie zainspirować mnie do jakiegokolwiek działania! Szkoda!

 

 

Charakterystyka skutecznych reklam na Facebooku

Widzieliśmy już zbyt wiele reklam, które mówią po prostu: „Kup nasz produkt”, „Skorzystaj z naszego serwisu” lub „Poznaj naszą ofertę”.

Takie slogany wyświechtane, przewidywalne i po prostu się nie sprawdzają. Dzisiaj, aby reklama mogła liczyć na powodzenie, musi bawić, zadziwiać lub pobudzać do myślenia.

Reklama na Facebooku powinna:

  • być wizualnie atrakcyjna;
  • być dopasowana do grupy docelowej;
  • oferować odbiorcy szczególną wartość dodaną;
  • zawierać wezwanie do działania;
  • dostarczać rozrywki.

 

O ile sama nie korzystam z produktów do golenia Dollar Shave Club’s, od lat jestem pod wrażeniem ich kampanii promocyjnych w mediach społecznościowych. Są nieco zaczepne, zabawne, a przy tym świetne zrobione i opowiadają o konkretnych korzyściach konsumenckich. Choć brakuje w nich wyraźnego wezwania do działania, klienci są zachwyceni produktami – co udowadniają w komentarzach…

 

goodfacebookads-548x1024

 

 

Jak tworzyć reklamy na Facebooku, których Twoi fani nie znienawidzą

Wiemy już co działa, a co nie – czas poświęcić uwagę praktycznym aspektom tworzenia reklam na Facebooku.

 

1. Aspekt wizualny – grafika musi przyciągać uwagę

To podstawa. W mediach społecznościowych w dużej mierze dominują dziś treści wizualne. Aby jednak odróżnić się od innych, to co publikujesz musi działać na odbiorców. W grudniu Dollar Shave Club opublikował na swoim profilu bardzo prostą, ale skuteczną grafikę z chwytliwym tekstem reklamowym:

hasaface

 

2. Dopasowanie reklamy – wykorzystaj możliwości targetowania

Gdy po raz pierwszy decydujesz się wykupić reklamę na Facebooku, masz do dyspozycji wiele różnych opcji targetowania. Trzeba je jednak stosować z wyczuciem – najbardziej irytujące w reklamie internetowej jest to, że możesz z nią trafić do osób, które nigdy nie będą zainteresowane tym, co oferujesz.

Odbiorcy są świadomi technologii umożliwiających targetowanie i bez względu na to, czy im się to podoba, czy nie, poczują rozczarowanie, jeśli źle zdefiniujesz swoją grupę docelową – takie działanie negatywnie wpłynie na Twoją wiarygodność.

 

3. Wskazanie na wartość oferty – podkreśl dodatkowe korzyści

Sam produkt musi spełniać wszystkie pokładane w nim nadzieje, ale czy z zakupu wynikają jeszcze jakieś dodatkowe korzyści? Szukając odpowiedzi na to pytanie, staraj się wyjść poza utarte schematy.

Dollar Shave Club sprzedaje produkty do golenia dla mężczyzn. Mimo olbrzymiej konkurencji (nawet w postaci produktów największych producentów), marka skupia się na wysokiej jakości produktów, które sprzedaje, ale przy okazji dostarcza maszynki do golenia prosto pod drzwi klientów, by nie zapominali o wymianie ostrzy na nowe. Oferowany produkt jest przy tym znacznie tańszy niż konkurencyjne, ale nie wpływa to na jego jakość. Producenci chwalą się nawet tym, że dzięki nim w USA powstają nowe miejsca pracy…

Na stronie wishpond.com znajdziesz 7 doskonałych pomysłów na kreowanie wartości dodanej.

 

4. Pamiętaj o mocnym wezwaniu do działania

Wezwanie do działania jest niezwykle ważne, dlatego upewnij się, że jest zrozumiałe. Jeśli udało Ci się zainteresować użytkownika własnym produktem, nie chciałbyś, by w ostatniej chwili zrezygnował z zakupu, bo nie wiedział, w jaki sposób przejść na stronę sklepu.

Informacja, która zachęci użytkownika do kliknięcia w wezwanie do działania, powinna być  jednoznaczna i zwięzła. Odbiorcy powinni wiedzieć, co dokładnie składa się na ofertę, jaki jest jej koszt i kiedy wygasa.

Przyjrzyjmy się bardzo udanej reklamie Jasper’s Market:

jaspersmarket

 

oraz Tortuga Music Festival:

 

tortugafestival

 

5. Dostarcz rozrywki – zadbaj o uśmiech na twarzach odbiorców

Reklamy powinny dostarczać rozrywki – nawet te opierające się wyłącznie na grafice. Dollar Shave Club to przykład firmy, która wie, jak to zrobić (producent nie płaci mi za pisanie o ich kampaniach – same w sobie są świetne!) Przyjrzymy się poniższej reklamie:

 

DSC

 

Czy chciałbyś poradzić coś naszym czytelnikom w kwestii tworzenia reklam na Facebooku? Czekamy na wszelkie sugestie w komentarzach poniżej!

 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x