Reaktywacja listy klientów za pomocą Facebook Custom Audiences

Facebook pozwala markom na skuteczne promowanie swoich usług szerokiemu gronu odbiorców.

 

Dzięki szczególnej funkcji, jaką jest Facebook Custom Audiences możesz w pełni przejąć kontrolę nad tym, kto widzi Twoje reklamy i posty, a przy okazji np. reaktywować nieaktywną listę klientów. Jak to zrobić? Prościej niż myślisz!

 

Czym jest Facebook custom audiences?

Jak zapewne wiesz, prowadząc profil swojej marki na Facebooku możesz tworzyć reklamy i promować posty tak, aby docierały one do odbiorców wykraczających poza Twoją własną grupę fanów.

Reklamy na Facebooku wykorzystują wszelkie informacje, które użytkownicy uzupełniają w swoich profilach. Znajdą się tam m.in. informacje na temat hobby, oglądanych filmów, słuchanej muzyki, wykształcenia, zawodu, miejsca zamieszkania, znajomych czy numeru telefonu.

Funkcja Custom audiences, czyli tzw. “niestandardowe grupy odbiorców”, pozwala natomiast na wykorzystanie przy tworzeniu reklam precyzyjne dane użytkowników, dając Ci możliwość sprecyzowania dokładnie, kto będzie widział Twoją reklamę na swoim profilu.

Nie mam tutaj na myśli zwykłego targetowania polegającego na wyborze kraju pochodzenia, wieku, płci czy zainteresowań, ale dokładną informację który konkretny użytkownik zobaczy Twoją reklamę. Brzmi obiecująco? Na pewno!

Jak skorzystać z Custom audiences? Wystarczy, że importujesz listę numerów identyfikacyjnych użytkowników Facebooka (tylko z aplikacji mobilnych i identyfikatorów reklamodawców mobilnych), ich numery telefonu czy też bazę adresów email, która była pozyskana np. z Twojego konta w GetResponse. Uwaga: Lista ta musi liczyć co najmniej 100 pozycji.

Po importowaniu takiej listy masz możliwość skierowania swojej reklamy do poszczególnych grup. Możesz wybrać, czy reklama ma trafić tylko do użytkowników znajdujących się we wspomnianym pliku, czy do wszystkich innych będących poza tą listą. Może ona również, od niedawna, trafić do osób o profilu wyglądającym podobnie do tych w custom audience, bazując na dostępnych w portalu informacjach o użytkownikach i nowej funkcji Facebook Lookalike audiences.

 

Do czego można wykorzystać tę funkcję?

Optymalizując swoje kampanie reklamowe za pomocą Facebooka – ale i innych kanałów komunikacji – trzeba mieć świadomość, że każda grupa odbiorców jest inna i wymaga odpowiednio dopasowanych komunikatów, wzywających do określonego działania.

 

Wśród swoich odbiorców możesz zapewne odszukać osoby, które:

  • Odwiedziły Twoją stronę internetową, ale nie dokonały zakupu,
  • zapisały się do newslettera, ale nie śledzą Twojej marki na Facebooku,
  • są prospektami, do których chcesz dotrzeć za pomocą wszystkich możliwych kanałów,
  • i wszystkie inne grupy, wśród których chcesz się wypromować.

Takich segmentów możesz pewnie wyodrębnić bardzo wiele. Każda z tych grup jest jednak inna i cechują ją inne motywacje. Różne też powinny być komunikaty wzywające do działania kierowane do poszczególnych grup. Naturalnie, cele które będziesz chciał osiągnąć dla każdej z nich, będą również odmienne.

 

Funkcję Custom audiences najczęściej wykorzystuje się do:

  • Zdobywania większej liczby fanów, kierując reklamę do obecnych subskrybentów lub prospektów,
  • generowania sprzedaży, promując produkty do obecnych klientów lub prospektów,
  • up-sellingu, prezentując produkty z wyższej kategorii, klientom którzy dokonali zakupu tańszych rozwiązań,
  • cross-sellingu, przedstawiając produkty lub usługi uzupełniające do zamówionych dotychczas rozwiązań,
  • retargetingu i remarketingu osób, które odwiedziły stronę internetową, ale nie wykonały wybranej akcji (np. nie dokonały zakupu; nie zarejestrowały się na webinar; nie pobrały poradnika),
  • reaktywacji klientów, którzy nie są zaangażowani w obecnie otrzymywaną komunikację (np. nie otworzyli żadnych wiadomości email lub nie zalogowali się do serwisu od 30 dni).

Poprzez umiejętne wykorzystanie tej funkcji możesz nie tylko budować listę swoich fanów i zwiększać zasięg kolejnych reklam, ale również generować sprzedaż i wzbudzać zainteresowanie wśród prospektów i własnych klientów.

 

Jak skorzystać z niestandardowych grup odbiorców?

Aby wykorzystać Custom audiences, skorzystaj z narzędzia Power Editor (dostępne w przeglądarce Google Chrome), w którym można tworzyć i zarządzać kampaniami reklamowymi realizowanymi za pomocą Facebooka.

Facebook Custom Audiences

Zdjęcie 1. Tworzenie niestandardowej grupy odbiorców w Facebooku

Po przejściu do menedżera reklam powinieneś przejść do sekcji Odbiorcy, gdzie pojawi się możliwość wyboru niestandardowej grupy odbiorców: np. korzystając z plików (w formacie .csv) lub łącząc się z aplikacją mobilną czy stroną internetową i wybierając osoby, które dokonały określonej w danym miejscu akcji.

Facebook Custom Audiences

Zdjęcie 2. Wybór nowej niestandardowej grupy odbiorców przy tworzeniu reklam

Po wykonaniu tych kroków, przy kolejnych planowanych kampaniach promocyjnych będziesz mógł już kierować swoją komunikację właśnie do tych konkretnych odbiorców lub ich wykluczyć. W ten sposób realizowane kampanie reklamowe odnotowują znacznie wyższe wyniki, co pozwoli Ci na jeszcze łatwiejsze osiągnięcie celów biznesowych.

 

Zastosowanie: Reaktywacja listy klientów

Realizując swoje kampanie email marketingowe nietrudno zauważyć, że część Twoich odbiorców z czasem staje się nieco mniej aktywna i nie odczytuje wiadomości równie często, jak miało to miejsce tuż po dołączeniu do subskrypcji.

Brak aktywności ze strony subskrybentów nie musi jednak oznaczać, że przestali oni lubić czy interesować się Twoją marką. Mogą po prostu nie mieć w danym momencie czasu, aby zapoznać się z przesyłanymi przez Ciebie wiadomościami lub nie otwierają swojej skrzynki pocztowej równie często jak przedtem.

Aby reaktywować takich odbiorców, spróbuj skierować do nich targetowaną kampanię reklamową lub promowane posty na Facebooku, korzystając właśnie z custom audiences. Dzięki temu, możesz im przypomnieć o sobie w dodatkowym miejscu poza samą skrzynką pocztową email.

Znajdź najpierw subskrybentów, którzy nie otwierają żadnych wiadomości np. od trzech miesięcy. Możesz tego dokonać poprzez funkcję Szukaj Odbiorców, gdzie po sprecyzowaniu warunków takich jak przynależność do kampanii i brak zaobserwowanych otwarć lub kliknięć w określonym terminie, możesz zapisać swoje wyszukiwanie i wyeksportować plik zawierający adresy email klientów. (O tym jak dokonać segmentacji w GetResponse, przeczytasz tutaj).

Wyszukiwanie nieaktywnych subskrybentów

Zdjęcie 3. Wyszukiwanie nieaktywnych subskrybentów w GetResponse

 
Eksport nieaktywnej listy kontaktów

Zdjęcie 4. Eksportowanie nieaktywnych list kontaktów w GetResponse

Z pozyskanego pliku wybierz tylko adresy email i możesz je bez problemu zaimportować, aby stworzyć niestandardową grupę odbiorców, którą będziesz wówczas wykorzystywał do swojej akcji reaktywacyjnej.

Realizując taką kampanię pamiętaj, aby zaproponować odbiorcom coś, co ich zachęci do powrotu i ponownego zainteresowania marką. Pokaż im, że chcesz kontynuować relację i więź, którą dotychczas razem budowaliście.

Zastanów się nad zaoferowaniem kuponu rabatowego, specjalnej promocji lub prywatnych konsultacji, które pozwolą im uwierzyć, że cenisz ich jako klienta. Wykorzystaj do tego wszelkiego rodzaju taktyki i środki komunikacji, np. emaile transakcyjne czy reklamy na Facebooku. Jak tylko zobaczysz, że Twoi subskrybenci powracają do Ciebie, spraw, aby nie chcieli już Ciebie opuszczać i pozostaną jako lojalni i oddani klienci.

Kampanie marketingowe realizowane w ten sposób potrafią być bardzo skuteczne i pozwalają na lepszą i pełniejszą komunikację z odbiorcami. Zarządzanie higieną listy mailingowej i regularna reaktywacja odbiorców powinny stać się częścią Twojej długoterminowej strategii marketingowej, jeśli chcesz harmonijnie rozwijać swój biznes.

 

A czy Ty korzystasz z innych ciekawych form reklamy i narzędzi, które pozwalają Ci na jeszcze lepsze komunikowanie się ze swoimi odbiorcami? Opowiedz nam o swoich doświadczeniach w komentarzach :).

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x

BĄDŹ NA BIEŻĄCO:

x