VIEWS

Projektowanie mailingu sprzedażowego od A do Z – cz. #1

Choć newslettery promocyjne są powszechne, tworzenie mailingów sprzedażowych, które konwertują jest sztuką, która wymaga wielu działań i praktyki.

 

Jako że w dobie internetu i mediów społecznościowych nie ma miejsca na pomyłki czy działania metodą prób i błędów, postanowiliśmy przedstawić Wam zasady projektowania newsletterów sprzedażowych, które od początku skutecznie generują sprzedaż i budują wizerunek marki.

 

1. Najważniejsze jest pierwsze wrażenie

E-mail marketing to jedna z najskuteczniejszych metod reklamy on-line. Dzięki niemu możesz m.in. efektywnie budować świadomość i zainteresowanie swoją marką wśród potencjalnych klientów oraz pielęgnować relacje z odbiorcami, którzy zdążyli już skorzystać z Twoich usług. Najistotniejszą zaletą tego kanału komunikacji jest jego potencjał sprzedażowy – dobrze wykorzystany pozwala na szybki i konsekwentny rozwój biznesu.

Gdy Twoja wiadomość dotrze do skrzynki pocztowej potencjalnego klienta, staje się wizytówką Twojej firmy i powoduje tworzenie się oczekiwań odnośnie jakości i przydatności promowanej oferty i komunikującej się w ten sposób marki. Jeśli nie zrobisz dobrego pierwszego wrażenia, to Twoja wiadomość, a wraz z nią szansa na sprzedaż, przepadną. Nie dotyczy to jednak tylko tej pojedynczej oferty. Każda nieudana próba przekonania odbiorcy do otwarcia i odczytania wiadomości może bowiem mieć negatywny wpływ na kampanie realizowane w przyszłości.

Elementami Twojego e-maila sprzedażowego, które budują pierwsze wrażenie i mogą przekonać odbiorcę do otwarcia wiadomości, i zaznajomienia się z ofertą są nazwa, adres nadawcy, temat oraz sekcja pre-header. To właśnie one mają za zadanie zbudować zainteresowanie treścią mailingu i stworzyć oczekiwania dotyczące tego, co czeka użytkowników po otwarciu wiadomości.

Aby upewnić się, że wszystkie te składniki są odpowiednio zaprojektowane musisz przeanalizować, czy sposób komunikacji jaki stosujesz w wiadomości odpowiada temu jaki wizerunek swojej marki chciałbyś osiągnąć. Zastanów się czy pole i adres nadawcy, które stosujesz (np. Michał z GetResponse <michal.leszczynski@getresponse.com> lub Newsletter Firma Krzak <noreply@firmakrzak.pl>) budzą zaufanie Twoich odbiorców i przywołują pozytywne emocje, które zachęcą ich do zapoznania się z Twoją ofertą.

Gdy już potwierdzisz, że komunikując się z odbiorcami faktycznie zapraszasz ich do dialogu, powinieneś zweryfikować, jakie tematy wiadomości najskuteczniej oddziaływują na Twoją publiczność. Za pomocą różnych rozwiązań do realizowania testów A/B/X dostępnych w popularnych platformach do e-mail marketingu możesz dokonywać badań na grupach swoich odbiorców, które pozwolą Ci dowiedzieć się jakie formy tematów wiadomości i sekcji pre-header najefektywniej zachęcą potencjalnych klientów do otwarcia Twoich newsletterów.

Wśród najczęściej stosowanych taktyk pisania tematów i pre-headerów, które powinieneś wypróbować, wyróżnia się następujące:

  • Forma pytająca,
  • personalizacja,
  • wariacje ilości znaków,
  • symbole unicode,
  • liczby.

 

2. Elevator pitch

Po skutecznym zachęceniu odbiorców do otwarcia wiadomości masz około 20-30 sekund, aby dotrzymać obietnicy jaką im złożyłeś w pierwszym kroku wysyłając e-maila. Żeby tego dokonać musisz w możliwie krótkim czasie przedstawić swoją ofertę, wyjaśnić jakie płyną z niej korzyści i zbudować zainteresowanie, którego skutkiem będzie dokładne odczytanie przekazywanych treści.

Najskuteczniejszym podejściem, które bierze pod uwagę potrzeby użytkowników odczytujących wiadomości na urządzeniach stacjonarnych oraz mobilnych jest stosowanie responsywnych wiadomości e-mail, przedstawienie oferty głównej w nagłówku i podkreślenie dodatkowych korzyści w klarowny sposób przy użyciu pogrubień i wyliczeń.

Odpowiednie połączenie wymienionych elementów spowoduje, że odbiorcy zatrzymają się przy Twojej wiadomości. W kilka sekund będą wiedzieli czy dana oferta ich interesuje i czy chcą z niej skorzystać. Przez klarowne wyjaśnienie szczegółów oferty i jej zalet nawet użytkownicy, którzy przewijają Twoją wiadomość na małym ekranie telefonu komórkowego będą mieli szansę się z nią dobrze zapoznać i dokonać decyzji o dokonaniu zakupu.

Newsletter Ryanair

Zdjęcie 1. Jasne i przejrzyste przedstawienie oferty w wykonaniu Ryanair

 

3. Skuteczność przekazu

Aby skutecznie zachęcić swoich potencjalnych klientów do dokonania zakupu musisz rozumieć z kim masz do czynienia i dostosować sposób komunikacji, treść i wyglądu swoich wiadomości do ich indywidualnych potrzeb.

Każda grupa odbiorców, niezależnie od tego czy są Twoimi klientami czy nie, jest inna. Twoi potencjalni klienci choć mogą wywodzić się z jednakowego środowiska czy branży, mogą mieć różne zainteresowania, potrzeby i odmiennie reagować na bodźce zewnętrzne. Twoja rolą jako marketera jest umiejętnie dostosować komunikację tak, aby każdy czuł, że spełnia swoje potrzeby właśnie dzięki zakupom u Ciebie.

Projektując swoje wiadomości musisz zatem przeanalizować i przetestować za pomocą jakich grafik i tekstów będziesz kontaktował się z każdą z poszczególnych grup odbiorców, które wyłonić powinieneś za pomocą segmentacji w oparciu o dane behawioralne (np. otwarcia wiadomości i kliknięcia w hiperłącza, które wskazują obszar zainteresowania odbiorcy) i demograficzne (np. wiek lub płeć), które dotychczas zdobyłeś.

Optymalną skuteczność przekazu możesz osiągnąć przeprowadzając testy A/B/X różnych formatów wiadomości (np. układ graficzny), tekstów zawierających język korzyści i grafik produktowych, które mogą w mgnieniu oka sprawić, że Twoi odbiorcy je pokochają.

Staraj się, aby Twoja komunikacja oddziaływała na wszystkie zmysły, przez co nawet potencjalni klienci będą w stanie wyobrazić siebie samych korzystających z Twoich produktów i usług. Do tego wymagane są konsekwentne działania mające na celu analizę i optymalizację wiadomości oraz znalezienie złotego środka pomiędzy jej wyglądem i bezproblemową dostarczalnością.

 

Newsletter Udemy

Zdjęcie 2. Nagłówek newslettera Udemy zawierający główną ofertę

 

Choć wysokiej jakości grafiki mogą prezentować się efektownie, ich rozmiar i czas ładowania może wpłynąć negatywnie na skuteczność prowadzonych przez Ciebie kampanii. Zwłaszcza jeśli ponad 21% e-maili handlowych w Polsce jest otwieranych na urządzeniach niestacjonarnych. Użytkownicy mobilnej poczty elektronicznej, mogą nie być wystarczająco cierpliwi i zdeterminowani, aby czekać aż Twoja grafika się pobierze. Zbyt duża waga e-maila może również spowodować, że dostawca usługi pocztowej ją odrzuci i wiadomość wcale nie zostanie do subskrybentów dostarczona.

Ten artykuł został napisany dla Online Marketing Polska. Jego pełną wersję przeczytasz tutaj.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x