Poznaj Marketing Automation [podsumowanie webinaru]

Otrzymaliśmy od Was naprawdę wiele pytań związanych z Marketing Automation GetResponse. Zainteresowanie okazało się tak duże, że postanowiliśmy pokazać jak w praktyce działa nasza platforma.

 

Jeśli nie udało Wam się dotrzeć na zeszłotygodniowy webinar, spokojnie – mamy dla Was niespodziankę. Poniżej znajdziecie krótkie podsumowanie oraz nagranie ze spotkania.

A dla tych, którzy byli z nami w zeszły wtorek…

thank_you_webinar

Źródło: giphy

Czy pamiętacie jeszcze, o czym mówili prowadzący (Magdalena Ciszewska –GetResponse Marketing Strategist i Michał Leszczyński – GetResponse Content Marketing Manager) w trakcie naszego spotkania?

 

Mity Marketing Automation

Webinar rozpoczęliśmy od obalenia kilku teorii dotyczących marketing automation, które pojawiły się w przeciągu kilku ostatnich lat, m.in.:

 

Marketing Automation jest zarezerwowany tylko dla dużych graczy

Kiedyś – na pewno, ale obecnie już nie. Jeszcze do niedawna tylko największe firmy z jeszcze większymi budżetami mogły sobie pozwolić na zautomatyzowanie działań marketingowych. Musiały nauczyć się wszystkiego na własnych błędach i stworzyć autorskie rozwiązania, dzięki którym udało im się zbudować prawdziwie spersonalizowaną komunikację.

Jednak to już przeszłość. Wraz z rozwojem platform marketing automation (ang. Marketing Automation Platforms – MAP), teoretycznie każda firma może dziś wybrać proste, intuicyjne narzędzie, dostosowane do jej możliwości finansowych. Dzięki integracjom, które bez problemu można znaleźć w sieci, z łatwością połączysz platformę marketing automation z systemem, na którym obecnie pracujesz. Co więcej, w większości przypadków do korzystania z MAP wystarczy tylko rejestracja i comiesięczna opłata – a w każdej chwili możesz zrezygnować.

 

… lub tylko dla mistrzów marketingu

To również należy do przeszłości. Gdy Marketing Automation pojawiło się na rynku, być może rzeczywiście posługiwać się nim umieli tylko doświadczeni profesjonaliści. Sami musieli opracować złożone strategie komunikacyjne, a także przewidzieć różne sytuacje, warunki czy akcje.

 

Źródło: giphy

Źródło: giphy

 

Obecnie nadal trzeba dokładnie zaplanować scenariusze działania. Jednak znacznie łatwiej jest zainspirować się działaniami innych – wielu marketerów chętnie dzieli się swoimi rozwiązaniami. Możesz więc zacząć od mniejszego, mniej skomplikowanego cyklu, a gdy nabierzesz już doświadczenia i dowiesz się więcej o swoich odbiorcach – po prostu rozbudujesz swój scenariusz i dopasujesz go do swoich oczekiwań.

 

Gdy już stworzysz cykl automation, możesz o nim zapomnieć

To popularny mit. Wielu marketerów wciąż wierzy, że systemy do automatyzacji marketingu zabiorą z ich barków większość obowiązków i pozwolą im wygodnie odpoczywać na kanapie. Niestety – nie w tym przypadku.

Oczywiście, gdy już uda Ci się opracować odpowiednią serię wiadomości, możesz ja uruchomić i czekać na efekty. Jednak, tak jak w przypadku regularnie wysyłanego newslettera, aby osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty, musisz nieustannie optymalizować swoje kampanie.

 

itsworking_automation

Źródło: giphy

 

Marketing automation zabija personalizację

Wręcz przeciwnie! Tylko dzięki marketing automation możesz stworzyć prawdziwie spersonalizowaną komunikację oraz wiadomości, które trafią w gusta każdego odbiorcy. Marketing Automation pomoże Ci wybrać najlepsze treści i czas na ich wysyłkę, ale nie odbierze Twoim emailom osobistego charakteru.

 

To rozwiązanie dobre tylko dla emaili

Email to dopiero początek. Pomimo, że to właśnie on jest esencją kampanii marketingowych, powinieneś zsynchronizować swoje wiadomości z innymi kanałami promocyjnymi. Połącz je z mediami społecznościowymi, SMSami, landing pages, webinarami, reklamami…im więcej tym lepiej! Oczywiście dopóki jesteś w stanie mierzyć ich efektywność i zapanować nad nimi 😉

 

Czy Marketing Automation jest dla każdego?

Niestety, zdarza się, że wdrożenie Marketing Automation nie jest wcale takie proste:

  • 79% najlepiej radzących sobie firm na rynku, korzysta z Marketing Automation od ponad dwóch lat (dane Gleanster, Marketing Automation Benchmark)
  • 70% firm korzysta obecnie z platform Marketing Automation (dane Aberdeen Group, State of Marketing Automation)
  • 85% marketerów zdaje sobie sprawę, że nie wykorzystuje pełnego potencjału platform Marketing Automation (dane SiriusDecisions.com, Increasing Adoption of Marketing Automation Platforms)
  • 17% deklaruje, że automatyzacja korzystnie wpływa na działania firmy (dane B2Bmarketing.net and Circle Research, Benchmarking Report Marketing automation)
  • 8% firm zauważyło wzrost przychodów w okresie 6 miesięcy od wprowadzenia Marketing Automation (dane B2Bmarketing.net and Circle Research, Benchmarking Report Marketing automation)

 

Dlaczego firmy mają problem z Marketing Automation?

Oto najbardziej powszechne przyczyny:

 

1. Złożoność systemu

W większości przypadków systemy Marketing Automation mają naprawdę wielki potencjał, ale bywają zbyt skomplikowane i trudne do zrozumienia. Marketerzy chcą korzystać z tych platform – ale nie wiedzą, jak to zrobić. Porzucają więc automatyzację, uważając ją za zbyt zagmatwaną.

 

2. Brak strategii Marketing Automation

Rozpoczynanie złożonych cykli automation bez wcześniejszego opracowania planu komunikacji, nie jest najlepszym pomysłem. Wdrażaj automatyzację krok po kroku i dostosuj ją do swoich potrzeb na poszczególnych etapów rozwoju swojego biznesu – to najbezpieczniejsza metoda.

 

3. Brak aktualnych danych

Czy wciąż spisujesz spływające leady długopisem na kartkach papieru? Nie korzystasz z systemów CRM i nie uaktualniasz swojej bazy danych? Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na powyższe pytania, powinieneś jak najszybciej rozpocząć kampanię reaktywacyjną. Zanim włączysz działania marketing automation do swojej codziennej pracy, upewnij się, że posiadasz najwyższej jakości dane. Dzięki temu będziesz mógł skupić się na użytkownikach, którzy są naprawdę zainteresowani Twoją ofertą.

 

4. Brak wykwalifikowanych pracowników

To potrafi być rzeczywiście uciążliwe – szczególnie w firmach, w których często zmieniają się pracownicy odpowiedzialni za komunikację. Upewnij się, że zrobiłeś wszystko, by Twoi współpracownicy poznali nowy system marketing automation. Zorganizujcie spotkanie, podczas którego wymienicie się przemyśleniami na temat wykorzystania automatyzacji w swoich projektach i – przede wszystkim – wspierajcie się wzajemnie w swoich działaniach. W ten sposób całkowicie wykorzystacie potencjał swojego zespołu oraz platformy, z której korzystacie.

 

Źródło: giphy

Źródło: giphy

 

5. Ograniczony budżet

Sprawa jest prosta. Do tej pory, systemy marketing automation były naprawdę drogie. A planując miesięczne wydatki, trzeba pamiętać przecież również o pozostałych działaniach, np. kosztach analizy danych czy strategii komunikacji. Nie każdy mógł sobie więc pozwolić na wdrożenie marketing automation w swojej firmie. Zdarzały się również przypadki, gdy właściciele firm dowiadywali się o wysokości kosztów automatyzacji dopiero po podpisaniu umowy! Ale dzięki odpowiednim rozwiązaniom SaaS (takim jak nasze ;)) to już przeszłość.

 

 

O co najczęściej pytali uczestnicy webinaru?

Część z Was miała już okazję przetestować wersję beta GetResponse Marketing Automation. Niektórzy zobaczyli ją po raz pierwszy dopiero na naszym webinarze. Oto pytania, które najczęściej padały podczas spotkania:

 

1. Czy mogę poznać więcej szczegółów na temat tego, jak korzystać z Marketing Automation?

Oczywiście, wszystkie niezbędne informacje znajdziesz tutaj:

A jeśli to wciąż jeszcze za mało, skontaktuj się z naszymi ekspertami i umów się na indywidualną konsultację!

 

2. Czy autorespondery są już niepotrzebne?

Obecnie autorespondery i marketing automation funkcjonują w panelu GetResponse jako dwa zupełnie różne narzędzia. W przyszłości mamy zamiar połączyć je w jedno.

 

3. Czy mogę stworzyć cykl, który rozpocznie się w momencie, gdy odbiorca nie kliknie w link?

Pewnie! Możesz tworzyć cykle marketing automation, które rozpoczną się w momencie, gdy odbiorca kliknie lub nie kliknie w link w określonym czasie  (np. w ciągu 48 godzin od wysyłki emaila). W ten sposób możesz przypisywać odbiorcom tagi i punkty oraz wysyłać odpowiednie wiadomości do użytkowników, którzy np. nie wypełnili ankiety w Twojej wiadomości powitalnej.

 

4. Co oznaczają poszczególne kolory linii w polu roboczym cyklu?

W panelu Marketing Automation GetResponse, możesz zobaczyć trzy kolory:

  • Zielony – to ścieżka pozytywna (warunek został spełniony),
  • Czerwony – to ścieżka negatywna (warunek nie został spełniony),
  • Szary – akcja lub filtr nie są połączone z żadnym warunkiem.

 

5. Czy mogę skończyć cykl w momencie, gdy odbiorca przeniesie się do innej kampanii?

Oczywiście. Kończąc cykl automation, możesz zaplanować jedną z następujących akcji:

  • przypisać tag odbiorcom,
  • przypisać punkty odbiorcom,
  • wysłać wiadomość odbiorcom,
  • przekopiować odbiorców do innej kampanii (subskrybent pozostanie w dwóch kampaniach jednocześnie),
  • przenieść odbiorców do innej kampanii (subskrybent zostanie usunięty z obecnej kampanii i przeniesiony do innej, wybranej przez Ciebie).

 

6. Czy mogę wcześniej przygotować wiadomości?

Tak, możesz. Wszystkie wiadomości, których użyjesz w cyklu automation muszą być przygotowane już wcześniej. Gdy rozpoczniesz cykl, możesz wybrać konkretną wiadomość z istniejących wersji roboczych, newsletterów, testów A/B, autoresponderów lub wiadomości Automation. Gdy to zrobisz, wybrana wiadomość zostanie skopiowana jako całkowicie nowa wiadomość marketing automation.

Wskazówka – jeśli chcesz wprowadzić jakiekolwiek zmiany w wybranej wiadomości, którą wykorzystasz w cyklu automation, dokonaj edycji oryginalnego emaila i ponownie dodaj go do cyklu. Wiadomość zostanie skopiowana jako nowa wiadomość automation.

 

7. Czy mogę wykorzystać cykle automation w celu reaktywacji nieaktywnych subskrybentów?

Oczywiście, że możesz! Gdy już uda Ci się odnaleźć wszystkich nieaktywnych subskrybentów, przypisz im tag, którym posłużysz się w swoim cyklu automation. Zaplanuj cykl tak, by wysłać tym odbiorcom wiadomość zachęcającą do działania (lub nawet całą serię), a następnie na podstawie ich reakcji wykonaj którąś z poniższych akcji: przypisz punkty, przypisz tag, skopiuj lub przenieś do innej kampanii. To może być dowolna kampania – nawet ta, z której regularnie wysyłasz aktualizacje treści lub newslettery promocyjne.

 

8. Czy mogę wyszukiwać użytkowników na podstawie tagów, liczby punktów lub zasięgu?

W zakładce „Szukaj odbiorców” możesz odnaleźć subskrybentów, którym przypisałeś konkretny tag lub liczbę punktów. Niestety, nie można bezpośrednio wyszukiwać kontaktów znajdujących się w konkretnym zasięgu, ale istnieje na to inny sposób. Tworząc cykl, przypisz nowy tag wszystkim użytkownikom, którzy znajdą się
w jednej z Twoich grup zasięgu – dzięki temu będziesz mógł znaleźć ich później
przez „Szukaj odbiorców”. Możesz im również wysłać konkretną wiadomość lub skopiować do innej kampanii.

 

9. Czy mogę skorzystać z warunku „X dni zanim wykonam akcję Y”?

To świetny pomysł – wpisujemy go na naszą listę priorytetów 😉 Już wkrótce Ci z Was, którzy chcieliby stworzyć cykl, który wykona daną akcję kilka dni wcześniej przed określoną datą (np. 3 dni przed rocznicą ślubu lub urodzinami), będą mieli szansę wypróbować takie rozwiązanie.

 

10. Co ze śledzeniem aktywności na stronie (web tracking)?

Mówimy o Marketing Automation dla branży e-commerce? Ah, to też niedługo będzie 🙂 Nie chcę zdradzać zbyt wiele – odwiedzajcie regularnie nasz blog i zapisujcie się do newslettera, dzięki temu będziecie na bieżąco z nowościami w Marketing Automation GetResponse.

 

Na to właśnie czekaliście

A teraz usiądźcie wygodnie, zrelaksujcie się i obejrzycie nagranie z webinara. Jeśli chcecie szybko przeskoczyć do momentu, w którym Magda zaczęła budować cykle automation, przejdźcie od razu do 21:38 minuty.

 

Marketing Automation

 

Jesteście podekscytowani automatyzacją? Bo my tak! Dołącz do dyskusji na temat marketing automation na Twitterze (#GRautomationhub) lub zostaw komentarz poniżej.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x