Jak zbudować wysokiej jakości listę mailingową – przewodnik dla sprzedawców

W email marketingu wszystko opiera się na liście mailingowej.

Wysokiej jakości lista mailingowa charakteryzuje się silnym przywiązaniem odbiorców, wysokimi wskaźnikami otwarć i kliknięć w linki wiadomości. A co najważniejsze – osoby na takiej liście, chętniej odpowiedzą na wezwania do działania.

Odpowiednie targetowanie i dopasowane poszczególnych kampanii email marketingowych do oczekiwań odbiorców jest niezwykle ważne. Skuteczność tego typu działań w dużej mierze zależy od jakości listy mailingowej. Prawidłowo budowana lista mailingowa powinna ułatwić segmentację odbiorców, do których będzie można kierować spersonalizowane wiadomości odpowiadające ich zainteresowaniom.

Jak zatem zbudować wysokiej jakości listę? Przede wszystkim zbieraj adresy osób należących do właściwej grup docelowej.

 

Twoi dotychczasowi klienci będą najlepszymi odbiorcami Twoich newsletterów.

Klienci odwiedzający Twój sklep (tradycyjny lub internetowy), będą prawdopodobnie zainteresowani otrzymywaniem od Ciebie wiadomości email informujących o nowościach i ofertach specjalnych. Szansa sprzedaży już pozyskanemu klientowi wynosi 60-70% [Marketing Metrics], zaś w przypadku nowych klientów wskaźnik ten oscyluje wokół 1% [Kiss Metrics]. Zadbaj więc o to, aby na Twojej liście w pierwszej kolejności znaleźli się obecni klienci. Osoby, które już Cię znają i które od Ciebie kupują.

 

2_building_list-1024x682

 

3 niezawodne sposoby na powiększenie listy mailingowej o obecnych klientów:

 

1. Sklep online

Będąc właścicielem platformy handlowej, automatycznie stajesz się posiadaczem adresów email swoich klientów. Ci, którzy dokonują zakupów online regularnie korzystają z poczty elektronicznej. To czyni z nich idealnych odbiorców Twoich wiadomości. Skoro i tak gromadzisz adresy swoich klientów, dlaczego nie miałbyś wykorzystać ich w celach marketingowych.

  • Upewnij się, że przy rejestracji w sklepie znajduje się opcja umożliwiająca subskrypcję newslettera.
  • Uwzględnij wyrażenie zgody przez Klienta na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną w regulaminie sklepu. Upewnij się, że wszystkie zapisy są zgodne z obowiązującym prawem (zobacz więcej na ten temat).
  • Wykorzystaj zgromadzone adresy email. Wyślij podziękowanie za dokonany zakup. Jeśli zaproponujesz 10% zniżki na kolejny zakup, klienci z większą ochotą powrócą do sklepu i kupią np. parę butów, co do których nie byli do końca przekonani ostatnim razem. Mała niespodzianka w jednej z pierwszych wiadomości będzie świetnym sposobem na zwiększenie zaangażowania klientów.
  • Regularnie informuj klientów o nowych dostawach, promocjach i produktach, którymi potencjalnie mogą być zainteresowani. Konsekwentne działanie tego typu okaże się kluczem do sukcesu. Zdecyduj, jak często będziesz kontaktować się z klientami i trzymaj się planu.
  • W wiadomościach email zwróć się do klientów po imieniu. W ten sposób Twoje wiadomości staną się bardziej osobiste, co z pewnością zostanie docenione. Użyj tagów personalizujących, żeby wstawić imię klienta w nagłówku lub temacie wiadomości.

MailSync dokonuje automatycznej synchronizacji Twojej bazy klientów z listą mailingową GetResponse. W praktyce oznacza to, że nie musisz na okrągło eksportować                     i importować bazy danych. Ta funkcjonalność sprawia, że dzieje się to automatycznie. Nie musisz więc przejmować się tym, że klienci nie otrzymają Twoich wiadomości.

 

2. Subskrypcja newslettera

Upewnij się, że podczas przeglądania Twojej witryny formularz zapisu do listy mailingowej jest zawsze widoczny. To świetny sposób, żeby gromadzić dane potencjalnych klientów, którzy są zainteresowani otrzymywaniem Twoich wiadomości. Ze względu na fakt, że zostawili swój adres email, jest duże prawdopodobieństwo, że są bardziej zainteresowani Twoją ofertą niż przeciętny odwiedzający.

  •  Spraw, żeby dokonali zakupu, jak najwcześniej. Gdyby Twoja oferta im się nie podobała, nie dołączyliby do listy mailingowej. Zachęć ich do pierwszego zakupu oferując rabat lub innego rodzaju promocję. Po dokonaniu pierwszego zakupu, znacznie chętniej powrócą do Ciebie po więcej [Consumer Insights Group].
  • Daj im to, czego oczekują. Odwiedzający Twój sklep chcą otrzymywać od Ciebie newsletter. Upewnij się więc, że Twoje promocje i informacje o produktach przyjmą formę, która przypadnie im do gustu.

 

3. Informacja w sklepie tradycyjnym

Obsługa sklepu powinna proponować każdemu klientowi dołączenie do listy mailingowej. Ponieważ mamy tu do czynienia z danymi osobowymi, klienci muszą czuć się swobodnie i bezpiecznie udostępniając je obsłudze.

  • Wytłumacz klientom w jakim celu gromadzisz dane. Poinformuj ich, że w wiadomościach email otrzymają informacje o nowych dostawach i promocjach. 90% klientów woli otrzymywać aktualizacje drogą mailową niż za pośrednictwem mediów społecznościowych [Nielsen Norman Group].
  • Zaoferuj coś w zmian. Zapytaj, czy klienci byliby zainteresowani dołączeniem do programu lojalnościowego. Poinformuj ich, ile punktów zyskają w zamian za udostępnienie swojego adresu email. Jeśli klienci dostrzegą jakąś dodatkową korzyść, będą bardziej skłonni do podzielenia się swoimi danymi.
  • Spróbuj zwrócić się do klientów po imieniu i sprawdź czy to zwiększy konwersję. Zwroty w stylu “Miłego dnia, Krzysztofie!” mogą sprawić, że klienci poczują się bardziej przywiązani do Twojej marki. Gdy otrzymają od Ciebie kolejną wiadomość, od razu skojarzą nadawcę i chętniej ją otworzą.
  • Uprość proces. Ludzie cierpią na chroniczny brak czasu, unikaj więc czynników, które mogą niekorzystnie wpłynąć na doświadczenie zakupowe. Wybierz sposób sprzedaży o wysokiej wydajności, który przyczyni się do wzrostu liczby klientów. W ten sposób będziesz w stanie zgromadzić adresy email bez zbędnych formalności i bez nadwyrężania cierpliwości klientów.

 

Wskazówka: jeśli zbierasz adresy w tradycyjnym punkcie sprzedaży, narzędzie MailSync pozwoli Ci na automatyczną synchronizację bazy danych klientów z listą mailingową GetResponse. W praktyce oznacza to, że nie musisz poświęcać dodatkowego czasu na eksportowanie i importowanie bazy danych z jednego systemu do drugiego.

Tworzenie jakościowej bazy klientów nie jest aż tak trudne. Kiedy już dobierzesz odpowiednie narzędzia, znacznie prościej będzie Ci zautomatyzować cały proces. Pomogą w tym takie rozwiązania do email marketing jak MailSync i GetResponse. Po skonfigurowaniu MailSync’a, nie będziesz martwił się o wygospodarowanie czasu na importowanie bazy danych.

Zamiast tego, będziesz mógł w całości poświęcić się przygotowywaniu kampanii email marketingowych. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się czegoś więcej o email marketingu z punktu widzenia sprzedawcy, zachęcam do zapoznania się z tą pomocną infografiką.

 

O autorce: Natasha Mazey jest ekspertem od lojalności konsumenckiej i marketingu w firmie MailSync. Natasha pomaga sprzedawcom wpływać na doświadczenie konsumenckie, pobudzać zaangażowanie klientów i budować lojalność z wykorzystaniem smart marketingu.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x