VIEWS

Kampanie mailingowe na rynkach międzynarodowych [+ PORADNIK]

Praca w firmie o bogatym portfolio produktów i z odbiorcami z różnych zakątków świata to nie lada wyzwanie.

 

Jeśli chcesz prowadzić kampanie międzynarodowe i docierać do użytkowników również poza rynkiem lokalnym, w Twojej strategii komunikacji nie
może zabraknąć kilku ważnych elementów, o których dowiesz się z poniższego artykułu.

 

Komunikacja na rynkach międzynarodowych

Chcąc prowadzić działania na rynkach międzynarodowych, musisz pamiętać, że z reguły nie będziesz mieć do czynienia z jednorodną grupą odbiorców. Choć społeczność otaczająca markę może na pierwszy rzut oka cechować się podobnymi wartościami i zachowaniem, różnić mogą ją podstawowe elementy takie jak język, czas i – co najważniejsze – obowiązujące w ich miejscu zamieszkania prawo.

Nim rozpoczniesz kampanie promocyjne do użytkowników znajdujących się w innych krajach, upewnij się, że Twoje mailingi, reklamy i pozostałe komunikaty pozostają w zgodzie z panującymi w danym miejscu regulacjami.

 

Różne mogą być np.:

  • polityka dotycząca przetwarzania i przechowywania danych,
  • zasady dotyczące pozyskiwania bazy danych,
  • obowiązki związane z informowaniem o podmiocie nadającym komunikat,
  • obowiązki dotyczące sposobu wypisu z otrzymywania komunikacji handlowej,
  • polityka dotycząca wykorzystania ciasteczek (ang. cookies).

 

Pierwszym krokiem do prowadzenia skutecznej komunikacji jest działanie zgodne z prawem. Następnie możesz skupić się na czynnościach mających na celu usprawnienie działań promocyjnych. Poniżej opisałem najważniejsze procesy, o których powinieneś pamiętać prowadząc kampanie międzynarodowe.

 

1. Język

Na pierwszy rzut oka wydaje się to być oczywiste – język prowadzonej komunikacji powinien być dostosowany do indywidualnych rynków. Dotyczy to np. wiadomości email, w których można zastosować dynamic content, aby prezentować różne treści (np. tekst w innym języku) w zależności od tego, kto je otrzyma. Dostosować należy również reklamy w kanałach społecznościowych i na innych stronach, na których się promujesz.

 

Nie są to jednak jedyne miejsca, o których powinieneś pamiętać. Twoja strona internetowa, blog, formularze zapisu, strona z podziękowaniem za zapis, rejestracja na webinar lub strona potwierdzająca wypis z newslettera – to zaledwie kilka elementów, które powinieneś wziąć pod uwagę podczas lokalizacji kampanii. Jeśli chcesz, aby użytkownicy w pełni poczuli, że rozwiązanie, które otrzymują, jest dopasowane do ich potrzeb, powinieneś przeanalizować każdy punkt i miejsce, na które mogą natrafić w czasie kontaktu z marką.

 

2. Treść

Choć język jest ściśle powiązany z treścią, to jednak nie oddaje on w całości zmian, które powinieneś wprowadzić, jeśli chcesz realizować kampanie marketingowe poza granicami kraju. Sposób komunikowania się w różnych krańcach świata może być bowiem odmienny od tego, do którego przyzwyczaił Cię własny rynek.

Odmienność kulturowa jest istotna do tego stopnia, że różne kolory, grafiki, gesty lub słowa, mogą nieść zupełnie inną wiadomość, od tej, którą sobie założyłeś. Mylnie odczytany komunikat może negatywnie wpłynąć na sposób postrzegania Twojej marki przez grupę docelową – a tego chcesz z pewnością uniknąć.

Prowadząc więc komunikację i kampanie promocyjne do odbiorców, których nie znasz zbyt dobrze, musisz być szczególnie uważny. Jeśli to możliwe, zbierz jak najwięcej informacji lub nawiąż współpracę z osobami, które posiadają doświadczenie w pracy z interesującymi Cię subskrybentami.

Jeśli sam nie jesteś w stanie poświęcić wystarczająco dużo czasu i zasobów, aby naprawdę dobrze poznać specyfikę wybranego rynku, pomyśl o współpracy np. w modelu afiliacyjnym. Marketerzy i firmy działające na wybranym rynku, mogą Ci pomóc i ułatwić dotarcie do grupy docelowej, ograniczając jednocześnie ryzyko związane z wejściem na nowy rynek.

 

fotoMLeszczynskiBlog

 

3. Czas komunikacji

Jednym z istotnych elementów wpływających na skuteczność prowadzonych działań promocyjnych jest czas ich dystrybucji. W telewizji i radiu, niektóre godziny gwarantują większą publikę. Podobnie jest w social media i email marketingu, gdzie wskaźniki otwarć i wyświetleń zależą w dużym stopniu od wybranej pory publikacji treści.

Nie jest to jednak jedna i ta sama godzina dla wszystkich użytkowników. Powinieneś więc przeanalizować najlepsze godziny pod względem liczby odnotowanych otwarć i wyświetleń, a następnie odpowiednio zaplanować dystrybucję treści. Przy kampaniach mailingowych pomocne mogą się okazać funkcjonalności Time Travel oraz Perfect Timing, które dostosowują czas wysyłki wiadomości w oparciu o geolokalizację lub dotychczasowe zachowania klientów.

 

4. Segmentacja

W poprawieniu skuteczności komunikacji w kampaniach międzynarodowych pomocna jest też odpowiednia segmentacja. To dzięki niej zlokalizowane treści dotrą do właściwych odbiorców i to tylko wtedy, kiedy tego chcesz.

Segmentacja polega na podzieleniu odbiorców na względnie jednorodne grupy.

Gdy prowadzisz kampanie na rynkach międzynarodowych, poza standardowymi segmentami (np. klienci standard; klienci premium; subskrybenci, którzy jeszcze niczego nie kupili) warto pogrupować subskrybentów na podstawie miejsca ich zamieszkania lub języka, którym się posługują.

W ten sposób możesz upewnić się, że dana grupa docelowa otrzyma jedynie treści, które są dla niej istotne. Prowadzisz akcję promocyjną na konkretnym rynku lub wystawiasz się na targach lub konferencji? – napisz o tym i wyślij wiadomość do grupy, która powinna się o tym dowiedzieć.

Tak jak w email marketingu, również i w kanałach social media możesz dokonać segmentacji. Planując reklamy lub kampanie retargetujące, pamiętaj, aby zawsze dobrze dobrać grupę docelową, do której chcesz w danym momencie dotrzeć. Cechy takie jak język i kraj zamieszkania, to tylko dwa spośród wielu czynników, które pomogą Ci lepiej sprecyzować odbiorców.

 

d287f3eb

 

Podsumowanie

Realizując kampanie marketingowe poza krajem, musisz wziąć pod uwagę wszelkie różnice płynące ze specyfiki lokalnego rynku. Dotyczy to nie tylko czasu i miejsca, ale również sposobu myślenia i działania odbiorców. Techniki marketingowe, które działają na lokalnych subskrybentów, mogą nie być równie skuteczne na innych rynkach.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak wygląda praca nad kampaniami email marketingowymi na rynkach międzynarodowych lub przy zarządzaniu wieloma markami jednocześnie, koniecznie przeczytaj nasz poradnik.

 

Podzielcie się swoją opinią na temat naszego poradnika. Jakie są Wasze doświadczenia z kampaniami email marketingowymi na rynku międzynarodowym? Czekamy na komentarze!

article

Przewodnik dla agencji i marek

Jak skuteczne prowadzić działania na rynkach międzynarodowych? Dowiesz się z tego poradnika!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x