Dlaczego powinieneś budować silne relacje z blogerami?

6 min
Zaktualizowano:

Jedną z ważniejszych zalet Internetu z perspektywy marketera jest możliwość dotarcia do ekspertów i pasjonatów w niemal każdej istniejącej dziedzinie lub branży.

Ten fenomen powoduje, że Twoja firma może nawiązać współpracę z wpływowymi użytkownikami w celu osiągnięcia celów biznesowych bez opuszczania biura. Jednym z lepszych źródeł wartościowej interakcji, o której tutaj mowa, jest społeczność blogerska. Skuteczni blogerzy posiadają własne grono czytelników i lojalnych fanów, którzy aktywnie reagują na tworzone przez nich treści. Czemu by w takim razie z tego nie skorzystać?

Zwiększanie zasięgu poprzez „outreach”

Ze względu na ogrom ilości treści, które trafiają codziennie do sieci i ich stosunkowo krótki cykl życia, co raz więcej firm decyduje się wprowadzać kontakt z blogerami zwany po angielsku „outreach”, jako istotny element strategii marketingowej i PR-owej.

Współpraca z blogerami jest jednym z tych działań, które spełniają zarówno kryteria marketingowe i PR-owe. Taktyka ta może działać jako świetne źródło nowych linkowań do Twojej strony internetowej, jak i również jako źródło nowych interakcji społecznych.

Wychodząc na przeciw blogerom i informując ich o nowościach w Twoim biznesie możesz nawiązać silną relację, a nawet dłuższy związek.

Rozwiązanie to nie może jednak być Twoim jedynym działaniem. Jeżeli nie masz przygotowanego solidnego planu marketingowego i dystrybucji treści, to kontakt z blogerami, nie rozwiąże za Ciebie wszystkich problemów. Outreach sam w sobie może być efektywną metodą promocji, ale żeby był naprawdę skuteczny powinien być połączony z innymi wzajemnie wspierającymi się formami reklamy.

związek -1024x680

 

Wieloaspektowe podejście

Kontakt z blogerami może przynieść firmie zyski na wiele różnych sposobów. Marketerzy mogą wykorzystać tę współpracę na przykład, aby promować nowe artykuły na blogach, platformach społecznościowych i mediowych. Aby te działania były jednak skuteczne, trzeba pamiętać, że tworzone treści powinny mieć wysoką jakość, którą ludzie chcą rzeczywiście się dzielić. Wówczas, gdy promowane będą Twoje materiały podążać za nimi będzie również cała filozofia i wartości, którymi kieruje się Twoja firma.

Takie podejście może znacznie zwiększyć zasięg tworzonych treści oraz sprawić, że internauci będą na nie częściej trafiali przeszukując sieć. Zwiększając „nasycenie” rynku Twoimi treściami możesz osiągnąć wyższą pozycję w wyszukiwarkach i w prosty sposób pozyskiwać dodatkowy ruch na swojej stronie internetowej.

Innymi słowy, współpraca z blogerami ma szansę wpłynąć pozytywnie na Twoje działania w obszarze SEO, zwiększając ilość konwersacji dotyczących Twojej marki. Sama konwersacja z opiniotwórczymi autorami to jedynie mała część tego, co możesz osiągnąć dzięki outreachowi. Komunikacja ta może bowiem prowadzić do dłuższej relacji, a nawet związku, w którym promowane będą obie strony.

Jeśli uda Ci się zyskać przychylność opiniotwórczych autorów – np. spodoba im się Twój produkt, usługa oraz misja, zgodnie z którą postępujesz – możesz spodziewać się tego, że podzielą się otwarcie swoją opinią o tym co robisz. To natomiast spowoduje, że większa liczba internautów trafi na Twoją stronę internetową i będzie wymieniała się refleksjami na Twój temat. Być może nawet natrafią na Ciebie inni wpływowi twórcy, którzy pomogą w uwiarygodnianiu Twojej marki i tworzeniu społeczności wokół niej.

Jak wprowadzić kontakt z blogerami do swojej strategii?

Nim wprowadzisz omawianą taktykę do swojej strategii marketingowej musisz poważnie zastanowić się czy jesteś w stanie i chcesz poświęcić jej wystarczająco dużo czasu i zasobów. Po ostatniej aktualizacji algorytmu Google, artykuły gościnne straciły bowiem nieco na swojej skuteczności. Nie oznacza to, że są złą praktyką, ale tak, jak wszystko we współczesnym marketingu – powinny być tworzone rozmyślnie i z głową.

Twoim pierwszym krokiem w celu wykorzystania outreachu powinno być wyznaczenie celów oraz strategii, która pomoże Ci w ich osiągnięciu. Mierzalne i osiągalne cele nakierują Cię na odpowiednią drogę, co sprawi że plan kontaktowania się z blogerami i wpływowymi użytkownikami będzie jeszcze skuteczniejszy. W rzeczywistości, plan ten powinien być zintegrowany z pozostałymi działaniami marketingowymi i zawsze podążać zgodnie z dobrze wyznaczoną strategią. Nie może być pobocznym działaniem, tworzonym bez właściwego zamysłu ponieważ może zaszkodzić Twojej marce i jej wizerunkowi.

Jeśli Twoja firma dobrze zdaje sobie sprawę z tego, co chce osiągnąć za pomocą kontaktu z blogerami, to łatwiej jej będzie działać efektywnie, bez niepotrzebnych strat w zasobach. Każda organizacja chcąca wykorzystać tę czy inną metodę promocji powinna mieć klarownie sformułowane cele, aby każda produkowana treść zbliżała do ich osiągnięcia, a nie była tworzona dla samego faktu tworzenia.

Kolejnym elementem, na który powinieneś zwrócić uwagę to wybór blogerów. Promując treści poprzez opiniotwórczych użytkowników powinieneś pamiętać, aby byli rzeczywiście powiązani z niszą, w której działasz i chcesz zaistnieć. Ma to znaczenie ponieważ Google preferuje, aby treści prowadzące do stron internetowych faktycznie niosły za sobą wartość. Oprócz bardziej przychylnego oka Google, działając w ten sposób Twoje treści stają się bardziej wiarygodne.

Pomyśl o przyszłości

Wybierając autorów, z którymi potencjalnie Twoja firma mogłaby współpracować powinieneś myśleć o przyszłości i o tym, jak mogą pomóc Ci w osiągnięciu swoich celów. Analizując treści, które dotychczas tworzyli upewnij się, że jakość, którą prezentują jest zawsze na najwyższym poziomie. Pamiętaj, że będą mówili o Twojej marce, dlatego wybór ten jest bardzo istotny.

Dobrym pomysłem byłoby zaplanować cały cykl artykułów, które dotyczyć będą jednego wspólnego tematu aczkolwiek dotykać będą innych aspektów czy punktów widzenia. Poszukuj autorów, którzy dobrze piszą teksty nie tylko w świecie offline, ale przede wszystkim online i zwracają uwagę na to, by temat, nagłówki i cała struktura angażowała odbiorców. Chcesz odnaleźć takich twórców, którzy nie tylko piszą poprawnie i przejrzyście, ale przede wszystkim przekonująco.

Powinieneś pozostawać w dobrych stosunkach z blogerami, z którymi współpracujesz. Dzięki temu będziesz miał pewność, że Twój plan promocji ma ręce i nogi oraz, że nie skończy się na jednym artykule. Zawsze musisz szukać dodatkowych możliwości współpracy i ciekawych projektów, dlatego nie powinieneś palić za sobą mostów i pozostawiać otwarte drzwi na dalszą współpracę.

Programy outreachowe są opłacalne

Próba nawiązania kontaktu to nie jest jednorazowe działanie. Powinieneś zawsze wyszukiwać nowych potencjalnych partnerów i nawiązywać z nimi kontakt poprzez media społecznościowe i inne stworzone dla tych celów platformy. Dzięki temu zdobędziesz większą liczbę opiniotwórczych użytkowników, którzy będą promować markę, filozofię i wartości tworzące Twoją firmę.

Zalet takiej współpracy jest naprawdę wiele. Żyjemy w erze, w której nie można ignorować swoich użytkowników, a tym bardziej opiniotwórczych blogerów. Jeśli Twój produkt czy usługa są naprawdę dobre i właściwa osoba to rozpozna, możesz skutecznie wypromować swoją firmę, polepszyć pozycję w wyszukiwarkach oraz zwiększyć zasięg kampanii marketingowych.


Michał Leszczyński
Michał Leszczyński
Head of Content Marketing & Partnerships w GetResponse. Od ponad dekady realizuje projekty online marketingowe dla firm B2B i SaaS. Na co dzień kieruje zespołem odpowiedzialnym za tworzenie kampanii i treści edukacyjnych w GetResponse. Twórca i autor setek artykułów, webinarów i prezentacji nt. email marketingu i marketing automation. Wykładowca na studiach podyplomowych na Akademii Leona Koźmińskiego. Chcesz skontaktować się z Michałem? Napisz do niego na LinkedIn.