Skąd brać darmowe zdjęcia na bloga?

3 min
Zaktualizowano:

Co zrobić by wzbogacić swojego bloga, stronę internetową czy newsletter?

Najlepiej wykorzystać ładne, odpowiadające tematyce zdjęcia, które zwrócą uwagę i zatrzymają czytelnika na dłużej.

Tylko skąd brać wysokiej jakości darmowe zdjęcia?

 

Zdjęcia z Google grafika?

Co prawda w ten sposób najszybciej można znaleźć interesujące nas zdjęcia, ale jednocześnie bardzo szybko możemy otrzymać sądowe wezwanie do zapłaty w związku z wykorzystaniem zdjęć objętych prawami autorskimi.

„Wykorzystam czyjeś zdjęcie – w najgorszym razie później je usunę.”

Gorzej w sytuacji, gdy odezwie się do nas nie autor zdjęcia ale np. jego prawnik – wtedy przeprosiny i usunięcie grafik mogą już nie wystarczyć.

„Ściągnę zdjęcie z internetu, przecież wystarczy, że podpiszę, że jest własnością osoby XY”

Wyobraźmy sobie sytuację, gdy ktoś „pożycza” bez naszej wiedzy samochód, a w razie kontroli zaznacza, że to tak naprawdę nie jest jego własność tylko nasza. Policja raczej nie spojrzy na takie tłumaczenie przychylnie.

„Wejdę na strony oferujące płatne fotografie i wykorzystam te ze znakiem wodnym”

Spotykałem takie rozwiązania i każdorazowo odbierałem autora strony czy bloga w negatywny sposób – zdecydowanie nie polecam. Nie tylko ze względu na nieestetyczny wygląd, ale również dlatego, że jest to niezgodne z prawem.

Skąd zatem brać wysokiej jakości, darmowe zdjęcia, które można wykorzystywać również do celów komercyjnych?

Odpowiedzią może być poniższa lista serwisów oferujących setki tysięcy darmowych zdjęć zwolnionych z praw autorskich.

Jest fenomenem i oferuje wiele całkowicie darmowych zdjęć wysokiej rozdzielczości. Zaletą tej strony jest systematyczne rozbudowywanie bazy o kolejne pozycje. Jest to jeden z najlepszych serwisów oferujących darmowe zdjęcia wysokiej jakości. Z pewnością znajdziecie tam to czego szukacie.

. To ponad 150 tysięcy fotografii gotowych do wykorzystania zarówno prywatnie jak i komercyjnie.

Znajdziemy tam ponad 400 tysięcy darmowych, gotowych do wykorzystania zdjęć.
Niestety taka ilość zdjęć wymaga poświęcenia kilku chwil potrzebnych na przeglądanie wielu podstron w poszukiwaniu tego jednego, idealnego zdjęcia. Na szczęście do dyspozycji jest zaawansowana wyszukiwarka i wiele kategorii.

Pokaźny zbiór darmowych i przede wszystkim ładnych zdjęć (ponad 43 tysiące). Niestety zaprezentowane materiały są na licencji, która zabrania komercyjnego wykorzystania.

Zbiór ponad 315 tysięcy darmowych zdjęć, gotowych do wykorzystania zarówno komercyjnego, jak i prywatnego. Niestety znalezienie idealnej fotografii wcale nie jest takie łatwe.

Można również wykorzystać zaawansowane ustawienia wyszukiwarki grafik w Google, aby wyszukiwane były wyłącznie zdjęcia z licencją pozwalającą na swobodne wykorzystanie. Warto jednak ułatwić sobie pracę i skorzystać z narzędzia, które zrobi to za nas.

Oficjalna wyszukiwarka Creative Commons

Dzięki temu narzędziu bardzo szybko przeszukasz zawartość takich serwisów jak:

platne-darmowe-2

Let’s CC

Jest to narzędzie, dzięki któremu w jednym miejscu – po zaznaczeniu jakiego typu zdjęcia szukasz –  otrzymasz wyniki z serwisów takich jak:

  • Google Grafika
  • Flickr
  • Jamendo
  • CC Mixter

Musisz jednak uważać na jeden trik stosowany przez strony oferujące darmowe zdjęcia.
Bardzo często podczas wyszukiwania zdjęć, w pierwszej kolejności zobaczysz zdjęcia premium, które przekierują Cię na podstronę z informacją jaka jest cena danego zdjęcia:

platne-darmowe

Cennym źródłem darmowych zdjęć są serwisy oferujące płatne fotografie – brzmi przewrotnie, ale mechanizm jest bardzo prosty – praktycznie każda taka strona oferuje raz na tydzień lub miesiąc darmowy plik w wysokiej rozdzielczości i naprawdę dobrej jakości:

platne-darmowe-4
platne-darmowe-3


Jeśli z kolei potrzebujesz zdjęć, które wykorzystasz w kampaniach emailowych to doskonałym źródłem grafik jest Multimedia Studio platformy GetResponse, w którym całkowicie za darmo masz do dyspozycji ponad 5000, odpowiednio pogrupowanych tematycznie fotografii:

Niezależnie od tego czy prowadzisz bloga, stronę internetową lub planujesz dodać wpis na portalu społecznościowym – pamiętaj by nie ograniczać się wyłącznie do obrazu – tekst mimo że mniej rzuca się w oczy w dalszym ciągu ma niewyobrażalnie wielką moc.