Jak przygotować kampanię emailową sklepu internetowego na Black Friday

Trzymajcie się mocno! Nadchodzi największe zakupowe szaleństwo roku. I nawet jeżeli i tak lubimy piątki, to ten będzie jedyny w swoim rodzaju.

Black Friday (Czarny Piątek), który w tym roku przypada 23 listopada, może być dniem, który zakończysz z największym zyskiem w całym 2018 roku.

Jeśli projekty marketingowe związane z okresem świątecznym nie zajmują ci już za dużo czasu, bardzo Cię zachęcam, żebyś sprawdził zapasy w magazynie, zadbał o wydajność serwerów i stworzył świetną kampanię na Czarny Piątek.

 

Black Friday Thanksgiving GIF by NBC

 

Dam Ci dziś kilka wskazówek, jak taką kampanię przygotować.

Rozbuduj bazę adresową

Wiesz już, jak ważne jest budowanie bazy adresowej. Wyobraź sobie więc, jak bardzo znaczenie bazy rośnie tuż przed najważniejszym dniem sprzedażowym w roku.

Jeśli nie jesteś zadowolony z tego, ilu masz subskrybentów (a, powiedzmy sobie szczerze, zawsze wydaje się, że jest ich za mało), jak najszybciej powinieneś zacząć rozbudowywać bazę.

A skoro ma się to odbyć jak najszybciej, to przed Czarnym Piątkiem Twoje formularze zapisu powinny zachęcać do szybkiego działania. Albo budować napięcie. Możesz zapowiedzieć, że zbliża się coś wyjątkowego i to subskrybenci dowiedzą się o tym pierwsi. Zmień treść formularza tak, żeby podkreślić korzyści, jakie wynikną dla przyszłych klientów z tego, że dziś się zapiszą.

Możesz też przygotować banery albo landing pages – cel jest taki, żeby zaciekawić ludzi tym, co ma się wydarzyć i dać im znać, że wkrótce wyślesz im emaile z ofertami specjalnymi.

 

getresponse black friday signup form template

Formularz zapisu na Black Friday od GetResponse

 

Pamiętaj jednak, że mniejsza baza, składająca się z zaangażowanych odbiorców jest milion razy więcej warta niż taka, w której są osoby ignorujące Twoje wiadomości. Zwróć na to uwagę, budując bazę. Zadbaj, żeby była wartościowa, a nie nieskończenie wielka.

 

Jak zaprojektować email na Black Friday

Może Ci się wydawać, że czarnopiątkowe szaleństwo zwalnia Cię z konieczności zadbania o projekt graficzny. Możesz myśleć, że wystarczy prosty temat, duże CTA i ogromny baner „100% rabatu” na środku. Nie do końca tak jest.

Może się zdarzyć, że kiepsko zaprojektowany email ze ŚWIETNĄ ofertą przyciągnie klientów. Ale już tydzień przed Czarnym Piątkiem skrzynki Twoich odbiorców są zapchane ofertami, które są pewnie równie atrakcyjne, jak Twoja.

Dlatego w tym okresie musisz się wyróżnić. Oto jak to zrobić.

 

Temat wiadomości

W temacie emaila z okazji Czarnego Piątku możesz zastosować słowa kluczowe, jak “darmowy” czy „rabat”, użyć liczb (np. 80%), albo wykorzystać atmosferę wyczekiwania, jakiej ulegli klienci.

Możesz przypomnieć, kiedy zacznie się wyprzedaż, np.: „Promocja z okazji Black Friday już jutro” albo „Wyprzedaże czas start!”. A jeśli zwracasz się do klientów, którzy wcześniej kupili Twoje produkty i wiedzą o Twoich super-ofertach, napisz: „Nie zapomnij o tegorocznej promocji”.

Zredaguj chwytliwy temat nawiązujący do Twojej marki. Spójrzmy na przykład na markę materaców Casper. Temat ich wiadomości na Black Friday brzmiał: „W tym roku w Czarny Piątek wciśnij drzemkę” albo „Każdy piątek to Czarny Piątek, jeśli masz zamknięte oczy. Bo śpisz.” Lekkie, zabawne i z nawiązaniem do produktów – to nie może nie zadziałać.

Rozważ zastosowanie emotikonów, żeby temat jeszcze bardziej się wyróżniał. Przykłady dobrych treści w polu tematu i nagłówków znajdziesz w naszym przewodniku 7 cykli automation dla Twoich kampanii świątecznych.

Teksty

Prosta zasada brzmi – nie przesadzić. Kilka wersów o ekscytującej treści wystarczy. Jeśli planujesz użyć kilku CTA, sprawdź, czy wszystkie rzeczywiście są potrzebne i widoczne oraz czy nie będą za bardzo krzykliwe, kiedy je umieścisz obok siebie.

W wiadomościach, które planujesz wysłać na długo przed Czarnym Piątkiem, daj klientom znać, jakich ofert mogą się spodziewać. Tylko uważaj! Uchyl rąbka tajemnicy, ale nie psuj zabawy i nie zdradzaj od razu wszystkich szczegółów.

Kiedy przyjdzie czas na emaile bardziej sprzedażowe i nawołujące do kupna, wspomnij, do kiedy obowiązuje rabat, żeby zachęcić odbiorców do szybkiego działania. Jeśli zaznaczysz, że oferta wygasa w Cyber Poniedziałek, albo że można z niej skorzystać do 24 listopada, skuteczniej zmotywujesz klientów do złożenia zamówienia.

Treści i projekt

Popularnym motywem kampanii na Black Friday jest czerń, co rozumie się samo przez się. Weź jednak po uwagę cały projekt i kolorystykę – niech będą spójne z identyfikacją Twojej marki.

Spójrz na zeszłoroczne wiadomości od marki Casper:

casper's black friday email campaign

Email na Black Friday od firmy Casper

Casper's Black Friday email

Email na Black Friday od firmy Casper

 

Paleta kolorów w ich emailach na Black Friday jest nie tylko spokojna – co pasuje do wizerunku marki sprzedającej materace – ale też spójna we wszystkich kanałach i na wszystkich platformach.

Co więcej, ich wiadomości są bardzo proste – chwytliwy nagłówek, jasna informacja, jaki rabat możesz dostać i kiedy, oraz jedno wezwanie do działania. Bez natłoku informacji, krzykliwych treści i niepotrzebnych tekstów. Kiedy przekaz zawarty w wiadomości jest jasny, klient nie czuje się przytłoczony i jest bardziej skłonny zrobić to, czego od niego oczekujesz.

Dobrym pomysłem jest wykorzystanie w czarnopiątkowych emailach GIFów:

casper black friday email gif

bonobos black friday sale email

 

GIF przyciąga uwagę, a jeśli pokażesz w nim, jak rozpakowujesz produkt, podgrzejesz atmosferę ekscytacji i oczekiwania.

Niektóre marki prezentują tego dnia tylko czarne produkty. To nawiązuje do idei Black Friday i sprawia, że oferta wydaje się bardziej ekskluzywna, przygotowana wyłącznie z tej okazji. Spójrz na przykład na marki Nike i Modernica:

modernica black friday email

Email na Black Friday od marki Modernica (Źródło: reallygoodemails.com)

 

nike black friday exclusive

Email na Black Friday od marki Nike (Źródło: reallygoodemails.com)

 

Dodatkowo, ponieważ Nike przedstawiła tylko kilka produktów w ofercie specjalnej, nic dziwnego, że pod każdym z nich umieściła inne CTA. Klient może przejść bezpośrednio do ulubionego produktu i kupić go szybciej, ponieważ zapasy w magazynie są ograniczone.

W tych wiadomościach teksty są maksymalnie krótkie i zwięzłe. Nie ma czasu na czytanie, kiedy w tej samej chwili tysiące innych klientów pędzą do kasy. 😉

Jeśli nie wiesz, jak zacząć, możesz do przygotowania emaili na Black Friday użyć naszych szablonów.

getresponse black friday email template

Szablon na Black Friday od GetResponse

 

Nieco strategii

Kampanię możesz uruchomić w każdej chwili. Niektórzy zalecają zacząć wysyłkę tydzień przed albo w ostatniej chwili, w Czarny Piątek. Którąkolwiek opcję wybierzesz, dobrze jest opracować strategię i przygotować zawczasu cykle automation.

Najpierw podziel bazę odbiorców na tyle grup, ile potrzebujesz. Następnie możesz odpowiednio spersonalizować wiadomości i oferty.

Zaangażuj na nowo tych, którzy przestali okazywać zainteresowanie i odnów relację z nimi.

Możesz też nadawać kontaktom punkty scoringowe, żeby przekazywać im różne oferty w zależności od ich zaangażowania.

Dodatkowo, jeżeli chcesz wysłać serię wiadomości z różnymi produktami i rabatami, nie zapomnij otagować osób, które już skorzystały z oferty, żeby nie nękać ich emailami. Zamiast tego, wyślij im email z podziękowaniem.

Przygotuj wiadomości do klientów, którzy porzucili koszyk, żeby zachęcić ich do powrotu i dokończenia zamówienia. Zaoferuj wsparcie i sprawdź, czy dokonali zakupu. Jeśli nie, możesz wysłać im kolejne przypomnienie z ofertą specjalną, np. opcją darmowej dostawy.

Możesz też zmienić pierwszy etap wyprzedaży w grę. Jak to zrobić? Odpowiedź znajdziesz w naszym przewodniku: 7 cykli automation dla Twoich kampanii świątecznych

Jeśli wszystko dobrze pójdzie i odbiorca złoży zamówienie, nie zapomnij mu podziękować i poproś, żeby podzielił się opinią na temat obsługi albo zachęć do wypełnienia ankiety satysfakcji klienta.

Gotowy?

Zadbaj o wydajność serwerów – jeśli Twoja strona przestanie działać w momencie, gdy setki klientów zaczną klikać przycisk „Kup teraz”, stracisz ich nie tylko w Czarny Piątek, ale na dobre.

Zapewnij zapas produktów w magazynie. Lepiej przeszacować niż niedoszacować i zostawić klientów z pustymi rękami.

Możesz też przedłużyć wyprzedaż do Cyber Poniedziałku. To kolejna okazja do świętowania dla sklepów internetowych.

Zadbaj o jak najlepsze doświadczenie podczas zakupów. Niech będą przyjemne zarówno dla Ciebie, jaki i dla klienta.

I zaplanuj cykle automatyczne. Przecież na Ciebie też czekają superoferty w innych sklepach internetowych!

Black Friday Thanksgiving GIF by NBC

 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x