VIEWS

Jak kwiaciarnie internetowe zwiększają liczbę otwarć i kliknięć przy okazji walentynek?

Dzięki świetnym narzędziom analitycznym do śledzenia efektywności kampanii, email jest skuteczniejszy od praktycznie każdego innego kanału komunikacji marketingowej.

 

Dla ciebie, specjalisty od email marketingu, istotne jest, by twoje działania przykuwały uwagę odbiorców, a kampanie przynosiły natychmiastowe wyniki. Gdy zbliżają się okazje takie jak Dzień Matki, Święta Bożego Narodzenia, Sylwester czy Dzień Świętego Walentego, sektor e-commerce musi mieć się na baczności. Ta zasada znajduje zastosowanie zarówno w przypadku małych i średnich firm, jak i gigantów internetowej branży podarunkowej. Jednak żaden sektor nie jest w stanie przebić rezultatów, jakie analiza daje w sezonie walentynkowym kwiaciarniom.

Dawanie kwiatów na walentynki to tradycja. W związku z tym, przy okazji walentynek kwiaciarnie internetowe robią wszystko, żeby zwiększyć liczbę otwarć i kliknięć, i tym samym zmaksymalizować liczbę użytkowników. To z kolei prowadzi do olbrzymiego wzrostu sprzedaży.

Pytanie, które się tu nasuwa, brzmi:

Jak pośród nieustępliwej konkurencji, problemów z dostarczalnością i bałaganu w skrzynce odbiorczej pogrupować swoich odbiorców tak, aby zwiększyć wskaźnik konwersji?

Poniżej przedstawiamy pięć głównych sposobów segmentacji stosowanych przez kwiaciarnie internetowe, by zwiększyć liczbę otwarć i kliknięć w okresie walentynkowym. Podpowiemy też, w jaki sposób emaile mogą dać subskrybentom to, czego chcą. To z kolei sprawi, że twoje zyski wzrosną.

 

1. Przezorni planiści

Ta grupa subskrybentów woli złożyć zamówienie wcześniej, tak by uniknąć dodatkowych kosztów związanych z zamawianiem kwiatów w walentynki.

Jak przyciągnąć uwagę przezornych walentynkowych planistów? Musisz:

  • kierować do nich walentynkowe emaile z ofertami zniżek na zamówienia z wyprzedzeniem. To świetny sposób na zaangażowanie subskrybentów.
  • tak ustawić wysyłkę emaili, żeby trafiły do twoich subskrybentów w najlepszym możliwym momencie. Wykorzystuj narzędzia w rodzaju Perfect Timing GetResponse, które pozwolą ci dostarczyć każdy email w odpowiednim momencie.
  • przekonać tych użytkowników na odpowiednio wczesnym etapie zakupów. Zwiększy to prawdopodobieństwo kupna, a co za tym idzie – zwiększy też wskaźnik konwersji.
  • zbudować rozpoznawalność marki poprzez regularną i ustrukturyzowaną komunikację emailową. W dłuższej perspektywie takie działanie powinno pomóc w przekształceniu subskrybentów w klientów.

 

W skrócie – Postaraj się wzbudzić zainteresowanie subskrybentów i uzyskać konwersje tak wcześnie, jak to tylko możliwe, wykorzystując oferty typu early-bird. Zainteresowanie tej grupy zapewni ci przewagę nad konkurencją.

 

2. Ubiegłoroczni nabywcy

Ta grupa klientów dokonywała zakupów w przeszłości i zna twoją markę. To np. nabywcy dużych koszyków, subskrybenci płci męskiej itd. Tego rodzaju segmentacja i precyzyjne targetowanie mogą zaowocować nawet dwukrotnie większą liczbą otwarć niż zwykle. Takie emaile zdają się mówić „Walentynki nadchodzą, ekskluzywne prezenty”. Żeby najlepiej dotrzeć do tego segmentu klientów, musisz:

  • położyć nacisk na solidną personalizację treści. Aby przypomnieć subskrybentom ich poprzednie zakupy, przygotuj serię emaili z informacjami, które zawierać będą produkt, imię, datę transakcji i dostawy w treści wiadomości.
  • personalizować retargetowane wiadomości! Jeśli treść wiadomości jest spersonalizowania, wskaźnik otwarć znacząco wzrasta. Wskaźnik otwarć retargetowanych wiadomości waha się średnio pomiędzy 15 a 18%. Dobra segmentacja i odpowiednia personalizacja mogą go podnieść nawet do 25%.
  • przypominać subskrybentom o nadchodzącym wydarzeniu, wykorzystując kampanie typu drip (dosłownie „kropelkowe”). Nawet jeśli nie uzyskasz konwersji na wczesnym etapie kampanii, prawdopodobnie subskrybenci dokonają jakiegoś zakupu bliżej daty wydarzenia.

Targetowanie tej grupy użytkowników to najlepszy sposób na zmaksymalizowanie stopy zwrotu, ponieważ prawdopodobieństwo zakupu przez subskrybentów z tej grupy jest stosunkowo wysokie.

 

W skrócie – Wysyłanie do użytkowników z tego segmentu wiadomości z przypomnieniami, wykorzystując kampanie typu drip, jest najprostszym sposobem utrzymania istniejącej bazy użytkowników.

 

wskazniki-otwarc-walentynki

 

3. Łowcy okazji

Użytkownicy z tego segmentu wykorzystywali kupony i specjalne okazje pojawiające się na twojej stronie oraz u partnerów. Postaraj się dotrzeć do ich oszczędnego wnętrza poprzez:

  • kuszenie specjalnymi ofertami związanymi z nadchodzącymi walentynkami. Zaproponuj im olbrzymie zniżki i świetne oferty.
  • zastosowanie wczesnego targetowania poprzez wysyłanie ekskluzywnych ofert emailowych, które będą bardziej atrakcyjne niż wszelkiego rodzaju kupony, rabaty czy oferty partnerów.
  • zastosowanie wysokiej personalizacji. Najprawdopodobniej zwiększysz konwersje, a poza tym łowcy okazji lubią spersonalizowane treści.

 

W skrócie – Ponieważ ten segment wykazuje duże przywiązanie do ofert specjalnych i obniżek, kierując do niego skupione na świetnych ofertach kampanie przed nadejściem walentynek, znacznie zwiększysz prawdopodobieństwo dokonania przez nich zakupu.

 

4. Niezdecydowani kupujący

Ta grupa subskrybentów ma trudności z wyborem produktu, który chce kupić. W związku z tym nie reaguje na specjalne oferty i obniżki. Staraj się dotrzeć do tej grupy poprzez:

  • przygotowywanie kampanii z przewodnikiem po prezentach, w ramach których produkty wyświetlane są w szablonie wiadomości. Produkty mogą być określane jako „bestsellery” lub „najlepsze oferty tygodnia”.
  • wykorzystywanie kampanii z przewodnikiem po prezentach jako bazy dla bardziej złożonej segmentacji i personalizacji późniejszych wiadomości w ramach kampanii. Mogą one opierać się na zachowaniu subskrybenta na stronie i/lub jego zakupach.

Tego rodzaju targetowanie nie tylko zwiększy liczbę kliknięć, ale także pomoże zrozumieć reakcje różnych subskrybentów na ten sam produkt. Dołączenie do wiadomości przewodnika po prezentach pomoże subskrybentom w podjęciu decyzji, a przez to poprawi współczynnik konwersji.

 

W skrócie – Kierowanie do tej grupy subskrybentów wiadomości sugerujących produkty na podstawie osobowości lub produkty oznaczone jako bestsellery jest najbardziej efektywnym sposobem na zwiększenie liczby konwersji.

 

5. Klienci „last minute”

Klienci z tego segmentu najczęściej dokonują zakupu w ostatniej chwili lub po prostu dziwnym trafem zapominają o okazjach. Możesz do nich dotrzeć, wykorzystując:

  • wiadomości, które zawierają udogodnienia w rodzaju ekspresowej wysyłki lub dostawy w dniu zakupu. To pomaga w szybkim podejmowaniu decyzji.
  • serię wiadomości wysyłanych, w miarę jak zbliża się data wydarzenia. Z czasem chęć kupna osiągnie swoje maksimum. W ostatnich dniach przed wydarzeniem możesz oczekiwać wzrostu liczby otwarć na poziomie 220%. To świetny moment na zmaksymalizowanie stopy zwrotu.

 

W skrócie – W tym momencie możesz zmienić wszystko, ponieważ klienci potrzebują cię bardziej niż zwykle. Wysyłając do nich wiadomości z atrakcyjnymi propozycjami i prezentacją swoich usług możesz powiększyć współczynnik konwersji.

 

A co ze statystykami?

Poprzez wprowadzenie powyższych strategii segmentacji w kampaniach emailowych, sektor kwiaciarski zanotował dodatkowy wzrost otwarć o 4–5% oraz wzrost kliknięć o 3% w stosunku do poprzedniego roku. To znacznie więcej niż normalne tempo wzrostu.

Co jest w tym najlepsze? Tego rodzaju segmentacja nie musi ograniczać się do sektora kwiaciarskiego. Dzielenie grupy odbiorców na segmenty, w połączeniu z dobrze zaprojektowanym szablonem i regularną i ustrukturyzowaną komunikacją, może zdziałać cuda, jeśli chodzi o wzrost współczynnika otwarć i kliknięć w praktycznie każdym sektorze sprzedaży online.

 

Czy twojej firmie udało się osiągnąć sukces, korzystając z segmentacji? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzach poniżej.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x