VIEWS

Lista kontrolna – 20 punktów, dzięki którym Twoje wpisy będą brzmiały jak list od przyjaciela

Codziennie rano loguję się na swoje konto mailowe i widzę lawinę wiadomości.

 

Są wśród nich wiadomości od blogerów, których blogi subskrybuję; newslettery, na które się zapisałam; wiadomości związane z konkursami, w których biorę udział i oczywiście wiadomości od rodziny i przyjaciół. Jak myślisz, które z nich otwieram w pierwszej kolejności?

Oczywiście, wiadomości od osób, które dobrze znam. W czasach Facebooka, Twittera i Vibera jest mi niezwykle miło, gdy otrzymuję maile od przyjaciół. Teraz zdradzę Ci mały sekret. Są ludzie, którzy prawdopodobnie nie wiedzą o moim istnieniu, a których i tak uważam za przyjaciół. To ludzie, których nigdy osobiście nie spotkałam, jednak uwielbiam otrzymywać od nich wiadomości. Tacy ludzie jak Naomi Dunford, Marie Forleo, Denise Duffield-Thomas, Pam Hendrickson, Derek Halpern i wielu innych …

Być może rozpoznajesz niektóre z tych osób, to oczywiście popularni blogerzy. Uważam się za ich przyjaciółkę, ponieważ każdy wpis, który publikują sprawia, że tak właśnie się czuję. Kiedy otwieram wysłaną przez nich wiadomość, czuję się tak, jakby pisali tylko do mnie. Czuję, że nie jestem zwykłym kontaktem na ich liście mailingowej. W jaki sposób udaje im się osiągnąć taki efekt? I co ważniejsze, czy Ty chcesz osiągnąć podobny?

W dzisiejszy wpisie pokażę Ci jak pisać, aby Twoi czytelnicy czuli się tak, jakby pisał do nich dobry znajomy.

Do dzieła …

 

1. Wyobraź sobie idealnego czytelnika

Nie pisz do 537 osób na Twojej liście mailingowej. Pisz do jednej osoby. Kim jest ta osoba? To Twój idealny klient. Nie tylko klient, to Twój idealny czytelnik, który prawdopodobnie kupi Twój produkt.

Wyobraź sobie tę osobę, gdy siedzi z Tobą przy jednym stole. Pijecie razem kawę. O czym rozmawiacie? Jakie rzeczy są dla niej najbardziej interesujące? W jaki sposób rozmawiacie?

Pomyśl również o tych wszystkich rzeczach, o których nie rozmawiacie. Zacznij pisać skupiając swoją uwagę na tej osobie. Spraw, by poczuła się jak jedyny odbiorca Twojej wiadomości. Przestań pisać do wszystkich.

 

2. Zwracaj się do niego bezpośrednio

Używaj „Ty” zamiast „Ja”. Zastanów się nad swoim obecnym stylem pisania. W momencie, gdy zaczniesz zwracać się do bezpośrednio do swojego czytelnika, świadomie zaczniesz pisać o rzeczach, które mają dla niego wartość. Twórz wpisy, które będą dla niego niezwykle pożyteczne, dzięki czemu czytelnik będzie miał świadomość, że piszesz z myślą o nim.

Decydując się na pisanie w ten sposób, jesteś zmuszony do spojrzenia na świat z perspektywy swojego docelowego czytelnika. Zwracając się do niego bezpośrednio, pokazujesz swoje szczere zainteresowanie – a właśnie tak robią przyjaciele.

 

3. Mów mniej na swój temat

Kontynuując wątek skupienia uwagi na swoim docelowym czytelniku, proponuję przestać koncentrować się na sobie (chyba, że jest to uzasadnione, o czy m będziemy mówili niebawem).

Wpis na blogu nie zawsze musi być podróżą w głąb siebie. To nie notatka w pamiętniku. Nie chodzi tutaj o Ciebie – tutaj chodzi o Twoich czytelników. Zamiast starać się cały czas sprzedawać swoje usługi, staraj się być pomocnym. Zamiast podkreślać swoje zalety, doceniaj swoich czytelników. Daj im do zrozumienia, że dużo dla Ciebie znaczą.

Traktuj ich jak serdeczny przyjaciel, a z pewnością odwzajemnią tę relację.

 

4. Używaj języka czytelników

Zwracaj uwagę na język jakim posługują się Twoi potencjalni klienci, postaraj się wyłowić dokładne frazy, których używają.

Dopasuj język do odbiorcy, podobnie jak dobierasz innych słów w momencie, gdy rozmawiasz z dzieckiem, nastolatkiem, żoną lub szefem

Zwróć uwagę na język wyrażający frustrację i brak zrozumienia. Wykorzystaj słowa używane przez czytelników, by wyrazić różne emocje. Dzięki temu odbiorcy będą w większym stopniu identyfikować się z Twoimi wpisami.

friends-1024x680

5. Zadawaj pytania

Jak jest różnica pomiędzy rozmową z przyjacielem, a wykładem? Rozmowa to dialog, natomiast wykład to monolog. Podczas rozmowy zadajesz pytania, zapraszasz drugą osobę do czynnego udziału. Zastosuj tę samą zasadę w odniesieniu do swoich wpisów.

Zrezygnuj z monologu i wejdź z odbiorcą w dyskusję. Dzięki temu Twoi czytelnicy staną się bardziej zaangażowani i pod Twoimi wpisami pojawi się znacznie więcej komentarzy.

 

6. Pisz w zrozumiały sposób

Celem Twojego wpisu jest pomoc w rozwiązaniu problemu i oddziaływanie na odbiorców oraz osiągnięcie jak największej popularności.

Nie chodzi wcale o popisywanie się niezwykle bogatym zasobem słownictwa i zaimponowanie czytelnikom znajomością wyszukanej terminologii. Badania pokazują, że przeciętna dorosła osoba czyta na poziomie gimnazjalisty. Pisz w taki sposób, aby czytelnicy mogli bez problemu zrozumieć Twój przekaz. Nie musisz używać formalnego stylu (jak Wall Street Journal). Wystarczy, jak będziesz zwracał się bezpośrednio do przeciętnego czytelnika (Reader’s digest).

 

7. Postaw na krótkie zdania i paragrafy

W przypadku publikacji internetowych, lepiej jest rozdzielać paragrafy i używać krótkich zdań. Zwiększa to przejrzystość i sprawia, że czytelnicy nie czują się przytłoczeni nadmiarem informacji. Tym właśnie charakteryzuje się styl konwersacyjny.

Czy zwróciłeś uwagę w jaki sposób piszę tego posta? Nie czyta się go jak eseju, ponieważ jest utrzymany w stylu konwersacyjnym.

 

8. Stosuj stronę czynną

„Twoja wiadomość zostanie wkrótce przeczytana”

„Wkrótce przeczytam Twoją wiadomość”

Czy zauważyłeś różnice pomiędzy tymi zdaniami? Które z nich przemawia do Ciebie bardziej? Drugie zdanie jest bezpośrednie, ma większą siła oddziaływania. Brzmi jak zdanie, którego mógłbyś użyć w rozmowie. A co z pierwszym? Nie za bardzo. Pierwsze wykorzystuje stronę bierną, drugie czynną. Korzystaj częściej ze strony czynnej.

 

9. Naucz się łamać zasady gramatyki

Naucz się zasad gramatyki, by wiedzieć, które z nich możesz łamać (na przykład spokojnie można rozpocząć zdanie od „A”). Używaj skrótów, jeżeli posługujesz się nimi w rozmowie. Wybieraj proste słowa, jeżeli tylko jesteś w stanie zastąpić nimi te długie lub trudne. Do minimum ogranicz stosowanie przymiotników.

 

10. Dziel się emocjami

Pisz emocjonalnie. Bez względu na to czy czujesz się smutny, odrzucony, podekscytowany, oszukany, sfrustrowany czy niezwykle szczęśliwy, daj upust swoim emocjom, co na pewno zjedna Twoich czytelników.

Zdolność odczuwania emocji to wyjątkowa cecha ludzi. Wykorzystaj ją.

 

11. Nie unikaj kontrowersji

Nie ma nic złego w szczerym wyrażeniu swojej opinii. Czasami należy zająć w jakiejś sprawie stanowisko i wypowiedzieć się na temat, mimo, że wiele osób tego unika.

Nie musisz być politycznie poprawny i ukrywać swojego zdania. Ludzie doceniają szczerą opinię, tak buduje się zaufanie.

 

12. Wykorzystaj wyrażenia potoczne i wulgaryzmy

Czy w codziennym życiu zdarza Ci się używać przekleństw? Czy jesteś mistrzem ciętej riposty? Pozostań sobą przelewając swoje myśli na papier. W niektórych sytuacjach użycie mocnego słowa wydaje się być dobrym rozwiązaniem.

Jeżeli taki właśnie jest język, którym na co dzień się posługujesz, czytelnicy nie będą zszokowani. Nie obawiaj się listów z pogróżkami. Czytelnicy nabiorą do Ciebie przekonania (Jednak nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Samo przeklinanie nie sprawi, że będziesz fajny).

sharing-1024x682

13. Pisz w charakterystyczny dla siebie sposób

Pozwól swojej osobowości przebić się przez teksty. Używaj ulubionych zwrotów i powiedzonek. Jesteś wyjątkowy, masz unikalne doświadczenia życiowe. Pomyśl w jaki sposób przenieść je na swój styl pisania.

Ludzie obawiają się kopii, wykorzystywania cudzych pomysłów. Gdy pozostajesz wierny swojemu stylowi i poruszasz problemy w oparciu o własne doświadczenia, nikt Cię o to nie posądzi.

 

14. Wyeliminuj żargon i mowę korporacyjną

Czy wiesz co stoi w opozycji do stylu konwersacyjnego? Formalny język, pedantyczność, akademickość i ogólnie bycie bardzo nudnym.

Jeżeli czytelnicy zechcą przeczytać pracę lub badania naukowe, będą wiedzieli gdzie się skierować. Z pewnością nie będą szukali tego typu informacji na Twoim blogu. Unikaj pojęć zarezerwowanych wyłącznie dla wtajemniczonych. Staraj się pisać z myślą o przeciętnym użytkowniku.

 

15. Bądź wrażliwy

Najszybszym sposobem na pokazanie swojego ludzkiego oblicza i nawiązanie więzi z czytelnikiem jest pokazanie swojej wrażliwości. Wiele osób będzie zainteresowanych sposobem w jaki jesteś w stanie sprostać wyzwaniom, bez względu na swoje wady, problemy oraz rzeczy, które są poza Twoją kontrolą.

Lubimy osoby, które są do nas podobne. To daje nam poczucie, że my również możemy odnieść sukces i odnaleźć szczęście. Kiedy dzielisz się z odbiorcami swoimi sukcesami i porażkami, dajesz im nadzieję. Inspirujesz ich. Pokazujesz sposób, w jaki należy radzić sobie z problemami.

Zaufaj mi – nikt nie oczekuje perfekcji. To tylko sprawia, że czytelnicy zaczynają patrzeć na swoje życie bardziej krytycznie. Bądź wrażliwy. Bądź ludzki.

 

16. Opowiadaj historie

Czy pamiętasz jak powiedziałam, że w blogowaniu wcale nie chodzi o Ciebie? Z reguły to prawda, ale w pewnych sytuacjach jest inaczej. Opowiadaj historie związane ze swoim życiem i karierą zawodową. Główna rolą Twojego wpisu jest zapewnienie czytelnikom jakiejś wartości. Nie zawsze musi to być materiał edukacyjny lub instruktażowy.

Możesz inspirować swoich czytelników historią swojego sukcesu. Opisując sposób w jaki spełniłeś swoje marzenia, pokonując przeciwności. Nie bój się również opowiedzieć o popełnionych bezmyślnie błędach.

Wykorzystaj historie do nawiązania relacji.

 

17. Nawiązuj do historii z gazet

Przyjaciele często plotkują. Uwielbiają jako pierwsi podzielić się jakąś wiadomością.

Możesz zachować się w podobny sposób. Twoje posty nie muszą nieustannie poruszać poważnych tematów. Możesz nawiązać do internetowej popularności Kim Kardashian oraz zwycięstwa Bangladeshu nad Anglią w mistrzostwach świata (mam na myśli Krykiet, jeżeli zastanawiasz się, o które mistrzostwa może chodzić).

Nie ma nic złego w nawiązywaniu do ploteczek lub historii z okładki jakiegoś czasopisma. Dodatkowym pożytkiem z takiego działania jest szansa na pozyskanie większej ilości kliknięć. Pośmiej się wraz ze swoimi czytelnikami z ostatnich zdjęć jakiejś celebrytki. Dawka śmiechu nie podważy Twojego autorytetu.

 

18. Podawaj konkretne przykłady

Czy zauważyłeś, że przyjaciel, który udziela praktycznych wskazówek i popiera je odpowiednimi przykładami, staje się ekspertem w konkretnym temacie? Możesz być taką osobą dla swoich czytelników.

Nie pisz cały czas o teorii, strategii lub szerszym kontekście. Wskaż czytelnikom konkretne kroki, dzięki którym osiągną swój cel. Podawaj przykłady, by upewnić się, że wszystko jest zrozumiałe. Jeżeli potrafisz skutecznie tłumaczyć skomplikowane rzeczy, ludzie będą chcieli się z Tobą skontaktować.

explainer-1024x682

19. Wygłoś tyradę

Wiesz co robią ludzie? Czasami się wściekają. Wpadają we wściekłość bo maja już dosyć pewnego porządku rzeczy.

Czy też tak miewasz? Jeżeli w Twojej branży są sprawy, które denerwują Cię w wyjątkowy sposób, daj upust swojej złości.

 

20. Zachowuj się jak przyjaciel

Czy do swoich przyjaciół zwracasz się tak samo jak do potencjalnych klientów lub partnera biznesowego? Przypuszczam, że nie. Gdy rozmawiasz z przyjacielem, jesteś zrelaksowany i pozostajesz sobą. Na pewno nie udajesz kogoś, kim nie jesteś. Swoją drogą, tak właśnie powinieneś się zachowywać w stosunkach służbowych.

Nie bądź zbyt profesjonalny. Pozwól innym poczuć, że rozmawiają z przyjacielem. Staraj się budować relację zamiast autorytetu. Wykorzystaj poczucie humoru. Czy często opowiadasz dowcipy? Jeśli tak, postaraj się przelać tę umiejętność na papier. Najważniejsze, by czytelnicy czuli się swobodnie czytając Twojego bloga.

To moje najcenniejsze wskazówki dotyczące pisania w stylu konwersacyjnym.

Teraz chciałabym, żebyś swojego kolejnego posta napisał w taki sposób, aby czytelnik poczuł się najważniejszą osobą w Twoim życiu. Żeby poczuł więź i rosnące do Ciebie zaufanie.

Gdy sprawisz, że czytelnicy poczują się tak, jakby pisał do nich przyjaciel, którego znają od zawsze, będziesz wiedział, że doskonale wykonałeś swoje zadanie.

 

Podziel się z nami swoimi sposobami dotarcia do czytelników. Napisz komentarz!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x