Jak wykorzystać potencjał influencerów w e-commerce?

4 min
Zaktualizowano:

Co możemy zyskać dzięki  kampanii z udziałem youtuberów? Zwiększenie świadomości marki u grupy docelowej (awareness) oraz pozytywny wpływ na jej postrzeganie przez konsumentów (engagement). A co więcej, istnieje szereg narzędzi, dzięki którym takie działania ukierunkować można na wsparcie sprzedaży online.

W poniższym krótkim artykule podpowiemy, jak z nich korzystać oraz w jaki sposób zaplanować wideo komunikację  – możliwie najefektywniejszą i jak najbardziej angażującą. Przedstawimy cztery elementy, o których warto pamiętać, realizując kampanię z pomocą digital influencerów w branży e-commerce.

Wykorzystaj potencjał influencera… na maksa!

Pierwszym krokiem marki, która chce rozpocząć współpracę z influencerami, powinien być rzetelny research, który pozwoli na wybór najlepszego dla niej ambasadora.  Kluczowa powinna być nie tyle popularność twórcy, co jego grupa docelowa i poziom jej zaangażowania.

Dobry i precyzyjnie ukierunkowany branded content może przynieść lepsze efekty niż wysoko zasięgowe wideo, które tylko w niewielkim stopniu trafia do potencjalnych klientów. A o dystrybucję możemy zadbać… sami. W jaki sposób?

Uszyty na miarę materiał, w którym przykładowo twórca testuje produkt danej marki, możemy później  wykorzystać m.in. na stronie e-sklepu (co zdecydowanie zwiększa czas spędzony na stronie). Pomoże on też zwiększyć ruch w kanałach społecznościowych naszego sklepu online – zapewni większy zasięg organiczny i lepsze zaangażowanie w przypadku kampanii płatnych. Wideo może zostać wykorzystane również w standardowym newsletterze – z badań wynika, że emaile zawierające wideo są otwierane 84% częściej od pozostałych. Warto zatem wziąć pod uwagę możliwość wykorzystania filmu w planowanej wysyłce. Pamiętajmy, że kluczowe jest  uwzględnienie wszystkich wspomnianych działań i pól eksploatacji wizerunku w umowie z youtuberem.

Optymalizuj pod SEO

YouTube jest drugą co do wielkości wyszukiwarką internetową. Dlatego zadbaj o to, by Twoje wideo było dobrze pozycjonowane w jego wynikach!

Odpowiednia optymalizacja wideo, uwzględniająca dbałość o tytuł, opis, tagi i słowa kluczowe, a nawet nazwę wgrywanego pliku, zapewni widoczność materiału nie tylko na YouTube, ale także wynikach wyszukiwania Google. Często, nawet kilka lat po publikacji, wideo z YouTube plasuje się na pierwszej stronie wyników wyszukiwarki Google.

Przykładem może być film zrealizowany przez AdBustera we współpracy z marką Tesa. Liczba wyświetleń tego nagrania sukcesywnie rośnie – od 580 tys. po miesiącu od wypuszczenia materiału, do ponad 1,5 mln 3 lata później. Dzięki odpowiedniej optymalizacji przy wyszukiwaniu opinii i testów dotyczących produktu klienta, film pojawia się jako pierwszy w wyszukiwarce YouTube i na samej górze w wyszukiwarce Google:

 

Angażuj dzięki dodatkowej wartości

Dobrym sposobem na silne zaangażowanie odbiorców jest przygotowanie akcji specjalnych, które przyniosą widzom wartość dodaną (na przykład kupony rabatowe na określone produkty). Dzięki takim działaniom nie tylko zaktywizujemy tych, którzy regularnie odwiedzają nasz kanał, ale także przyciągniemy nowych odbiorców, którzy będą chcieli skorzystać z promocji.

Tworzenie ekskluzywnych ofert dla publiczności YouTube, pozwoli powiększyć ją o nowych subskrybentów – a więc osoby, które regularnie będą śledzić nasze treści, a docelowo zostaną naszymi klientami. Link do kuponu może znaleźć się w opisie wideo. Ale pamiętaj – żeby zwrócić na nie uwagę, informacja o akcji musi pojawić się również samym filmie. Postaw na wyraźnie CTA i zachęć widza do odwiedzenia Twojej strony, na której znajdzie szytą na miarę ofertę.

To działa! W ten sposób w LifeTube kilkukrotnie przeciążyliśmy serwery e-sklepów współpracujących z nami marek lub uzyskaliśmy ponad 11% konwersję z jednego materiału wideo na pobrania aplikacji klienta.

Pamiętaj o remarketingu

Po publikacji filmu dedykowanego marce na kanale influencera, kolejnym krokiem powinien być odpowiedni remarketing.

Każdy youtuber dysponuje listą remarketingową, którą możemy wykorzystać w dalszych działaniach. Dzięki temu na YouTube oraz w całym GDN (Google Display Network) jesteśmy w stanie dotrzeć do osób, które są szczególnie zainteresowane tematem naszej kampanii, naszą marką lub produktem. Dedykowane reklamy typu display lub pre-roll mogą być wtedy wyświetlone osobom, które np. subskrybują danego youtubera lub obejrzały wspomniane wideo i zareagowały na nie pozytywnie. Tak sprofilowana kampania pozwala na precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, którą charakteryzuje duże zaangażowanie, która obejrzała dany materiał i pozytywnie na niego zareagowała. Efekt? Otrzymujemy nieporównywalnie niższe koszty CPC i gwałtowny wzrost współczynnika CTR.

Teraz pora na Ciebie!

To zaledwie część możliwości, jakie daje wykorzystanie potencjału wideo influencerów. A czy Ty współpracujesz z youtuberami? Znasz jeszcze inne sposoby na wykorzystanie wideo w marketingu? A może masz wątpliwości i nie wiesz, od czego zacząć? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzach poniżej.

O AUTORZE:

Kamil-Bolek-LifeTube
Kamil Bolek – dyrektor Marketingu LifeTube
Kamil Bolek, ekspert w zakresie wykorzystania influencerów w komunikacji marki, dyrektor marketingu w LifeTube – największej jednonarodowej sieci partnerskiej YouTube w Europie (420 kanałów, 56 mln subskrypcji, 0,5 mld wyświetleń miesięcznie).
Wcześniej head of communication w indaHash – międzynarodowej platformie do współpracy marek z influencerami. PR-owiec i psycholog zafascynowany zmianami w konsumpcji mediów, naukami o komunikowaniu i podejmowaniu decyzji. Prelegent wielu konferencji branżowych, autor i wykładowca.

Kamil Bolek
Kamil Bolek
Dyrektor Marketingu LifeTube. Ekspert w zakresie wykorzystania influencerów w komunikacji marki, dyrektor marketingu w LifeTube – największej jednonarodowej sieci partnerskiej YouTube w Europie (420 kanałów, 56 mln subskrypcji, 0,5 mld wyświetleń miesięcznie). Wcześniej head of communication w indaHash – międzynarodowej platformie do współpracy marek z influencerami. PR-owiec i psycholog zafascynowany zmianami w konsumpcji mediów, naukami o komunikowaniu i podejmowaniu decyzji. Prelegent wielu konferencji branżowych, autor i wykładowca.