Jak zacząć sprzedawać w Internecie?

7 min
Zaktualizowano:

Sprzedaż przez Internet (e-handel, e-commerce) od kilku lat przeżywa w Polsce dynamiczny rozwój. Jeżeli zastanawiasz się, czy warto spróbować swoich sił w e-commerce, przeczytaj poniższy artykuł. Znajdziesz w nim praktyczne wskazówki dotyczące zarabiania online ­- od pomysłu na produkt, aż po przygotowanie w pełni zautomatyzowanego lejka sprzedażowego.

Dlaczego warto zacząć zarabiać przez Internet?

Oto cztery główne powody, dla których moim zdaniem warto rozpocząć przygodę z handlem online:

  • Popularność e-commerce stale rośnie

Według raportu „E-commerce w Polsce 2018” już 56 procent internautów dokonało zakupu online. Z roku na rok liczba klientów sklepów internetowych rośnie, zatem grupa Twoich potencjalnych klientów stale się powiększa.

Według badań, do wzrostu w głównej mierze przyczyniają się całodobowa dostępność sklepów i serwisów online oraz niskie koszty.

  • E-commerce oferuje skalowalność i niskie koszty na początek

Koszty narzędzi do sprzedaży internetowej są skalowalne, czyli ich wysokość jest uzależniona od ilości obsługiwanych przez Ciebie transakcji. Koszty obsługi rosną proporcjonalnie do Twoich przychodów, co pozwala na stabilny rozwój działalności.

W przypadku sprzedaży w Internecie nie musisz się martwić o koszty zaopatrzenia, magazynowania i transportu, które również są uzależnione od ilości transakcji oraz są na bieżąco pokrywane przez kupujących.

  • W e-commerce liczy się pomysł i promocja

Produkt oraz pomysł na jego promocję są kluczowymi aspektami e-handlu. Właśnie te dwa aspekty odróżniają Twoją ofertę od konkurencji. O sukcesie zdecyduje Twoja umiejętność rozpoznania potrzeb klientów i docierania do nich z dopasowaną ofertą.

  • Masz do dyspozycji intuicyjne narzędzia do sprzedaży

Dostępne narzędzia pozwolą Ci na szybką konfigurację procesu sprzedaży. Jednym z takich narzędzi są lejki konwersji od GetResponse (dawniej znane jako Autofunnel), dzięki którym szybko skonfigurujesz cały proces sprzedaży, nawet jeśli nie masz żadnego doświadczenia z e-commerce.

W jaki sposób można zarabiać w Internecie?

Ilość pomysłów na zarabianie w Internecie jest nieograniczona – a e-commerce jest idealną przestrzenią do testowania tych najbardziej śmiałych i innowacyjnych.

W sieci znajdziesz wiele artykułów opisujących gotowe pomysły na biznes online.

Ja z kolei chciałbym podzielić się z Tobą trzema pomysłami, które mogą nakierować Cię na właściwy trop.

1. Zacznij zarabiać na tym, na czym się znasz

Jesteś instruktorem narciarstwa, trenerem personalnym lub fotografem? Jednym ze sposobów zarabiania online jest wykorzystanie Twoich umiejętności i zbudowanie wokół nich silnej marki osobistej.

Aby zdobyć pozycję eksperta w swojej branży, zacznij dzielić się swoją wiedzą. Stwórz treści, które będą wartościowe dla Twoich potencjalnych klientów:

  • wpisy na blogu,
  • ebooki,
  • nagrania video,
  • kursy email,
  • webinary,

i wykorzystaj je do promocji swojej działalności.

Dobrym przykładem monetyzacji eksperckiej wiedzy jest Marta Szyszko – twórczyni bloga Kobieta w e-biznesie. Marta od kilku lat prowadzi firmę pracując zdalnie z domu, oferując m. in. copywriting:

 

 

Blog Kobieta w e-biznesie powstał w 2014 roku. Stworzyłam go, by dzielić się wiedzą zdobytą w copywritingu i zarabianiu na pierwszym blogu o tematyce parentingowej. Zaczęłam, bo webwriting był dobrym sposobem na zarabianie, który pozwalał mi być blisko dzieci, gdy jeszcze były bardzo małe i potrzebowały bliskości – a potem okazało się, że ten eksperyment pracy w domu staje się coraz popularniejszy.

Marta Szyszko

www.kobietawe-biznesie.pl

Praktyczna wiedza sama w sobie może być wartościowym produktem, za który wiele osób zechce zapłacić. Dobrym pomysłem jest jednak udostępnienie części wiedzy za darmo, aby przyciągnąć grupę docelową – a następnie zarabiać na sprzedaży produktów lub usług.

2. Zacznij zarabiać na tym, co lubisz

Czy masz hobby, któremu poświęcasz większość wolnego czasu? Jeżeli tak, to zastanów się czy nie chciałbyś zacząć na nim zarabiać. Wiele osób z powodzeniem opiera swoją karierę na pasji.

O tym, jak przekuć pasję w biznes, rozmawiałem niedawno z Łukaszem Janikiem z LandCafe.pl, który stworzył sklep internetowy z połączenia pasji do podróży i kawy.

Kliknij tu i obejrzyj webinar, na którym Łukasz podpowiada, jak przekuć pasję w biznes.

3. Zacznij zarabiać na tym, co jest popularne

Dobrym pomysłem jest również śledzenie trendów i zaspokajanie aktualnych potrzeb użytkowników, bazując na wynikach. Aby sprawdzić co jest obecnie na topie, możesz wykorzystać Google Trends.

Więcej na ten temat opowie Oskar Markiewicz, ekspert ds. SEO w GetResponse:

Google Trends to darmowe narzędzie, dzięki któremu sprawdzisz sezonowość i popularność danego słowa kluczowego w wyszukiwarce Google.

No dobrze, ale po co mi to?

Google Trends pozwoli Ci określić, kiedy Twój produkt jest najbardziej popularny, a także w jakim regionie użytkownicy najczęściej go wyszukują. Dzięki tej wiedzy dowiesz się, kiedy, co i jak sprzedawać. Będziesz mógł skuteczniej planować kampanie marketingowe i w pełni wykorzystać potencjał lejków konwersji.

 Przykładem wykorzystania Google Trends może być wynik dla hasła „kubki termiczne”. Z raportu wynika, że produkty te są najbardziej popularne w zimie:

google trends kubki termiczne

Taka informacja pozwoli Ci zaplanować start kampanii marketingowej w idealnym momencie – czyli wtedy, gdy klienci są najbardziej zainteresowani Twoim produktem.

 Wiedza o tym, gdzie znajdują się Twoi odbiorcy, pozwoli Ci na dokładne rozplanowanie akcji marketingowych w poszczególnych regionach. Google Trends udostępnia takie dane, więc użyj ich koniecznie.

google trends mapa

Google Trends to również świetne narzędzie do określenia kierunku, w którym idzie Twój biznes. Szkolenia stacjonarne? A może sklep online? Jesteś fanem sportu i chcesz sprzedawać klubowe szaliki kibicom? Dzięki zakładce „trending” dowiesz się jaka była najpopularniejsza fraza w Twoim regionie – albo kraju. Takie informacje pomogą Ci określić, w którym kierunku rozwijać swój biznes.

Czy potrzebny mi sklep internetowy?

Nie musisz od razu budować sklepu internetowego. W momencie, w którym nie masz jeszcze rozpoznawalnej marki ani licznego grona odbiorców, o wiele bezpieczniej (i taniej!) będzie uruchomić kampanię sprzedażową za pomocą lejka marketingowego.

Lejki konwersji – najszybszy sposób na sprzedaż w Internecie

Lejek konwersji (dawniej znane jako Autofunnel) to narzędzie, w którym krok po kroku zbudujesz kampanię sprzedażową swojego produktu. Narzędzie oferuje sklep internetowy, platformę online marketingową oraz integracje z systemami płatności.

Jedno narzędzie, które pozwoli Ci dotrzeć do potencjalnych klientów za pomocą kampanii w social media, zbudować z nimi relacje za pomocą email marketingu oraz realizować sprzedaż.

autofunnel getresponse
Przykładowy lejek konwersji utworzony w GetResponse

Możesz stworzyć kilka rodzajów lejków konwersji:

Lejek sprzedażowy

Sprzedawaj co tylko chcesz – fizyczne produkty, ebooki lub kursy online. Do dyspozycji masz 2 rodzaje narzędzi:

  • Prosty lejek sprzedażowy

Za jego pomocą skierujesz ruch prosto na stronę sprzedażową.

  • Rozbudowany lejek sprzedażowy

Dzięki niemu zbudujesz relacje z nowymi kontaktami, wysyłając im automatyczne wiadomości email przed zaprezentowaniem oferty.

Lejek do budowy listy

Dzięki niemu dotrzesz do potencjalnych klientów za pomocą Facebooka i Instagrama. Możesz stworzyć reklamy Facebook Ads i wykorzystać je, aby zachęcić użytkowników do przejścia na Twój landing page i zapisania się listę kontaktów. Następnie za pomocą automatycznie wysyłanych wiadomości email będziesz mógł budować relacje z odbiorcami – przekazać im najważniejsze informacje na temat Twojego produktu i zachęcić do zakupów.

Lejek webinarowy

Jeżeli jesteś ekspertem w jakimś obszarze i chcesz dzielić się wartościową wiedzą, wykorzystaj do tego lejek webinarowy. Możesz użyć dwóch rodzajów narzędzi:

  • Darmowe webinary

Jednym z podstawowych działań online marketingowych jest budowanie bazy kontaktów. Osoby zainteresowane Twoimi produktami, które wyraziły zgodę na otrzymywanie komunikacji marketingowej, stanowią filar każdego e-biznesu.

Darmowe webinary są bardzo skuteczną metodą budowy bazy. Wystarczy, że przygotujesz webinar o tematyce, która zainteresuje Twoją grupę docelową i umożliwisz rejestrację na wydarzenie w zamian za zapis na listę kontaktów.

  • Płatne webinary

Za pomocą płatnych webinarów możesz od razu zarabiać na swojej wiedzy eksperckiej. To najszybsza droga do czerpania dochodów z wysokiej jakości szkoleń online.

Rozbudowa działań w ramach lejka konwersji

Z czasem Twoje potrzeby będą rosły. Wraz z rozwojem biznesu będziesz chciał rozbudować swoją strategię online marketingową, aby docierać do coraz większego grona potencjalnych klientów i kierować do nich coraz bardziej spersonalizowaną komunikację.

W takim momencie możesz wykorzystać:

Pakiet narzędzi email marketingowych, dzięki którym poprowadzisz komunikację dostosowaną do potrzeb subskrybentów na wszystkich etapach cyklu sprzedażowego.

Proste strony internetowe zaprojektowane z myślą o konwersji kontaktów. Strony do rejestracji, sprzedaży, promocji lub pobierania plików – twórz strony, które będą realizować Twoje potrzeby biznesowe.

Za pomocą marketing automation zrealizujesz nawet najbardziej skomplikowane kampanie online marketingowe. Za pomocą prostego edytora drag and drop szybko zaprojektujesz dowolną ścieżkę użytkownika.

Podsumowanie

Zacznij od razu! Lejki konwersji pomogą Ci szybko wcielić Twój pomysł w życie. Załóż darmowe konto i przez 30 dni testuj własne lejki marketingowe. Możesz to zrobić, klikając w ten link.


Ireneusz Klimczak
Ireneusz Klimczak
Customer Content Lead w GetResponse. Zajmuje się współpracą z klientami i tworzeniem treści pokazujących wartość produktu w realnym kontekście biznesowym. Prowadzi warsztaty, kursy i webinary z email marketingu oraz automatyzacji. Prelegent na Targach eHandlu, IAB HowTo, eTrade Show, InternetBeta. Wykładowca na kierunku E-marketing na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Współprowadzący podcast Operation: Automation | Marketing Done Better.