Na fali Rio – jak zaplanować kampanię marketingową na Igrzyska Olimpijskie 2016?

Pisząc tego posta czuję się tak, jakbym mówił o Bożym Narodzeniu we wrześniu. Jednak – podobnie jak w przypadku zimowych kampanii marketingowych – im lepiej jesteśmy do nich przygotowani, tym lepsze wyniki możemy osiągnąć.

 

Tak więc zostało nam dokładnie 41 dni na przygotowanie kampanii marketingowych na tegoroczne Letnie Igrzyska Olimpijskie w Rio, które potrwają od 5 do 21 sierpnia.

Jesteś gotowy?

Nie?

Ja też nie. Dlatego już teraz rozpocznijmy nasz trening – tak, żebyśmy za 3 miesiące byli już w blokach startowych, gotowi ruszyć pędem po pierwszym wystrzale pistoletu.

 

Kluczowe strategie

Z perspektywy content marketera, do tak dużych wydarzeń jak Igrzyska Olimpijskie, możemy przygotować się znacznie wcześniej. Znamy już dwa główne hashtagi tegorocznej imprezy: #Rio2016 oraz #RioOlympics2016. Bardziej zabiegani użytkownicy Twittera będą prawdopodobnie wstukiwać na klawiaturze samo słowo #Olympics.

Ponadto, nie lada znaczenie na ostatniej prostej do mistrzostw, ma znicz olimpijski – #OlympicFlame. Sztafeta zwiększy zainteresowanie Twoją ofertą mieszkańców miast, które biegacze będą mijać.

Możliwość przewidzenia popularnych hashtagów jest kluczem do hashtag marketingu. Oznacza to bowiem, że już teraz możesz stworzyć cały zestaw treści o tematyce #RioOlympics2016 i zaraz po rozpoczęciu Igrzysk (a nawet wcześniej), wygenerować na swojej stronie olbrzymi ruch.

 

Znicz olimpijski 

Skupmy się teraz na konkretnych obszarach Twojej kampanii olimpijskiej. Zacznijmy od znicza.

Podam Ci teraz kilka przydatnych informacji, abyś sam nie musiał ich szukać. Obecnie znicz jest już w Brazylii, a jego planowaną trasę ukazuje krótka animacja znajdująca się na kanale  Rio 2016 Olympic Games w serwisie Youtube.

Wchodząc na Twittera zobaczysz, że sztafeta z ogniem olimpijskim już wzbudza emocje. A to oznacza szerokie możliwości zaznaczenia swojej obecności pomiędzy jej fanami. I muszę przyznać, że na razie niewiele marek wykorzystuje hashtag #OlymicFlame.

W jaki sposób możesz go użyć? Mógłbyś zorganizować konkurs. Powiedzmy, że sprzedajesz napoje energetyczne (albo ubrania, biżuterię, piłki… cokolwiek) – czemu nie spróbować (uwaga, teraz mała gra słów!) „rozpalić” hashtaga #OlympicFlame konkursem na najlepsze selfie? Twoi klienci muszą jedynie zamieścić zdjęcie na Twitterze, dołączając do niego tag #OlympicFlame i odnośnik @Twoja_Firma. Zdjęcia mogą przedstawiać (poza ich twarzami, w końcu to selfie) płomień oraz napój/t-shirt/biżuterię/piłkę/cokolwiek innego.

Czy konkurs zadziała? Będę obserwował drogę tego znicza z ciekawością i sprawdzę, czy ktokolwiek skorzysta z tego pomysłu.

 

A co jeśli nie sprzedajesz produktów, tylko zajmujesz się usługami? Nie martw się – wciąż możesz skorzystać z hashagtaga #OlympicFlame, zwłaszcza, jeśli są to usługi całodobowe. Po prostu spójrz na to z innej strony – jest też inny tag, który opisuje znicz olimpijski (choć równie dobrze mógłby definiować moje życie towarzyskie): #NeverGoesOut.

Taka etykieta daje mnóstwo możliwości stworzenia kampanii pod szyldem “Nigdy nie gaśnie” lub „Nigdy się nie kończy”. Właściwie jest to slogan, za pomocą którego można reklamować niemal wszystko, począwszy od usług internetowych, a na energooszczędnych żarówkach kończąc. Bieg ze zniczem olimpijskim to doskonały czas na taką kampanię.

 

Igrzyska

Tegoroczne Igrzyska to aż 42 dyscypliny, 306 konkurencji i 19 dni zawodów. Kobiety walczą o 136 medali, panowie – o 161 (a gdzie równouprawnienie? W końcu to 2016 rok!). Do zdobycia jest też 9 medali dla drużyn mieszanych.

Masz do wyboru całą gamę hashtagów, gotowych do wykorzystania w kampanii, od A (#Archery) do Z (a właściwie W – #Wrestling).

Rio pictograms

Oficjalne piktogramy, przedstawiające tegoroczne dyscypliny olimpijskie. (Źródło: digitalartsonline.co.uk)

 

Nowe sporty w 2016

Nowe dyscypliny zawsze cieszą się szczególną uwagą mediów. W tym roku będą będą to: kitesurfing, golf i rugby. I znów łatwo przewidzieć, że to właśnie one osiągną największą popularność.

Co więcej możesz zrobić, poza czerpaniem pełnymi garściami z hashtagów?

Igrzyska są wielkim świętem sportowej rywalizacji – pomyśl więc o podobnych rozgrywkach, ale na mniejszą skalę. Organizacja konkursów to świetny sposób na rozbudzenie w Twoich klientach ducha walki (i zainteresowania Twoją firmą).

Tylko nie zapomnij o odjazdowych nagrodach dla zwycięzców!

 

Zorganizuj wydarzenie

Skoro do ceremonii rozpoczęcia Igrzysk pozostał ponad miesiąc, masz mnóstwo czasu na organizację różnych imprez – czemu by nie zaaranżować wydarzenia, inspirowanego zmaganiami olimpijskimi?

Na pewno znajdą się duże marki, które będą organizować takie imprezy. Ale nie widzę powodu, dla którego małe i średnie przedsiębiorstwa nie miałyby też tego robić.

Tutaj ogranicza Cię jedynie wyobraźnia. Możesz rozważyć różne gry, używając jako inspiracji piłkarzyków lub Tech Decks (mini deski skateboardowe, sterowane palcami). Po prostu pomyśl, jak “skurczyć” wydarzenia sportowe.

Boks może stać się walką kciuków. Możesz pstryknąć wykałaczką i nazwać to rzutem oszczepem. Nie zapominajmy o zestawach do ping-ponga.

Możesz też po prostu postawić wielki ekran i zaprosić ludzi do wspólnego oglądania konkurencji olimpijskich.  Przy okazji wyeksponuj swoje towary – razem ze swoim zespołem w firmowych koszulkach.

Krótko mówiąc, pomysłów jest nieskończenie wiele. Dzięki Igrzyskom możesz łatwo zwiększyć popularność swojej marki. Wszystko, czego Ci potrzeba, to trochę czasu i wyobraźni. W tej chwili obu z nich masz jeszcze pod dostatkiem. Przygotuj się więc na to, by w sierpniu rozpocząć kampanię czymś naprawdę wyjątkowym.

Niedługo firmy pokroju McDonald’s będą smażyć Olimpijskie Burgery i inne podobne przysmaki. Jeśli producenci niezdrowego jedzenia mogą wykorzystać do promocji Igrzyska Olimpijskie – synonim sprawności fizycznej – Ty tym bardziej!

 

Wystartowałeś już z olimpijską kampanią marketingową? Wiesz, jak zdobyć w tym wyścigu złoto? Podziel się swoimi pomysłami w komentarzach!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x