VIEWS

Obalamy 10 mitów na temat mediów społecznościowych – raz na zawsze!

Po sieci krąży wiele mitów na temat niezawodnych sposobów na skuteczne realizowanie kampanii marketingowych w mediach społecznościowych.

Gdyby rzeczywiście istniała jedna złota zasada, a social media nie ulegały ciągłym zmianom, każdy z nas generowałby niewyobrażalny zwrot z inwestycji i moglibyśmy większość dnia spędzać wygodnie na kanapie. Chcąc położyć kres dalszemu szerzeniu się mitów dotyczących mediów społecznościowych, postanowiliśmy raz na zawsze się z nimi rozprawić.

 

1. Popularność przyjdzie sama

Bez względu na to, czy posiadasz bloga, stronę internetową, czy witrynę zakupową – wśród milionów blog postów, miliardów odsłon i transakcji zawartych online, bez odpowiedniej strategii dotyczącej obecności w mediach społecznościowych, nikt do Ciebie nie trafi. Nie wystarczy bowiem produkować treści – trzeba je aktywnie promować!

 

2. Obsługa kanałów społecznościowych jest jak każda inna praca

Błąd! Media społecznościowe wymagają Twojej uwagi non-stop. Mam nadzieję, że ta wiadomość nie okaże się zbyt zniechęcająca – szczególnie dla osób dopiero, które dopiero zaczynają swoją przygodę w tym zawodzie. Aby stać się liczącym graczem, musisz pozostać w stałym kontakcie ze swoimi odbiorcami. Jak to osiągnąć? Korzystając z narzędzi do planowania publikacji – przecież nawet marketer musi kiedyś spać!

 

3. Dla lepszych rezultatów – udostępniaj wciąż te same treści

Dziwi mnie, że ten mit tak dobrze się zakorzenił. Wielokrotne publikowanie tych samych artykułów i odnośników co najwyżej rozdrażni Twoich odbiorców. Powinieneś mieszać różnego typu treści, by podtrzymać zainteresowanie odbiorców. Na zmianę korzystaj z grafik i materiałów wideo. Badania pokazują, że wpisy zawierające różne treści multimedialne mocniej angażują i są częściej udostępniane.

Rodzaje treści i ich skuteczność

4. Wyłącznie krótkie artykuły znajdą odbiorców

Pokutuje mit, że większość czytelników ma pamięć złotej rybki, dlatego publikowane przez Ciebie posty i artykuły nie powinny przekraczać limitu 300-700 słów. Prawda jest jednak taka, że jeśli masz coś ciekawego do przekazania swoim odbiorcom – nawet teksty o objętości 800 słów (i więcej) spotkają się z zainteresowaniem i przychylnym przyjęciem – zresztą, to i tak przeciętna długość artykułu. Zwróć uwagę, że tylko blogi zawierające wartościowe i przydatne informacje są wysoko indeksowane przez wyszukiwarki.

 

Długość treści

 

Dłuższe blogposty i artykuły osiągają lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania prawdopodobnie ze względu na fakt, że nie powstaje ich zbyt wiele.

5. Unikaj negatywnych komentarzy jak ognia

Niektórzy uważają, że najlepszym sposobem na uniknięcie krzywych spojrzeń i negatywnych opinii jest trzymanie się z dala od mediów społecznościowych. Nonsens! Jedyny sposób, żeby temu zapobiec to sprawnie zarządzać własnym biznesem! Oznacza to, że musisz być aktywny w mediach społecznościowych i promować w nich swoją działalność. Nawet największym markom zdarza się, że stają się ofiarą natrętów. Jeśli dzięki dobrze przygotowanej strategii unikasz błędów, nie powinieneś się tym zbytnio przejmować – ich działania będzie można określić co najwyżej burzą w szklance wody. Mierz wysoko i bądź dumny z tego, co robisz – niech wszyscy Cię zobaczą.

 

6. Duża liczba fanów świadczy o popularności

Nie zawsze. Jeśli zdecydujesz się na skorzystanie z oferty, która gwarantuje Ci 10.000 nowych fanów za zaledwie kilka złotych, z całą pewnością liczba obserwujących Cię osób znacznie się powiększy – sęk w tym, że będą to polubienia pochodzące głównie z martwych kont. To oznacza, że tacy “fani” nie będą wchodzić z Tobą w interakcję: nie będą komentować ani udostępniać Twoich wpisów. Nie będą też kupować Twoich produktów i trudniej będzie Ci dotrzeć ze swoimi postami do Twoich prawdziwych fanów. Co więcej, takie gwałtowne skoki w liczbie fanów sprawią, że Twoi dotychczasowi odbiorcy odkryją, do jakich desperackich kroków się posunąłeś.

 

7. Media społecznościowe to miejsce odkrywania nowych trendów

To tylko część prawdy. Media społecznościowe odgrywają znacznie większa rolę. To kanał, za pomocą którego będziesz mógł udzielić wsparcia klientom, prowadzić akcje crowdsourcingowe i pomagać budować ruch na własnej witrynie. Dzięki niemu będziesz w stanie podtrzymywać relacje z klientami, dokonasz ważnej dla Ciebie analityki biznesowej, zidentyfikujesz kluczowych influencerów i ambasadorów marki.

 

8. Media społecznościowe – zajęcie dla studentów i stażystów

To stwierdzenie całkowicie mija się z prawdą. Media społecznościowe to jedno z kluczowych zadań na jakich powinieneś skupić się jako właściciel biznesu. Marketer odpowiada za wizerunek, reputację i osobowość marki. Zastanów się dwa razy zanim zdecydujesz się powierzyć te zadania komuś bez odpowiedniego przygotowania i wiedzy. Media społecznościowe to zajęcie zarówno dla prezesa, jak i dyrektora – bardziej niż studenta czy stażysty. Nie podważaj wagi tego zajęcia.

 

9. Nie trać czasu na Google+

Wręcz przeciwnie – zresztą nie możesz tak myśleć o żadnym z kanałów społecznościowych. Facebook i Twitter to złoci medaliści, ale nie możesz podchodzić z obojętnością do Instagrama, Pinteresta czy Google+. Pomyśl, czy nie warto ugruntować sobie mocnej pozycji w mniej popularnym medium zanim przybędzie mu milionów użytkowników. Ile firm pluje sobie teraz w brodę, że nie zainteresowało się Facebookiem wcześniej, zanim pojawiła się tam ich konkurencja…

 

10. Nie dziel się treściami konkurencji

Można z łatwością odgadnąć dlaczego ten mit zatoczył tak szerokie kręgi. Każdy wydawca boi się, że udostępnianie treści innych użytkowników będzie działaniem na jego szkodę. W rzeczywistości taka praktyka udowodni raczej czytelnikom, że zależy Ci na dotarli do najbardziej wartościowych informacji (nawet tych, których autorem nie jesteś Ty sam), a ponadto jest duża szansa, że Twoi konkurenci odpłacą się za przysługę i sami zaczną udostępniać Twoje wpisy. W końcu jesteś przecież ekspertem w danej dziedzinie – podobnie, jak oni.

 

Wnioski

Jak zawsze w przypadku nowości, media społecznościowe wywołują gorące dyskusje i wszyscy (włącznie z marketerami) dopiero odkrywają sposoby na ich skuteczne wykorzystanie w biznesie.

Nie warto wszystkiego co przeczytasz lub usłyszysz brać za pewnik – sprawdź w kilku źródłach i zaproponuj konkretną strategię w celu osiągnięcia jak najlepszych rezultatów.

 

Czy przychodzą Wam do głowy jakieś inne stwierdzenia pokutujące na temat mediów społecznościowych, które trzeba koniecznie obalić? Podzielcie się swoją wiedzą w komentarzach!

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x